Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inentingen Noord- en Noordoost-Europa - Forum Wereldfietser

Inentingen Noord- en Noordoost-Europa

Ik overweeg komend jaar een uitbreide fietstocht rond de Baltische Zee en aansluitend door Polen & Duitsland te maken.

Voor de meeste van de landen, die ik daarbij doorkruis, wordt een inenting tegen teken encefalitis aanbevolen. Deze heb ik reeds 2 jaar geleden (ivm 2 reizen door NO-Frankrijk/Duitsland en Duitsland/Polen) ontvangen. Voor sommige landen (Baltische staten, Polen) worden (bij verblijf van langer dan 3 maanden, maar er zijn uitzonderingen) nog inentingen tegen de volgende aandoeningen aanbevolen:
Rabies (Hondsdolheid)
Hepatitis B
Tuberculose


Ik verwacht in geen enkele van voornoemde landen langer dan een paar weken (laat staan 3 maanden) te verblijven, maar niettemin, is het toch aan te bevelen me hier nog nader op de evt. noodzaak van genoemde inentingen te oriënteren?
Als je een serie van 3 inentingen tegen teken hebt gekregen, blijft die drie jaar werkzaam.

http://www.vaccinatiesopreis.nl/teken-e ... -inenting/

Jij zit dit jaar dan nog goed. In Polen en de landen daaromheen is de teken - ellende nog veel sterker toegenomen dan in Nederland, en zelfs bij ons wordt het onderhand een grote factor om rekening mee te houden.

Die andere inentingen zou ik zelf niet doen, maar het is natuurlijk eigenlijk wel verstandig om ze ook te halen. Het gaat erom hoeveel moeite je wil doen om dat minieme kansje uit te sluiten dat je bijvoorbeeld besmet wordt door een "dolle" hond. Overigens zijn honden en politici de twee grootste nadelen van Polen. Hoewel voor beide natuurlijk geldt dat er heel af en toe ook goede bij zijn.

edit: inderdaad is Lyme weer een andere door teken overdraagbare ziekte waartegen de genoemde inenting niet beschermt, zoals Bast1aan hieronder terecht opmerkt.

Hans
Let op dat die inentingen tegen teken je alleen helpt tegen FSME, dus niet tegen Lyme. FSME komt bovendien zover ik weet nog niet in Nederland voor. In gebieden waar het voorkomt zijn veel minder teken besmet met FSME dan met Lyme, maar de gevolgen van een FSME besmetting kunnen ernstig zijn.
De kans is ook in eigen land aanwezig dat je gebeten wordt door een hond! Is mij dit jaar op een camping overkomen. Honden kunnen besmettelijke ziekten overbrengen. Ze snuffelen overal aan.
Boeren willen soms niet voor niets dat honden niet over hun paden mogen komen die hun wei doorkruisen waar koeien op grazen. Ook niet aangelijnd omdat de uitwerpselen van honden ziekteverwekkende bacteriën kan bevatten waar koeien ziek door worden.
Een tetenaus (boost) injectie die 10 jaar geldig is lijkt mij raadzaam. Ook voor het geval je van je fiets valt en arm of handen erbij open haalt op het wegdek.
Het komt mij een beetje overdreven over, inentingen voor Europa. In geval van een val met verwonding of een hondenbeet kan dat ook nadien ter plaatse. En hoe groot is de kans dat zoiets zich voordoet?
Een teek ben ik nog nooit tegen gekomen.
Georg schreef:Een teek ben ik nog nooit tegen gekomen.
Toch staat de teek bekend als het meest gevaarlijke dier van Nederland omdat "1000 tot 2500 mensen per jaar langdurig klachten" krijgen. Bron: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziekte_van_Lyme

Plaatje RIVM:
Afbeelding

"Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat in 1994 ongeveer 6000 mensen de ziekte van Lyme kregen na een tekenbeet, in 2005 werd bij circa 17.000 mensen de ziekte van Lyme vastgesteld. In 2009 waren dat er 22.000 en in 2014 25.000. Er is dus sprake van een verviervoudiging van het aantal gediagnosticeerde lymepatiënten van 6000 tot ruim 25.000 in de afgelopen 20 jaar. " Bron: https://www.tekenbeetziekten.nl/symptomen/

Daarbij vormen kamperende wereldfietsers zich in een risicogroep omdat zij na het fietsen precies datgene neigen te doen wat afgeraden wordt: in de buurt, vlakbij of zelfs in bossen urenlang op of vlak boven de grond gaan zitten en daar wat rondscharrelen.

