Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pijnlijke schouders/nek - Forum Wereldfietser

pijnlijke schouders/nek

Sinds kort in het bezit van een nieuwe fiets met een wat sportievere zit een Cube travel pro 2018. Wat mij opvalt is dat ik na een dag fietsen pijnlijke schouders en nek begin te krijgen. Heeft dit met een verkeerde houding te maken o.i.d.? ik zit al vrij rechtop dus ik denk zelf dat het eerder aan wat anders ligt. Tips/suggesties zijn welkom
Hoi Patrick,

Zou je een foto kunnen posten van je fiets? Dan kunnen we zien hoe deze nu is afgesteld. Bij voorkeur een zij-aanzicht.
De oude of vorige fiets heb je die nog. De afmetingen die van invloed kunnen zijn zou je kunnen vergelijken.
003_Baarn_austerlitz_dec_2018.jpg
niet de meest duidelijke foto maar ik heb niet anders op het moment. Hiervoor had ik een normale stadsfiets waar je praktisch rechtop zit.
Een foto met jou OP de fiets moeten we hebben.

Is er geen zitpositie meting gedaan toen je de fiets kocht?
Heb je zelf al wat geprobeerd qua afstelling? Hoek zadel, handvatten, bar ends? Op de site van Cube zie ik verder dat deze fiets wordt afgemonteerd met een vaste stuurpen. Als dit op jouw fiets ook nog zo is dan zou je deze kunnen vervangen door een verstelbare stuurpen. Je stuur komt dan wat hoger te staan en wat meer naar je toe. Eventueel nog een riser stuur monteren en je hebt nog een paar cm winst. Het kan het 'em net doen. Dit alles hoeft niet veel te kosten. Icm de juiste afstelling van je zadel zou dit verlichting kunnen geven.
patrick_ijsselstein schreef:
di 01 jan, 2019 20:09
ik zit al vrij rechtop dus...
... dat is niet altijd beter. Ik fiets beter sinds ik méér voorover zit.
Maar we hebben te weinig informatie.
Sinds kort in het bezit van een nieuwe fiets met een wat sportievere zit een Cube travel pro 2018. Wat mij opvalt is dat ik na een dag fietsen pijnlijke schouders en nek begin te krijgen.
We hebben inderdaad te weinig informatie, maar toch even dit: als je meer voorover zit, wordt de positie van je armen en handen ook belangrijker, omdat er meer gewicht op rust(*). Een stuur dat wat te breed is, kortom elke onvolmaaktheid op dat punt begin je dan sneller te voelen.

(*) Dit is een beetje een controversiële stelling. Als je goed zit, hoort er niet te veel gewicht op je handen & armen terecht te komen, sportieve zit of niet. Maar ik vermoed dat het toch kan voorkomen als je niet goed zit.
Ik heb wel onlangs een stuur aangeschaft met integrale bar-ends zodat ik mijn handen af en toe anders kan plaatsen, of dit werkt moet nog blijken. Ik ben verder al ruim 15 jaar sportieve fietser, heb meerdere fietsen gehad en ook veel met mtb gereden maar nooit eerder deze klachten gehad. Voor nu is het dus vooral een kwestie van een klein beetje schuiven met stuurpen, zadel, zadelpen e.d. in de hoop dat dat afdoende is. Wat ook nog zou kunnen is dat het met mijn dagelijkse werk als chauffeur te maken heeft, hiervoor was ik hovenier en gebruik je je nek en schouders op een totaal andere manier. Als de klachten blijven dan zijn er wel mogelijkheden om er een professioneel iemand naar te laten kijken heb ik inmiddels ontdekt. Wordt vervolgd...
Met een recht stuur is het voor mij wat moeilijker om wat meer in de ellebogen te hangen, dat lukt alleen met bar-ends eigenlijk. Ik denk dat dat voor mij wel verlichting zal geven
Hoe lang fiets je nu met die fiets? En sinds wanneer heb je de klachten, het kan dat je lichaam nog moet wennen aan de nieuwe houding waar het (nog) niet aan gewent is. En door de hoeveelheid aan bagage (als je dit standaard meezeult neem je teveel mee) vraag je ook meer van je lichaam dan anders, en dat reageert dan op een manier die jij als onplezierig ervaart om ervoor te zorgen dat je stopt zodat je lichaam weer tot rust kan komen, vergelijk het met koude voeten en handen als je het koud begint te krijgen, je lichaam zorgt ervoor dat de essentiële onderdelen wel van bloed worden voorzien.

