Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vermoeidheid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vermoeidheid

@ Piet heb je dat niet eten tijdens ritten opgebouwd? Ik merk dat ik op mijn ritjes van nu 30 km (powerbar of zo) het toch wel prettig vind om rond de 20 km iets te eten. Drinken doe ik genoeg - bidon is (zo goed als) leeg als ik weer thuis ben.
Nu ben ik wel het fietsen aan het opbouwen en is de 30 km voor mij nu een mijlpaal.
In september fietste ik van Venray naar Verona.

http://merselo2verona.wordpress.com

1200 km over twee Alpenpassen.

Ik deed er 84 uur over.
Fietste de eerste twee dagen 350 km per dag.
Dag drie fietste ik 300 km en dag vier 200 km.
Sliep zo'n vier uur per nacht.

Ik had energie repen bij me maar die zaten aan het einde van de rit nog steeds in mijn tas. :(
Ik at eigenlijk gewoon wat ik normaal ook eet, dus; ontbijt, lunch, diner (pasta, pizza)

Wel op zijn tijd koffie met gebak of een grote koek. :D

Had wel goed getraind door regelmatig mijn grens iets te verleggen, dwz: 200 km, 300, 400, 600 km non-stop.
En af een toe eens een rondje IJsselmeer og een tochtje naar de Vrouwenpolder 160 heen de dag er na 160 terug.

Geen moeilijke formules of uitgekiende diëten.

Übung macht den meister :wink:

Henk


http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
En daarna een week in winterslaap:)? Petje af hoor!
henkfietst52 schreef:In september fietste ik van Venray naar Verona.

http://merselo2verona.wordpress.com

1200 km over twee Alpenpassen.

Ik deed er 84 uur over.
Fietste de eerste twee dagen 350 km per dag.
Dag drie fietste ik 300 km en dag vier 200 km.
Sliep zo'n vier uur per nacht.

Ik had energie repen bij me maar die zaten aan het einde van de rit nog steeds in mijn tas. :(
Ik at eigenlijk gewoon wat ik normaal ook eet, dus; ontbijt, lunch, diner (pasta, pizza)

Wel op zijn tijd koffie met gebak of een grote koek. :D

Had wel goed getraind door regelmatig mijn grens iets te verleggen, dwz: 200 km, 300, 400, 600 km non-stop.
En af een toe eens een rondje IJsselmeer og een tochtje naar de Vrouwenpolder 160 heen de dag er na 160 terug.

Geen moeilijke formules of uitgekiende diëten.

Übung macht den meister :wink:

Henk


http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Zo hoort het. Veel fietsen, trainen en zo nu en dan een beetje eten en ademen. Hoewel dat laatste kun je ook overslaan, althans volgens het boekje van de fabeltjespiet. Het schijnt dat je met een beetje oefenen en wat endorfine met roggebrood toe kunt met eens per 500km ademhale, dat haal je op een ebike nog niet eens. :idea:
henkfietst52 schreef:In september fietste ik van Venray naar Verona.

http://merselo2verona.wordpress.com

1200 km over twee Alpenpassen.

Ik deed er 84 uur over.
Fietste de eerste twee dagen 350 km per dag.
Dag drie fietste ik 300 km en dag vier 200 km.
Sliep zo'n vier uur per nacht.

Ik had energie repen bij me maar die zaten aan het einde van de rit nog steeds in mijn tas. :(
Ik at eigenlijk gewoon wat ik normaal ook eet, dus; ontbijt, lunch, diner (pasta, pizza)

Wel op zijn tijd koffie met gebak of een grote koek. :D

Had wel goed getraind door regelmatig mijn grens iets te verleggen, dwz: 200 km, 300, 400, 600 km non-stop.
En af een toe eens een rondje IJsselmeer og een tochtje naar de Vrouwenpolder 160 heen de dag er na 160 terug.

Geen moeilijke formules of uitgekiende diëten.

Übung macht den meister :wink:

Henk


http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Tja, in hoeverre is dit nog "normaal" :shock: :oops: en gezond?
Wel respect natuurlijk.
Hoewel ik ook wel veel fiets zou ik dit niet kunnen en zeker ook niet willen.
Dirk
Petje af voor deze duur- en afstandsprestaties! Iets kan ik me er echter wel bij voorstellen. 30 km. wandelen per dag gaat mij vrij makkelijk af. Ik zie mijzelf zo'n afstand niet hardlopen, zonder allerlei klachten te krijgen. Veel lange afstandsfietsers leggen hun afstanden af op een racefiets en in een fors tempo. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je met een gematigde snelheid fietst op een comfortabele trekking- of ligfiets en geleidelijk aan hebt getraind om steeds verder te komen, je respectabele afstanden kunt afleggen zonder supersonische diëten en zonder jezelf te forceren. Een en en ander hangt natuurlijk ook af van je algehele gezondheid, weerstand en gevoeligheid voor blessures e.d. En natuurlijk of je met relatief weinig slaap toe kunt.

