Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eikenprocessierups - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

eikenprocessierups

Geen spookverhalen. De kans is klein, maar niet nul. https://processierups.nu/veelgestelde-v ... gklachten/
Totlater schreef:
zo 30 jun, 2019 07:29
Het eiwit van een ei stolt bij 63 graden Celsius. Ik weet niet of dit ook voor dit specifieke eiwit geldt en of het überhaupt om een eiwit gaat.
Brandwonden aan de huid kan je al oplopen vanaf 42 graden.
De processierupsenexperts hebben het steeds over 60 graden (je zou je kleren ook moeten wassen op 60 graden), maar ik kan nergens de stollingstemperatuur vinden van thaumetopoeïne, het eikenprocessierupseneiwit. Wel dit:
The melting temperature varies for different proteins, but temperatures above 41°C will break the interactions in many proteins and denature them.
http://www.chemistryexplained.com/Co-Di ... ation.html
eindgebruiker schreef:
ma 08 jul, 2019 10:20
Geen spookverhalen. De kans is klein, maar niet nul. https://processierups.nu/veelgestelde-v ... gklachten/
Ik vind het onverantwoord om dergelijke angstverhalen de wereld in te helpen. De kans dat je er blind van wordt is dermate klein dat dit geen noemenswaardig risico is. Je kan ook blind worden door het dragen van contactlenzen, maar dan moet je eerst wel talloze signalen negeren. Met deze haartjes is dat net zo. Dergelijke spookverhalen vertroebelen vooral de discussie en maken mensen onnodig bang. Als je rekening gaat houden met dergelijke onwaarschijnlijke risico's kan je beter helemaal thuisblijven. De kans dat je doodgereden wordt tijdens het fietsen is vele malen groter dan dat je blind wordt van de eikenprocessierups. :evil:
Het spookverhaal gaat een eigen leven leiden in dit draadje :roll:
eindgebruiker schreef:
ma 08 jul, 2019 10:20
Geen spookverhalen. De kans is klein, maar niet nul. https://processierups.nu/veelgestelde-v ... gklachten/
Samengevat: In zeldzame gevallen kunnen de brandharen tot de diepere slijmvlieslagen van het oog doordringen. Dat kan tot een ontsteking leiden waarbij zonder verdere behandeling in uitzonderlijke gevallen blindheid kan ontstaan.

Dat 'vertalen' als: 'Als zo'n brandhaartje in je oog terecht komt kan je er maanden later blind van worden' vind ik erg ongelukkig.
Ja, woordelijk klopt dat maar ik ben het eens met zij die dat beschouwen als overdreven angst aanjagen.
En toch vind ik dat 'spookverhalen' wel een aangenaam verpozen. Vroeger voor het slapen gaan trakteerde een broer mij vaak op meesterlijke geheimzinnige en griezelige spookverhalen. Ze gingen er bij mij in als koek. Graag deed ik er nog een schepje bovenop door bij hevig onweer in bed te blijven en niet naar beneden mee te komen naar de huiskamer. Hoezo bang zijn voor als het spookt.

Bij een processierups van dichtbij bekeken vind ik het wel zielig voor die bomen.
Je zult maar slachtoffer zijn van zoveel plaaggeesten.
Wij kunnen nog op veilige afstand blijven van zo'n kwelling.

Je zult maar paardenvlees gegeten hebben en 's nachts nachtmerries krijgen :roll:
En dan gaan we binnenkort over op het eten van insecten en dergelijke als eiwitbron.
Ik zou weleens willen weten wat voor dromen je daarbij krijgt :evil:
joukon schreef:
di 09 jul, 2019 21:57
Bij een processierups van dichtbij bekeken vind ik het wel zielig voor die bomen.
Je zult maar slachtoffer zijn van zoveel plaaggeesten.
Wij kunnen nog op veilige afstand blijven van zo'n kwelling.
Onze zomereiken, die zijn bijzonder in trek bij de Eikenprocessievlinder, zijn geen slachtoffer van plaaggeesten. Soms wordt de top van die zomereik kaalgevreten, maar in de zomer en najaar groeit die boom weer verder.
We houden in Nederland van monoculturen langs onze wegen en de zomereiken, die daar in de zon staan, zijn prima plaatsen op de eitjes af te zetten. Als je over die wegen wilt of moet fietsen dan wel wandelen, is het alleen wat ongemakkelijk. Mede omdat de lege nesten nog jaren lang brandharen laten vallen.

Volgend jaar komt daar de Dennenprocessierups bij. Dan zit je liever aan het strand dan op de Veluwe.
Revanho schreef:
ma 08 jul, 2019 23:14
eindgebruiker schreef:
ma 08 jul, 2019 10:20
Geen spookverhalen. De kans is klein, maar niet nul. https://processierups.nu/veelgestelde-v ... gklachten/
Samengevat: In zeldzame gevallen kunnen de brandharen tot de diepere slijmvlieslagen van het oog doordringen. Dat kan tot een ontsteking leiden waarbij zonder verdere behandeling in uitzonderlijke gevallen blindheid kan ontstaan.