Ik zeg niet dat we onze hobby moeten stoppen, maar enige voorlichtting mag toch wel?
Georg schreef:Een teek ben ik nog nooit tegen gekomen.
Dat gold voor ons 20 jaar geleden ook. Toen werden we voor het eerst gewaarschuwd door een boswachter die ons op een hete dag in de schaduw van een paar struiken zag zitten. Twee jaar later werd Corrie tijdens een wandeling langs een haf aan de Poolse kust door een dozijn van die beestjes besprongen (en ook nog eens lekgestoken door een muggenleger) terwijl ze mij met rust lieten. Sindsdien hebben we af en toe een teek met een tekentang verwijderd.

Vijf jaar geleden reed ik mee met een Wereldfietserweekend in de Ardennen. Enkele fietsers wilden picknicken in een veld met hoog ongemaaid gras. Ik vroeg toen of dat wel verstandig was in verband met teken. Een van de fietsers liet merken dat hij mijn vraag maar onzin vond. 'Ik heb nog nooit een teek gezien', riep hij bijna verontwaardigd. Vervolgens ging de hele groep daar dus picknicken.

Twee jaar geleden dacht ik dat ik een meeëter in de holte van mijn elleboog had. Toen ik die uit wilde knijpen, bleek het een teek te zijn. Het was enkele dagen na een tocht met overnachtingen op bos- en struikrijke NTKC-terreinen. Ik heb toen niet afgewacht of er een rode kring op mijn huid zou komen, maar direct een eenmalig antibioticakuurtje genomen.
Tijdens die tocht had ik ook van een fietser gehoord dat hij de ziekte van Lyme heeft gehad.

Overigens ben ik in India en Afrika nooit een malariamug tegengekomen...
Bedankt voor alle reacties.

Ik ben me bewust van het verschil tussen Lyme en FSME. Wat die eerste betreft. Ik ben hier in NL, waar ik op mooie dagen steevast recreëer in de uitgestrekte bossen bezuiden mijn woonplaats, met grote regelmaat door teken "besprongen". Dat heeft in 1 geval tot de beruchte rode kring geleid. Me wel mee bij de huisarts gemeld. Verder niets aan overgehouden.

Mbt dolle honden. Ben zojuist begonnen aan een nieuw reisavontuur van wereldfietsnestor Frank van Rijn, die ditmaal onder meer Georgië doorkruist en onderweg daarwerkelijk door een hond wordt gebeten, waarop ie maar snel alsnog een inenting tegen hondsdolheid haalt. Mijn eigen ervaringen beperken zich tot dusverre tot - weliswaar oorverdovend - geblaf (Polen), maar ben nu toch wat op mijn hoede;).
@Leon & Keesswart; voor lyme bestaat (nog) geen vaccin. Het ging over inentingen. De teken-dreiging neemt inderdaad toe, maar moet ook niet overdreven worden.
Ik lees hierboven een paar maal dat mensen "besprongen" zijn door teken. Dat kan overdrachtelijk bedoeld zijn, maar voor de zekerheid dit stukje van de site tekenradar.nl:

Harde teken, zoals de schapenteek, voeden zich één keer per levensstadium. Hongerige teken klimmen omhoog langs de stengels van grassen, planten en struiken, totdat ze op een hoogte zitten waarbij ze gemakkelijk op een passerende gastheer kunnen overstappen. Teken zitten maar in zeer beperkte mate in bomen. Larvale teken blijven veel lager zitten dan nimfen, die op hun beurt lager zitten dan volwassen teken. Als een gastheer (bijv. muis, vos, fazant, wild zwijn of ree) deze teek_grasspriet_Fedor_Gassner
Teek die een grasspriet opklimt
planten aanraakt, weet de teek dat een gastheer in de buurt is en zal ze proberen via huidcontact een overstap te maken.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken kunnen teken niet springen. Eenmaal op de gastheer, loopt de teek naar specifieke plaatsen op het lichaam van de gastheer toe. Bij larven zijn vooral de oren en neus geliefd, nimfen voeden zich ook vaak op het oor, maar worden ook wel bij de staart of in de hals gevonden. Volwassen teken kunnen zich overal op het lichaam bevinden, maar hechten zich vaak in de hals en onder de staart. Volwassen teken zitten bijna nooit op kleine knaagdieren, vermoedelijk vanwege een sterke afweerreactie op deze dieren of omdat ze niet voldoende bloed kunnen opnemen uit een relatief klein lichaam.
[quote="PeterVanRijn"]Ik lees hierboven een paar maal dat mensen "besprongen" zijn door teken. Dat kan overdrachtelijk bedoeld zijn, maar voor de zekerheid dit stukje van de site tekenradar.nl:

Inderdaad overdrachtelijk bedoeld :)
keesswart schreef:
Georg; ik ben nog nooit een tekenbeet tegen gekomen schreef:
Overigens ben ik in India en Afrika nooit een malariamug tegengekomen...
Grappig is dat. Jij bent "het" nog nooit tegen gekomen wat niet hetzelfde is dat "het" dan niet bestaat.
Dat zeg je zelf trouwens ook in je stukje over tekenbeten.
Ik was in India wel erg ziek geworden en kreeg hiervoor van een huisarts allerhande middelen die niet hielpen. Tenslotte naar een 1e hulppost van een ziekenhuis gegaan waar ze bloedonderzoek deden. Kwam eruit dat ik door een malaria mug was gebeten.
In Nederland had ik mij vooraf al laten informeren en kreeg advies anti-malaria pillen te gebruiken.
Ik was in India dus "ook" af gegaan op iemand die zei dat die in het gebied waar ik zat, geen malaria was tegen gekomen. Als je afgaat op dit soort aannames dan kan het dus weleens flink misgaan.
joukon schreef:
keesswart schreef:
Georg; ik ben nog nooit een tekenbeet tegen gekomen schreef:
Overigens ben ik in India en Afrika nooit een malariamug tegengekomen...
Grappig is dat. Jij bent "het" nog nooit tegen gekomen wat niet hetzelfde is dat "het" dan niet bestaat.
Dat zeg je zelf trouwens ook in je stukje over tekenbeten.
Ik dacht de de ironie er ook zonder smiley wel van afdroop :wink:
keesswart schreef:
joukon schreef:
keesswart schreef:
Ik dacht de de ironie er ook zonder smiley wel van afdroop :wink:
Ja sorry, ik dacht later nog; je bedoelt het vooral schertsend en wilde dat nog als aanvulling erbij schrijven.
Zoals met alles in het leven is het risico's afwegen. De gevolgen, ook van zeer zeldzame voorvallen, kunnen heel ernstig zijn inderdaad. Maar dan nog stap ik in het vliegtuig, of rijd ik een stukje in de auto zonder gordel.
Is een afweging. Heb ook al vaak zonder benzine gestaan hoor, ging de afweging verkeerd hè.
Georg schreef:Zzeer zeldzame voorvallen, .
Wetenschappelijk onderbouwd onderzoek t.a.v. concrete voorvallen zoals tekenbeten, milieu verontreiniging en geluidshinder kan je niet scharen onder zeer zeldzame voorvallen. De slachtoffers die erbij vallen zullen dat anders ervaren.

Di. 19 dec. in EenVandaag; Ombudsman: 'Burger niet serieus genomen bij Lelystad Airport'
Onderzoekers die onderzoek deden naar geluidshinder gebruikten hiervoor geen meetinstrumenten maar berekeningsmodellen, die naar eigen maatstaven aangepast werden. Overigens gaat het hier om circa 50.000 vliegbewegingen per jaar. Niet bepaald een zeldzame vliegbeweging. Ik zie jou al bij de huisarts komen met hartklachten, en hij gaat achter zijn computer zitten en doet een berekening in plaats van onderzoek met stethoscoop en bloeddrukmeter. En evt. doorverwijzing naar de cardioloog om een hartfilmpje te maken blijft achterwege want ook die berekening kan de huisarts achter zijn pc sneller uitvoeren.
Ach meneer u heeft een zeer zeldzaam voorkomende lichamelijke klacht.....gaat vanzelf wel over :D

Naschrift; Uitspraak rechtszaak 27 december voor gezonde lucht.
Niet op 17 januari maar op 27 december is de uitspraak in de rechtszaak voor gezonde lucht. Milieudefensie wonnen het kort geding, maar winnen zij ook de bodemprocedure? Hou woensdag 27 december in de gaten.
Naar aanleiding van een simultane ontmoeting met twee teken die door het gebruik van een slim model tekenverwijderaar - een door de staatsomroep gepropageerd ding met een sleufje - beide doormidden gingen en waarvan één een erythema migrans (de rode vlek die duidt op de overdracht van de borelliabacterie) veroorzaakte, heb ik bedacht dat je het beste een kuurtje mee kan nemen voor het geval dat je hetzelfde overkomt in een ver buitenland.
Ik heb nu ook een ouderwetse tekentang gekocht ipv zo'n plastic schuifgevalletje. De aldaar dienstdoende huisarts had overigens hetzelfde sleufmodel waar hij heel tevreden over was, maar dan de stalen uitvoering. Ik ben i.i.g. niet overtuigd door het apparaat.

