Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe en wat qua eten tijdens je trip - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe en wat qua eten tijdens je trip

Inge1 schreef:
wo 16 mei, 2018 15:47
Ze smaken koud ook prima :wink:
Mee eens hoor, mits niet te oud. Een oude smaakt al gauw beter als je hem opwarmt.
Eigenlijk is al het voer dat wielrenners doorgaans meenemen ook prima te gebruiken, ik geef het meer als extra tip zodat je misschien nog meer info kan vinden als je google gebruikt.
Ik heb zelf altijd winegums bij tegen de hongerklop en als het weer het toelaat (niet te warm dus) chocolade, niet geschikt als ontbijt, maar wel om je eindbestemming te halen zonder dat je de wereld wilt vermoorden.

Verder zijn er her en der ook recepten te vinden waarin mensen zelf houdbare energiebars maken, dit is meestal een mix van veel noten, fruit en iets van deeg/koek om het bij elkaar te houden. Ik ben zelf geen keukenheld, dus ik faal jammerlijk om precies uit te leggen hoeveel werk er in gaat, maar het moet goed te doen zijn als ik de enthousiaste verhalen lees.
Een lange fietsreis vind ik anders dan wierennen. Ik ga daarom ook in principe liever uit van wat ik thuis eet, er van uitgaande dat dat een beetje gezonde kost is. Dat vul ik dan aan met meer koolhydraten, eiwitten en (goede) vetten. Koken op een camping hoeft echt niet erg te verschillen van koken thuis.
De verleiding om me dagelijks te verliezen in veel chocola, veel koekjes etc. is echter groot. Ik herinner me dat ik na een forse fietsdag ooit een flinke avondmaaltijd had, maar een uur later had ik weer trek. Tien minuten later ontdekte ik dat ik gedachteloos een ons chocola naar binnen had gewerkt en dat mijn ingewanden daar geen enkel probleem mee hadden. :shock:
Dat zijn de momenten waarop je perfect gelukkig bent, nietwaar :lol:
Woops, even dit draadje uit het oog verloren. Excuses dus voor de late reactie! ;)

De tube heb ik zelf overgenomen van iemand op het forum. Voor écht mega lange reizen kan het mogelijks inderdaad wat onhandig worden, maar ik vind zelf het geklieder goed meevallen. De ganse achterkant van de tube kan open, waardoor je een heel grote opening hebt om er iets in te doen. Bovendien kan je het zo ook heel makkelijk goed reinigen. Als ik een voorbeeld vind op internet, dan stuur ik het je door! Als je een manier hebt dat de tube tot bij jou kan geraken, dan mag je hem van mij wel lenen. Ikzelf zal voorlopig niet meer aan kamperen toekomen, dus kan hem wel eventjes missen.

Als je de striproute wandelt/fietst/... of door andere omstandigheden in Brussel belandt: altijd welkom! ;)
(zolang je baby's kan verdragen, ben immers sinds een kleine 3 maanden mama geworden)

Groetjes,
Kelly
Leon schreef:
do 17 mei, 2018 09:11
De verleiding om me dagelijks te verliezen in veel chocola, veel koekjes etc. is echter groot. Ik herinner me dat ik na een forse fietsdag ooit een flinke avondmaaltijd had, maar een uur later had ik weer trek. Tien minuten later ontdekte ik dat ik gedachteloos een ons chocola naar binnen had gewerkt en dat mijn ingewanden daar geen enkel probleem mee hadden. :shock:
Zeker... op reizen vaak één of meer pakken stroopwafels bij me voor de snelle tussentijdse trek (en tegen de hongerklop). Ben zelf geen kok maar maak gebruik van de kant-en-klaar-maaltijden... altijd die voor twee personen en die gaan zo naar binnen... en dan als laat dessert vaak ook maar weer een wafel ;)

