Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wetenschappelijke benadering keuze prostaatzadel. - Forum Wereldfietser

Wetenschappelijke benadering keuze prostaatzadel.

Vandaag was ik even een medisch maandblad aan 't doornemen.
Daar stond o.a. een reportage in over problemen met de prostaat, geschreven door een Professor urologie van een UZ.

Ik citeer hier zijn woord aangaande het onderwerp, meer bepaald over de keuze voor een prostaatzadel:
(Misschien vinden jullie het wel een interessante en een verrassende uiteenzetting.)

De stelling is:
"Wie last heeft van zijn prostaat, kiest het best voor een prostaatzadel"
Niet juist.

Je kent ze waarschijnlijk wel: de mannenfietszadels met een uitsparing in het midden, die zouden moeten helpen om de druk op de prostaat te verminderen. Maar volgens de professor is zo'n zadel vooral geschikt voor een kleine groep mannen bij wie de prostaat volledig is weggenomen.
"Het kan natuurlijk geen kwaad om zo'n zadel te gebruiken , maar er is geen enkel medisch bewijs dat het zadel aandoeningen aan de prostaat helpt voorkomen. Alleen bij mensen met een kunstmatige sluitspier raad ik een dergelijk zadel aan. Bij prostaatkanker moeten we soms de prostaat volledig wegnemen.
Sommige patiënten zijn daarna niet meer in staat om hun urine op te houden. Ze krijgen dan een sluitspierprothese met een soort ballonetje dat kan lekken als je op een gewoon fietszadel zit.
Met een prostaatzadel kun je zo'n vervelende bijwerking vermijden
Nou ik was ook sceptisch en vond het meer een ding voor de vrouwelijke juwelen zo'n zadel met uitsparing. Tot ik eens van de fiets stapte en zo'n slaperig gevoel had dat pijnlijk wegtrok uit m'n kruis. Ik had toch ergens nog een zadel liggen? Gemonteerd en sindsdien klachtenvrij.
Shadow schreef:
di 30 jan, 2018 22:50
Nou ik was ook sceptisch en vond het meer een ding voor de vrouwelijke juwelen zo'n zadel met uitsparing. Tot ik eens van de fiets stapte en zo'n slaperig gevoel had dat pijnlijk wegtrok uit m'n kruis. Ik had toch ergens nog een zadel liggen? Gemonteerd en sindsdien klachtenvrij.
Maar jij had dan ook geen last van je prostaat. ;) Ik vind de hele aanname van zadels met uitsparing als 'een prostaatzadel', voor mensen die 'last van hun prostaat' hebben, wat wonderlijk (hoewel ik niet uitsluit dat ze ook weleens als zodanig gezien of geafficheerd worden). Ik zie hier op het forum bijvoorbeeld nauwelijks mensen die schrijven dat ze ivm. prostaatklachten advies zoeken voor een zadel (of, zoals ineens in de door Ed Kettingvet geciteerde uitspraak opduikt, ivm. het voorkómen van prostaataandoeningen); het zijn in mijn beleving vrijwel altijd mensen met klachten over beknelde zenuwen of huidproblemen die zadeladvies vragen of juist mededelen, zie boven, dat ze baat hebben bij een zadel met uitsparing.

Groetjes,

Carl
Ja zo, ik snap hem. Maar misschien is langer doorfietsen wel de oorzaak van meer problemen?
Carl schreef:
wo 31 jan, 2018 10:45
het zijn in mijn beleving vrijwel altijd mensen met klachten over beknelde zenuwen of huidproblemen die zadeladvies vragen of juist mededelen, zie boven, dat ze baat hebben bij een zadel met uitsparing.
Correct.

SMP claimt niets over de prostaat, wel over beknelde zenuwen en heeft dit met onderzoek onderbouwd. Ik vind het in ieder geval fantastische zadels voor een racefiets. Op een vakantiefiets zweer ik bij BG zadels van Specialized, die op basis van soortgelijke onderzoeken zijn ontworpen. Iedereen is anders, maar onder de "kunststof" zadels zijn dat twee hoog aangeschreven merken.
De normale prostaat zit niet in de gevarenzone bij het zitten op een fietszadel. Zie anatomische atlassen.

Zoals hierboven al geschreven gaat het om de zenuw die bekneld kan worden, met name bij mensen die het bekken kantelen bij wat verder voorover zitten; hetgeen weer afhangt van de souplesse van de lumbale wervelkolom; als die soepel is, en dus een kromming kan vertonen bij voorover zitten, dan zal het bekken minder geneigd zijn naar voren te kantelen. Een merk dat dit principe goed begrijpt is Fizik, met hun specifieke zadelprofielen voor verschillende mate van buiging/flexie in de onderrug.
Naast een open gedeelte in het midden van het zadel zie je dan meestal ook een wat hoger oplopende curvatuur naar de achterzijde van het zadel, waardoor het bekken de gelegenheid krijgt naar voren te kantelen zonder afknellende gevolgen.
Ken uzelve dus, alvorens een zadel te kiezen. De manier waarop de rug buigt in de fietshouding bepaalt mede wat de stand van het bekken is op het zadel, en dus de 'zit', waarbij ook de 'afdruk' van de tuberositas ischiadicae (zitbotjes) veranderd bij meer of minder naar voren kantelen.