Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pijnlijke schouders/nek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

pijnlijke schouders/nek

Volgens mij heeft je houding te maken met de balans tussen aerodynamica, comfort en waar je je ogen in hoofdzaak op richt.

Bij een racefiets is snelheid en aerodynamica het belangrijkste, dus zit je gestroomlijnd en richten je ogen zich op de steentjes en richeltjes voor je.
Op een MTB voor locale rondjes in het bos is stroomlijn al minder belangrijk en staat je zadel iets lager omdat je vaak even je gewicht van het zadel moet tillen bij hobbels, boomstronken, e.d. Je ogen zijn ook meestal gericht op de ondergrond tot een tiental meters vooruit, tot de volgende bocht.
Op een reisfiets is stroomlijn veel minder van belang, wegen zijn effen en ook bochten zijn nauwelijks aan de orde. Je kijkt dan het meest recht vooruit. Als je, vanwege een voorovergebogen houding, je hoofd urenlang moet optillen belast dat je nek en je schouders.
math schreef:
wo 02 jan, 2019 12:31
Volgens mij heeft dat te maken met de balans tussen aerodynamica, comfort en waar je je ogen in hoofdzaak op richt.

Bij een racefiets is snelheid en aerodynamica het belangrijkste, dus zit je meer gestroomlijnd en richten je ogen zich op de steentjes en richeltjes voor je.
Op een MTB voor locale rondjes in het bos is stroomlijn al minder belangrijk en staat je zadel iets lager omdat je vaak even je gewicht van het zadel wil tillen bij hobbels, boomstronken, e.d. Je ogen staan ook meestal gericht op de ondergrond tot een tiental meters vooruit, tot de volgende bocht.
Op een reisfiets is stroomlijn veel minder van belang, wegen zijn effen en ook bochten zijn nauwelijks aan de orde. Je kijkt dan het meest recht vooruit. Als je vanwege een voorovergebogen zit je hoofd urenlang moet optillen belast dat je nek en schouders.
 
Wat mij bij de "gemiddelde" vakantiefiets regelmatig opvalt: het in mijn ogen te brede stuur.

Je zit lang op een vakantiefiets. Stroomlijn is niet direct het eerste probleem, maar meer wind vangen als nodig is ook zo wat. En ... zolang je geen 10-tallen kilometers over tous-chemins of erger rijdt heb je helemaal geen extra breed stuur nodig. Er zijn zoals hiervoor al aangegeven allerlei individuele voorkeuren maar je armen zo breed spreiden dat je je schouderspieren extra actief moet gebruiken om alles bij elkaar te houden voelt voor mij niet prettig. Mij past licht gebogen armen en de handen op ongeveer schouderbreedte heel goed. Op een tous-chemins traject is het met zware voortassen soms even wat zwaarder sturen, maar op al die kilometers asfalt rijdt het prettig ontspannen. Helling af kan je met je armen extra breed nog wat extra luchtweerstand creëren, of juist minder en dan als een race-fietser wat dieper in het stuur duiken (een stuur dat natuurlijk veel te hoog staat voor de echte race-fiets-houding).

BSM
_
De houding of de zit op je fiets is best kritisch. Zelf kreeg ik last van mijn onderrug op de racefiets vooral bij het afstappen moest ik een paar meters met gebogen rug lopen en dan langzaam de rug strekken.
Onderdelen van de carbon racefiets gedemonteerd en het frame verkocht. Daarvoor in de plaats een frame gekocht zodat ik een goed uitziende lichte fiets kreeg met een recht stuur.
Helaas het rechterop zitten was niet de oplossing. Het was mij wel opgevallen dat ik op de stadfiets geen last kreeg van de rug.
Beide fietsen zijn zoveel als mogelijk afgesteld naar de uitdraai van een Frame Computer Designed voor mij.
De stadfiets zit veel beter. Let ook op het zadel van de stadfiets. :wink:
Zoekende naar een oplossing, waar zou het kunnen zitten heb ik van de zit op de fietsen een
video gemaakt.
Het hart van de trapassen heb ik tijdens de montage gelijk gezet.
Waarom is de stadfiets comfortabeler.
Bij sommige mensen is de zitpositie best lastig afstellen. De rest moet gewoon even doorbijten. :roll:
Reuze interessant om te zien WimB en erg handig hiervoor zo'n rollenbank.
Maar ik vindt het wel heel moeilijk om echt te zien of iemand lekker op de fiets zit.
Verschil met het echt is dat je hier waarschijnlijk geen kracht zet; of heb je de achterrem aangetrokken gehad?
De vooroverbuiging van je lijf lijkt identiek, alleen staan op je stadsfets de armen meer omlaaggericht.
Misschien zit je op de sportieve fiets toch net iets verder voorover dan je lekker vindt waardoor je dat met de rug probeert op te tillen. Misschien - meer dan misschien durf ik er niet van de maken - geeft het een beter resultaat als je je handen dichterbij brengt dmv een kortere stuurvoorbouw?

