Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugpijn na kamperen - Forum Wereldfietser

Rugpijn na kamperen

In april vertrekken we voor zo'n 6 maanden op de fiets voor een route in Amerika/Canada. Nu heb ik (enkel) met kamperen steevast last van stijfheid en met name pijn in de rug als ik wakker wordt gedurende de nacht en vooral na het wakker worden 's ochtends. Dit verdwijnt gedurende de ochtend als ik maar in beweging blijf. Inmiddels zijn de rek- en strekoefeningen vaste prik bij het fietsen & kamperen, om een beetje soepel de dag te starten.
Qua bouw ben ik vrij klein van stuk (165), met bijna 50 kg niet zwaar op de mat. Van nature heb ik een vrij holle onderrug.

Ik ben begonnen met een Thermarest Neo-air slaapmat van ik meen 5-7 cm dik.
Daar werd ik 's ochtends altijd stijf op wakker met rugpijn. Na 6/7 weken fietsen & kamperen had ik dit nog. Wanneer we in een hostel sliepen, had ik geen rugklachten bij het opstaan.

Nu slaap ik op een Exped Synmat 7 (cm), maar blijf dezelfde klachten houden.
Ik gebruik een opblaasbaar kussentje. En slaap het meeste op mijn zij.

Ik heb een fysiotherapeut gevraagd of het zin heeft om bepaalde oefeningen te doen of dat ik beter een oplossing in materiaal kan zoeken, maar zij wist mij daar niet direct advies in te geven. En ik weet niet in hoeverre bv. een Beversport mij daarin goed kan adviseren. Heeft iemand ervaringen en/of mogelijke adviezen?

Groeten Yvette
Paul&Yvette schreef:Ik heb een fysiotherapeut gevraagd of het zin heeft om bepaalde oefeningen te doen .... maar zij wist mij daar niet direct advies in te geven.
Ik ben geen fysiotherapeut, maar het is een rare fysiotherapeut die je bij rugpijn geen oefeningen kan aanraden.

Ik ben wel ervaringsdeskundige met kampeerrugpijn. Uiteraard kan ik je niet vertellen waar het bij jou precies door komt.
Je matje is niet erg dun. Er zijn wel dikkere. Belangrijk is - ik gok hier natuurlijk voor wat betreft jouw situatie - dat je het matje niet hard opblaast maar juist zo zacht dat je net niet de grond raakt. Dan heb je - ik dan - maximaal comfort.
Probeer naar je lichaam te luisteren en het verschil te ontdekken tussen het liggen op een hotelmatras en op een matje.
Zelf heb ik dat ook, maar ik heb ook rugklachten in het dagelijks leven. Ook lang zitten is niet goed voor mijn rug, maar lang staan ook niet.
Wat mij erg heeft geholpen is een paar keer per week rug- *en* buikspieroefeningen, i.c.m. loszwaai- en draaioefeningen. Daardoor blijven de spieren rondom de torso in balans en versterk je deze. Tijdens en de eerste uren na de oefeningen heb ik, en dat had ik zeker in het begin, meer last van de rug. Maar dan niet zo hinderlijk. Binnen een aantal weken verminderden de klachten al.

Ik zal hierbij moeten accepteren dat de klachten in enige mate zullen blijven. Maar hierdoor zijn ze wel fors verminderd.
Leon schreef:
Paul&Yvette schreef:Ik heb een fysiotherapeut gevraagd of het zin heeft om bepaalde oefeningen te doen .... maar zij wist mij daar niet direct advies in te geven.
Ik ben geen fysiotherapeut, maar het is een rare fysiotherapeut die je bij rugpijn geen oefeningen kan aanraden.
Bevraag liever een arts.
De buikspieren sterker maken is dat bij jouw bekend. Bij mij helpt dat wel.
Wat zou kunnen: zo'n opblaasbaar hoofdkussentje schiet snel weg, wellicht ben je onbewust bezig om 's nachts het kussentje bij je te houden? Of is het kussentje te hoog?

Wat misschien nog meer een ding zou kunnen zijn: het zijn bij de tent gedurende de tijd voor het liggen.. is hier nog wat in te winnen qua stoeltje?

Succes iig met het vinden van een oplossing, een reis met rugpijn is geen feest..
Alien schreef:
Leon schreef:
Paul&Yvette schreef:Ik heb een fysiotherapeut gevraagd of het zin heeft om bepaalde oefeningen te doen .... maar zij wist mij daar niet direct advies in te geven.
Ik ben geen fysiotherapeut, maar het is een rare fysiotherapeut die je bij rugpijn geen oefeningen kan aanraden.
Bevraag liever een arts.
Ook als arts gaat een gedegen advies hierin geven lastig zijn. Het beschrijven van oefeningen voor het aansterken van rug en core spieren is het probleem niet. Maar de vraag of dit ook daadwerkelijk een bijdragende factor is aan het ontwaken met rugpijn is een tweede.

Hoewel de TS een versterkte lordose beschrijft, en oefeningen van rug en corespieren hier degelijk een gunstige invloed op kunnen hebben, is de klacht erg specifiek beperkt tot enkel het slapen op matjes. Bij het zich beperken tot een zeer specifieke enkele activiteit wordt vaak beter resultaat behaald bij het aanpassen van die activiteit. Denk bijv. aan lage rugklachten op de fiets bij iemand die anders nooit rugpijn ervaart. Daarin is de oplossing ook niet gelegen in aansterken van de rugspieren, maar het goed afstellen van de fiets.

Bij het slapen op een matje zijn er 3 belangrijk aanwijsbare problemen die een rol kunnen spelen:

- De onregelmatige ondergrond onder het matje. Behoudt je de rugpijn ook als je thuis op de grond slaapt op vlakke ondergrond op je matje? Doe dit het liefst met een regulier kussen om de factor kussen uit te sluiten. Zo is er niets zo irritant als slapen op stenen, dennenappels, etc. Voor de tent op gaat veeg ik het gras dan allereerst altijd goed schoon en eventuele stukken steen in het gras trap ik diep de grond in of neem ik weg. Ook al lig je op een laag lucht, ik voel het er toch altijd nog oncomfortabel zitten.

- Ben je doorgaans een rugslaper, buikslaper of zijslaper? En wat voor een slaapzak heb je hierbij? Zo ben ik zelf een buikslaper, maar heb ik wel gewoon een mummy slaapzak. Op warme dagen slaap ik gewoon met de slaapzak als deken gedrapeerd. Maar op de koude dagen wordt ik dan ook totaal gebroken wakker door het geforceerd op de rug te slapen. Probeer je dan ook niet te forceren om in een andere houding dan gewoonlijk te slapen.

- Slaap je met of zonder kussen? Hoe doe je dit thuis? En lig je nog altijd op het kussen bij het ontwaken? Indien je slaapt met een kussen, maar vaak naast het kleine opblaaskussentje wakker wordt kun je proberen om het kussentje te positioneren in de capuchon van je slaapzak indien je een mummy model hebt. Hiermee ligt deze stabiel, en kan het niet echt verplaatsen. Voor mijn vriendin maakte dit een wereld van verschil tussen wakker worden met pijn hoog in de rug of comfortabel ontwaken. Zorg dan ook voor een kussen dat voor je werkt.



En indien de klachten toch gerelateerd zijn tot de lordose, en je mogelijk ook buiten het slapen op de matjes zo nu en dan een gevoel van ongemak in de rug herkent, kun je naast de nodige oefeningen ook altijd nog altijd een tweede kussen gebruiken om de lordose op te heffen, kanteling van het bekken naar voren door een kussen in de knieholten te leggen bij een rugslapen zorgt voor een verstrijking van de lordose en hierbij mogelijk minder klachten.

Uiteindelijk is het altijd toch ook wel een beetje trial and error om te zien wat uiteindelijk het beste werkt.
Bedankt voor de reacties, het zet me aan het denken in wat ik alsnog zou kunnen proberen.

Ik ga in ieder geval thuis eens proberen te slapen op het matje, op rechte ondergrond met mijn gewone kussen. En ga een nacht proberen met minder hard opblazen, of dat verschil uitmaakt.

De buikspieren sterker maken kende ik nog niet. Ben sinds een tijdje wel aan het trainen en vanaf januari gaan we de sportschool in, dan ga ik het zeker meenemen.

Mijn hoofdkussentje zou inderdaad ook nog een reden kunnen zijn. Ik lig er niet zo heel lekker op. Thuis stop ik mijn kussen in de holte tussen mijn schouder en nek om de ruimte op te vullen, maar dit kussentje leent zich daar niet zo goed voor.
Ik lig vooral op mijn zij, enkele keer word ik op mijn rug wakker.
Het kussen stop ik in de capuchon van de mummy, maar deze ligt er meestal 's ochtends niet meer in bedenk ik me nu..
Rondom de slaapzak, ik heb een donzen slaapzak. Die wordt nog een keer opgevuld voordat we gaan, zodat ik het zeker niet koud zal krijgen 's nachts. Dan doe ik namelijk ook geen oog meer dicht.

Rondom de stoeltjes, hebben we via het andere topic de namaak van Helinox besteld. Daar zien we nu al naar uit :D Het zal een stuk comfortabeler zijn dan de driepoots die we nu hebben zonder rugsteun.

Ik ga de tips hier eens proberen, bedankt!
Nog een tip voor het fixeren van je kussen-en matjes!- of andere opvulling zoals wij gebruiken:
De basis is een zgn slaapsysteem van bijvoorbeeld Exped of Tatteljee. Dit "systeem" is een soort laken met een rits waar je je dekenmodel slaapzak aan kunt ritsen. Dit scheelt je overigens 1 slaapzak om mee te nemen. Aan de onderkant zijn 2 hoezen genaaid waar je je matjes in kunt schuiven. Als je aan het hoofdeind op het laken een kussensloop vast naait kun je daar elke vorm van vulling in stoppen zonder dat het verschuift. Bij ons is dat meestal een opblaaskussentje met nog een kledingstuk (donsjack,lekker !) er op. Zorg wel dat de sloop een beetje op jouw maat is, te ruim gaat eea alsnog verschuiven.


ben & ingrid
Paul&Yvette schreef: Mijn hoofdkussentje zou inderdaad ook nog een reden kunnen zijn. Ik lig er niet zo heel lekker op. Thuis stop ik mijn kussen in de holte tussen mijn schouder en nek om de ruimte op te vullen, maar dit kussentje leent zich daar niet zo goed voor.
Mijn kwaliteit van slapen is behoorlijk vooruit gegaan door de aanschaf van een Exped REM pillow (http://www.exped.com/netherlands-belgiu ... m-pillow-l).
Daarvoor heb ik kort een Air Pillow van hetzelfde merk gebruikt maar de REM geeft een zachter maar toch gevuld gevoel onder je hoofd en in je nek.
Nu ik ruim een jaar op een Neo-air All Season lig, begint de ochtend vaker dan eens met een stijve rug.

Reden die ik daarvoor zie is dat ik, liggend op mijn zij, bezig ben mijn evenwicht te bewaren op het halfzachte dikke matje.

Ik overweeg soms het oude matje weer te gebruiken,maar dan heb ik wel weer meer last van mijn schouder.
Ik heb hetzelfde probleem

Ben gisteren naar Perry sport geweest voor de nomad mat van 10 cm dit.

Ligt zeer goed, nadeel opgerold is de mat zeer dik en ongeveer 97 cm breed.

Mario
Bij mij (en bij meer mensen) is er een direct verband tussen een stijve bilspier en pijnlijke onderrug. Je zou deze rekoefeningeens kunnen doen. Je moet dan met kleine houding-variaties een beetje zoeken naar de het gevoeligste punt. Als de bilspier aan één kant duidelijk gevoeliger is (zoals bij mij) dan ga je die kant een paar keer per dag rustig rekken. Hoeft niet hard, lang is wel gunstig (vanaf 1 minuut).

Misschien dat dat helpt. Hier de beschrijving erbij. Er zijn ook liggende varianten en zelfs staande, handig voor als het modderig is :). Mij helpt het enorm.

Succes!