Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekker 'fietsgerechten' - Forum Wereldfietser

Lekker 'fietsgerechten'

Hallo,

Na een stevige fietstocht breekt het gezellige moment aan om een maaltijd te maken. Ik lees en hoor dat velen hier met het grootste gemak wel iets in elkaar zetten. Ik heb er vaak wat meer moeite mee. Kan niet kiezen of doe de verkeerde dingen bij elkaar. Ik ben gebaat bij lijstjes met de benodigde ingredienten en hoe je het moet maken. Heeft iemand misschien een aantal gerechten beschikbaar die je wilt delen of is er boek waar goede gerechten voor de fietser of wandelaar in staan?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Eric
Hier kun je was inspiratie opdoen : http://home.hccnet.nl/h.j.barelds/koken/koken.htm
(Bij mij is het toch wel vaak pasta met een sausje :shock: )
In Frankrijk hebben ze van die blikken met kant-en-klare couscous die je in 15 minuten kan klaarmaken. Ik kon er maar drie kwijt in m'n fietstassen; ik bewaar ze thuis voor hoogtijdagen. En ze hebben linzen met saucijzen. En cassoulet. Allemaal in blikken en allemaal in 10 minuten opgewarmd en bedoeld voor 3-4 personen. En dan dat chokoladesoyadessert uit een pakje voor toe. Ik <3 Fransesupermarkten!
Elders is het pasta en de dag erna ravioli en daarna weer pasta met saus uit een potje en dan haring/makreel/anderedooievis in tomatensaus erdoor. En soms rijst met groente. En in Belgie een keer per doortocht vreselijk veel vette patat met mayo. Tussendoor chips voor het zout, bananen tegen de man met de hamer, pure chokola met hazelnoten voor de kick en droge worst en/of kaas met stokbrood tegen de honger. Ik koop ook stokbrood in Nederland en Duitsland onderweg, merkte ik van de zomer. Thuis doe ik dat nooit.
En dan val ik per week anderhalve kilo af.
Ik denk dat de vragensteller geen kant en klaar voedsel bedoelt, maar misschien heb ik dat niet juist. En die blikken zijn voor 3 personen, als je zoals ik, alleen fietst heb je daar niets aan.
Ik kan inderdaad ook wel wat goede tips gebruiken voor simpele, voedzame maaltijden. Ga de site van Kees eens bekijken.
Anja
Picard schreef:Hallo,
Na een stevige fietstocht breekt het gezellige moment aan om een maaltijd te maken.

is er boek waar goede gerechten voor de fietser of wandelaar in staan
Gelukkig hebben meerdere mensen hier al iets over koken en recepten voor na het fietsen op de fietsvakantiewiki gezet: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten

Voor de anderen: zet er een recept bij!
Ik slobber die 3persoonsblikken in m'n eentje makkelijk leeg na een dag fietsen. Ik heb dan meestal geen zin in uitgebreid koken - er kan ook maar 1 brander mee. 2 branders is eigenlijk een fornuis en als je een fornuis meeneemt - waarom dan niet ook de televisie? Het moet wel vakantie blijven of zo.
Ik weet niet of alles geschikt is voor onderweg, maar ter inspiratie:
http://www.runnersweb.nl/Webshop/Standa ... okboek.htm
Zoals al gezegd hebben veel Europese supermarkten tegenwoordig een heel behoorlijk kant-en-klaar-assortiment, ook diepvries. In Frankrijk, Italië en Spanje bijvoorbeeld paella in zakken, in tien minuten klaar. Op de bevrozen maaltijd leg je een fles cava, crémant de Bourgogne of prosecco te koelen, lukt uitstekend.
In Frankrijk ook overal verkrijgbaar: gekonfijte eendenbouten, 10 minuten in heet water leggen; kant en klare couscous/taboulet en een zak sla met dressing (evt. olie- mosterd- en azijnmengsel in potje meenemen) erbij, eet smakelijk!
Mijn fietsvoer bestaat meestal uit iets met rijst of pasta. Aardappels koken of bakken duurt me te lang. Favoriet zijn de zakjes kant en klare Uncle Ben's rijst in verschillende smaken (2 minuten opwarmen en in veel landen verkrijgbaar), met daardoor bijvoorbeeld bonen (chili/kidney oid) en een blik tonijn, of worstjes erbij. Verder een eenvoudige pastasaus met een uitje, een courgette, een paprika en een blikje tonijn. Vaak vooraf een blik soep voor de benodigde zouten en uiteraard een lekker toetje. En als ik (incidenteel) in een spartaanse bui ben gewoon een blik koude witte bonen in tomatensaus. Maar daar is TS niet naar op zoek denk ik...
Dirk
Wat ook wel een keer voor wat afwisseling zorgt;

maaltijd soep; kant en klare soep en daar zelf nog flink wat pasta aan toevoegen. Werkt goed bij stevige tomatensoep. Of andersom pasta met broccoli en daar 'dikke' champignonsoep aan toevoegen.

soms zijn de snelle gerechten van de Albert Heijn een leuke inspiratiebron.

