Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pijnlijke schouders/nek - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

pijnlijke schouders/nek

PietV schreef:
vr 04 jan, 2019 12:38
Zit ook vaak 1,5 uur, zonder onderbreking, op een hardhouten roeibankje. Heerlijk op het water zonder klachten.
Dan heb je een betere huid dan ik ;), ook op zo'n bankje (althans de roeitrainer) krijg ik klachten, zelf met twee kussentjes ;)

Maar gelukkig met fietsen geen last van de (onder)rug (helaas op andere momenten wel) :)
willem.m schreef:
vr 04 jan, 2019 12:54
Zit ook vaak 1,5 uur, zonder onderbreking, op een hardhouten roeibankje. Heerlijk op het water zonder klachten.
Mwah, bij het roeien mag je bewegen. Probeer het eens op een kerkbankje. Dan moet ik met min lengte van 185 cm ingeklapt zitten op die kabouterformaat dingen en wordt dan nog geacht enigszins stil te zitten ook. :twisted: :evil: trauma! :twisted: :twisted:
Het zal bekend zijn ik ben geen wereldfietser. Altijd op een racefiets. Dacht en hoopte zoals waarschijnlijk veel leeftijd genoten misschien helpt het als je iets rechter gaat zitten. Kijk bij een toertocht hoe veel grijze koppies van hun fiets komen. Je gaat op onderzoek. Een ding was duidelijk voormij, op een Trek OCLV 5500 zo'n stuur zetten, dat gaat het niet worden, het oog wil ook wat. Van frame, mooie aanbieding in de uitverkoop, gewisseld weinig geholpen maar het laswerk van een titanium frame is wel zo mooi.
Het was mijn zoektocht, weinig geholpen veel geleerd.

Van welke fiets zou het stuur centimeters omlaag moeten om rechterop te gaan zitten?
WimB schreef:
vr 04 jan, 2019 15:00
Het zal bekend zijn ik ben geen wereldfietser. Altijd op een racefiets. Dacht en hoopte zoals waarschijnlijk veel leeftijd genoten misschien helpt het als je iets rechter gaat zitten. Kijk bij een toertocht hoe veel grijze koppies van hun fiets komen.

Van welke fiets zou het stuur centimeters omlaag moeten om rechterop te gaan zitten?
Niets moet. Het is slechts mijn mening dat een stuur op een sportieve fiets niet hoger moet staan dan het zadel. Fietst gewoon veel fijner. Op mijn Vittorio toerfiets staat bijvoorbeeld stuur 1 centimeter lager dan het (Brooks B17 dus lager is geen optie) zadel. Bij mijn carbonkel racert wel meer dan 10 centimeter. En ja, dan stap je na een lange rit wat lastig af :lol: Dan kraakt het hier en daar wat, maar echt vervelend vind ik dat niet. Je lijf heeft de briljante eigenschap zich na inspanning te herstellen naar een punt met meer conditie of spiersterkte dan voor de inspanning. Vaak fietsen dus, pijntjes in nek, rug of handen worden vanzelf minder.
Voorzichtig advies is dus je stuur terug naar zadelhoogte en een paar weken uitproberen. Ik kom regelmatig in de Hoeksche Waard, dus wil je best een keer helpen met instellen....
WimB schreef:
vr 04 jan, 2019 15:00
Van welke fiets zou het stuur centimeters omlaag moeten om rechterop te gaan zitten?
Ik heb even de vrijheid genomen om plaatjes uit het filmpje te halen en de fietsen nog eens netjes over elkaar heen te projecteren met de trapas als vast punt. Als je het bezwaarlijk vindt haal ik de foto weer weg.
Afbeelding
Zo zie je goed dat de lichtgekleurde fiets een stuk steiler zit dan de donkere en het stuur ook meer naar voren staat. Het bovenlicham staat dan wellicht in dezelfde hoek, maar de benen staan anders.
Om dezelfde zit te bereiken op de steile fiets moet het zadel een flink eind, zeker 2 à 3 cm, naar achteren en het stuur minimaal met eenzelfde afstand in dezelfde richting.
Het zal vreemd lijken om het zadel naar achteren te zetten maar probeer het eens. Ik heb me daar zelf ook wel eens over verbaasd. Een zadelstandverschil van 3 cm is best wel wat.
Als je je fiets lelijk vindt met een bepaald stuur kun dit je oplossen met een paar nieuwe framestickers. Een tweede oplossing is uiteraard een nieuwe fiets. De beste oplossing is je realiseren dat een fiets ook maar een stuk metaal is dat in tegenstelling tot jezelf straks gerecycled wordt.
Nee hoor die foto mag blijven staan. Knap gedaan trouwens. Dank voor de input heren.
Fietsen op niveau wordt het niet meer voor mij de stoom is van de ketel. Wilde alleen laten zien met de nadruk op zien dat het allemaal niet zo eenvoudig is als wordt geschreven.
Zoals als gezegd het is 8 jaar geleden toen ik hiermee bezig was, je probeert zoveel mogelijk de fietsen gelijk te krijgen maar dat is bijna onmogelijk, ondanks dat beide fietsen een frame hebben van 57 cm. Daarna probeer je van alles om je houding te optimaliseren.
Merk op, het lijkt dat het zadel van de titaniumfiets hoger staat, de zadels staan allebei op 77 cm.

