Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flinke hersenschudding - Forum Wereldfietser

Flinke hersenschudding

Naast mijn fietsliefhebberij heb ik nog een andere hobby: molenaar op een grote korenmolen. Het is een zogenaamde stellingmolen, de grootste van de provincie Groningen, met een stelling (omloop) op bijna 12 meter hoogte. Het hoogste punt van de wieken is 37 meter hoog.
Daar heb ik op 7 december 2014 een ongelukje gehad. Om de bezoekers te beschermen tegen „een klap van de wiek”, plaats ik volgens voorschrift altijd veiligheidshekken op de stelling. Na het stoppen met het draaien van de molen zette ik de twee hekken weg naar binnen. Nadat ik die hekken in een hoekje heb neergezet, heb ik bij het overeind komen van m’n lichaam met mijn hoofd heel hard gestoten tegen het zogenaamde paard van de maalstenen. Dat is een eikenhouten constructie onder de maalstenen, waarin de spil wordt gelagerd. De witte pijl op de foto geeft de plaats van de klap aan. Hoewel ik steeds op mijn hoede was voor dit obstakel op 1,70 meter hoogte, is het deze keer toch mis gegaan. Ik heb nog enkele minuten bewusteloos op de vloer gelegen, voordat ik wat dizzy op de fiets naar huis ging. Het ging niet goed; thuis bleef ik maar duizelig en de pijn bleef aanhouden. De huisarts is erbij geroepen: 5 maal per dag twee paracetamols innemen en rust houden. Later straalde de pijn door naar m’n nekspieren en schouders. Twee maanden lang iedere week naar de fysiotherapeut geweest, het hielp niet. Voor de zekerheid een MRI-scan laten maken in het ziekenhuis. Vergat ik aan de arts te vertellen dat ik enkele minuten „out” op de vloer heb gelegen met de volgende diagnose: zware hersenschudding! Daarom bracht de fysiotherapeut geen soelaas. Ik moet mijn hoofd steeds warm houden, wollen sjaal en muts, ook binnenshuis. Daarom heb ik al sinds 7 december niet meer gefietst, midden in de winter. Ik ben dan ook niet op mijn werk geweest.
Volgens het ziekenhuis is wat beweging wel gewenst. Ik heb maar twee keer een paar straten in eigen omgeving gefietst, meer niet. Het gaf mij een wat slap gevoel. Afgelopen zaterdag 7 maart heb ik op een zonnige dag een fietstocht in Friesland gemaakt. Rekening houdende met de windrichting eerst per trein naar Buitenpost en dan richting huis fietsen. De eerste 10 kilometer ging moeizaam, daarna kreeg ik de smaak te pakken. Nou, ik heb 67 kilometer gefietst en ik heb ervan genoten.
Maar toch, lichamelijk heerlijk gevoel, maar mijn hoofd wil nog niet. Zondag 8 maart ’s middags in slaap gevallen en gisteren veel pijn in mijn hoofd. Verbeten met handen in m'n haar gaan zitten. Ik wacht nu mijn verdere herstel af. Wat een hersenschudding veel teweeg kan brengen….

Afbeelding
Links op de voorgrond het veiligheidshek en rechts het z.g. paard van de maalstenen van mijn molen met linksachter het weggezette hek. De witte pijl, daar ben ik hard tegenaan geklapt.

Afbeelding
Mijn eerste fietstocht in drie maanden vond in Friesland plaats.
Er staat een maand of drie voor een dergelijke knockout voordat je weer lekker mee kan doen. YMMV.
Vervelend man. Sterkte met verder herstel.
Oei, sterkte! Dat "paard" ziet er inderdaad niet uit alsof het veel mee geeft!
Hallo Martin,
Veel beterschep gewenst. Een hersenschudding kan lang lastig blijven.
Ondertussen maar een kussen of zachte bal op die plek vastmaken?
Martin, sterkte en beterschap. Je hoofd heeft wel te lijden de afgelopen tijden ...
Ave Gone schreef:Hallo Martin,
Veel beterschep gewenst. Een hersenschudding kan lang lastig blijven.
Ondertussen maar een kussen of zachte bal op die plek vastmaken?
Bedankt voor jullie reacties. Wij draaien eigenlijk met drie man op deze molen, maar op die 7e december was ik alleen. Er wordt met elkaar nog overlegd of er een hekje onder het paard geplaatst kan worden. Ik draai nu nog eens in de 14 dagen op deze molen: http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... ummer=1320
Het is heel vervelend ,sterkte gewenst Martin
Misschien tijdens het werk met de molen je fietshelm maar ophouden......geintje :oops: u
Dirk
Martin, sterkte met herstel, wat soms lang kan duren, maar om dan al bij je eerste tocht verkeersborden uit Friesland mee te nemen, dat hadden we niet achter je gezocht. :wink:
Martin het is me wat.
Vorig jaar tegen een trimster aan gereden en nu weer dit :oops:
Je bent toch een voorstander van een fietshelm?
Zet deze dan ook op wanneer je op de molen werkt :wink:

Jan
_Peter_ schreef:Martin, sterkte met herstel, wat soms lang kan duren, maar om dan al bij je eerste tocht verkeersborden uit Friesland mee te nemen, dat hadden we niet achter je gezocht. :wink:
Grapje zeker. Mijn fiets met ervoor het bord is voor de molen „Windlust" in Burum genomen. Daar binnen lagen onderdelen van een oude ANWB-wegwijzer opgeslagen. Dat ene bord is wel zwaar hoor, zeker 25 kilo! Na het nemen van deze foto is het bord weer terug binnen gezet.
Als moderator verzorg ik alle molens van heel Nederland op internet. De molen van Burum is pas nieuw herbouwd na de fatale brand van 8 april 2012, daarom ben ik daar gaan kijken om gegevens te verzamelen en foto's te maken. Zie hier het resultaat: http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... ummer=1340
Jan van den Berg schreef:Martin het is me wat.
Vorig jaar tegen een trimster aan gereden en nu weer dit :oops:
Je bent toch een voorstander van een fietshelm?
Zet deze dan ook op wanneer je op de molen werkt :wink:
Jan
Niet vorig jaar, maar op 8 oktober 2012.... Ik heb voorlopig een stoel onder het paard van de maalstenen neergezet.
Martin E. van Doornik schreef:
_Peter_ schreef:Martin, sterkte met herstel, wat soms lang kan duren, maar om dan al bij je eerste tocht verkeersborden uit Friesland mee te nemen, dat hadden we niet achter je gezocht. :wink:
Grapje zeker. Mijn fiets met ervoor het bord is voor de molen „Windlust" in Burum genomen. Daar binnen lagen onderdelen van een oude ANWB-wegwijzer opgeslagen. Dat ene bord is wel zwaar hoor, zeker 25 kilo! Na het nemen van deze foto is het bord weer terug binnen gezet.
Als moderator verzorg ik alle molens van heel Nederland op internet. De molen van Burum is pas nieuw herbouwd na de fatale brand van 8 april 2012, daarom ben ik daar gaan kijken om gegevens te verzamelen en foto's te maken. Zie hier het resultaat: http://www.molendatabase.nl/nederland/m ... ummer=1340
Martin, inderdaad een grapje. Aan de foto is voor mij als leek alleen te zien dat het een afbeelding van jouw fiets met een oude wegwijzer waarschijnlijk genomen in Friesland is.
ai, Martin, wat vervelend voor je.
En wate knap dat je ongetraind 67 km hebt gefietst. Niet raar dat je er wat naweën van hebt, toch?

Doe voorzichtig aan. Hersenschade heeft nou eenmaal tijd nodig. Vaak meer dan de patiënt, en anderen, denken. Maar dat heb je zo te horen al ontdekt.
Het gaat nu – het is inmiddels 31 augustus 2015 geworden – nog steeds niet goed met mijn hoofd. Nog op 9 mei j.l. heb ik tussen Winschoten en Bunde (Dld.) gefietst, wegens harde wind niet veel kilometers gemaakt. Op 25 mei heb ik een mooie fietstocht gemaakt van Wolvega naar Kampen – 84 kilometer met de wind mee. Maar eenmaal thuis voelde ik me niet lekker, teveel duizelingen en een week ziek in bed gebleven. Tijdens onze vakantie in Zweden afgelopen juni heb ik daar maar een paar rondjes gefietst.
Ik kan nog maar net dagelijks fietsen naar m'n werk en ik kan m'n hoofd maar weinig omdraaien (veiligheid > omkijken). De pijn wil maar niet weg en ik neem regelmatig Naproxen als medicijn.
Ik moet helaas met pijn in mijn hart afscheid van mijn 46 jaar (!) oude hobby als wereldfietser, het gaat me gewoon niet lukken. Ik ben nu al ruim 64½ jaar. Vroeger was ik met mijn fiets echt niet tegen te houden, maar nu durf ik niets meer! Mijn laatste fietstocht met overnachtingen was in Ierland, nu precies een jaar geleden, daar denk ik nog met veel plezier aan. Maar ik blijf wel lid van onze prachtige vereniging De Wereldfietser!
Heftig Martin! Maar weet je dit zeker? Ik weet niet hoe vaak je bij een arts bent geweest, en wat die je heeft verteld. Dat hóef ik ook niet te weten, maar misschien is er nog ergens hoop, of een alternatieve behandelwijze?
Hoi Martin, weat een heftig berichtje zeg. Waar de ene hobby het einde betekend van je passie. Ik ben er stil van. Ik wens je veel sterkte in het verwerken van deze grote tegenslag.
Ik kan niet anders dan me bij de woorden van Eric aansluiten. Veel sterkte!
Van hetzelfde Martin.
Heel vervelend allemaal Martin! En ik kan begrijpen dat je erg veel moeite heb met je beslissing om in het vervolg af te zien van langere, meerdaagse toertochten.
Temeer, omdat dat voor jou ook betekent dat je het bezoeken van molens in binnen- en buitenland zult moeten beëindigen. Heel triest voor je.

[offtopic]
Maar welke gevolgen heeft het voor je molenhobby? Ik hoop voor je dat je daar wel mee door kunt gaan. Hoewel ik me kan voorstellen dat het werken "op de molen" ook risico's met zich meebrengt. Het werken op grote hoogte en het zware werk in en rond de molen zal dan toch ook niet meer zo soepel gaan. Last van duizeligheid moet je niet hebben bij het voorleggen van de zeilen of kruien van de molen. Gelukkig ben je met meer collega's. Ik hoop dat je in ieder geval samen met hen nog een poos van je andere passie: "De molens" kunt genieten.

Jan (collega molenaar/toerfietser)
Moeite met de juiste woorden, maar dit is heel ..... Je haaks houden en zeker niet forceren.