(het woord 'blik' verwijderd)
Ave Gone schreef:Gelukkig hebben meerdere mensen hier al iets over koken en recepten voor na het fietsen op de fietsvakantiewiki gezet: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten
En er zijn zeker twee min of meer uitgebreide eerdere discussies geweest op dit forum, zie de zoekfunctie in de blauwe balk bovenin je scherm.

Eet smakelijk,

Carl
Ik heb de luxe te fietsen naar mijne werk, dan douchen, werken en terug naar huis.
Dan een gezonde eten thuis.
Ik volg Hannah Grant in youtube of GCN channel

https://www.youtube.com/watch?v=vhsnODE1d4A

https://www.youtube.com/watch?v=EGnQx8qnS4Q
Handige tips! Ik heb er ook wel eens moeite mee; iets makkelijks bedenken dat toch gezond is en ook nog een beetje lekker :wink: Ontbijten doe ik trouwens vaak met havermout met wat fruit erin. Daar kan ik altijd een aardige tijd mee vooruit.
Het lijkt alsof ik wel de enige ben die gewoon "normaal" eet op vakantie (maar dan wel 2 á 3 keer zoveel).

Ik heb 2 pannetjes en 1 pit en ga meestal gewoon voor groente-vlees-aardappelen. Als je aan het eind van de dag ergens boodschappen doet kan dat mee in de rugzak. Eerst gooi je het vlees in de pan, dat gaat namelijk meestal het snelst (en ik heb dan honger!). Als dat klaar is haal je dat van het vuur, kun je dat oppeuzelen in de tijd dat je groente staat te koken. Daarna doe je de rest van het vlees er in (mijn pannetjes waren niet heel groot) en eet je groente. Als laatste doe je dan de aardappelen of wat rijst.

Als toetje meestal ook gewoon hetgeen wat ik thuis eet.

Maar ik heb gemerkt dat overdag veel eten ook kan zorgen dat je 's avonds niet extreem snel hoeft te eten als je tent staat. Zweden had hier overigens een mooie oplossing voor: Ik ben afgelopen jaar verslaafd geraakt aan dat Pågen Äntligen sandwich brood (mensen als Yopie zullen het wel herkennen van de ICA). Daar een tubetje knijpjam (jam in een knijpfles in plaats van zo'n onhandige pot) bij en dan heb je altijd een lekker tussendoortje bij.
Is dat Pågen Äntligen heel anders dan hartkeks:)? Want daar mik ik ook alles op wat ik aan zoetigheid kan vinden, en voor een echt kleverige stevige klomp in je maag doe je er natuurlijk pindakaas op!
Ik heb ook vaak zin in de bekende pastagerechten na een dag fietsen, 'valt' ook goed.

Soms, in een omgeving met goede winkels/supers is wat luxe ook nog heel eenvoudig;
Met twee kleine pannetjes doe ik bijvoorbeeld dit: groene asperges koken, apart leggen, dan risotto koken, en onderwijl in een pannetje erop een stuk verse vis met kruiden bakken.
Vers stokbrood erbij en klaar ben je met je sterrendiner, in no-time.
Travelmaster schreef:Is dat Pågen Äntligen heel anders dan hartkeks:)? Want daar mik ik ook alles op wat ik aan zoetigheid kan vinden, en voor een echt kleverige stevige klomp in je maag doe je er natuurlijk pindakaas op!
Volgens mij niet. De hartkeks lijkt mij een stuk harder (gezien de term biscuits die op de verpakking staat), terwijl dat wat ik in Zweden had ook echt brood is.
Jouw spul zag eruit als crackers, maar zijn het dus niet? Klinkt goed moet ik zeggen :wink: .
Ik kook onderweg ook zoals ik thuis kook. Dat is dus nooit AVG... ;-) Rijst, gewoon aan de kook brengen en in de slaapzak gewikkeld, en dan roergebakken groente met vlees. Of zoals anderen al schreven: pasta met saus of roergebakken groente. Maar mijn favoriet: een mooi stuk vlees, met verse salade incl. gegrilde groene asperges, gebakken champignons/paprika, en een supervers stuk lokaal brood. Flesje wijn of biertje erbij, Smullen!
Ik neem er 's avonds ook de tijd voor, en maak dan als het even kan een lekkere eenpansmaaltijd. Bijvoorbeeld jonge aardappeltjes en sjalotten bij elkaar in een pan en langzaam gaar bakken, en dan bijvoorbeeld lekkere lokale worst erbij. Beetje sla, sausje, smullen! Brood is ook een favoriet, en 's ochtends als ik tijd heb: bannock. Google er maar eens op.