Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juiste fietsafstelling? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Juiste fietsafstelling?

Michael W schreef:
multiwgb schreef:Ik ben 1,79 lang. Het frame van mijn fiets heeft de maat 57 cm. De bovenbuis is 56 cm lang. Bovenkant zadel hart trapas staat op 78 cm.
Ik 1,80 mtr. precies, ook fietsmaat 57 cm, bovenbuis 56,5, dus TS met 1,83 mtr. moet ook in deze buurt zitten lijkt mij, omdat z'n lichaamsbouw verders redelijk normaal is, hooguit wat forser gebouwd, maar dat maakt weinig uit voor de geometrie, 60 cm zou ook kunnen dan wordt de bovenbuis nog zo'n 1,5 cm langer.

Mijn eerste indruk was ook iets te klein frame voor deze man/jongen :wink:
Als men je 'jongen' noemt op je 42ste dan mag je niet klagen he! :wink:

Nu, als ik het goed begrijp zegt een bepaalde maat ook niet alles.
Mijn fiets is dus 21 inch wat dan overeen komt met 53,5 met een bovenbuis van 585 mm. Anderzijds is jouw fiets een 57 met een bovenbuis van 560.
Sorry dat ik onwetend ben, maar wat is dan de 'belangrijkste' maat tussen deze 2, of kan je dat onderscheid niet maken?
Michael W schreef:
williamjr008 schreef:Hoe verhoudt maat 57 zich dan tot maat 21 inch?
1 inch = 25,4 mm
21 inch = 533.40 mm, dus 53,5 cm 8)
rekenkundig heb je gelijk. Maar als een framemaat zoals hier in inches wordt opgegeven, is het een sloping frame . Een maat in centimeters gaat vaak van een horizontale bovenbuis uit. Het verschil is gauw 5cm of meer, een 21" mtb is echt wel al een Large.
williamjr008 schreef:Als ik mijn stuur nog meer naar voor ga zetten, zit ik nog meer gebogen en ga ik dan niet nog meer last van de nek/hoge rug veroorzaken?
Ik ben een voorstander om je eerst door een specialist, het liefst een die geen fietsen verkoopt, op te laten meten. Aan de maten die daar uitkomen heb je een goede hulp voor de rest van je leven. Ideaal als je van fiets moest veranderen.
Ik heb na de winter ook deze klachten. Het vreemde is vooral als ik op mijn gemak fiets. Hoeveel km maak je zo gemiddeld? Eigenlijk is de oplossing al gegeven, meer traine zulle. :wink:
williamjr008 schreef: Als ik mijn stuur nog meer naar voor ga zetten, zit ik nog meer gebogen en ga ik dan niet nog meer last van de nek/hoge rug veroorzaken?
Het idee is dat je in balans op de fiets zit. Het zadel moet dus zo ver achter de pedalen staan dat je goed kunt trappen zonder op het stuur te leunen of er aan te trekken. Als je polsen en schouders ontspannen zijn tijdens het fietsen scheelt dat al een boel klachten in die regio.
Vooraf een disclaimer: ik moest in het pinksterweekend in de Eiffel afstappen vanwege klachten aan knieën en hielen. Ik vermoed dat mijn zadel te hoog stond en ben opnieuw op zoek naar een ideale afstelling. Dus neem mijn advies kritisch ter harte.
Volgens mij heb je een relatief lang bovenlijf en korte benen.
Ik zag die foto en herken een aantal dingen waar ik in het begin ook mee geworsteld heb. Ik zie die ellebogen en dat was precies waar ik ook last mee kreeg. Op slot, zoals dat hier al eerder genoemd is.

Op mijn oude fiets had ik nooit nekklachten, maar ik heb wel last van schouders en armen gehad.
Mijn huidige Santos is een 28 alu, die in eerste instantie met vlinderstuur werd geleverd. Santos staat bekend om de relatief lange frames en toch was het in mijn geval beter om een extra lange stuurpen te nemen. 125 i.p.v. 115. Toch zat ik het eerste jaar niet lekker. Voor mijn gevoel te veel rechtop, te smal en te 'kort'. Mijn handen stonden te dicht bij mijn knieën.
Op mijn racefiets had ik geen problemen en daaruit trok ik de conclusie dat een grotere afstand tot stuur en een diepere zit wel eens de oplossing kon zijn.