Dat 'vertalen' als: 'Als zo'n brandhaartje in je oog terecht komt kan je er maanden later blind van worden' vind ik erg ongelukkig.
Ja, woordelijk klopt dat maar ik ben het eens met zij die dat beschouwen als overdreven angst aanjagen.
Op Omroep Brabant was eergisteren het volgende in het nieuws:

" EINDHOVEN - Ziekenhuizen behandelen dit jaar meer patiënten met oogklachten die veroorzaakt worden door de haartjes van de eikenprocessierups. Dat blijkt uit een rondgang van Omroep Brabant. Volgens oogarts Henk Veraart is er geen enkele reden voor paniek. "

Meer toelichting bij de bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/303 ... oor-paniek
Ben nog niet tegen gekomen wat de klachten of gevolgen zijn van de haartjes die via de luchtwegen in je lichaam komen. Heeft het lichaam stoffen en zitten die ook in het slijm van je luchtwegen die de haartjes kunnen oplossen. Zit rond Hilvarenbeek op de camping. Heb al een paar dagen een licht gevoel dat ik met glas-steenwol aan het werk ben. Je huid kan je enigszins ontzien en of beschermen maar met luchtwegen dat is niet te doen.

We hebben het mooi laten versloffen met die rupsjes.
Zoals ik het zie is het in deze regio niet meer te beheersen tenzij oogsten op het juiste moment en bijvoorbeeld bij de gemeente werf inleveren a 20,= € per kilo. Ik noem maar een bedrag. In ieder geval interessant maken zodat de mens zijn creativiteit kan gebruiken om die € snel en efficient te verdienen.
Drie man op pad met een hoogwerker iets van een stofzuiger dat gaat het zeker niet worden.
gios schreef:
wo 10 jul, 2019 18:50
Wat gaan we doen aan die rupsen?
Mooi artikel. De kern van dit probleem is dus niet zo zeer dat we iets moeten doen maar meer dat we iets moeten laten. Waar heb ik dat laatst ook gelezen?
Mooi artikel. Helemaal eens. Vraag me af hoeveel jaar we bezig zijn als we het volgens zijn methode gaan uitvoeren. Tot op heden kunnen we de rupsen alleen bestrijden als de eikenbomen langs een strook asfalt staan. :D
Luchtwegen hoe en wat. Als je in deze prachtige en fiets aangename omgeving wil fietsen zal je toch heel wat lucht moeten verwerken. Al deze wegen staan vol en dat is echt vol met eiken. Zeg maar om de 20 tot 50 meter een boom.
Misschien handig voor planningsdoeleinden volgend jaar, meidt eiken in de week 25,26,27:

S02_web_3.png
S02_web_3.png (9.55 KiB) 4135 keer bekeken
Bron: https://www.nivel.nl/nl/zorgregistratie ... rveillance
De roep om verdelging van insecten is tekenend voor ’s lands onhandigheid inzake de natuur
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b23ce0f2/
Vorig jaar tussen de eerste en tweede corona-golf op de fiets naar Zuid-Frankrijk. Eenmaal op de plaats van bestemming werd de jeuk en blaasjes alleen maar erger. Wat ik eerst als warmte uitslag definieerde met ruim 20 fietsdagen van om en bij de 30 graden bleek toch eikenprocessierups te zijn. Het bleken de kurkeiken te zijn! Met corticosteroïden zalf en een antihistaminica kuur van de Franse apotheker namen de klachten wel af. Omdat dit het tweede opeenvolgende jaar was dat ik hierdoor werd "aangetast" geeft dat de nodige zorg voor het komend fietsseizoen. De vraag wat hier het beste tegen helpt is voor een fietser niet altijd even zinnig. Mijn fietskleding elke keer wassen op 60 grd is zo'n dingetje. Noordwaarts fietsen of langs de kusten lijkt de meest veilige optie. Ben echter van plan in augustus een rondje München-Praag-Berlijn-Hamburg te fietsen. Ben benieuwd of er nog bruikbare tips in dit forum zijn. Moet misschien mijn kledingstijl aanpassen waarbij warmtestuwing voor mij een reëel risico is.
Rol ducktape mee. En na een fietsdag jezelf ducktapen. Dan trek je als het goed is de haartjes weer uit je lichaam. En niet wrijven.
Als je gaat kamperen een fsme-vaccin. Zelf googelen.
Beekdal_Renkum schreef:
zo 21 feb, 2021 01:01
Ben benieuwd of er nog bruikbare tips in dit forum zijn.
Zie mijn post hierboven, de overlast door de eikenprocessierups beperkt zich tot z'n vier weken. Probeer je vakantie buiten die vier weken te plannen.

Edit: Ik zat nog even verder te kijken en kwam op deze site: Processierups (2021): uitslag & bestrijding.

Een tip die ik nog niet kende en daar bonustip wordt genoemd is om de huid warm te maken. Volgens zeggen zorgt het opwarmen ervoor dat het eiwit in het gif van de processierups stolt en de uitslag sneller verdwijnt.
daulagari schreef:
zo 21 feb, 2021 11:54
Een tip die ik nog niet kende en daar bonustip wordt genoemd is om de huid warm te maken. Volgens zeggen zorgt het opwarmen ervoor dat het eiwit in het gif van de processierups stolt en de uitslag sneller verdwijnt.
Ik zou hier heel voorzichtig mee omgaan. Eiwitten denaturen (klonteren) pas rond 70-80°C. Je moet dus flink verwarmen wil je dat soort temperaturen halen, en de kans dat je jezelf brandwonden bezorgt is dan ook behoorlijk groot.
In het stuk hebben ze het over dat je een hete mok een paar seconden tegen je huid houdt. Lijkt mij al een eerste graads brandwond.
Ik vind het zeer discutabel advies.