Ik kan mij wel vinden in de opvattingen van Piet V. dat je eigenlijk niet zou moeten "sporten" (min of meer prestatiegericht) maar veel en vooral gematigd bewegen. Daar zijn we sinds de oertijd ook genetisch voor toegerust. Ik ben geen échte lange afstandfietser, maar heb twee jaar geleden (toen 58 jaar) zo'n 140 km op een dag gereden en na een dag rust dezelfde afstand terug, zonder een centje pijn (lekker fris, niet te koud weer, windje schuin in de rug). En dat op een Sparta Stilio (sportieve stadsfiets met 7 V Nexusnaaf). Vorige week maakte ik na lange tijd weer eens een ritje van zo'n 50 km met 2 korte pauzes inclusief beklimming van de Sprengenberg op mijn Giant Tracker hybride met 24 derailleurversnellingen. Grotendeels met zijwind en de laatste pakweg 15 km tegen de wind in. Toen kwam ik behoorlijk uitgewoond thuis. Wel voldoende gegeten en gedronken onderweg. Ik werk wel iedere week aan mijn conditie in een trainingsclubje en zit regelmatig op de roeimachine of in een roeiboot. Het hangt kortom van verschillende factoren af hoe je een tocht doorkomt.
@dik5.

Normaal of niet, ik vind het geweldig om te doen.
Ben daarna zelf(s) doorgefietst naar Como, Genève over de Simplonpas, naar Bellegarde, Parijs en Maastricht.

Door de Jura en Bourgogne, geen meter vlak.
Met bepakking en kamperen in het wild.

Ongezond?.... Heb nog niet vaak zo goed gevoeld :wink:



Henk

Kunst en fietswerk

http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Henk ,ik heb je website even bekekeken: indrukwekkend!!
Ook ik ben een duursporter met oa marathons .hardlopen doe ik al vanaf mijn dienstdienst 1967.heb ook meer dan 40 jaar gebadmintond
Ook ik heb veel gefietst in Europa en Azië

Maar zulke afstanden en prestaties trekken mij niet.
100 km per dag vindt ik meer dan genoeg,ik wil ook nog wat zien,contacten maken ,lekker eten en s,avonds een biertje drinken
Wat zijn je volgend plannen?
Dirk
Dirk...

Natuurlijk maak ik ook contact met mensen, (zie portretten en ontmoetingen op mijn site).
En ja ik drink ook een biertje, liefst elke avond!
Ik dronk bier in meer dan 47 landen. :oops:

Volgend jaar zit ik te denken aan een fietstocht door Portugal.

Me kwalificeren voor Parijs-Brest-Parijs. (1200km)

Vanuit Perpignan naar Parijs fietsen om daar dan te starten voor s´werelds oudste en langste wielerwedstrijd P-B-P

Groeten, Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Ongezond?.... Heb nog niet vaak zo goed gevoeld :wink:
Dat zeggen mensen na een shot heroïne ook :P
Revanho schreef:
henkfietst52 schreef:Ongezond?.... Heb nog niet vaak zo goed gevoeld :wink:
Dat zeggen mensen na een shot heroïne ook :P
Maar die raken eerder dan bij 47 de tel kwijt :lol:
Inge1 schreef:@ Piet heb je dat niet eten tijdens ritten opgebouwd? Ik merk dat ik op mijn ritjes van nu 30 km (powerbar of zo) het toch wel prettig vind om rond de 20 km iets te eten. Drinken doe ik genoeg - bidon is (zo goed als) leeg als ik weer thuis ben. Nu ben ik wel het fietsen aan het opbouwen en is de 30 km voor mij nu een mijlpaal.
Er zit voor mij wel een vorm van opbouw in. Tempo ervaring en traptechniek. Ik eet normaal 3x per dag, maar stap op elk moment van de dag op voor een rit tot 70 km of maximaal 3 uur fietsen, zonder voeding mee te nemen. Na zo’n rit kan ik weer eten. Bij langere ritten eet ik elk het uur wat. Ook na een maaltijd bij het begin. De “kachel” moet blijven branden.

Ik ben geen medicus, maar het schijnt te maken te hebben met het autonoom zenuwstelsel. Dat bestaat uit het sympathische deel en het parasympathische deel, ook wel bekend als het gaspedaal en de rem. Ik schijn te rijden op mijn parasympathische reflex – het rempedaal. Dat houdt het lijf rustig en de spijsvertering op peil.

Mijn inspanning ligt op een niveau waarop het te kort aan glucose via de spijsvertering, wordt aangevuld door 75% vetverbranding en 25% glycogeenverbranding. Zo blijf je prima op je iedeale gewicht. Op een normale dag rij ik, tot afstanden van 200 km, gemiddeld boven de 20 km/h, op mijn Avaghon S28 met Schwalbe Marathon XR banden.

Maar ik heb mijn grenzen nooit opgezocht. Ik denk dat ik prima brevet kan rijden.

Piet,

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen.
Hou het lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.
henkfietst52 schreef:In september fietste ik van Venray naar Verona.

http://merselo2verona.wordpress.com

1200 km over twee Alpenpassen.