Volgende stap voor mij santos was een 'rechter', breed stuur met bar Ends. Lijkt een beetje op jouw stuur. Rug, schouder en arm-klachten zijn nu al jaren weg. Niet vanwege vorm van het stuur, maar omdat mijn zit sportiever, actiever is. Ik leun, of hang, niet meer op mijn armen.

Misschien moet je je stuur niet omhoog zetten, maar omlaag, en verder naar voren.
Dit probleem is veel voorkomend.

Doordat ik dit probleem wat jij beschrijft ook heb [gehad] ben ik hard opzoek gegaan met het verstellen van de fiets. Dit hielp bijna niet.

Bij mij en ook klanten begon de klacht met zeuren in de schouder. Na 30 a 40 km verder trok het door naar de nek. Blijf je lang genoeg door rijden omdat je toch op je eind bestemming moet komen kan het zijn dat je er een paar dagen echt last van blijft houden. Hiervoor heb ik Fysiotherapie gehad en de truk was simpel.

De kant van de zere schouder je arm compleet strekken en rondjes bewegen. Je arm moet gestrekt blijven. Nu moet je het hele rondje dat je arm beweegt met je hoofd mee bewegen, kijk de hele tijd naar je vingertoppen. Hierbij moet je je nek zover mogelijk mee laten bewegen waardoor je de spieren rekt. Doe dit 2x per dag en ook voor het fietsen. Doe dit een paar minuten.

Dit hielp bij mij wonder boven wonder en bij een vriend en klanten. Dit zegt natuurlijk wel veel vind ik zelf :) Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes!
m-gineering schreef:Maar als een framemaat zoals hier in inches wordt opgegeven, is het een sloping frame . Een maat in centimeters gaat vaak van een horizontale bovenbuis uit. Het verschil is gauw 5cm of meer, een 21" mtb is echt wel al een Large.
Ik heb ff gemeten op een frame met 'n nagenoeg horizontale bovenbuis.

Als de maat 21" voor zijn lengte goed zou moeten zijn, dan is het eerst een kwestie van wat gaan aanpassen, zodat hij beter komt te zitten. Tips staan er al genoeg hierboven 8)
De maat is goed. Ik rijd met mijn 183 cm zelfs op een kleinere fiets, een 19,5 inch Santos mtb. Bovenbuis virtueel 59 cm, horizontaal gemeten. Stuurpen 12 cm.
Het probleem van topic starter is ongetwijfeld zijn rechtop zit. Zelf houd ik voor een optimale zit aan dat de hoek tussen romp en bovenarmen 90 graden moet zijn. Topic starter is daar ver van verwijderd.
Zit je prima op een fiets is geen garantie dat iedereen op die fiets lekker zou zitten. Frame's worden op gemiddelde lichaamen gebouwd. Het nog beter afstellen van de zit is komt vanzelf.
De man van de Specht rijdt zelf ook erg rechtop en zal dus bij advies wel rekening houden met zij eigen ervaringen. (Zelf ben ik geen fan van hoe hij de dingen aanpakt en val ik niet achterover van zijn kennis, maar ik ben vrij zeker dat hij oprecht is).

Op de foto's kijk je naar de grond, je zou dezelfde foto eens moeten nemen terwijl je naar een punt kijkt waar je ook zou naar kijken als je fietst. Waarschijnlijk trek je je nek hard achteruit om dat te kunnen.

Op basis van deze fotos lijkt er mij de keuze te zijn tussen rechter= zadel wat achteruit, stuur met wat sweep en meer gewicht op je zadel, of sportiever= zadel achteruit, stuur naar voor en omlaag (meer gewicht op polsen).
Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de vele reacties hier!
Er is duidelijk nog wat werk aan de winkel wat betreft mijn houding op de fiets.
Elstar schreef:
Misschien moet je je stuur niet omhoog zetten, maar omlaag, en verder naar voren.

Ik ben geen kenner dus ik ga dit niet tegenspreken, maar intuitief lijkt het dan de problemen te vergroten. Maar zoals ik al zei : ik ben geen specialist! ik ga dit zeker uitproberen en zien welk effect dit heeft.

