Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Blijkbaar ben ik zo scheef als wat - Forum Wereldfietser

Blijkbaar ben ik zo scheef als wat

Zojuist kwam ik een interessant filmpje tegen. Wat vinden jullie ervan? Alle gedachten zijn welkom.

https://www.youtube.com/watch?v=uBvcxlTuccc
In 1989 bij Sjefke Janssen in Elsloo heb ik me laten opmeten, niet zo geavanceerd als de demo. Tevens bij hem een paar schoenen gekocht, Sjefke heeft de plaatjes gemonteerd. Rechter knie klacht tot het verleden. Iedere veel fietser zou een computer uitdraai moeten hebben. Het is een investering waar ik nog steeds gemak van heb.
Bel schreef:
ma 04 mar, 2019 10:47
Zojuist kwam ik een interessant filmpje tegen. Wat vinden jullie ervan? Alle gedachten zijn welkom.

https://www.youtube.com/watch?v=uBvcxlTuccc
Interessant filmpje.
Voor wie klachten heeft wellicht interessant.

Zelf fiets in klachtenvrij. En zolang je geen klachten hebt ga je meestal niet naar een "dokter" toe.
Hoewel, binnenkort weer eens een sportmedische keuring op Papendal doen.
Een fietsmeeting is een heel goed idee als je veel kilometers wilt maken. Langdurige beweging kan langdurige klachten veroorzaken die voorkomen kunnen worden als je de juiste beweging maakt.
Maar maak alsjeblieft niet de conclusie dat een goede fietsmeeting het antwoord is op alles. Je moet echt zelf blijven denken en voelen. Zie een goede fietsmeeting als een prima uitgangspunt vanwaar je prima een paar kleine aanpassingen mag doen. Zo heb ik zelf na een fietsmeeting mijn racezadel toch een paar millimeter hoger gezet voor het zomerseizoen. In de winter zet ik het meestal ietsjes lager. Waarom? Omdat het zo beter voelt. Het gevoel in je lichaam is tenslotte je beste graadmeter. Zet dat niet opzij.
Marco Meijerink schreef:
ma 04 mar, 2019 16:31
... een paar millimeter hoger gezet voor het zomerseizoen. In de winter zet ik het meestal ietsjes lager. Waarom? Omdat het zo beter voelt...
Dit is makkelijk te verklaren Marco. Pure fysica. Jouw stalen benen zetten uit onder invloed van de warme zomerzon. 8)
Marco Meijerink schreef: maak alsjeblieft niet de conclusie dat een goede fietsmeeting het antwoord is op alles. Je moet echt zelf blijven denken en voelen....Het gevoel in je lichaam is tenslotte je beste graadmeter. Zet dat niet opzij.
Helemaal mee eens.

Ik vroeg me trouwens af welke zadels jullie vandaag de dag gebruiken op jullie Travelmasters 3+. Op de foto's en in de videos kan ik net niet goed zien welke het zijn, SQlab misschien. Voor fietsreizigers in ieder geval best een sportief en smal zadel.
Klopt. De SQLab. Weet zo even niet het type.
Mijn houding op de TM3+ is nagenoeg hetzelfde als op de Santos 4.29. Inderdaad niet zo rechtop. Als je wielrenner bent dan ga je op je vakantiefiets niet gelijk rechtop zitten. Ik in ieder geval niet. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo 'zadelgevoelig' ben. Kan bijna overal op zitten zolang het maar niet breed is.
Aha, vandaar die zithouding. En je rijdt ook niet op de kleinste frames als ik het zo zie, want jou Travelmaster heeft niet die knik in de bovenbuis wat de 2 kleinste framematen wel hebben.

Maar goed....ik ga nog eens kijken naar mijn eigen afstelling. Ik rijd nog op een "ouderwetse" Travelmaster 2.6 (19") en ik heb regelmatig het gevoel dat ik mijn kracht niet kwijt kan. Een soort van opgekropte energie wat ik dan voel in mijn benen.
Toch is afstand nemen van mijn comfortabele semi-sportieve houding nog niet zo makkelijk. Zal wel iets mentaals zijn. Wel leuk om te ontdekken wat je zelf prettig vindt en wat niet. Goed naar je gevoel luisteren is daarbij inderdaad een belangrijk ingrediënt.
Twijfel zelf nog over een bikefitting. Enige klacht die ik heb is het contact met het zadel, maar om dat "goed" te krijgen moet toch de hele houding bekeken worden en dan loopt de prijs wel flink op.

Verder ook zelf aan het experimenteren met zadel/stuurpen etc. Stukje bij beetje maar uiteindelijk ben ik steeds dieper gaan zitten. Nu alleen lastig te bepalen of ik juist misschien weer iets minder diep moet gaan, merk dat aan het begin van het fietsseizoen de core-kracht wat afgezwakt is, en die is juist van belang bij dieper zitten.

Eerst nog maar veel gaan fietsen dus :D
Marco Meijerink schreef:
ma 04 mar, 2019 16:31
Een fietsmeeting 8<
een goede fietsmeeting 8<
een goede fietsmeeting 8<
Een goede fietsmeeting is in ieder geval gezellig. :D
Polling schreef:
vr 08 mar, 2019 16:25
Marco Meijerink schreef:
ma 04 mar, 2019 16:31
Een fietsmeeting 8<
een goede fietsmeeting 8<
een goede fietsmeeting 8<
Een goede fietsmeeting is in ieder geval gezellig. :D
Of het is in het ooosten van het land, maar dan is het meestal ook gezellig. :D
:D ....dat heb je als je dagelijkse werk in het Engels is en de spellingscontrole ermee aan de haal gaat 8)
Ben wel blij dat de tekst kennelijk goed wordt gelezen. On topic maar weer......(terug naar het onderwerp maar weer....)