Vraag me wel of of ik in Duitsland vaak de brander zou gaan gebruiken. Voor vaak al een euro of 7-8 heb je een flinke Schnitzel, daar kan geen kant-en-klaar-maaltijd tegenop, zowel in prijs (als je buitensportmaaltijden gebruikt) als in calorieën ;)
Buitensportmaaltijden zijn dan ook buitensporig duur. Tenminste als je die kant-en-klare voorverpakte zakken bedoelt. Als ik boodschappen doe, kost me dat echt geen 8 euro per maaltijd hoor. Wat ik ook lekker vind, en wat lang meegaat, zijn de kleinste krielaardappeltjes die je kunt vinden, met sjalotten erdoor, in een pan gaar stoven. Ja, dat mag wat tijd kosten. Je kunt daar een worstje in kleine stukje doorheen doen, voor extra smaak, en je hebt een prima eenpansgerecht. Knagen aan een komkommertje voor de frisheid, en klaar!
Travelmaster schreef:
do 17 mei, 2018 10:55
Buitensportmaaltijden zijn dan ook buitensporig duur. Tenminste als je die kant-en-klare voorverpakte zakken bedoelt.
Deze idd (alhoewel je vroeger de inhoud nog in een pan moest doen (daarna isolatie erom heen (fleece of zo) en ff laten staan, scheelde veel brandstof), nu wordt alles in de zak zelf gegaard). Gebruikte ik vooral met hiking in gebieden met weinig/geen voorzieningen (en alle gewicht op m'n rug dus een zak kleibintjes was iets te veel van het goede... helemaal in de Alpen).

Met de fiets o.a. goede ervaringen met blikken ravioli ;)
Nee... ik ben echt geen kok. Daarnaast kost het tijd die ik liever aan het fietsen ben. Moet mezelf echt dwingen om te stoppen, daarom vaak eerder een uitgebreide lunch (en dus meteen een goede pauze) dan 's avonds koken (ook handig bij wildkamperen).
De dure buitensportmaaltijden kun je gerust vervangen door kantenklare maaltijden van Knor voor € 2, exact dezelfde voedingsstoffen. Enige verschil is dat je deze maaltijden ca 3 minuten moet koken. Aangevuld met bv een komkommer, een zakje pinda's en of een kantenklaar toetje kan ik daar prima op fietsen. Voor als ik het heel zwaar heb, heb ik onder in mijn tas altijd een grote reep van de donkerste chocola bij mij. Volgens mij kun je een hongerklop voorkomen door regelmatig iets te eten en je suikerverslaving af te bouwen. Of moet je er gewoon aan toegeven als je lichaam er om vraagt? Wellicht leest er iemand mee die hierin deskundiger is als ik en een goed advies kan geven.

Kelly, gefeliciteerd met je moederschap!
Geen idee of een hongerklop direct te relateren is aan een suikerverslaving, maar met tijdig eten heeft het zeker te maken. En wat "tijdig" is, is voor iedereen verschillend.
Tube gevonden! https://www.rei.com/product/696007/cogh ... ckage-of-2

Het is een eenvoudig en doeltreffend systeem en niet duur! :)

Groetjes!
ps: bedankt Bert! :D
Leon schreef:
do 17 mei, 2018 09:11
Een lange fietsreis vind ik anders dan wierennen. Ik ga daarom ook in principe liever uit van wat ik thuis eet, er van uitgaande dat dat een beetje gezonde kost is. Dat vul ik dan aan met meer koolhydraten, eiwitten en (goede) vetten.
Precies wat wielrenners dus ook doen ;)
Ik snap dat je de activiteit heel anders ervaart, maar het lichaam wil voor beide activiteiten hetzelfde. Overigens is niet alles wat wielrenners nemen perfect, zo eten ze ook veel gelletjes (duur en vies) dat zou ik niet aanraden voor vakantie.
Travelmaster schreef:
do 17 mei, 2018 10:55
Buitensportmaaltijden zijn dan ook buitensporig duur. Tenminste als je die kant-en-klare voorverpakte zakken bedoelt. Als ik boodschappen doe, kost me dat echt geen 8 euro per maaltijd hoor. Wat ik ook lekker vind, en wat lang meegaat, zijn de kleinste krielaardappeltjes die je kunt vinden, met sjalotten erdoor, in een pan gaar stoven. Ja, dat mag wat tijd kosten. Je kunt daar een worstje in kleine stukje doorheen doen, voor extra smaak, en je hebt een prima eenpansgerecht. Knagen aan een komkommertje voor de frisheid, en klaar!
Ik had in Noorwegen veel moeite om goedkoop eten te halen in de supermarkt, dat heeft natuurlijk alles te maken met de hoge levensstandaard daar. Uiteindelijk kwamen we uit op "pitt y panne" (misschien anders gespeld) wat een soort maaltijd is met stukjes vlees groente en aardappelen in een bevroren zak. Vult prima en was redelijk betaalbaar. Maar ja als je dat dag in, dag uit gaat eten is het ook niet perfect.
Die Knorr zakken van 2 euro zijn geniaal voor nood en wegen weinig. Zodra je de grens over bent kan je ze vinden in de supermarkt.
Liggen ook gewoon hier in de supermarkt, net nog een lookalike gezien bij de Action.
Ik ben weer terug van mijn 4 daagse rondje vanaf Groesbeek, via Afferden, Mill, Schaijk en weer naar Groesbeek. Nee, geen wereldafstand, maar met een ventje van vier in de fietskar moet je uitgebreid de tijd nemen voor ijs en schapen voeren en steentjes gooien en in het water spatten enz enz enz.

