Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flinke hersenschudding - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Flinke hersenschudding

Martin E. van Doornik schreef: Hoewel ik wel Ibuprofen in huis heb, durf ik geen ‘zware munitie’ te gebruiken en ligt nog steeds ongeopend. Met een keer of twee per week twee tabletten paracetamol ben ik al goed geholpen. Ik heb nu geen zin in gedoe en aangezien ik nu met pensioen ben, leid ik een rustig leven thuis.
"Nog steeds ongeopend". Ben ik toch even benieuwd hoe die Ibuprofen in huis is gekomen. Is die soms voorgeschreven door een van de behandelende artsen? Als dat zo is...

En het punt is dus dat je het niet als 'zware munitie' moet zien. Zoals gezegd worden deze middelen in gigantische hoeveelheden door hele grote aantallen mensen gedurende vele jaren geslikt zonder dat ze er last van hebben. Integendeel. Hun 'kwaliteit van leven' neemt er juist significant door toe. In Nederland zijn ontstekingsremmers(/pijnstillers) de middelen die door het grootste aantal mensen op recept verstrekt (en dus vergoed) gebruikt worden. In 2015 waren dat bijna 1,9 miljoen mensen. Zie pagina 31 hier: https://www.sfk.nl/nieuws-publicaties/d ... eiten-2016 (1,29 miljoen diclofenac en 600.000 naproxen).

En dat is dus waar ik je voor wil waarschuwen. Dat je jezelf niet volstrekt onnodig een aanzienlijke hoeveelheid levenskwaliteit ontneemt door een onterechte 'angst' voor deze relatief simpele/onschuldige middelen. Dat zou vreselijk zonde zijn.

Ik weet natuurlijk niet goed in hoeverre je huidige klachten je dagelijkse leven nog negatief beïnvloeden en je beperken in je doen en laten dan wel chronische pijnklachten geven die die kwaliteit van leven ook aanzienlijk kunnen verminderen.


Wat betreft massage en warmte. Een paar zaken zijn nuttig om te weten.

Voor herstel is naast rust natuurlijk een adequate aanvoer van energie (zuurstof) en 'bouwstoffen' nodig alsook afvoer van 'afvalstoffen' die bij het genezingsproces vrijkomen. Dit gebeurt (natuurlijk) door de bloedvoorziening. Elke aangedane cel moet daartoe zo goed mogelijk door dat bloed bereikt worden en een goede doorbloeding is dan ook van wezenlijk belang voor de genezing.

Warmte doet bloedvaten verwijden en doet dus de doorbloeding toenemen wat een positief effect op de genezing kan/zal hebben. Massage kan eventuele verhoogde rustspanning in de spier ten gevolge van het ontstekingsproces (waarbij 'prikkelende' stoffen vrijkomen die die spiertonus kunnen verhogen) doen afnemen waardoor de doorbloeding ook verbeterd kan worden. Hoe hoger de spiertonus des te minder 'rust' de spier krijgt en des te meer weerstand de doorbloeding ondervindt.

Dit effect is het meest extreem waarneembaar bij de hartspier. Omdat die zelf de bloeddruk genereert en de druk in de hartspierwand tijdens de samentrekking van het hart hoger is dan de opgewekte bloeddruk kán die hartspier gedurende die fase (de systole) NIET doorbloed worden. Alle doorbloeding van de hartspier vindt plaats tijdens de ontspanningsfase (de diastole) waarbij het bloed dat in de aorta door het zogenaamde 'windketeleffect' gebufferd wordt dan voldoende druk heeft om de hartspier te doen doorbloeden. Tijdens die fase daalt de bloeddruk van de bovendruk naar de onderdruk.