Ga dit weekend fietsen in de ardennen dus mogelijkheden genoeg om onderweg hier en daar wat te sleutelen aan de houding. Ben benieuwd of ik het ga overleven :wink:

Alvast bedankt aan iedereen voor de vele tips!

EnriceV schreef:De man van de Specht rijdt zelf ook erg rechtop en zal dus bij advies wel rekening houden met zij eigen ervaringen. (Zelf ben ik geen fan van hoe hij de dingen aanpakt en val ik niet achterover van zijn kennis, maar ik ben vrij zeker dat hij oprecht is).

Op de foto's kijk je naar de grond, je zou dezelfde foto eens moeten nemen terwijl je naar een punt kijkt waar je ook zou naar kijken als je fietst. Waarschijnlijk trek je je nek hard achteruit om dat te kunnen.

Op basis van deze fotos lijkt er mij de keuze te zijn tussen rechter= zadel wat achteruit, stuur met wat sweep en meer gewicht op je zadel, of sportiever= zadel achteruit, stuur naar voor en omlaag (meer gewicht op polsen).

Bent u ook van Antwerpen? Ik kan altijd eens langskomen met de fiets als u me eventueel verder op weg zou kunnen helpen met de afstelling. Voordeel is dat u me dan ziet fietsen wat toch net iets anders is dan op een foto.
Ik heb dezelfde fiets maar dan met het 23" frame en ik heb een vergelijkbare lichaamsbouw en lengte als William. (Ik heb indertijd voor de grotere maat gekozen vanwege mijn realtief lange bovenlijf en daar heb ik geen spijt van gekregen.) Mijn houding is wel iets anders, meer zoals in voorgaande reacties al geadviseerd is; ik zit lager en iets dieper / meer voorover. Verder heb ik het rechte standaard stuur vervangen door een stuur met meer sweep (15 graden meen ik) en heb ik een ligstuur gemonteerd om meer van houding te kunnen wisselen en met tegenwind dieper te kunnen zitten. Succes met uitproberen.
Oh ja, en ik heb ook nog een verende zadelpen gemonteerd (Cane Creek - Thudbuster ST).
Kijk anders ook nog even op deze pagina van Sheldon Brown:
http://sheldonbrown.com/pain.html

Hij zegt hier oa:
"Some back-pain sufferers modify their bicycles with extra-high handlebars so that they can sit bolt upright, with their spines straight. This is actually counterproductive in most cases, because a straight spine has no way to "give" when the bike hits bumps. Road irregularities will jam the vertebrae together, often aggravating existing back problems. The bolt-upright posture is comfortable if you're sitting stationary on the bike, but is not suitable for riding much faster than a brisk walk. Riders who for some reason require such a position should use some form of suspension...a sprung saddle at the very least."
Is ook mijn ervaring. Omdat je nogal wat oudere kerels ziet die ook rechtop zijn gaan fietsen. Mijn Carbon frame van Trek vervangen door Titanium slob, daarop een recht stuur en alles een flink stuk hoger of rechter. Is totaal averechts uitgepakt. Met wind tegen niet meer in de beugel en de bergen af is het lekker wind vangen. :)
Hallo,

geloof het of niet, maar voor ik je antwoord hier vandaag las, had ik gisterenavond al tegen Diane gezegd dat, vermits je van Antwerpen bent, je hoogstwaarschijnlijk de fiets bij De Specht in Berchem had gekocht, :roll:

het probleem hier in Belgie met fietswinkels is dat ze toch nog niet zover staan op het gebied van vakantiefietsen, dan dat ze in Nederland al staan, echte specialisten terzake, zijn in Belgie mijns inziens toch moeilijker te vinden.

iemand kan een hele goede fietstechnieker zijn, maar dat betekent niet dat hij de aangewezen persoon is om jou een goedpassende fiets te verkopen.

