Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Light is niet meer alleen Light als er Light op staat - Forum Wereldfietser

Light is niet meer alleen Light als er Light op staat

Sprite voortaan alleen zonder suiker

Een paar jaar geleden in Frankrijk maakt ik het al mee. Met een suikerdip op een terrasje neergeploft laafde ik mij aan een frisdrank in de hoop dat de vele klontjes suiker die daar in zitten me weer op pad zouden brengen, zoals vele malen eerder wel lukte.
De boost viel echter tegen. Op een later terras kwam de aap uit de mouw: deze drank werd niet light genoemd, maar bevatte nauwelijks suikers, wel een boel zoetstoffen. Welke drank het was weet ik niet meer.

Vanaf volgende week jaar is het in Nederland ook zover: als je suiker in de frisdrank wilt moet je de kleine lettertjes gaan bestuderen.

Ik vind het fijn dat overheid, consumenten- en gezondheidsorganisaties in samenwerking met fabrikanten proberen te voorkomen dat de gemiddelde mens te veel suiker binnen krijgt, maar als vakantiefietser heb je vaak andere prioriteiten. Zelf ben ik er dan ook fervent voorstander van dat er duidelijk op het etiket staat wat er in de verpakking zit en niet alleen in de kleine lettertjes, ook al is het light.

Nu.nl, Gepubliceerd: 10 maart 2017 08:46:
(link naar het artilek op nu.nl)

"Sprite met suiker is vanaf volgende week niet meer verkrijgbaar in Nederland. Maandag worden alle blikjes en flesjes Sprite uit de schappen gehaald.
Nederland is het eerste land waar producent Coca-Cola deze maatregelen neemt, meldt Het Financieele Dagblad vrijdag. De suikervrije variant, die nu nog Sprite Zero heet, heet vanaf maandag Sprite."
Maar zit er dan Aspartaam in of een ander goedje?
fietsjunks schreef:Maar zit er dan Aspartaam in of een ander goedje?
Ja. Vaak zitten er meerdere soorten zoetstoffen in in verschillende concentraties, waarmee wordt voorkomen dat voor één of meer van deze stoffen bepaalde concentraties worden overschreden, al naar gelang van de diverse inzichten en/of (en dat weet ik niet zeker) wetgevingen en/of er een andere smaak kan worden bereikt. (Waarmee ik geen van deze stoffen of inzichten veroordeel overigens)
Prima ontwikkeling wanneer je gewoon thuis bent.
Maar als ik Azie met 35 gr echte cola kan krijgen is dat een geweldige boost,een kammetje kleine banaantjes erbij dan kan je voorlopig weer even door.

Dirk
Hopelijk mag België gauw volgen...
Ach, ik kan de ontwikkeling alleen maar toejuichen. Het aandeel aan frisdranken met gigantische hoeveelheden suikers kan voor wat betreft de volksgezondheid niet snel genoeg slinken. En gelukkig is men in Nederland veelal al zelf redelijk bewust hierin. Maar iedere fles verkocht suikerwater is al snel toch nog altijd een te veel. Er is doorgaans weinig reden om hier echt voor te kiezen.
Met een suikerdip op een terrasje? Appelsap. ;-)
Polling schreef:Met een suikerdip op een terrasje? Appelsap. ;-)
Zelfs daar, of misschien wel vooral daarvoor, moet je dus de etiketten voor lezen. Sap is in Nederland alleen zeker als er op staat dat het puur sap is (de exacte wettelijk voorgeschreven/toegestane formuleringen weet ik ook niet uit mijn hoofd). Als er iets anders op staat, zoals als "nectar", dan is het zeker geen puur sap. De winkels staan vol met produkten in kleurrijke pakken en flessen die op sap lijken maar waar vooral water met zoetstoffen in zitten.
Leon schreef:
fietsjunks schreef:Maar zit er dan Aspartaam in of een ander goedje?
Ja. Vaak zitten er meerdere soorten zoetstoffen in in verschillende concentraties, waarmee wordt voorkomen dat voor één of meer van deze stoffen bepaalde concentraties worden overschreden, al naar gelang van de diverse inzichten en/of (en dat weet ik niet zeker) wetgevingen en/of er een andere smaak kan worden bereikt. (Waarmee ik geen van deze stoffen of inzichten veroordeel overigens)
Dat is één mogelijke verklaring, een wat mij betreft logischere verklaring is die op Wikipedia is te vinden, namelijk dat de combinatie van twee zoetstoffen (Aspartaam en Acesulfame potassium) een "betere" of sterkere suiker smaak geeft.