Het type rugpijn is bij mij bekend genoeg :shock: :cry: even een paar weken rustig aan doen, niet stil zitten, geen kracht zetten maar wel veel soepele bewegingen maken.
Doorzakken van schouders en onderrug/heupen gebeurt bij vermoeidheid. Door regelmatig te fietsen, ook korte stukjes, train je deze spiergroepen. Zo kan je op een lange fietsdag langer beter op je fiets zitten in plaats van hangen in gewrichten. Je core stability neemt hierdoor ook toe. Misschien kan je naar je werk fietsen of een paar keer per week een kort stukje fietsen.
Zo licht fiets dit niet. Ik hou de banden op normale spanning en dat benadert iets lichter dan op straat. Er is een behoorlijke weerstand van de banden op de rollen. Merk op dat deze opname zo'n 8 jaar geleden zijn gemaakt.
Wat jij omschrijft daar denk ik ook aan ik hang iets meer op de sportfiets. Maar hoe zou je dat op die fiets voor elkaar kunnen krijgen. Het oog wil ook wat. Die hele voorbouw van zo'n headset, al die opvulringen het staat me echt niet aan.
Wil aantonen dat het heel lastig is als er ongemakken zijn en waar moet je het zoeken.
WimB schreef:
wo 02 jan, 2019 19:50
Die hele voorbouw van zo'n headset, al die opvulringen het staat me echt niet aan.
Dan heb je nu de kans om wat aan dat rare torentje op de stuurpen te doen, toch?
Ik ken de Cube Travel Pro en weet dat er een recht stuur op zit. Rechte sturen bevallen mij niet dus ik zou er een ander stuur opzetten met meer "backsweep", of het jou helpt weet ik niet.

Mocht je dat doen, hou er wel rekening mee dat een stuur met beaksweep "dichter bij" komt. Als je dit niet wilt kan je het compenseren met een langere stuurpen of een stuur te kiezen dat niet dichter bij komt zoals de M-Bar/ 31,8.
Ik heb dat stuur en ook andere sturen op alle mogelijkheden geplaatst gehad. Werd er niet wijzer van. Die buis afzagen is eigenlijk nooit verstandig. Ik zie zo gauw geen good looking oplossing om mijn handen richting de positie van de stadsfiets te krijgen.
Nee, voor het optimaliseren van je houding is een headset geen gelukkige constructie. Je kan wel eenvoudig en snel van type stuur wisselen dat wel weer.
Wat aardig helpt zijn de bekende oefeningen van de buik-en rugspieren.
WimB schreef:
wo 02 jan, 2019 15:50
De houding of de zit op je fiets is best kritisch. Zelf kreeg ik last van mijn onderrug op de racefiets vooral bij het afstappen moest ik een paar meters met gebogen rug lopen en dan langzaam de rug strekken.
.....
Waarom is de stadfiets comfortabeler.
De topic starter had het over schouder/nek klachten. Jouw reactie gaat kennelijk over onderrugklachten. Dat zijn verschillende zaken met, waarschijnlijk, verschillende oorzaken.
Ik reageerde vooral op de nekklachten, waarbij de houding van het hoofd belangrijk is in relatie tot de houding van de romp.

Op de MTB waarbij de zadel en stuur (handgrepen) ongeveer op dezelfde hoogte staan, heb ik na ongeveer 2 uur lichte onderrugklachten. Na 3 uur fietsen heb ik ernstige onderrugklachten. Op de MTB die ik tevens als reisfiets gebruik en waar het stuur enkele cm's hoger staat dan het zadel, heb ik géén rugklachten, ook niet na 6 uur fietsen. Duur is dus een belangrijke factor. Neem je dat mee als je zegt dat de stadsfiets comfortabeler is?
daulagiri schreef:..
Rechte sturen bevallen mij niet dus ik zou er een ander stuur opzetten met meer "backsweep", of het jou helpt weet ik niet.
Ik ben ook een liefhebber van sturen met backsweep, zoals deze. Voor iets meer dan een tientje kun je iets uitproberen waar je een lange tijd plezier van kunt hebben.
Ik reageerde op het feit dat een iets ander houding op je fiets behoorlijke van invloed kan zijn. Of dit klachten van je onderrug of klachten van je nek zijn zou er verschil zijn.

In het begin van het seizoen begon ik met trainen op de stadsfiets. De Hoekse Waard he. Voor de lange duur training en de zit op de fiets was ik dan lang genoeg onderweg.
Toen ik dit filmpje had gemaakt zie je tijdens het monteren dat er weinig verschil is maar dat verschil kan op het wel en wee van je lichaam veel invloed hebben.
Mooi gemaakt filmpje!