Langs komen mag de koffie staat klaar. Doe dat als het lekker fietsweer is, heb je een doel. :)

Mensen. Ga je veranderen van fiets ruil niet in bewaar je oude fiets je weet maar nooit.
Fedor schreef:
vr 04 jan, 2019 13:02
PietV schreef:
vr 04 jan, 2019 12:38
Zit ook vaak 1,5 uur, zonder onderbreking, op een hardhouten roeibankje. Heerlijk op het water zonder klachten.
Dan heb je een betere huid dan ik ;), ook op zo'n bankje (althans de roeitrainer) krijg ik klachten, zelf met twee kussentjes ;)

Maar gelukkig met fietsen geen last van de (onder)rug (helaas op andere momenten wel) :)
Ik heb een vrij dunne en droge huid. Bovendien drie auto-immuunziekten. Psoriasis, Pernicieuze Anemie en Reumatoïde Artritis. Ik zou regelmatig Corticosteroïdenzalf moeten smeren en regelmatig Prednison moeten slikken. Maar dat is symptoombestrijding en erg slecht voor je lijf.
Zelf gezocht om mijn immuunsysteem rustig te krijgen en mijn leefwijze aangepast. Ideaal. Het zelf herstellend vermogen doet zijn werk en ben medicijn en klachten vrij. De krachten kwamen terug, fiets gemiddeld een versnelling hoger met de Rohloff, en roei circa 3 uur per week. Vanmorgen een pittige training in het krachthonk, zonder spierpijn of blessures. Stop met het welvaartsvoedsel. Voed en leef zoals in de Blue Zones. De meeste fietsklachten komen van binnenuit. Een ander zadel of afstelling kan verbetering brengen, maar neemt de oorzaak niet weg. Bovendien, Nederlanders zijn niet te zwaar, maar 50% van hen is te kort van lengte :D .
Inmiddels mijn stuurpen vervangen door 1 met een behoorlijke rise waardoor het stuur hoger uitkomt en ik een stuk meer rechtop zit en een handvat/barend combinatie van ergotec op het stuur. Na een dag fietsen lijkt het erop dat dit voldoende effect heeft, in elk geval niet de pijnlijke nek en schouders zoals eerst het geval. Bedankt voor alle tips en wetenswaardigheden.
8)
Gooi er nog een tientje achteraan en probeer een stuur met 'backsweep', waarvan de handgrepen onder een schuine hoek staan met het framevlak. Dan ontspannen je schouders en polsen nog meer.