Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJskoude wijsvinger - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

IJskoude wijsvinger

Dat kan zo zijn, maar een directe verwijzing naar het fietsen zelf zie ik niet. Alleen dat hij uit de trein stapt en daarna last krijgt van een koude wijsvinger. Zo beschouwd zou een treinenforum met een hoekje "gezondheid" mogelijk lotgenoten kunnen opleveren.

Tintelende vingers en zadelpijn zijn al weer een stuk eenvoudiger aan een (verandering van) fiets(houding) te relateren.
Travelmaster schreef:
wo 10 apr, 2019 12:25
Zo beschouwd zou een treinenforum met een hoekje "gezondheid" mogelijk lotgenoten kunnen opleveren.
:lol:
Als iemand tienduizenden vakantiefietskilometers gemaakt heeft over de hele wereld, hierover geweldig vertelt en dit doorspekt met heerlijke foto’s, dan neem ik er graag een koude wijsvinger bij. Sla de topics over die je niet lust, en probeer alstublieft niet te bepalen wat we hier mogen plaatsen/lezen.
@Martin: ik heb in beide handen een tijdje weinig gevoel gehad nadat ik 175 kilometer reed met een racefiets. Dit (gebrek aan) gevoel trad twee dagen later op. Het heeft een maand geduurd voordat het weer in orde was. Zelf let ik er nu veel meer op dat ik minder leun op mijn polsen en mijn rug meer gebruik. Denk hierbij aan de houding van een schaatser.
Als iemand tienduizenden vakantiefietskilometers gemaakt heeft over de hele wereld, hierover geweldig vertelt en dit doorspekt met heerlijke foto’s, dan neem ik er graag een koude wijsvinger bij.
Helemaal mee eens!
Op zich mee eens. En Martin is verstandig. Toch een tegengeluid:

Ik denk niet dat het verstandig is als het delen van medische en psychische klachten normaal wordt op fora en social media. Je weet niet of er in de (nabije?) toekomst misbruik van kan worden gemaakt door bijv. zorgverzekeraars. Misbruik in de zin dat ze iets met de ooit geposte info gaan doen dat op dat moment voor de verzekerde in kwestie nadelig zal uitpakken.

Natuurlijk weten de grote techreuzen al van alles van ons. Aan de hand van zoekopdrachten kan Google nu al van alles voorspellen. Maar toch...

En natuurlijk is dit een forum waarop je ook vragen kunt stellen. Maar er was geen sprake van een vraag, eerder een mededeling. Bovendien lijkt het me verstandig om eerst de huisarts te raadplegen, en daarna een openbaar forum, in die volgorde.
Ik denk idd. dat Martin het meer heeft bedoeld als, wat zou het kunnen zijn, hebben meer fietsers dit of ooit gehad.
Het gaat toch wel vaker over dat mensen tintelende vingers of handen krijgen bv. en dat het te maken kan hebben met wel degelijk de fiets zelf, het stuur ed. Misschien kan het ook met heel koude vingers of specifiek één koude vinger.
Ik vond het iig. helemaal geen gekke vraag en was ook benieuwd wat het was eerlijk gezegd en weet het nu, dat het dus in principe niet met het fietsen te maken heeft waarschijnlijk maar met het fysiek zelf.
Het is nu een paar maanden later, mijn vinger is weer helemaal genezen! Voelt weer warm aan.
Bij deze site kan je de temperatuur berekenen die het wordt of je lichaam afkoeld tijdens het fietsen. Wind 15 km uur jij fietst ook 15 maar wind tegen. Windsnelheid 30. Buiten is het 12 gr. Gevoels temperatuur slechts 4 gr.
WimB schreef:
ma 27 mei, 2019 19:52
Bij deze site kan je de temperatuur berekenen die het wordt of je lichaam afkoeld tijdens het fietsen. Wind 15 km uur jij fietst ook 15 maar wind tegen. Windsnelheid 30. Buiten is het 12 gr. Gevoels temperatuur slechts 4 gr.
En in begrijpelijk Nederlands?
willem.m schreef:
ma 27 mei, 2019 19:58
WimB schreef:
ma 27 mei, 2019 19:52
Bij deze site kan je de temperatuur berekenen die het wordt of je lichaam afkoeld tijdens het fietsen. Wind 15 km uur jij fietst ook 15 maar wind tegen. Windsnelheid 30. Buiten is het 12 gr. Gevoels temperatuur slechts 4 gr.
En in begrijpelijk Nederlands?

Op deze site kun je uitrekenen hoe koud het buiten aanvoelt.Je kunt invullen hoeveel km per uur of meter per sec het waait of je vult in wat de windkracht is. Als je dan de werkelijke temperatuur invult, rekent de site uit wat de gevoelstemperatuur is. Als je zelf fietst en je fietst tegen de wind in, dan voelt het nog kouder aan. Maar de site zegt ook: Vooral bij lage temperaturen en veel wind geeft deze formule echter erg slechte resultaten.
Ach, veel laagjes aan doen en dan kun je (bijna) elke temperatuur aan. Of gewoon lekker met de boek op de bank, ook heerlijk 8)
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
ma 27 mei, 2019 20:41
Op deze site kun je uitrekenen hoe koud het buiten aanvoelt.Je kunt invullen hoeveel km per uur of meter per sec het waait of je vult in wat de windkracht is. Als je dan de werkelijke temperatuur invult, rekent de site uit wat de gevoelstemperatuur is. Als je zelf fietst en je fietst tegen de wind in, dan voelt het nog kouder aan. Maar de site zegt ook: Vooral bij lage temperaturen en veel wind geeft deze formule echter erg slechte resultaten.
Dit is een windchillberekening. Die geldt alleen als het koud is. Bij hoge temperaturen, ze boven de 20 graden, is het vooral ook de luchtvochtigheid die bepalend is, en klopt de schaal niet meer.

Dus wat bedoelen ze met lage temperaturen? Ik vind alles onder 15 graden koud. :wink:
haha, ik ben ook een echte koukleum!