En op de campings uitgebreid bannock maken en hamburgers met uitjes bakken enz enz. Op de bannock was weer niks aan te merken :)
groverr schreef:
do 17 mei, 2018 20:19
Die Knorr zakken van 2 euro zijn geniaal voor nood en wegen weinig. Zodra je de grens over bent kan je ze vinden in de supermarkt.
Helaas bij de Edeka (Duitsland) niet gevonden :( , ondanks vele meters aan Knorr-schappen.
Ik heb op aanraden van een vriend van mij dit boek besteld en ben zeer benieuwd.
Ik eet de afgelopen 9 maanden veganistisch en er word nu al aan mij gevraagd hoe ik dit volgend jaar denk te gaan doen tijdens mijn fietsrit van Den-Haag naar Barcelona.

https://www.amazon.de/Thrive-10th-Anniv ... ier+thrive
Travelmaster schreef:
do 17 mei, 2018 10:55
Buitensportmaaltijden zijn dan ook buitensporig duur. Tenminste als je die kant-en-klare voorverpakte zakken bedoelt. Als ik boodschappen doe, kost me dat echt geen 8 euro per maaltijd hoor.
Maar wel noodzakelijk als je in landen fietst waar een hongersnood heerst. Probeer maar eens in Venezuela! Dat deed ik in Tsjechoslowakije en Polen begin jaren '80. Ik heb zelfs in de lange rijen voor de schaars gevulde winkels gestaan. En dat voor twee repen chocolade, verder was er niets op de schappen te zien. Een opstand van Solidarnosc echt van nabij meegemaakt, waarna een staatsgreep volgde. Ik moest letterlijk vluchten, met mijn fiets dwars door de korenvelden, slechts een half uur voordat de grens werd gesloten. Lach niet, het was echt gebeurd! Een heel sombere periode, wat nu allemaal geschiedenis is geworden. Ben tot vandaag de dag nog blij dat ik een verstandig besluit had genomen om buitensportmaaltijden (bij Bever in dit geval) te kopen. Anders was mijn maag het niet mee eens.
Fedor schreef:
di 22 mei, 2018 09:54
groverr schreef:
do 17 mei, 2018 20:19
Die Knorr zakken van 2 euro zijn geniaal voor nood en wegen weinig. Zodra je de grens over bent kan je ze vinden in de supermarkt.
Helaas bij de Edeka (Duitsland) niet gevonden :( , ondanks vele meters aan Knorr-schappen.
De COOP in NL heeft nog eea liggen. Heb toch liever altijd een voorraadje bij me (voor als ik geen supermarkt tegenkom...)

Maar in Dld wel 1-persoons blikjes (wat zit daar weinig in zeg :lol: ) ravioli ingeslagen ;)
Zakjes aardappelpureepoeder (geen idee of er lactose in zit) vind ik erg handig. Extra verpakken in diepvrieszakjes want als de foliezakjes scheuren zit je tas onder het poeder. Geldt ook voor olie in flesjes. Goede kwaliteit flesjes gebruiken waarvan de dop niet lostrilt. Ik gebruik Nalgene flesjes. Mijn ervaring met noodmaaltijden is dat ze ongebruikt mee terug gaan. Die neem ik alleen mee als ik verwacht midden op de dag in de kou iets warms te willen eten.