Het kan ook dat je je handen zo op het stuur neerzet dat bloed en zenuwvaten worden afgekneld, als je je hoofd te ver omhoog moet houden precies hetzelfde. dus laat je eens nameten of ga om te beginnen eens op een pasfiets zitten.
Kennelijk geen wet van meden en perzen, al was het maar omdat er hele volksstammen met brede sturen rondrijden ... maar naar mijn mening is een (te) breed stuur ook een potentiële bron van schouder-klachten.
Met name als je wat "sportiever" zit dan kan je last krijgen van het steunen op twee armen die wat (te) breed staan, je bovenlichaam wil er dan tussendoor zakken ... en dat gaat natuurlijk niet. Voor mij werkt het het beste als het stuur ongeveer de breedte van je schouders heeft (ik houd een race-stuur vooral bovenop vast).

Daarnaast kan een "zwaar" stuur (minder gunstig gepositioneerde voortassen) maken dat je met meer spierkracht en om te beginnen met nogal wat spierspanning de fiets bestuurt. Is het alleen dat dan heb je - met wat geluk - in een paar dagen het "stuur" in bedwang.
De voortassen zo beladen en zo ophangen dat het stuur lichter, maar tegelijk ook niet te nerveus, stuurt kan in ieder geval nooit kwaad. Het grootste gewicht zo dicht mogelijk bij de lijn door raak-punt wiel-weg en balhoofd is de strategie.

BSM
Als je zoals de juffrouw op de foto zit is het niet zo goed: gestrekte en zelfs overstrekte armen geven schokken direct door aan schouders en rug ensoepel bewegen is er niet bij.
Afbeelding
Ook zitten bij haar en bij het kind de polsen in een gekke draai. Hopelijk was het alleen even fotomodellenwerk.
patrick_ijsselstein schreef:
di 01 jan, 2019 22:44
en ook veel met mtb gereden maar nooit eerder deze klachten gehad.
dus je bent meer voorover, breed stuur en actievere houding gewend.

Nogmaals, wij hebben te weinig informatie, maar smal en rechtop zou weleens de verkeerde conclusie zijn.
Ik pleit juist voor een sportievere zit. Niet voor iedereen, maar mij heeft het geholpen.

Ik herken me in de foto van Leon. Niet in uiterlijk natuurlijk, maar wel in houding: naar binnen (!) gebogen ellebogen en raar gedraaide polsen. Da’s niet gezond.
Vervanging van stuur (van vlinderstuur naar licht gebogen, breed stuur met bar ends), en een langere stuurpen (grotere afstand) deed het hem. Mijn reisfiets is in de loop der jaren steeds meer mtb geworden.

(Vreemd genoeg heeft die dame op de foto een breed stuur met bar-ends.)
Bij een MTB is de houding veel minder "statisch" (veel actiever) als bij een reisfiets. Klachten kunnen komen door een éénzijdige belasting die je eerder niet gewend was.

Het zou kunnen dat de spieren na een paar ritten voldoende getraind zijn zodat de klachten verdwijnen, anders idd gaan experimenteren met verstelbare stuurpen e.d.
Over het algemeen mountainbike je ook geen hele dag/dagen achtereen. Daarnaast sta je eens op de pedalen, je stapt eens af, je valt een keer. En niet te vergeten: je hebt weinig tot geen bagage bij je en de fiets is lichter.
Mag ik eraan toevoegen dat het daarbij kan helpen ook ontspanningsoefeningen voor nek en schouders te doen? Waarschijnlijk is het een kwestie van wennen aan de nieuwe zit, maar je kunt je spieren met oefeningen wel ontlasten.
_Peter_ schreef:
di 01 jan, 2019 22:48
Hoe lang fiets je nu met die fiets? En sinds wanneer heb je de klachten, het kan dat je lichaam nog moet wennen aan de nieuwe houding waar het (nog) niet aan gewent is. En door de hoeveelheid aan bagage (als je dit standaard meezeult neem je teveel mee) vraag je ook meer van je lichaam dan anders, en dat reageert dan op een manier die jij als onplezierig ervaart om ervoor te zorgen dat je stopt zodat je lichaam weer tot rust kan komen, vergelijk het met koude voeten en handen als je het koud begint te krijgen, je lichaam zorgt ervoor dat de essentiële onderdelen wel van bloed worden voorzien.

Het kan ook dat je je handen zo op het stuur neerzet dat bloed en zenuwvaten worden afgekneld, als je je hoofd te ver omhoog moet houden precies hetzelfde. dus laat je eens nameten of ga om te beginnen eens op een pasfiets zitten.
+1

My 50 cents:
-Ga fietsen met (veel!) minder bagage (dat scheelt inspanning).
-Zorg dat je fit bent als je gaat fietsen (dat kan 'hangen' op je stuur voorkomen).
- Ga een week of langer fietsen en deel dan je ervaring (o.b.v. n=1 valt niets te zeggen).
- Pas de fietsgeometrie niet te snel aan (het zou bijv. ook wat 'transitie-ongemak' kunnen zijn om te wennen).
Als ik een lijntje trek door de assen van je wielen en vanuit je stuur en vanuit je zadel een loodlijn neerlaat op die wielaslijn, dan schat ik dat jouw zadel ongeveer 5% hoger staat dan de handgrepen op je stuur. Dat vind ik bepaald niet rechtop, integendeel.
Bij mij staan alleen bij de racefiets de handgrepen lager dan het zadel. Bij de MTB voor rondjes van 50-60 km in de buurt, zonder bepakking, staat het zadel ongeveer op dezelfde hoogte als de handgrepen. Bij mijn reisfiets staat het zadel ca. 5% lager dan de handgrepen. Nu is dat deels een kwestie van leeftijd, maar ook in boeken over reisfietsen lees ik dat het stuur meestal hoger staat dan het zadel voor een meer ontspannen zit.
math schreef:
wo 02 jan, 2019 11:41
Als ik een lijntje trek door de assen van je wielen en vanuit je stuur en vanuit je zadel een loodlijn neerlaat op die wielaslijn, dan schat ik dat jouw zadel ongeveer 5% hoger staat dan de handgrepen op je stuur. Dat vind ik bepaald niet rechtop, integendeel.
Bij mij staan alleen bij de racefiets de handgrepen lager dan het zadel. Bij de MTB voor rondjes van 50-60 km in de buurt, zonder bepakking, staat het zadel ongeveer op dezelfde hoogte als de handgrepen. Bij mijn reisfiets staat het zadel ca. 5% lager dan de handgrepen. Nu is dat deels een kwestie van leeftijd, maar ook in boeken over reisfietsen lees ik dat het stuur meestal hoger staat dan het zadel voor een meer ontspannen zit.
Mwah, da's best een beetje appels en peren vergelijken. Verschillende fietsen, verschillende geometrie, verschillende opbouw, verschillende inzet. Bij mij staat bijvoorbeeld op gravelracer en MTB het zadel hoger dan het stuur, op de stationsfiets op gelijke hoogte en op de travelmaster staat het stuur weer ietsje hoger. Een en ander heeft gewoon te maken met hoe ik op de desbetreffende fiets "pas".