Voor meer info wat betreft mogelijke schadelijke bijeffecten vertrouw ik het voedingscentrum.
Polling schreef:Met een suikerdip op een terrasje? Appelsap. ;-)
Appelsap is niet de drank die het dipje snel vlakt. Echte appelsap bevat in verhouding meer fructose dan glucose en fructose zal eerst in de lever moeten worden omgezet in glucose. Kost tijd en energie.

Teveel fructose geeft kans op leververvetting en echte appelsap is de slechtste drank voor je tandglazuur. pH waarde 2.8. Appeldrank (nectar) of thee met suiker is een betere keuze. Of gewoon witbrood met water.

Piet.
quote="PietV"
>Appelsap is niet de drank die het dipje snel vlakt.
Lijk me onzin. Ik heb als fietser en tijdens andere activiteiten duizenden keren het effect meegemaakt van vele soorten koolhydraten die me onderweg verder helpen. Ze werken allemaal.

>Echte appelsap bevat in verhouding meer fructose dan glucose
> en fructose zal eerst in de lever moeten worden omgezet in glucose. Kost tijd en energie.
Volgens mij is het uiteindelijke effect daarvan extreem klein.

>Teveel fructose geeft kans op leververvetting
Van te veel lucht ga je ook dood.

>en echte appelsap is de slechtste drank voor je tandglazuur.
Dat stond zeker op internet...

>Appeldrank (nectar)
En in appeldrank zit meer glucose....

>of thee met suiker is een betere keuze.
Wat denk je dat in suiker zit?

>Of gewoon witbrood met water.
En dat hoeft eerst niet verteerd?

Piet, waarom krijg ik altijd zo'n rotgevoel van jouw bijdragen?
Wat had je willen bereiken met je post dan, Leon :lol: ? Je weet dat Piet daarop aanslaat :twisted:

Ik denk niet jij een volgende keer als je een frisje bestelt op een terrasje, eerst de etiketten wil zien als een volleerd wijnconnaisseur, om te bepalen of er wel genoeg suiker in zit? Tip: ga lekker op dat terrasje zitten, bestel wat je lekker vindt en vis dat pakje dextro energy uit je stuurtas. Daar zat het tenslotte al voor het grijpen :wink:
quote="Travelmaster"
> Wat had je willen bereiken met je post dan, Leon :lol: ?
Ik wil mijn vrienden bij deze vereniging informeren.

>Je weet dat Piet daarop aanslaat :twisted:
Dat zou betekenen dat ik mijn vrienden niet meer kan informeren omdat Piet dan zou reageren.

> Ik denk niet jij een volgende keer als je een frisje bestelt op een terrasje, eerst de etiketten
> wil zien als een volleerd wijnconnaisseur, om te bepalen of er wel genoeg suiker in zit?
Dat is een goede omschrijving van het probleem: als je een suikerdip hebt is een terrasje straks geen zekere oplossing meer maar moet je iets uit je tas gebruiken of een winkel zoeken die open is.

>Tip: ga lekker op dat terrasje zitten, bestel wat je lekker vindt en vis dat pakje
> dextro energy uit je stuurtas. Daar zat het tenslotte al voor het grijpen :wink:
Nee, ik heb geen dextro bij me want gewone suiker is net zo effectief als dextro. Ik heb inderdaad vaak suikerhoudende dingen in de stuurtas voor noodgevallen. Die zijn bovendien vaak goedkoper. Met een paar tabletjes dextro kom je bovendien niet ver: koolhydraten bevatten vrijwel allemaal evenveel energie per gewichtseenheid en die tabletje wegen niet veel.
Gelukkig was de oplossing al voorhanden, dus. En probeer Piets reactie dan maar te relativeren, zijn tips zijn niet eens niet nodig. Hoef je er ook geen rotgevoel van te krijgen - ik vond deze nog wel meevallen, ook. Hij raadt je nog niet aan in een ijsbad allerhande ademhalingsoefeningen te gaan doen.
Leon schreef:Piet, waarom krijg ik altijd zo'n rotgevoel van jouw bijdragen?
Dit is toch ook niet nodig... :roll:
Er is nog maar één logisch oplossing Leon, zorg dat je geen dipje krijgt ) 8) :lol:

Uiteraard is het een stuk lastiger onderweg dan thuis, maar het is mij min of meer gelukt de laatste paar reisjes (in Europa).
Shane, ik heb je pagina('s) net grotendeels gelezen.

