Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eikenprocessierups - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

eikenprocessierups

joukon schreef:
do 27 jun, 2019 09:14
Gemeenten hebben jarenlang wegen met enkel eikenbomen geplant in plaats van letten op variatie.
Grappig dat ik juist deze week lees dat er van de populatie 'bronsgroen' eiken, die hier zelfs in de eerste regel van het provinciale volkslied genoemd wordt, weinig meer over is.
_Peter_ schreef:
do 27 jun, 2019 10:42
Wat wel opvalt is dat bij ons de meeste inderdaad langs de doorgaande wegen staan en inmiddels ook wel een jaar of 40 (of nog ouder) zijn.
Is dat oud?
Leon schreef:
do 27 jun, 2019 10:53

Grappig dat ik juist deze week lees dat er van de populatie 'bronsgroen' eiken, die hier zelfs in de eerste regel van het provinciale volkslied genoemd wordt, weinig meer over is.
Of dit grappig is weet ik niet. De Gelderlander kopt vandaag "Vervangen eiken enige oplossing tegen immense plaag eikenprocessierups".
In Limburg zijn ze hiermee al begonnen? Dat je meld dat daar weinig over is van "bronsgroen" eiken soort.
Leon schreef:
do 27 jun, 2019 10:53
_Peter_ schreef:
do 27 jun, 2019 10:42
Wat wel opvalt is dat bij ons de meeste inderdaad langs de doorgaande wegen staan en inmiddels ook wel een jaar of 40 (of nog ouder) zijn.
Is dat oud?
Voor eiken niet zo heel oud, maar dat komt omdat die wegen waar ze langs staan niet veel ouder zijn. In andere delen staan wel oudere maar die worden niet preventief behandeld maar actief als daar aanleiding toe is. (Vooral opzuigen)
Hadden ze nou maar... Als ze nou eerst... Zie je nou wel...

De beste stuurlui zitten in dit topic. En de gemeente heb ut weer gedaan.
_Peter_ schreef:Beleid is er genoeg, alleen het uitvoeren ervan is nog wel een dingetje, misschien moeten de beleidsmakers nu maar eens uitvoerders worden.
Wat wel opvalt is dat bij ons de meeste inderdaad langs de doorgaande wegen staan en inmiddels ook wel een jaar of 40 (of nog ouder) zijn. De paarse bolletjes zijn de preventief behandelde bomen.
Ja. Bomen geregistreerd door de gemeente, op een systeem van de gemeente, geplant door de gemeente, op grond van de gemeente, beheerd door de gemeente, en preventief behandeld door de gemeente. Gek hè, dat ze allemaal langs een weg staan?
Er staan in Apeldoorn misschien nog wel 10.000 eiken in tuinen, landgoeden, natuurgebieden die je in dat gis-systeem niet eens terug zult vinden..

Die bomen hebben er tientallen jaren over moeten doen om een beetje volwassen te worden. 40 jaar geleden werd bij klimaatverandering gedacht aan een nieuwe ijstijd. Wie had er toen van de processierups gehoord? Wie dacht er toen aan dat je elke boom in Apeldoorn op een scherm kon toveren? De uitvoerders van toen, die de bomen geplant hebben, zijn dood. De beleidsmakers van nu waren niet eens geboren.
Ik weet wie ik moet skypen voor een accurate voorspelling voor 2069.

De enige conclusie die ik kan trekken is dat de meeste eiken ouder zijn dan de plaag.
Erik v S schreef:
vr 28 jun, 2019 01:10
De enige conclusie die ik kan trekken is dat de meeste eiken ouder zijn dan de plaag.
De enige conclusie die ik kan trekken is dat mensen veel meer gevoelig zijn voor, en beïnvloed worden door, het klimaat en de -verandering dan ze zelf denken.
bdr schreef:
vr 28 jun, 2019 01:56
De enige conclusie die ik kan trekken is dat mensen veel meer gevoelig zijn voor, en beïnvloed worden door, het klimaat en de -verandering dan ze zelf denken.
Misschien ben ik wel een klimachonder, en is het in werkelijkheid veel minder erg dan ik denk. :wink:
De eikenprocessierups heeft naast de mens ook nog zijn natuurlijke vijanden zoals de kool- en pimpelmezen, de spreeuw, boomklevers en koekoek lusten allemaal wel een hapje 8)

Het "drama" lijkt vooral te zijn dat mensen anders dan 50 jaar terug, nu veel meer aan recreatie doen. En anders dan pakweg 50 jaar terug ook veel meer hun huid bloot stellen aan natuurelementen zoals de zon. Bedekkende kleding lijkt een taboe tot op zekere hoogte, want het top stukje bij vrouwen is al jaren helemaal terug van weggeweest.

