Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eikenprocessierups - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

eikenprocessierups

Leon schreef:
za 29 jun, 2019 12:20
Wat me op TV verwondert is dat die professionele rupsbestrijders nog geen stofzuigermond hebben gemaakt om rupsen op te zuigen. Je ziet ze alleen masr met de duidelijk vreselijk onhandige buis de boom bewerken. Even wat creativiteit in de werkplaats zou het proces volgens mij behoorlijk kunnen versnellen.
Wat let je om snel een eikenprocessierupsstofuigermond (EPRSZM) op de markt te brengen en grandioos te cashen? Wees wel op tijd, zodat je niet met tienduizenden stuks blijft zitten, zoals deze zaak die enkele spinners over heeft: https://nos.nl/l/2291197.
Frans & Dieuwertje schreef:
za 29 jun, 2019 09:10

Hoera! Lang leve biologisch tuinieren, alles komt vanzelf in evenwicht.
Als jouw buurman in al zijn stupiditeit zijn straatje schoonhoudt met chloor (en heb het lef niet er iets van te zeggen) dan zijn wij jammer genoeg een druppel op een steeds heter wordende plaat.
willem.m schreef:
za 29 jun, 2019 12:35
Leon schreef:
za 29 jun, 2019 12:20
Wat me op TV verwondert is dat die professionele rupsbestrijders nog geen stofzuigermond hebben gemaakt om rupsen op te zuigen. Je ziet ze alleen masr met de duidelijk vreselijk onhandige buis de boom bewerken. Even wat creativiteit in de werkplaats zou het proces volgens mij behoorlijk kunnen versnellen.
Wat let je om snel een eikenprocessierupsstofuigermond (EPRSZM) op de markt te brengen en grandioos te cashen? Wees wel op tijd, zodat je niet met tienduizenden stuks blijft zitten, zoals deze zaak die enkele spinners over heeft: https://nos.nl/l/2291197.
Daarom had ik het ook over creatief in de werkplaats. Al wat je nodig hebt zijn een groot uitgevallen standaard vaste spuitmond, wat gereedschap om daar een handige vorm uit te zagen en frezen en wst tijd, maar geen uur. Helaas is creativiteit vaak ietwat onhandig verdeeld, heb ik vaak gezien.
_Peter_ schreef:
za 29 jun, 2019 12:54
Frans & Dieuwertje schreef:
za 29 jun, 2019 09:10

Hoera! Lang leve biologisch tuinieren, alles komt vanzelf in evenwicht.
Als jouw buurman in al zijn stupiditeit zijn straatje schoonhoudt met chloor (en heb het lef niet er iets van te zeggen) dan zijn wij jammer genoeg een druppel op een steeds heter wordende plaat.
Wij kregen ook zulke buren. Chloor op de oprit, overal rolluiken installeren. F%ck de rest dus. We zijn gelukkig verhuisd. Helaas hebben we vervolgens op ons nieuwe adres zelf ook aan de bestrijding van die buxusrupsen meegedaan. Ondoordacht :oops: en ook wel idioot, al was het maar dat die heggetjes supertruttig waren en de natuur dat uitstekend corrigeerde. Gelukkig zijn er dankzij de vele bomen in en rondom de tuin nog best veel schattige koolmeesjes bij ons, waar onze katten overigens verlekkerd naar kijken.
De processierups kent al veel slachtoffers. Menigeen heeft al te maken gehad met de jeukende en brandende haartjes van het beestje. Er zijn een hoop dingen die je kunt doen. Op internet circuleert een nieuwe tip en die lijkt te werken: gebruik een föhn!
Ene Jeroen Hoogakker schrijft dat als je de bultjes warm maakt het eiwit in het gif stolt en de jeuk en uitslag als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Let wel op: wees voorzichtig met de föhn, voordat je straks naast jeuk ook brandwonden hebt opgelopen.
Aldus De Gelderlander.
Ik zou maar heel voorzichtig zijn met de föhn op de toch al geïrriteerde huid te zetten.
Het verhaal op facebook is me iets te mooi om waar te zijn:

"Vandaag iets uitgeprobeerd en het werkt. Mijn armen zaten vol met jeukende bultjes veroorzaakt door de haren van de prosessierups. Dit gif lijkt dus een eiwit te zijn dus heb ik de föhn er bij gepakt en de bultjes warm gemaakt tot het nog houdbaar was met als resultaat, eiwit stolt, weg jeuk en binnen een halve minuut helemaal niets meer te zien, alle bulten weg als sneeuw voor de zon. Goeie tip en zegt het voort."

