Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gloeiend hete benen tijdens het fietsen. Aub hulp ! - Forum Wereldfietser

Gloeiend hete benen tijdens het fietsen. Aub hulp !

Beste,
Ik, vrouw van 47 jaar, en mijn man gaan elk jaar 4 weken fietsen in een zonnige bestemming. Zo deden we reeds Cuba, Thailand, Ghana, Sierra Leone en Filipijnen, met temperaturen tussen 25°-35°C. Tijdens elk van deze vakanties krijg ik rood gloeiende bovenbenen (soms ook onderbenen). Verbrand zijn ze zeker niet want ik smeer regelmatig faktor 50 en onder mijn fietsbroek kleuren mijn benen ook knalrood (waar de zon niet aan kan). De randen vd rode kleur zijn in wolkjes-vorm, dus niet zoals bij het verbranden. Mijn benen durven ook jeuken maar gelukkig niet al te erg. Ik probeer ’s avonds mijn benen zo veel mogelijk af te koelen (koude douche of ijsblokjes) maar de volgende dag is het ‘rood’ nog steeds niet weg… en dan weer die zon in waardoor mn benen nog heter worden, pfff, je kunt er bijna een eitje op bakken… Op andere plaatsen van mijn lichaam heb ik geen last van die gloeiend hete huid. En ik heb een gemakkelijke huid die goed tegen de zon kan, verbranden doe ik niet snel.
Ik stelde mijn vraag reeds aan onze huisdokter en dermatoloog maar zij wisten niet direct een verklaring/oplossing te geven. Vermoedelijk zijn het mijn bloedvaten die zich enorm openzetten…
Is er iemand van jullie die dit probleem ook ondervindt tijdens het fietsen ? Hebt u een oplossing of tip hoe ik dit ‘hete’ gevoel kan minderen/wegkrijgen ?
Alvast bedankt voor alle tips
Ilse
Edit: Bij nader inzien heb ik mijn bijdrage verwijderd. Ik wil niet voor arts gaan spelen. Ik vind het wel raar dat de dermatoloog het niet kan benoemen. Googelen op rode huid warmte levert immers op zijn minst op dat het niet iets zeldzaams is.
Mijn vrouw heeft eenzelfde probleem. Bij haar komt het vooral voor bij hoge temperatuur in combinatie met hoge luchtvochtigheid. Zij heeft ook een huid die nauwelijks verbrand door direct zonlicht. Bij haar werkt alleen het bedekken van de huid, liefst niet strak, en koelen, veel koelen met water. Dichtsmeren van poriën met zonnebrand werkt averechts.
Mijn partner heeft hier ook last van als hij zonnebrand van Ambre Solaire factor 20 gebruikt.
Gebruikt hij Nivea factor 20 heeft hij geen last.
De uitslag 'koelen' met menthol babypoeder hielp altijd wel enigszins.
Hoop dat je een oplossing vindt.
Jose
Ik ben geen arts maar zou het een allergie kunnen zijn op het merk zonnebrand of misschien een hittealergie?
Het beste is om met hitte te fietsen met een witte losse broek.

Mario
Inderdaad een losse broek zodat er lucht bijkan. Verder kan er sprake zijn van een contact allergie tegen bepaalde stoffen in rubbers en lycra. Ook kan je allergisch zijn voor zonnenbrand creme. Ikzelf kan alleen tegen minerale filters te herkennen aan titanium oxide. Alles waarin het woordje benzone voorkomt geeft bij mij opzwelling van de huid en heftige reacties tot ziekenhuis aan toe. Verder als je toch een broek draagt zou ik die hele zonnebrand niet doen.
Bedankt voor jullie reacties ! Een allergie tegen zonnecrèmes heb ik in ieder geval niet want op de rest van mijn lichaam verdraag ik de crème zonder problemen. Enkel mijn bovenbenen, die constant die hete zonnestralen moeten verdragen, worden gloeiend heet. Dus mijn armen, rug en gezicht hebben geen last (en ik fiets gemakkelijk in een topje).
Jullie tip om in een witte losse broek te fietsen, trekken jullie deze dan over de strakke fietsbroek ? Koelen met water kan helaas overdag tijdens het fietsen niet want het water in Afrika is 'beperkt'.
Jose, 'koelen' met menthol babypoeder, hielp dit echt bij jou ? Ik veronderstel dat je dan eerst je benen insmeert met zonnecrème en daar bovenop de babypoeder zodat deze blijft plakken ?
Als jij fiets met een zeem in je onder broek trek je daar over heen een losse broek. Net als met een normale onder broek.

Het is volgens mij nooit goed om lang te fietsen in de zon.

Mario
supermario schreef:
zo 04 mar, 2018 12:52
Het is volgens mij nooit goed om lang te fietsen in de zon.
Puur medisch klopt dat natuurlijk, maar op dit forum is dat zelden een nuttige oplossing :-)
Danny & Ilse schreef:
zo 04 mar, 2018 12:42
Jullie tip om in een witte losse broek te fietsen, trekken jullie deze dan over de strakke fietsbroek ? Koelen met water kan helaas overdag tijdens het fietsen niet want het water in Afrika is 'beperkt'.
Jose, 'koelen' met menthol babypoeder, hielp dit echt bij jou ? Ik veronderstel dat je dan eerst je benen insmeert met zonnecrème en daar bovenop de babypoeder zodat deze blijft plakken ?
Ik zou het toch meer zoeken in minder smeren (en schrobben/zepen/incremen) dan in nóg meer. Doel van zo'n lange broek lijkt me juist om minder, of helemaal niet, te hoeven smeren.
Als het zo'n groot/beperkend probleem is zou ik je dermatoloog vragen om door te verwijzen naar een collega, het kan helpen om er duidelijke foto's van te maken (voor zover dat nog niet gedaan is).
Het lijkt erop dat dit warmte uitslag is. Doordat de zon op je benen schijnt en je waarschijnlijk een zwarte fietsbroek draagt, worden de bovenbenen erg warm. Wanneer je benen die warmte niet goed kwijt kunnen, kan dit rode, jeukende vlekken veroorzaken. Veel wandelaars hebben hier ook last van op vooral hun onderbenen.
Lees het artikel op deze link https://www.wandel.nl/gezondheid/medisc ... ndelen.htm. Herken je dit?
Het dragen van een wijde, lichte kniebroek is een goeie tip. Geen creme smeren want daardoor raken de porien in de huid verstopt waardoor het nog erger wordt.
Precies. Daarom een los zittende witte broek. Zwart houd de warmte vast.

Kijk naar moslims die lopen in jurken rond, omdat de lucht er door heen circuleerd. Op een dames fiets met lage stang kan je er mee fietsen.

Denk wel dat je veel mooie reacties krijgt :shock:

Mario die tussen de moslims woont vandaar.