elke persoon heeft zijn/haar eigen positie op de fiets, dat is een persoonlijke keuze en gevoel, de één zit liever sportiever, de ander liever rechtop,

maar enkele basisbegrippen keren bij elke fiets terug, ofwel is je kader op maat en kan je mits een kleine aanpassing (stuurpen horizontaler of verticaler, zadel hoger of lager, meer naar voor of net iets meer naar achter) de perfecte zit vinden, ofwel is je kader te klein (in jouw geval) of te groot en zal je nooit, wat je ook probeert een goed gevoel op die fiets hebben.

als ik jou was zou ik niet teveel gaan veranderen aan de fiets en eerst, zoals al vermeld, contact op nemen (foto bijvoegen van je fiets en zit) met Santos Nederland, de eigenaar lijkt me een gedreven persoon en het zou me verwonderen als hij niet zou proberen om je te helpen.

succes bij het oplossen van je probleem.

Frank en Diane
frank en diane schreef:Hallo,

geloof het of niet, maar voor ik je antwoord hier vandaag las, had ik gisterenavond al tegen Diane gezegd dat, vermits je van Antwerpen bent, je hoogstwaarschijnlijk de fiets bij De Specht in Berchem had gekocht, :roll:

het probleem hier in Belgie met fietswinkels is dat ze toch nog niet zover staan op het gebied van vakantiefietsen, dan dat ze in Nederland al staan, echte specialisten terzake, zijn in Belgie mijns inziens toch moeilijker te vinden.

iemand kan een hele goede fietstechnieker zijn, maar dat betekent niet dat hij de aangewezen persoon is om jou een goedpassende fiets te verkopen.

elke persoon heeft zijn/haar eigen positie op de fiets, dat is een persoonlijke keuze en gevoel, de één zit liever sportiever, de ander liever rechtop,

maar enkele basisbegrippen keren bij elke fiets terug, ofwel is je kader op maat en kan je mits een kleine aanpassing (stuurpen horizontaler of verticaler, zadel hoger of lager, meer naar voor of net iets meer naar achter) de perfecte zit vinden, ofwel is je kader te klein (in jouw geval) of te groot en zal je nooit, wat je ook probeert een goed gevoel op die fiets hebben.

als ik jou was zou ik niet teveel gaan veranderen aan de fiets en eerst, zoals al vermeld, contact op nemen (foto bijvoegen van je fiets en zit) met Santos Nederland, de eigenaar lijkt me een gedreven persoon en het zou me verwonderen als hij niet zou proberen om je te helpen.

succes bij het oplossen van je probleem.

Frank en Diane

Je hebt wel een punt als je België vergelijkt met Nederland als het op vakantiefietsen aankomt. In eerste instantie dacht ik in Nederland op zoek te gaan naar een fiets (als je't internet afschuimt blijken er toch heel wat gespecialiseerde zaken te zijn, iets wat bij ons eerder zelden te vinden is), maar als je dan de praktische kan bekijkt heb ik toch maar voor een zaak in het Antwerpse gekozen.

Nu, ik ben vandaag terug geweest (al de 2de keer deze week) en met de zaakvoerder een gesprek gehad over alles wat ik hier op dit forum heb gekregen aan tips. Wat ik niet wist is dat hij ook een bike-fitting opmeet systeem heeft, en dus heeft hij mij vandaag helemaal opgemeten , en wat blijkt nu : de maat is ok, daar zit het probleem niet (op de foto lijkt het misschien wel zo, maar een foto kan ook bedriegen natuurlijk), maar ik heb blijkbaar vrij lange armen in vergelijking met het gemiddelde dat uit die bike-fitting opmeting komt. De huidige 'gedrongen' houding zou die nek- en hoge rugklachten kunnen veroorzaken (ik zeg wel bewust 'kunnen').

Nu heeft hij heel de fiets afgesteld volgens de resultaten en wat blijkt nu : het stuur moet serieus naar voren gekanteld worden, net wat verschillende personen mij op dit forum hebben aanbevolen. De zit is uiteraard sportiever.
Het zadel stond volgens de meting goed, maar daar kan uiteraard aan gesleuteld worden. Dit weekend ga ik een stevige tocht maken in de ardennen en dan zal ik al meer aanvoelen of het 'past' en meer richting 'perfect zit' gaat.