Als je een strandbal opblaast krijg je er, als die eenmaal op spanning begint te komen, steeds moeilijker lucht in. Zo is het ook met verhoogde spierspanning wat vooral bij (spier)letsels kan optreden ten gevolge van die lokale (chronische) ontstekingsreactie. Die tegendruk in de spier werkt goede doorbloeding tegen wat de genezing kan vertragen. Vandaar dat alles dat die spierspanning verlaagt een gunstig effect daarop kan/zal hebben. Warmte en massage kunnen daar een rol in spelen. En waarom bijv. ook een spierontspanner als Diazepam (Valium) - want dat effect heeft het nl. ook úítermate effectief - zo vréselijk goed kan werken bij echte 'klassieke' spit door een zeer lokaal spierscheurtje in een rugspier wat ook tot zo'n 'vastzittende' rug met hoge spiertonus leidt.

Bij het hyperacute 'in je rug schieten' door zo'n lokaal spiertrauma kan innemen van 10mg Valium dan ook zelfs véél effectiever zijn voor het reduceren van de pijn dan een pijnstiller. De hoge spiertonus geeft een constante belasting van spiercellen die juist rust nodig hebben, en voor het in stand houden van die spierspanning wordt energie verbruikt die daardoor niet beschikbaar is voor het genezingsproces. Door het reduceren van de spierspanning wordt het beschadigde (en pijnlijke) stukje spier ontlast, krijgt het meer rust en kan het beter doorbloed worden wat de genezing aanzienlijk kan versnellen.

Enkele dagen 10mg Diazepam per dag, in combinatie met enkele malen per dag een NSAID slikken om het lokale ontstekingsproces de kop in te drukken, kan dan zéér effectief de genezing bespoedigen. Het kan het verschil maken tussen enkele dagen relatief licht hinder hebben en enkele weken nagenoeg uit de running zijn. Ik spreek onder andere uit eigen ervaring. Dit opmerkelijk positieve effect illustreert zeer goed de gunstige werking van het opheffen van een chronisch verhoogde spiertonus op de genezing.

Het zou me niets verbazen als enkele wereldfietsers hier dergelijke klachten ook wel eens aan den lijve ondervonden hebben, al dan niet t.g.v. het fietsen. Doe er evt. je voordeel mee.
Stik. Edit foutje. Wil je even één woord veranderen klik je per ongeluk op het quote knopje i.p.v. het edit knopje. Is nou de tweede keer dat me dit overkomt. Duidelijkere knopjes zouden welkom zijn.
En dat is dus waar ik je voor wil waarschuwen. Dat je jezelf niet volstrekt onnodig een aanzienlijke hoeveelheid levenskwaliteit ontneemt door een onterechte 'angst' voor deze relatief simpele/onschuldige middelen. Dat zou vreselijk zonde zijn.
'Onschuldig'... NSAID's staan op nummer 1 van medicamenteuze oorzaken waarvoor mensen naar de spoedeisende hulp moeten.

Er is tevens geen enkele wetenschappelijk onderbouwde indicatie om diazepam voor te schrijven als 'ondersteunende' ontstekingsremmer of veel vóórkomende spierklachten.

Het enige juist gegeven advies is dus om professioneel advies te zoeken.
Matthie9001 schreef:
En dat is dus waar ik je voor wil waarschuwen. Dat je jezelf niet volstrekt onnodig een aanzienlijke hoeveelheid levenskwaliteit ontneemt door een onterechte 'angst' voor deze relatief simpele/onschuldige middelen. Dat zou vreselijk zonde zijn.
'Onschuldig'... NSAID's staan op nummer 1 van medicamenteuze oorzaken waarvoor mensen naar de spoedeisende hulp moeten.
Bron? Maar in zijn algemeenheid kun je van zeer veel gebruikte middelen vanzelfsprekend ook verwachten dat, ook al is het aantal mensen dat er bijwerkingen van zal krijgen procentueel zeer gering, dat in absolute aantallen toch significant kan zijn. Ik gebruikte overigens ook de formulering "relatief onschuldig". Geen enkel middel is volledig zonder enige risico's.

Maar veel problemen worden vooral veroorzaakt door verkeerd voorgeschreven of verkeerd gebruikte medicijnen, ook juist vaak in combinatie met medicijnen die daarmee niet samengaan en een negatieve interactie geven. Dat meervoudig medicijngebruik is het grootste mijnenveld. Dat is dan ook snel een zéér complexe materie. Denk niet dat je er zo makkelijk even beweringen over kunt doen.

