Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat kan je doen tegen ontstoken talgklieren? - Forum Wereldfietser

Wat kan je doen tegen ontstoken talgklieren?

Hallo,

de meeste zullen het wel beamen: het is lastig om te fietsen met ontstoken talgklieren in het kruis. Er is zeker een relatie met het fietsen, bij weinig kilometers wordt de ontsteking kleiner, bij meer kilometers groter en pijnlijker. De stand van het zadel is al meerdere keren veranderd en ook zijn er diverse zalven getest. Ons idee is nu om een zadel te passen bij een selle royal dealer. Wij willen de Ronde van Nederland gaan doen en dat is toch een aardig stuk fietsen.
Heeft iemand nog ideeën of suggesties?

Groeten Maarten van Scheppingen
Bij mij maakt de fietsbroek een groot verschil. Normaal gebruik ik een Assos wielrenbroek. Toen ik voor een bikepacking trip geswitched was naar een bikepacking broek (met achteraf gezien naden op de verkeerde plekken), kreeg ik veel last van ontstekingen, waardoor ik bijna de trip moest staken. Echter, na een rustdag en weer terugswitchen naar m'n wielrenbroek, verdwenen de ontstekingen weer.
Second Skin van Xenofit gebruik ik voordien
en Eule's gesaßcrème gebruik ik nadien
bij lange ritten, te koop bij Rose

maar je hebt vast al van alles geprobeerd.
Westveen schreef:
ma 08 apr, 2019 20:10
de meeste zullen het wel beamen: het is lastig om te fietsen met ontstoken talgklieren in het kruis. Er is zeker een relatie met het fietsen, bij weinig kilometers wordt de ontsteking kleiner, bij meer kilometers groter en pijnlijker. ....
Maarten,

Heb je het probleem al eens aan je/een dokter voorgelegd, liefst eentje die zelf ook fietst ?

Verder bij de zadelkeuze: paradoxaal genoeg is zachter gemiddeld eerder een reden voor problemen.
Minder paradoxaal is dat een harder zadel weer preciezer bij jouw bouw moet passen om te voldoen.

Groeten BSM
jsmits schreef:
ma 08 apr, 2019 20:21
Toen ik voor een bikepacking trip geswitched was naar een bikepacking broek
Bedoel je een MTB-broek? Ik zou niet weten hoe een bikepacking broek er uit ziet ;)

Hier altijd wielrenbroeken overigens (soms met een dunne overbroek).
Hoi Maarten,

Ontstekingen kunnen inderdaad ene zeer hardnekkig probleem zijn. Paar kleine tips, wellicht heb je er wat aan.

1. Als je eenmaal een ontsteking hebt is het niet het juiste moment om nieuwe zadels, broeken, etc te proberen. Je gaat dan op zoek naar iets wat niet drukt op de ontsteking wat een ontsteking op een andere plek als gevolg kan hebben. Laat de ontsteking eerst goed genezen voordat je andere materiaal keuzes gaat maken.
2. Ga naar een arts als de ontsteking hardnekkig is. Ik weet het, veel (vooral mannen, sorry kerels 8) ) fietsers kiezen dat als laatste optie maar eenmaal een infectie dan is die niet zomaar weg. Soms moet een ontsteking bij de wortel worden weg gehaald. Artsen hebben daar voor doorgeleerd. Doen. Lucht erg op.
3. Fiets in fietsbroeken....dat doe je waarschijnlijk al. Nog een tip, fiets in verschillende fietsbroeken. Ontstekingen komen over het algemeen voort uit een drukpunt. Door verschillende fietsbroeken te dragen (ander merk/type) verschuift het drukpunt. Alleen jij weet welke fietsbroek het beste bij je past. Ik kan een hele rij mooie merken opnoemen maar ik ken je billen niet dus aan dat advies ga ik me niet wagen.
4. Doe een zadelmeting bij een gerenomeerde fietsenmaker. Heb je wellicht ook al gedaan.
5. Gebruik talkpoeder voor na het fietsen. De huid is warm, soms zelfs heet, na uren fietsplezier en heeft dan verkoeling nodig. Simpel babypoeder voldoet prima. Kan je overal krijgen.
6. En gebruik Chamois creme. Dat gaat ontstekingen tegen. Wij zijn fan van: https://www.futurumshop.nl/futurum-prof ... ream.phtml. Moet eerlijk zijn, voor ons een wondermiddel. Lekker de boel invetten en dan je broek aan trekken.

Succes,
Marco
Ik volhard, na het uitproberen van verschillende producten (zoals van die chamois-creme) ... hoe eenvoudiger hoe beter.
Probeer eens Cetomacrogol creme, koop gewoon een "wit" merk bij de apotheek, voor een paar €uro heb je een grote tube. Koop géén variant met vaseline, welke "vetstof" je ook neemt: het is lastiger weer wegwassen en vet sluit de huid teveel af. Cetomacrogol is puur "chemisch", en de mix in de tube is een crème die sterk hygrofiel is, de verzachtende werking is niet gebaseerd op pijnstillers etc maar eenvoudig door het verminderen van de mechanische belasting (het schuren) en het beschermen van de beschadigde huid (door een vochtvasthoudend laagje).
We hebben eerder ook Creme Lanette (wolvet) geprobeerd, ook niet slecht, maar toch wat vetter.

Bedenk dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden: dit soort van crèmes wordt ook gebruikt bij doorligproblemen .... en zadel-problemen zitten best dicht bij doorligproblemen.

Groeten BSM

PS Er is een verschil tussen "Talg" en "Talk". Marco lijkt Talk te bedoelen. Talk is een mineraal, en in gemalen gezuiverde vorm bekend als Talk-poeder. Ook prima spul ter verkoeling en om schuurplekken te behandelen of te voorkomen. Voor de fietser kent Talk-poeder nog een tweede gebruik: bij het monteren van de band - zorg dat er voldoende talkpoeder in de buitenband gaat, dan ligt daarna de binnenband veel mooier in de buitenband. Talk is overigens ook een gewaardeerd vulmiddel, voor de ouderwetse gelig-witte fietsband bijvoorbeeld.
En verder buiten het onderwerp: De grootste talk-groeve in W-Europa vind je in de Pyreneeën niet ver van Ax-les-Thermes.
Of bedoel je dit.
Haren die terug de huid in groeien omdat de huid weker wordt en het lange zitten op het zadel deze situatie veroorzaakt. Had daar op het zitvlak wel eens last van even flink scrubben wilde wel helpen.
Ik heb veel baat bij preventief Betadinezalf aanbrengen. Vroeger werkte Chloorhexedinezalf ook maar dat wordt bij mijn in de buurt niet meer verkocht. Naast deze zalfjes heb ik van alles geprobeerd. Nu heb ik de zaak onder controle.
Mijn huisarts schreef Betadine scrub voor. Het is een soort schuurzeep op jodiumbasis zodat de huid goed kan "ademen". Rossen met een oude (dus ruwe) washand en handdoek.

Zorg voor een fijne fietsbroek en spoel hem na de machinewas goed uit (er zit nog zeep in de "zeem"). Beetje talkpoeder erin voor elke tocht, vooral bij warm weer. Talkpoeder ook fijn voor je voeten (minder schuren, minder warm).