Binnen een halve minuut! 8)
Leon schreef:
za 29 jun, 2019 21:16
Ik zou maar heel voorzichtig zijn met de föhn op de toch al geïrriteerde huid te zetten.
Het verhaal op facebook is me iets te mooi om waar te zijn:

"Vandaag iets uitgeprobeerd en het werkt. Mijn armen zaten vol met jeukende bultjes veroorzaakt door de haren van de prosessierups. Dit gif lijkt dus een eiwit te zijn dus heb ik de föhn er bij gepakt en de bultjes warm gemaakt tot het nog houdbaar was met als resultaat, eiwit stolt, weg jeuk en binnen een halve minuut helemaal niets meer te zien, alle bulten weg als sneeuw voor de zon. Goeie tip en zegt het voort."

Binnen een halve minuut! 8)
Ik zag hem op twitter ook al voorbij gekomen, ik ga het alleen niet testen, dus als er (betrouwbare) vrijwillgers zijn dan hoor ik het wel.
Het eiwit van een ei stolt bij 63 graden Celsius. Ik weet niet of dit ook voor dit specifieke eiwit geldt en of het überhaupt om een eiwit gaat.
Brandwonden aan de huid kan je al oplopen vanaf 42 graden. En bij blootstelling van 70 graden gebeurt dit in een seconde.
Ik hoop niet dat zich vrijwilligers melden :?
Hup de verfstripper erop :P
Varkensbrander :D
Nog even over die föhn: als je een föhn op je huid richt, gebeurt er volgens experts niks met de brandharen die al in je huid zijn gedrongen. Het gif stolt pas bij een temperatuur die je huid niet aankan, en de brandharen zelf gaan pas stuk bij een nog veel hogere temperatuur. Hoogstens stel je wat brandharen die op de huid liggen buiten werking. Maar die kun je er beter afhalen met de plakbandmethode.

Maar een reactie bij bovengelinkt artikel verwijst naar dit: https://www.peoplespharmacy.com/article ... bug-bites/
the nerve network in the skin gets so overloaded by the heat stimulus, the urge to scratch is abolished for up to three hours. You will be amazed at how fast the relief occurs.
Oftewel: het werkt wel, maar dan anders. Door zeer kortstondig de huid te verhitten, met water van 50 graden of met een föhn, overstimuleer je je huidzenuwen, en ben je een tijdje van de jeuk af. Zou ook moeten werken bij muggenbulten.
Slecht gelezen concludeer je dus dat het werkt. Dat vind ik wel verbazingwekkend. Onverstandig ook. De GGD-arts' gebruikt dan ook de woorden Geen Goed Idee in zijn eerste zin.
Maar je kunt inderdaad ook afgaan op een website van een pasr in de VS dat overal alles van weet en by the way boeken en stukjes tekst wil verkopen aan mensen die gezondheidsproblemen hebben. :roll:

Edit, na een aardige fietstocht door Belgisch Midden-Limburg, in de driehoek Genk-Bree-Dilsen:
Zo'n beetje elke eik die ik bekeken heb had op de stam een nest eikenprocessierupsen, ik heb er af en toe wat bekeken en zeker 50 nesten gezien; de rups is daar dus zo'n beetje alomtegenwoordig. Eén keer ben ik ietwat spontaan in het gras gaan staan om iets te eten en zag daarna pas een nest. Ik heb mijn enkels waarmee ik het gras geraakt had maar even afgespoeld. Opvallend weinig fietsers daar gezien. Rupsenprocessies trouwens ook niet.
Ik kan iedereen aanraden goed op te letten en in de buurt van eiken in ieder geval niet van de weg het gras in te lopen of beter nog door te fietsen. Met een boog om alle eiken heenfietsen kan daar niet, er zijn er te veel.