Misschien is het nog zo gek niet om terug te keren tot nikab en de herenjurk van Emirati :P
joukon schreef:
vr 28 jun, 2019 09:11
Het "drama" lijkt vooral te zijn dat mensen anders dan 50 jaar terug ... ook veel meer hun huid bloot stellen aan natuurelementen zoals de zon.
50 jaar geleden waren de sixties. De kledingmoraal was toen misschien wel een heel stuk losser dan nu. Een tiental jaren later was ik veel in bossen en langs velden en wegen, maar van zo'n rups had nog nooit iemand gehoord, en ook geen last. Die rups kwam echt daarna pas.

Ook interessant om te lezen: https://1000hoursoutside.com/blog/child ... s-everyday
Misschien overtrokken, misschien niet eens waar en zeker geen Nederlands gegeven, maar er is zeker een deel van waar: "Maybe 4-6 hours a day outside isn't doable but the current statistics say that the average child only gets 4-7 minutes of outdoor free play every day. "
Ik realiseer me net dat m'n katoenen tent waarschijnlijk ook vol zit met van die haartjes. Die kan je moeilijk op 60 graden wassen wegens krimp. En ik heb hier wel drie rollen plakband, maar ik vrees dat dat ook niet genoeg is. :|
Stofzuiger d'r op?
Steunzool schreef:
vr 28 jun, 2019 10:16
Ik realiseer me net dat m'n katoenen tent waarschijnlijk ook vol zit met van die haartjes. Die kan je moeilijk op 60 graden wassen wegens krimp. En ik heb hier wel drie rollen plakband, maar ik vrees dat dat ook niet genoeg is. :|
Beter dan plakband is boekkaft-folie. Die is lekker breed en daar kun je de tent vrij snel mee beplakken. Werkt ook goed op de huid. Hoezo met een plakbandje van 1cm breed. Met een stukje folie doe je je arm in 1 keer.
Verpakkingstape van de Aktion. 66 meter voor 69 cent: https://www.action.com/nl-nl/p/verpakkingstape/
Ik denk dat de stofzuiger de handigste oplossing is. De professionals gaan die rups ook zo te lijf, heb ik van de week gelezen.
Kan nog een aardige vertoning worden: op het balkon met m'n regenpak aan en m'n duikbril op bij 32 graden celsius m'n tent stofzuigen.

Ik wacht even tot de buren op vakantie zijn denk ik. :P
Er was afgelopen jaar een algemeen meldpunt voor eikenprocessierupsen ontwikkeld door Civity (niet overheid), namelijk www.jeukrups.nl en een App. Om mij onbekende redenen zijn die nu niet actief.
Diverse gemeentes publiceren de locaties in een (geo)dataportaal. Maar daarmee is de info natuurlijk versnipperd Een portaal voor mijn woonplaats en een ander portaal voor mijn werkplaats, of voor een fietser een portaal voor elke gemeente waardoorheen je fietstocht gaat.

Melden bij de gemeente kan door de beheerder te benaderen, terug te vinden op de gemeentelijke website. Of misschien kan er melding openbare ruimte voor gedaan worden .
Ik heb in mijn woonplaats eens een melding gedaan vanwege hoge struiken die het zicht bij een kruispunt belemmerden wat een gevaarlijke situatie opleverde. Daar werd toen binnen 1 of 2 dagen gemaaid.
Steunzool schreef:
vr 28 jun, 2019 12:30
Ik denk dat de stofzuiger de handigste oplossing is. De professionals gaan die rups ook zo te lijf, heb ik van de week gelezen.
Moet je wel zeker weten dat die haartjes in de zak dan wel in het filter van je stofzuiger blijven hangen. Die haartjes zijn namelijk nogal klein, als ze dwars door de stofzuiger gaan dan ben je het probleem alleen maar aan het verplaatsen. De zuigers die de profi's gebruiken hebben speciale filters.
Nadat de buxusmotten de haag hebben kaalgevroten kan dit er ook nog wel bij.
Inmiddels zijn de koolmezen bezig met hun tweede leg dit jaar, voedsel in overvloed! :wink:

Bijlagen

Inderdaad, een jaar terug ontdekte de ouders dat de uitheemse buxusmot rupsen eetbaar zijn en inmiddels hebben dit jaar ook de jonkies door dat de buxusmotrupsen heerlijk zijn. Meerdere nestkastjes in de tuin hier. Jammer van al die mensen die rotzooi gespoten hebben waardoor veel mezen overleden zijn. Met name de jonkies. Tis de vraag of er nu ook een natuurlijke vijand optreedt tegen de eikenprocessie rups. En doe er dan ook eentje bij voor de teek. De laatste jaren moet ik me zelfs bij tuinwerkzaamheden insmeren tegen dat tuig. :twisted:

Edit: ik lees net dat een soort sluipwesp de natuurlijke vijand naast een schimmel van de teek is. Laat ik die nu dit jaar in overvloed tussen de stenen van mijn terras te hebben. Herkenbaar aan de hoopjes zand op het terras. https://www.teekpreventie.nl/de-teek/be ... jke-vijand
Hoera! Lang leve biologisch tuinieren, alles komt vanzelf in evenwicht.


Natuurlijke vijanden eikenprocessierups : https://edepot.wur.nl/382736

Veel vogelsoorten Naast pimpelmees en koolmees is ook van andere holenbroeders bekend dat ze eikenprocessierupsen eten zoals spreeuw, zwarte mees, glanskop, matkop, boomklever, boomkruiper en grauwe vliegenvanger. Bij de niet-holenbroeders hebben staartmees, heggenmus, roodborst, winterkoning en koekoek de processierups op het menu staan. Het bevorderen van de leefomgeving van deze vogelsoorten is dus vanuit het perspectief van de eikenprocessierupsbestrijding zeer aan te bevelen. De huidige eikenprocessierupsbestrijding kan echter in het nadeel werken van vogels als naast de eikenprocessierup
sen ook andere rupsen gedood worden. Een voorbeeld daarvan is het spuiten met een bacteriepreparaat dat wordt toegepast zodra er meer blad in de bomen zit. Het doodt alle rupsen in de boom waarmee de voedselbeschikbaarheid lokaal sterk afneemt. Ook rupsen in de onderliggende beplanting zoals die van blauwtjes en vuurvlinders worden geraakt door de bacterie. De huidige preventieve bestrijding van de rupsen door het spuiten met insectparasitaire nematoden werkt selectiever omdat de bestrijding eerder plaats vindt en zich richt op de jonge rupsen waardoor er geen neveneffect op andere rupsen is, ook niet in de onderliggende beplanting. Andere natuurlijke vijanden De eikenprocessierups heeft nog veel meer natuurlijke vijanden. De rupsen worden gegeten door de larven van de gaasvlieg, sluipvliegen, sluipwespen, de kleine poppenrover, de larve van het tweestippelig lieveheersbeestje en wantsen. Net als bij de vogels is het voor veel van deze soorten moeilijk om op veel plaatsen waar de eikenprocessierups voorkomt te overleven. Het ontbreekt bijvoorbeeld vaak aan bloemen gedurende een groot gedeelte van het jaar. "
Kortom het is het inmiddels al heel oude verhaal van het afkalven van biodiversiteit en daarmee slagvaardigheid van de natuur tegen veranderingen.

Die edepot-link werkt hier niet. Wat is dat?
Leon schreef:
za 29 jun, 2019 09:30
Die edepot-link werkt hier niet. Wat is dat?
Het is een pdf, misschien daardoor. Bij mij werkte het wel.
hier is een plaatje er van.
Afbeelding
Dank.

Wat me op TV verwondert is dat die professionele rupsbestrijders nog geen stofzuigermond hebben gemaakt om rupsen op te zuigen. Je ziet ze alleen masr met de duidelijk vreselijk onhandige buis de boom bewerken. Even wat creativiteit in de werkplaats zou het proces volgens mij behoorlijk kunnen versnellen.