Ik deed er 84 uur over.
Fietste de eerste twee dagen 350 km per dag.
Dag drie fietste ik 300 km en dag vier 200 km.
Sliep zo'n vier uur per nacht.

Ik had energie repen bij me maar die zaten aan het einde van de rit nog steeds in mijn tas. :(
Ik at eigenlijk gewoon wat ik normaal ook eet, dus; ontbijt, lunch, diner (pasta, pizza)

Wel op zijn tijd koffie met gebak of een grote koek. :D

Had wel goed getraind door regelmatig mijn grens iets te verleggen, dwz: 200 km, 300, 400, 600 km non-stop.
En af een toe eens een rondje IJsselmeer og een tochtje naar de Vrouwenpolder 160 heen de dag er na 160 terug.

Geen moeilijke formules of uitgekiende diëten.

Übung macht den meister :wink:

Henk


http://www.kleurrijkleven.webklik.nl
Op zich petje af maar even zonder gekheid, heb je verder wel een sociaal leven ?
Ik zie namelijk vrijwel dagelijks Jan Roelof Kruithof fietsen, 78 inmiddels en ik vraag me wel eens af of er ook wel tijd is voor andere dingen dan fietsen of schaatsen.
@ stekeltje

Ja hoor!
Ik werk fulltime als mobiel verkeersleider bij Rijkswaterstaat, je kent vast wel die gele auto's op de snelwegen!?

IM, incident management

Dagelijks bezig mensen te helpen bij ongevallen en alles wat er zich op en rond de snelweg afspeelt.
Erg afwisselende en boeiende baan.

Ik doe aan hardlopen in de winter in een gezellige hardloop groep.

Ik maak mooie schilderijen..... :D zie mijn site!


http://www.kleurrijkleven.webklik.nl

Henk

Kunst en fietswerk
Pet - dank voor je reactie. Misschien dat ik het lijf dan nog wat meer mag trainen :) alvorens ik zo een afstand zonder onderweg te eten kan volbrengen. Gisteren trouwens de 30 zonder eten gereden - wel vrij kort na de lunch vertrokken. Kijken of dat vandaag ook weer lukt.
henkfietst52 schreef:@ stekeltje

Ja hoor!
Ik werk fulltime als mobiel verkeersleider bij Rijkswaterstaat, je kent vast wel die gele auto's op de snelwegen!?

IM, incident management

Dagelijks bezig mensen te helpen bij ongevallen en alles wat er zich op en rond de snelweg afspeelt.
Erg afwisselende en boeiende baan.

Ik doe aan hardlopen in de winter in een gezellige hardloop groep.

Ik maak mooie schilderijen..... :D zie mijn site!


http://www.kleurrijkleven.webklik.nl

Henk

Kunst en fietswerk
Ah ambtenaar, vandaar die houden tijd over ;-)
Grapje hoor, (alhoewel) zojuist even op je site gekeken, ziet er serieus uit. complimenten. misschien moet ik maar ook weer meer tijd in de duursporten gaan steken.
dik5 schreef:Henk ,ik heb je website even bekekeken: indrukwekkend!!
Ook ik ben een duursporter ....heb ook meer dan 40 jaar gebadmintond
...
Dan was je daarna wel moe zeker :lol: :lol: !

Maar manmanman het stikt hier van de duursporters lijkt het wel! Ondertussen ga ik maar eens uitzoeken waar ik volgend jaar zomer met de familie wil fietsen...

Iets langs een kanaal of een oude spoorlijn ofzo, met campings in de buurt, voor een mooi rondje van een week... Dat wordt geen duursport!
Travelmaster schreef:
Maar manmanman het stikt hier van de duursporters lijkt het wel! Ondertussen ga ik maar eens uitzoeken waar ik volgend jaar zomer met de familie wil fietsen...

Iets langs een kanaal of een oude spoorlijn ofzo, met campings in de buurt, voor een mooi rondje van een week... Dat wordt geen duursport!
Met niet meewerkende kinderen kan het mischien nog wel zwaarder zijn dan duursport :wink:
Vooralsnog ga ik er maar van uit dat m'n zoontje met anderhalf jaar, dan, nog wel "meewerkt".

Famous last words... :wink:
beste mensen,
ik dronk bij flinke inspanning en zeker als het wat warmer is een flinke bidon (750 ml) per 1 (à 2 uur) fietsen. ('s-zomers fietsen in het Limburgse heuvelland en Baraque Michel vv.)
ik denk dat er geldt: na aankomst hoor je een gewone plas te kunnen produceren. (dus niet een paar druppels donkergele)
je hebt al snel een vochttekort en je prestatievermogen neemt al snel flink af (denk eens aan de artikelen hierover (vroeger) in het tijdschrift Fiets).
je moet ook gaan drinken voor je dorst krijgt, anders ben je al te laat.
hoeveel en wat je eet, hangt van van allerlei factoren af. het is wel trainbaar, net als regelmatig een flinke inspanning doen. met te weinig vocht toekunnen is m.i. niet trainbaar, maar jezelf en je prestatie te kort doen.
groet! hoogframe