Op nos.nl lees ik nu dat het ministerie een website heeft geopend met antwoorden op veelgestelde vragen. De de fõhnmethode wordt op de volgende pagina afgeraden: https://processierups.nu/veelgestelde-v ... dklachten/
En houd er rekening mee dat de dennenprocessierups aan de grens met België staat. Die komt ook en heeft nog meer brandharen.

Nu maar hopen dat die rupsen je in je slaap met rust zullen laten en niet binnen dringen in je dromen 8)
Ik heb op internet gelezen dat als je harder rijdt dan 32 km/h, je er geen last van hebt 8)
Vind de adviezen van het rivm erg ver gaan
https://www.oakie.info/
Folder wat te doen bij rupsen blz 5
Je mag je tent niet afbreken, maar je moet een katoenen tent (ter plekke?) chemisch laten reinigen hoewel dat waarschijnlijk duurder is dan een nieuwe kopen, lees ik daar.

Het zal allemaal wel. ik onthaar de aangedane ledematen gewoon met ducttape.
Belle schreef:
zo 07 jul, 2019 10:40
Dan had je nog een aardige beheerder die je waarschuwde. Op camping 't Beekdal in Chaam werd ons met Hemelvaart een plek toegewezen onder een grote eikenboom die vol zat. Er staan hier meerdere grote eikenbomen die aangetast zijn. Toen ik de beheerder van het terrein erop aansprak haalde ze haar schouders op.
Je zou toch denken dat het de voornaamste verantwoordelijkheid van een campingbeheerder is dat diens klanten veilig kunnen recreëren. :shock:
In ieder geval 1 camping die van de lijst af kan.
Leon schreef:
za 29 jun, 2019 21:16
Ik zou maar heel voorzichtig zijn met de föhn op de toch al geïrriteerde huid te zetten.
Het verhaal op facebook is me iets te mooi om waar te zijn:

"Vandaag iets uitgeprobeerd en het werkt. Mijn armen zaten vol met jeukende bultjes veroorzaakt door de haren van de prosessierups. Dit gif lijkt dus een eiwit te zijn dus heb ik de föhn er bij gepakt en de bultjes warm gemaakt tot het nog houdbaar was met als resultaat, eiwit stolt, weg jeuk en binnen een halve minuut helemaal niets meer te zien, alle bulten weg als sneeuw voor de zon. Goeie tip en zegt het voort."

Binnen een halve minuut! 8)
Dit doet me wel erg denken aan de remedie tegen een steek van de Pieterman (Het gaat hier over een visje die al lang bekend was, ook aan de Noordzee maar vermoedelijk dankzij de bekende oorzaken nu vaker waargenomen wordt.) Daarover las ik op NU.NL Ook daarvoor wordt behandeling met (water van) hoge (+40 graden) temperatuur aangeraden.

"Wie wel door een pieterman gestoken wordt, moet zijn voet zo snel mogelijk onderdompelen in heet water, zegt Kooimans. "Hoe heter, hoe beter. We hebben een badje staan bij de EHBO en daar gieten we elke keer heet water bij." Bij water van 40 graden of meer breken de eiwitten in het gif af"

Nu weet ik alleen niet of wensdenken hier meespeelt en iemand bedacht heeft dit deze behandeling misschien ook zou werken tegen de haartjes van de rups. Ben dus benieuwd of iemand hiermee (al) ervaring heeft bij behandeling van rupsenongemak met hete lucht of heet water.
Belle schreef:
zo 07 jul, 2019 10:40
Als zo'n brandhaartje in je oog komt, kun je er overigens maanden later blind van worden.
En zo krijgen we de spookverhalen de wereld in... :roll: