Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen na knieoperatie - Forum Wereldfietser

Fietsen na knieoperatie

Hallo, mijn partner, 61 jr krijgt waarschijnlijk binnenkort een knieoperatie vanwege snel verslechterende artrose. Mijn vraag is of iemand ervaring hiermee heeft en hoe snel( of langzaam) je weer op fietsvakantie kon daarna.
Marie-Jeanne
Beste Marie-Jeanne

Ik zit in zelfde leeftijdcategorie (62)
Ik heb voor 6 weken terug een kijkoperatie ondergaan aan mijn knie.
scheurtje in meniscus en wat slijtage.
Er voor voelde ik elke stap na operatie geen pijn meer.
Na een week ben ik weer kleine stukjes naar werk gaan fietsen.(2 km)
na 2 weken ben ik 2 maal in week bij fysio begonnen met oefenen.
Het fietsen gaat na 6 weken prima.
Vorige week met rondje Den Bosch mee gedaan 60 km ook prima.
Wil met pinkstertocht mee gaan 4 maal 70 km.
Hoop dan klaar te zijn voor een ronde door Frankrijk deze zomer.
Nu weet ik niet of je hier iets mee kunt want weet niet hoe ernstig de kwetsuur van je partner is.
Wens hem succes met operatie en een goed herstel toe.
Beste Marie-Jeanne,
Dat lijkt me erg afhankelijk van wat ze gaan doen. Nieuwe knie of kijk operatie. Lijkt me dit goed dit na te vragen bij de orthopeed. Je kunt dan prima bepalen of je de operatie voor of na je vakantie wil doen.
Sterkte ermee.
Danielle
Zoals het er nu uitziet wordt het een (misschien gedeeltelijke) nieuwe knie. Ik lees op internet veel verschillende berichten over wat je in de hersteltijd mag doen. We hebben nl vanaf half september een drie maanden durende fietsvakantie ingepland. De vraag is of dat verstandig is binnen de hersteltijd. Hij heeft nu geen last tijdens het fietsen maar wel bij alle andere bewegingen en tijdens het slapen. Het alternatief is echter dat hij, met pijn op reis gaat waardoor hij tijdens het fietsen geen pijn heeft maar beperkt is in de andere dingen zoals mooie dingen te voet bekijken. Eenn ingewikkeld dilemma dus.
Beste Marie-Jeanne,

Zoals eerder gezegd zou ik deze vraag ook even aan de orthopeed voorleggen!

Maar... Er valt wat voor te zeggen om de operatie uit te stellen; je weet hoe de situatie nu is en dat het fietsen zelf weinig problemen oplevert. Hoe dat na de operatie zal zijn blijft toch altijd een beetje koffiedik kijken :?

Evt kan je net voor de fietstocht de huisarts of orthopeed om een intra-articulaire injectie met corticosteroïden vragen? Die heeft je partner waarschijnlijk al eerder gehad en mogelijk geeft dat dan toch een paar weken tot maanden wat verlichting...

Groetjes,

Niall
Allemaal hartelijk dank voor het meedenken. Eerste stap is nu naar de orthopeed en goede voorlichting over herstel-tijd, daarna keuzes maken.
groet,
Marie-jeanne
Misschien een rare vraag maar doe je al iets met supplementen? Beweging en veel water drinken zijn de basis voor goed kraakbeen, en dat doen jullie al neem ik aan. Maar iets als glucosamine (sulfaat) etc. ook al geprobeerd tegen de pijn?
Nee hoor, geen rare vraag: supplementen geprobeerd, spuit gehad en fysio gehad, allemaal niets geholpen.....helaas. Bewegen wordt nu minder vanwege de pijn, dus om die reden overweegt hij nu operatie.
Wat ontzettend jammer :-( Maar ik zou toch nog eens overleggen of een nieuwe knie de enige optie is. Ik heb natuurlijk geen idee hoe erg het is en hoeveel pijn er is. Schrijf alle vragen op die je hebt, want als je er eenmaal zit, vergeet je vaak de helft :-(
Ik heb in mijn beide knieėn slintage en gescheurde meniscussen. Mijn arts zei: je zal later 2 kunst knieėn krijgen. Maar we doen niks. Ik ben pas 52. Mij fysio zegt dat zijn vriend met 2 kunst knieėn gewoon kan fietsen.

Mario