En statistieken zeggen helaas vrijwel niets over een individueel geval. Ze zeggen eigenlijk alleen iets over grote groepen. En als in die groep het grootste deel van de mensen met medicijnproblemen meerdere medicijnen gebruiken en jij gebruikt er maar één dan zijn die statistieken voor jou dus al direct helemáál stukken minder relevant.
Er is tevens geen enkele wetenschappelijk onderbouwde indicatie om diazepam voor te schrijven als 'ondersteunende' ontstekingsremmer of veel vóórkomende spierklachten.

Het enige juist gegeven advies is dus om professioneel advies te zoeken.
Beter lezen. Twee keer.

Ik suggereer Diazepam niet als ontstekingremmer, omdat het die werking ook helemaal niet heeft. Ik suggereer het als spierrelaxans, omdat dát wel een van de werkingen van Diazepam is. Gróót verschil.

En ik héb ook al gesuggereerd om de eigen arts(en) te consulteren. Dat hoef jij dus niet meer vóór mij te doen.
Martin - fijn te horen en te lezen dat je gelukkig nog niet stopt met fietsen en weer nieuwe plannen aan het maken bent. Hoop dat je hersenschudding vlug voor minder klachten gaat zorgen. Ik snap je aversie tegen medicijn gebruik maar weet inmiddels uit eigen ervaring dat het je wel op het juiste pad kan zetten. Misschien toch iets om met de huisarts te overleggen.
Z'n hersenschudding zal niet gauw voor mínder klachten zorgen, Inge - maar ik hoop met jou dat Martin wel snel van z'n klachten af is :wink:
Huh, de goede man gebruikt soms een paracetamol en krijgt het advies om aan de Diazepam te gaan??? Jaaaaa, allemaal aan de valium en lekker suf en stoned op de fiets! Slechte zaak voor de 'zakkenvullende zorgverzekering' en geeft ook nog eens meer werk in de zorg, kan niet beter!

Lekkerrrr fietsen Martin! 8)
Zo, dat weet je even goed uit perspectief te plaatsen :?
Ik heb zeker ideeën bij het verhaal van Martin en als ik maar genoeg ideeën heb zullen er daar vast ook wel een stel goede bij zitten....
Maar grosso modo vind ik het onverstandig om op basis van Martin verhaal op dit forum schrijft allerlei medische adviezen te verstrekken.
Gelukkig ken ik, ook op basis van dit forum, Martin al goed genoeg om te weten dat hij zich van allerlei tips niet overmatig veel zal aantrekken. :D
Niet-steroide ontstekingsremmers zijn inderdaad een gebruikelijke remedie voor spier en gewrichtspijnen. Ik heb er zelf een aantal malen veel baat bij gehad. Het zijn stevige medicijnen, en je moet ze dus ook niet nemen als er geen noodzaak is. Spierverslappers worden wel vaker gebruikt om verkramping tegen te gaan, en daarmee het genezingsproces te versnellen omdat het makkelijker wordt te blijven bewegen.
Of dit alles Martin kon/kan helpen is aan zijn arts om te beoordelen.
Travelmaster - dat weet ik. Heb zelf bijna 2 jaar nodig gehad om de mijne helemaal te boven te komen. De medicatie heeft mij toen wel doir het ergste heen geholpen.
Jeetje, wat een hele waslijst aan suggesties en voorstellen, om er confuus van te worden. :roll:
Inderdaad heeft mijn huisarts Ibuprofen voorgeschreven. Maar toen ik in oktober 2011 mijn linkerbeen had gebroken (gebeurd in Zweden – in het ziekenhuis van Karlstad gelegen) bleek na thuiskomst tijdens een tweede onderzoek in het Groninger UMCG Ibuprofen geen enkel effect op me te hebben gehad. Paracetamol juist wel. Daarom ligt het doosje Ibuprofen na mijn hersenschudding van 2014 nog steeds onaangebroken. Diazepam was mij nooit voorgeschreven.
Genoeg daarover, ik ga gewoon verder leven én fietsen!
Martin, gewoon lekker fietsen, en niet ophouden.