Volgens de laatste richtlijnen moet je antibiotica gaan slikken als je een rooie vlek rond de beet ziet, er een deel van de teek in je lijf blijft zitten na een verwijderpoging of als de teek je langer dan 12 uur intiem gezelschap heeft geboden. Ik slikte drie dagen amoxicilline in een dosering van 500mg waarna de rode vlek verdwenen was.

Je huisarts zal niet happig zijn om zonder directe aanleiding (of een verhaaltje op het internet) antibiotica mee te geven, maar als je hard kunt maken dat je een populair doelwit bent (mijn huisarts gelooft dat inmiddels), dan valt er waarschijnlijk wel iets te regelen.

Verder is het naar mijn idee complete onzin (de dure variant) om je voor andere zaken in te laten enten als je binnen Europa blijft. Als je zo bang bent uitgevallen, kun je beter niet met een fiets op pad gaan. :wink:
@Joukon;
Dat iets wetenschappelijk onderzocht wordt (zowel kwantitatief als kwalitatief een breed begrip overigens) zegt niets over het al dan niet frequent voorkomen van hetgeen onderzocht wordt, evenmin over het risico van het onderzochte. Ik schrijf nergens dat ik het "onderzoek" 'schaar onder zeer zeldzame voorvallen'; alleen al taalkundig moeilijk te begrijpen overigens.

Hoe Lelystad airport en vliegbewegingen in het verhaal over inentingen passen is mij niet duidelijk. Het vóórkomen van teken en door teken overgebrachte ziekten wordt gemeten/onderzocht, vliegoverlast blijkbaar niet, dus daar houdt iedere overeenkomst al op. Je kunt je ook niet inenten tegen vliegverkeer. Vliegverkeer geeft een heel andersoortige overlast en gezondheidsrisico's dan besmettelijke ziekten. Je wordt wel of niet door een teek gebeten, die wel of niet een ziekte overbrengt (meestal niet). De gevolgen van vliegen of andere milieuvervuiling/overlast is minder duidelijk; je merkt het niet wanneer je door een vliegtuig wordt gebeten, en het geeft ook geen erythema migrans, het is meer een geleidelijke continue expositie aan geluid en schadelijke stoffen, die, afhankelijk van je eigen leefstijl (roken?) en vatbaarheid schadelijke gevolgen kan hebben op de (zeer) lange termijn. Kortom, in de inentingen-discussie geen geschikt voorbeeld.

Verder hoe slachtoffers iets "ervaren" is in dit verband niet, of althans minder van belang, het ging mij nl over het risico dat de vakantiefietser in Europa loopt op een door teken overgebrachte ziekte, en de afweging daarbij of je je daar tegen moet inenten. Daarbij weeg ik de mogelijk gevolgen van de eventueel op te lopen ziekte af tegen het risico dat je loopt op het überhaupt oplopen van die ziekte. In het geval van teken neemt dat risico de afgelopen decennia toe, maar het risico is nog altijd erg laag, afhankelijk van je gedragingen als fietser en kampeerder, op basis waarvan je je eigen persoonlijk risico nog verder kunt differentiëren.
Wat mij betreft leidt die afweging tot het advies dat je, als "algemene" vakantiefietser, probleemloos je fiets kunt pakken in Europa zonder inentingen, waarbij je wel alert moet zijn op bijvoorbeeld teken-beten, en je je eventueel na een beet kunt laten behandelen.
Georg schreef:... ging mij nl over het risico dat de vakantiefietser in Europa loopt op een door teken overgebrachte ziekte, en de afweging daarbij of je je daar tegen moet inenten. Daarbij weeg ik de mogelijk gevolgen van de eventueel op te lopen ziekte af tegen het risico dat je loopt op het überhaupt oplopen van die ziekte. In het geval van teken neemt dat risico de afgelopen decennia toe, maar het risico is nog altijd erg laag,
Heb je daar cijfers van?
De adviezen die je daarna geeft zijn volgens deskundigen prima, maar ik hou minder van uitspraken als "Het is niet gevaarlijk, mits..." omdat ik weet dat mensen (facebookers, journalisten!) met zo'n zin aan de haal gaan door het stuk achter het mits weg te laten en alleen te onthouden dat iets niet gevaarlijk is.
Piet Pelle schreef:...Als je zo bang bent uitgevallen, kun je beter niet met een fiets op pad gaan. :wink:
Ben ik allerminst hoor, maar het leek me goed me toch even te laten informeren.