Wat ik toch ook kan zeggen is dat de zaakvoerder echt wel met mij begaan is en heel actief mee zoekt naar de juiste positie. Hij vindt dit ook vervelend dat ik niet me niet ideaal voel op deze fiets. Ik krijg niet de indruk dat hij nu van mij af wil nu ik de fiets gekocht heb, integendeel. Dus zelfs als we't niet krijgen opgelost dan denk ik dat er in overleg met hem en Santos misschien nog wel een oplossing uit de bus kan komen (wat dat dan ook mag zijn).
Wat ik me ook afvraag is of ik mezelf ook niet wat tijd moet gunnen om mijn lichaam aan deze fiets te laten wennen.

Wordt vervolgd... :wink:
Hallo,

waar ik me nu vragen bij stel is: waarom heeft de zaakvoerder dat bike-fitting opmeet systeem niet meteen gebruikt bij je aankoop :?
daar dient dat systeem toch voor :roll:

je kan het stuur wel naar voor kantelen, maar toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het kader voor jouw grootte te kort is,

zoals je zegt, foto kan bedriegen.

hopelijk komt alles nog goed.

Frank en Diane
UPDATE

Na 2 dagen Ardennen en Voerstreek (prachtige fietsstreek trouwens!) een paar bevindingen na 250 km klimmen en dalen :

Positie
1) ik heb het stuur naar voren gekanteld en ietsje laten zakken
2) zadel ietsje laten zakken en een halve cm naar achteren (met de huidige zadelpen het maximum)

Ervaring
1) pijn in de nek en schouders begon na 60 km op dag 1 serieus de kop op te steken. Op mijn vorige fiets kon ik me altijd 'ontspannen' in een afdaling en nu blijft die spanning in die schouders zitten. Na 60 km even in een weide gaan liggen om nek/schouders wat te kunnen ontspannen.
2) Bij klimmen dan weer veel pijn in de onderrug, alsof ik echt op mijn rug trek (maar dat kan misschien te wijten zijn aan't feit dat dit de eerste keer dit jaar een tocht met 'beklimmingen' was)
3) wat me precies niet lukt is om mijn ellebogen 'uit het slot' te halen. Ik heb meerder keren heel bewust een knik in mijn armen gebracht en dan voelde ik de spanning in mijn nek/schouders als het ware verminderen. Maar het gebeurt niet vanzelf.
4) ik heb ook de neiging om mijn handen te laten rusten op de bar-end wat iets meer 'ontspanning' geeft ipv het stuur gewoon vast te houden (pijnlijke polsen).

Ik heb aan de vorige link nog 2 foto's toegevoegd met de huidige positie (https://picasaweb.google.com/1020124688 ... 4772610498)
Ben ik op de goede weg of zou de kadermaat (21") dan toch niet de juiste zijn?
Zou het Santos stuur M10 (https://twitter.com/RideBikeMeijel/stat ... 1227527168) veel soelaas bieden en het stuur nog laten zakken/naar voren kantelen? Ik heb het eens vast gehad en eerlijk gezegd zoveel verschil met mijn huidige stuur zie ik niet (alhoewel het wordt bestempeld als ergonomisch).

Alle suggesties zijn welkom! :wink:
Wat ik zou doen is het volgende:
1) terug gaan naar waar je je fiets gekocht hebt
2) uitleggen dat je te kort zit
3) langere stuurpen laten monteren

Je maat kan kloppen, een bovenbuislengte, horizontaal gemeten van 58cm
bij je jengte van 1,83m.
Maar de lengte van je stuurbuis en de lengte van je stuurpen spelen ook een
grote rol.
Met rugklachten kan je beter langer dan korter zitten.
Maar, wil je iets onmiddelijk proberen, dan zou ik je stuurpen iets verder naar beneden kantelen (horizontaal zetten)
Maar ik zou je stuur toch niet dieper dan 6cm onder je zadelhoogte zetten.
En reken op een stuurpen lengte (c/c) van 10cm.
eenzame schreef: 3) langere stuurpen laten monteren

En reken op een stuurpen lengte (c/c) van 10cm.
Momenteel zit er een stuurpen op van 12cm. Moet ik dan één van 13-14cm hebben, of is dat nog niet genoeg? (en zijn die eigenlijk wel te krijgen?)