Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekking fiets met rechte zithouding - Forum Wereldfietser

trekking fiets met rechte zithouding

Hallo allen,

een vriendin van mij heeft 2 hernias in de bovenrug. Daardoor heeft ze het zeer moeilijk (pijnlijk) om op een fiets te rijden die geen rechte zithouding heeft. Ze gaat echter heel graag op fietsvakanties.

Ze heeft al een ligfiets overwogen, maar zoekt toch nog eerst andere opties uit. Zijn er merken waarbij de geometrie gekend is voor de rechte zit? (Santos, ID works, Koga,...) Of is iedere fiets in dezelfde mate aanpasbaar. Of hangt het echt van lichaamsbouw af en is het van; ga alles eens proberen...
Wat is rechtop? Als het echt kaarsrecht op de fiets is, zoals op een oude Hollandse omafiets, dan is dat in het trekkingsegment al lastiger. Dat gezegd hebbende, weet ik dat je door middel van verstelbare stuurpennen en andere hulpmiddelen ook op een trekkingfeits best rechtop kunt komen te zitten. De vraaag is wel wat dat vervolgens doet voor het stuurgedrag van de fiets.
Op zich is dat allemaal redelijk losstaand van de algehele geometrie, en creëer je de gewenste houding grotendeels door te spelen met de stand van het zadel, de hoogte van het stuur, de (horizontale) lengte van de stuurpen, enzovoort. Maar er zijn wel eigenschappen die kunnen helpen.

Bij een "sloping" frame (oplopende bovenbuis), kun je gemakkelijker het zadel lager zetten ten opzichte van het stuur. Een traditioneel damesframe, of een "mixte" frame, heeft vaak een naar verhouding lange (en hoge) balhoofdbuis ten opzichte van de zitbuis. Dat is steviger, maar maakt ook een rechtere zithouding gemakkelijker. Bijkomend voordeel is dat de instap lager is.

Een kort (bovenbuis) frame, al dan niet in combinatie met een hoge maar korte stuurpen, zal het makkelijker maken bij het stuur te komen in een rechte houding. Een zadelpen met meer setback en een breder zadel helpen om meer in "stadsfietszit" boven de pedalen te komen.
Ik zou voor deze eis niet gaan kijken bij de bestaande (confectie al dan niet aangepaste) fietsen maar een frame bouwer dit probleem voor leggen en hem/ haar een goed passend frame op maat laten maken. Duurder dan bv een Santos is dit ook niet.
Afbeelding

Zag ik van de week hier.
Mijn vriendin heeft last van haar nek en schouder waardoor ze ook recht op een trekking fiets wil zitten. Dit om te belasting van de nek te verminderen. Afgelopen weekend heeft ze een trekking fiets gekocht en door met het stuur, stuur bocht en stuur pen in de juiste stand te zetten was het mogelijk om voor haar een aardig rechte positie op de fiets te krijgen.
Ga dus proef zitten op verschillende fietsen en vraag of je het stuur terplekken zo kan afstellen zodat je rechtop komt te zitten.

Succes.
De Gaastra fyts is over het algemeen een rechtop-zit-fiets qua geometrie, en een echte tractor-trekkingbike qua opbouw en afmontage. Wij hebben een 4.14, met rohloff, maar ze zijn er ook met 8-premium en 11-alfine. en zelfs in een e-bike variatie.
Het is een door Gerrit onder de Idworx geplaatst nieuw merk.
Snel Tweewielers in Utrecht verkoopt de Comfort voor klanten die rechtop willen zitten. De fiets kan naar wens worden aangepast. Ook op maat.

http://www.sneltweewielers.nl/fietsen/s ... n/comfort/

Piet.
Piet,

Het is onmogelijk dat de stuurhoek van 66 graden een sportieve fiets oplevert, dit is de geometrie van de oude gazelle stadsfietsen.

Bert
Je kan je wel afvragen of rechtop zitten goed voor je rug is en wat het effect is van een hele dag rechtop zitten. Ik vind een ligfiets nog niet zo'n slecht idee.
Bert van Sprang schreef:Piet,

Het is onmogelijk dat de stuurhoek van 66 graden een sportieve fiets oplevert, dit is de geometrie van de oude gazelle stadsfietsen.

Bert
Ben het met je eens dat de Comfort van Snel geen sportieve geometrie heeft. Maar aanpassing van zadel en stuur op een sportief model fiets zal een minder fijn sturende fiets opleveren.

De vraagsteller vroeg om een fiets met rechte zithouding en dan is een 66 graden hoek voor zitbuis en balhoofd en prima keus.

Piet.
Easy rohler comfort misschien iets?
Afbeelding
LHTJoost schreef:Je kan je wel afvragen of rechtop zitten goed voor je rug is en wat het effect is van een hele dag rechtop zitten. Ik vind een ligfiets nog niet zo'n slecht idee.
Ik ben bang dat een ligfiets hoe lekker dat ook fietst hier niet de oplossing is. Tijdens het op en afstappen buigt je rug om zich in de stoel te laten zakken. Al zijn er ook wat minder "luie" fietsen, met een wat meer rechtop houding. Ga eens op bezoek bij een ligfietshandelaar, en laat je voorlichten over de mogelijkheden.