Ja, qua zitpositie lijken er weinig verschillen te zijn, twee belangrijke verschillen die ik zie:

  1. De draaiing van de handen die alles te maken heeft met de back-sweep van het stuur
  2. Het frame en de banden, brede banden zijn comfortabeler en misschien is het racefietsframe stijver dan die van de stadsfiets.
Heb je op de racefiets al eens een racefietsstuur geprobeerd?
Wie zonder pijn fietst , werpe de eerste steen .
Om even terug te komen op de opmerkingen van de vraagsteller, die eerder al aangeeft een sportieve fietser te zijn en aan fysiek werk doet:
Met een recht stuur is het voor mij wat moeilijker om wat meer in de ellebogen te hangen, dat lukt alleen met bar-ends eigenlijk. Ik denk dat dat voor mij wel verlichting zal geven
Mijn idee is dat je, zoals in de discussie hierboven ook wordt gesuggereerd, een hoop voordeel kan krijgen met een stuur met meer backsweep/rise. Hierdoor draaien je ellebogen wat meer in een natuurlijke positie en komt het stuur iets dichter naar het zadel toe, waardoor je iets meer overeind zit. Ze bestaan in alle soorten en maten, in dit overzicht zie je een hoop verschillende sturen: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... tuurbocht/. Ik zou eens proberen of bijvoorbeeld zo'n Ergotec M-bar de klachten verlicht, hij kost niet veel.
Een andere optie is om op een goed passende fiets te meten hoe wat de afstanden en hoeken tussen zadel, stuur en BB zijn en daar dan wat meer naar toe te werken. Een bike-fitting kan ook goed werken, maar is aan de prijs. En het is waarschijnlijk ook wel mogelijk om een racebocht op de fiets te zetten, als je daar prettig mee fietst, maar daar komt een hoop bij kijken, omdat remhendels en schakelaars vaak ook vervangen moeten worden.

Succes!
Enige wat ik denk, als ik je filmpje zie is: hoe kun je zo in hemelsnaam fietsen? Dat stuur moet centimeters omlaag.
gios schreef:
do 03 jan, 2019 23:21
Enige wat ik denk, als ik je filmpje zie is: hoe kun je zo in hemelsnaam fietsen? Dat stuur moet centimeters omlaag.
Ik heb, na verhalen op dit forum, vorige fietszomer expres eens extra opgelet op de hoogte-instelling van sturen van met name de stereotiepe oudere e-bikers. Wat je ziet fietsen is soms onvoorstelbaar als je er eens goed naar kijkt. Met name de wat klenere fietsers (statistisch dus meestal vrouwen) hebben het stuur regelmatig zo hoog dat de onderarmen in volledig horizontale positie staan. Ik heb twee fietsers gezien die de handvatten van het stuur, zonder overdrijven, op schouderhoogte hadden staan. Ik heb even op hun rijstijl gelet en ik had niet het idee dat ze veel controle hadden over hun voertuig.
Met WimB en de hoogte van zijn stuur valt het nog wel mee. :D
ANDO schreef:
do 03 jan, 2019 22:31
Wie zonder pijn fietst , werpe de eerste steen.
Fiets ruim 66 jaar zonder pijn of klachten. Valpartijen uitgezonderd. Heb fietsen al fietsend opgehaald voor familie, vrienden en kennissen. Groot, klein, dames, heren met alle soorten sturen en zadels, Ritten tot 80 km toe. Zadelhoogte zo mogelijk aanpassen en in het zadel blijven zitten. Stel ruim 60- jaar mijn fietsen zelf af. Geloof niet in meerwaarden van professionele bikefitting. Fietsen is en blijft een heerlijke hobby. Zit ook vaak 1,5 uur, zonder onderbreking, op een hardhouten roeibankje. Heerlijk op het water zonder klachten.

Maar nu ik dit onderwerp lees op een "professionals forum", is fietsen niet best voor je gezondheid. Heb voor 1 euro op een 2e hands boekmarkt het boekje gekocht, "Natuurlijk Fietsen" - Een harmonie van mens en machine- van Kor van Hulten. Wat een ellende kan dat zijn.
PietV schreef:
vr 04 jan, 2019 12:38
ANDO schreef:
do 03 jan, 2019 22:31
Wie zonder pijn fietst , werpe de eerste steen.
Fiets ruim 66 jaar zonder pijn of klachten. Valpartijen uitgezonderd. Heb fietsen al fietsend opgehaald voor familie, vrienden en kennissen. Groot, klein, dames, heren met alle soorten sturen en zadels, Ritten tot 80 km toe. Zadelhoogte zo mogelijk aanpassen en in het zadel blijven zitten. Stel ruim 60- jaar mijn fietsen zelf af. Geloof niet in meerwaarden van professionele bikefitting. Fietsen is en blijft een heerlijke hobby. Zit ook vaak 1,5 uur, zonder onderbreking, op een hardhouten roeibankje. Heerlijk op het water zonder klachten.

Maar nu ik dit onderwerp lees op een "professionals forum", is fietsen niet best voor je gezondheid. Heb voor 1 euro op een 2e hands boekmarkt het boekje gekocht, "Natuurlijk Fietsen" - Een harmonie van mens en machine- van Kor van Hulten. Wat een ellende kan dat zijn.
Maar jij bent dan ook een superheld, PietV!
Knipsel4.JPG
Bron: https://thorstenhasenkamm.tumblr.com/po ... o-on-fixie