Uiteraard heb ik zelf ook al vaker ontdekt dat ik opmerkelijk ver, met de matige snelheid waarmee ik altijd fiets, kan fietsen als ik een stevige lunch heb gehad waarbij ik de vette bestanddelen niet mijdt, maar of het op lange termijn gezond is om dat tot levensstijl te verheffen vraag ik me af. Omdat je zelf presenteert dat jij ook maar een n=1-experiment vormt denk ik dat je het met me eens bent dat de oorzaak-gevolganalyse van voeding en gezondheid een van de meest hachelijke anylyses is die je kunt bedenken.

Het grappige van dat LCHF eten vind ik dat de suikerlobby vaak als schuldige wordt gezien dat er te veel koolhydraten worden gegeten. Dat zou best kunnen. Wat ik wel mis is een vlees- en zuivel- en spijsolielobby die voor de LCHF-dieten lobbyiet. Met de verkiezingen in het vooruitzicht weet ik nu helemaal niet meer waar ik op moet stemmen. :?
Ja, Ik denk dat iedereen een meer n=1 benadering van eten en gezondheid zou kunnen proberen ipv centraal advies en protocollen volgen. We leven nou eenmaal in een tijd waar je veel meer informatie zelf kan verzamelen en zelf iets ge-informeerder keuzes kan maken. Alleen is het nu ook lastig om te weten wat juist is en wat waar is, gezien de veel lobby, dis-informatie en belangen.
Shane schreef:Ja, Ik denk dat iedereen een meer n=1 benadering van eten en gezondheid zou kunnen proberen ipv centraal advies en protocollen volgen. We leven nou eenmaal in een tijd waar je veel meer informatie zelf kan verzamelen en zelf iets ge-informeerder keuzes kan maken. Alleen is het nu ook lastig om te weten wat juist is en wat waar is, gezien de veel lobby, dis-informatie en belangen.
Ha, je ziet gelukkig zelf ook het dilemma van je eigen advies.

Maar - even droog oefenen in redeneren - waarom zou ik jóu geloven boven vele anderen? Kennelijk ben jij iets geïnformeerder dan ik, dus jij zou geloofwaardiger moeten zijn. Met je website werp je jezelf immers niet zomaar op als verstandig persoon. Je wilt anderen wil helpen.
Dus de forumleden op dit forum zouden kunnen besluiten om jou aan te wijzen als spil. Misschien zou je je visies nog wel iets willen verbeteren en zou je hulp kunnen krijgen van medestanders en een community oprichten om je visies te vervolmaken.

Als je dit nog een stukje doorzet is er dan nog een verschil met de gevestgide wetenschap?
Vervang de volgende woorden:
* Verstandig persoon -> wetenschapper
* Kennissenkring -> de bevolking in de vorm van het ministerie van wetenschap en onderwijs
* Spil -> hoofdwetenschapper, professor
* Visies -> wetenschappelijke kennis
* Community -> universiteit

Dan ben je zelf ook verworden tot een centraal adviesorgaan. Met een beetje pech gaat een van de communicatie-adviseurs spontaan het woord protocollen in een tekst opnemen.
In feite hoeft het toch geen rocket science te zijn?!

Bij dranken is het gewoonlijk vrij eenvoudig om te zien of deze, al dan niet, suikerhoudend zijn. Een blik op de energetische waarde (kcal) volstaat meestal, light-dranken bevatten namelijk dikwijls nauwelijks calorieën. Bij twijfel een tweede blik naar de hoeveelheid koolhydraten (suikers zijn kh) en er kan mijns inziens niet zo heel veel mis gaan.

Om hypo- en hypertonie te voorkomen...hoezo geen isotone dranken nuttigen bij langdurige inspanning? Deze kun je vrij simpel zelf maken.