Anders kijken of er nog choppersturen zijn. :wink:
Die rechte zit klinkt leuk en zal het de eerste km's ook zijn, maar er is een reden dat fietsen waarop kracht wordt gezet geen rechtop houding hebben. Doordat je kracht zet op je benen, trekken je spieren aan je bekken. Door wat verder naar voor te hangen, wordt je torso een contragewicht voor die trekkrachten op het bekken, zit je rechtop, dan werken buik en rugspieren om de nodige stabiliteit van het bekken te realiseren. Ik zou dus voorzichtig zijn om met rugklachten lange tochten te maken in een rechtop houding, want de bovenrug mag dan wel onbelast lijken, het is nog maar zeer de vraag of dat ook echt zo is.

Ik denk dat de ligfietsoptie in dergelijke gevallen meer kans heeft om ook op lange trajecten relatief risicoloos te zijn.
Mijn rug is ook niet geweldig, en ik heb juist de minste problemen met een (relatief hoog) racestuur en een zit die tamelijk voorover is. Je moet dan wel voorkomen dat je voorover hangt, ofwel je moet voldoende naar achteren zitten om tegenwicht te geven.
Voor iemand met rugklachten is het verder van groot belang dat je brede comfortabele banden hebt (50 mm of nog iets meer), gecombineerd met een verende zadelpen als van Thudbuster. Tot slot is de vorm en de breedte van het stuur van groot belang (niet te breed?). Dit alles impliceert vermoedelijk ook 26 inch wielen, tenzij de betroffen persoon erg lang is.
EnriceV schreef:Die rechte zit klinkt leuk en zal het de eerste km's ook zijn, maar er is een reden dat fietsen waarop kracht wordt gezet geen rechtop houding hebben. Doordat je kracht zet op je benen, trekken je spieren aan je bekken. Door wat verder naar voor te hangen, wordt je torso een contragewicht voor die trekkrachten op het bekken, zit je rechtop, dan werken buik en rugspieren om de nodige stabiliteit van het bekken te realiseren. Ik zou dus voorzichtig zijn om met rugklachten lange tochten te maken in een rechtop houding, want de bovenrug mag dan wel onbelast lijken, het is nog maar zeer de vraag of dat ook echt zo is.

Ik denk dat de ligfietsoptie in dergelijke gevallen meer kans heeft om ook op lange trajecten relatief risicoloos te zijn.
De verhouding: trapas – zadel -stuur, is voor ieder persoon vrij constant. Afhankelijk van de stand van je bovenlichaam, comfort of met (lig)stuur, zal die verhouding wat “kantelen”. Of je op een frame met zitbuishoek van 66, 73 of 81 graden, maakt voor de krachtoverbrenging van fietser op trapas niet uit. Belangrijk is dat het bovenbeen regelmatig een “open hoek” vormt met het bovenlichaam. Voor de bloedsomloop in de benen. Zoals op een ligfiets.

Het voordeel op een minder stijl frame is, dat met meer souplesse kan worden gefietst. Een sportief frame kun je vertalen in een sportieve houding. Goed voor je imago en beperking van de luchtweerstand, door verkleining van je frontale oppervlak.

Mensen met een diepe zit, kun ook vertalen naar angst voor tegenwind, gehaast of op snelheid gericht. Zij gaan vaak gebukt onder prestatiedwang. Ik vind ligfietsers daarom ook slimmer. Het merk M5 staat niet voor niets voor Meer Meters Met Minder Moeite.

Piet.
PietV schreef:... Goed voor je imago ... Zij gaan vaak gebukt onder prestatiedwang ...
Pfff, wat een waardeoordelen weer. Als wielrenner en mountainbiker die het leuk vind om te presteren, met het imago van een hardrijder heb ik het stuur op mijn trekkingfiets laatst maar weer wat lager gezet omdat ik last van mijn onderrug kreeg in een hogere 'comfortabeler' stand. Ieder zijn ding, weet je wel.

Waar is de topicstarter eigenlijk gebleven? We weten nog steeds niet hoe rechtop 'rechtop' nou moet worden geïnterpreteerd.
Edit: hier stond een wat suffe opmerking van mijn kant, die echter niet kwetsend was bedoeld. Maar aangezien hij niet zoveel toevoegde, heb ik hem op verzoek van een attente moderator maar verwijderd. En met excuses aan PietV, indien hij er aanstoot aan nam.
:oops:
Hartelijk dank al om mee te denken. Ik versta zo dat er vooral moet geprobeerd worden en dat er natuurlijk geen mirakel oplossing is…
Het is vooral een probleem wanneer ze haar nek in extensie moet brengen om recht vooruit te kunnen kijken. Op een echte oma fiets heeft ze geen problemen. Dus met rechte zit bedoel ik dus ook (bijna) kaarsrecht. Ook bij schokken (kasseien) heeft ze last. Dus een vering in zadelpen kan misschien ook helpen.
En OT: fysisch comfort gaat hier voor prestatiedrang of imago. Voor sommigen misschien niet, maar het is en blijft vakantie voor ons.
Nu wat minder populair, maar misschien is een zitfiets dan nog het meest geschikt? Erg rechtop houding, vaak vering, makkelijk op en af stappen, en desondanks nog redelijk aerodynamisch (ze hebben ook vaak een soort plexi neus). Ik heb er al op gereden en vond het eigenlijk erg makkelijk, het ziet er wat raar uit, maar verder geen grote problemen ontdekt). Google op "Giant Revive".