Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen tijdens Code Oranje (Nationaal Hitteplan) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen tijdens Code Oranje (Nationaal Hitteplan)

nicolevelo schreef:
wo 24 jul, 2019 17:37
Komende van Scandinavië ben Ik ben vandaag Nederland binnen gefietst via Bad Nieuweschans. Ik fietste vervolgens richting Groningen ( +\- de lf9 volgend).
Geen mens te zien op straat hier!?
Ik weet niet of je de LF 9 wilt blijven volgen, maar als je het morgen zo koel mogelijk wilt houden, heb ik wel een tip: fiets bij het krieken van de dag verder westwaarts naar Stavoren. Daar kun je om 14:25 de boot naar Enkhuizen nemen. Tot 15:45 dobber je dan prinsheerlijk boven het relatief koele IJsselmeerwater. Met de verwachte oostenwind stroomt er koele IJsselmeerlucht naar Enkhuizen, waar een maxiumumtemperatuur van 'slechts' 34 graden wordt verwacht.

Vandaag is er aan het eind van de middag langs de Hollandse kust een zeewind gaan waaien. In Leiden was het vanavond om 7 uur nog maar 26 graden. Heerlijk!
keesswart schreef:
wo 24 jul, 2019 21:17
nicolevelo schreef:
wo 24 jul, 2019 17:37
Komende van Scandinavië ben Ik ben vandaag Nederland binnen gefietst via Bad Nieuweschans. Ik fietste vervolgens richting Groningen ( +\- de lf9 volgend).
Geen mens te zien op straat hier!?
Ik weet niet of je de LF 9 wilt blijven volgen
Dank voor de tip Kees. De Lf9 kon me niet bekoren vandaag. Dus rijd ik verder langs de kustroute en via Stavoren-Enkhuizen.
Maar eerst de stad Groningen bezoeken (de temperatuur in musea is meestal ook goed geregeld ;-)).
Vandaag helaas geen zeebries rond Leiden, maar een hete oostenwind en een smogwaarschuwing. Zelfs op het strand van Katwijk was het benauwd. Zodra ik mijn sandalen uitgetrokken had, dreigde ik mijn voeten te verbranden op het gloeiend hete zand aan de duinzijde. Op de plek waar ik mijn fiets had gestald, registreerde mijn fietscomputer ruim 42 graden. Op de terugweg heb ik even gepauzeerd en wam bidonwater gedronken op een schaduwrijke plek, waar de fietscomputertemperatuur naar 37 zakte. Misschien duik ik morgen onder in het Rijksmuseum voor Oudheden, waar het rond de mummies altijd lekker koel is.
Mijn Rohloffnaaf heeft ook last van de hitte. Mijn fiets staat gewoon binnen, maar de naaf is flink aan het zweten.
Finally: het gaat hier in Den Bosch waaien, regenen en onweren. Morgen ook: daar ga ik van genieten door de hele dag te gaan fietsen. :D

Heeft iemand vanmiddag nog de touretappe gekeken? Maarten Ducrot die na de neutralisatie van de etappe (vanwege hagel en wateroverlast bij Val d'Isere) verontwaardigd uitriep: "Doen ze hier nu ook al aan Code Oranje?!". Geniaal.
keesswart schreef:
do 25 jul, 2019 23:20
Misschien duik ik morgen onder in het Rijksmuseum voor Oudheden, waar het rond de mummies altijd lekker koel is.
Tenzij je daar wil blijven, is een gekoelde ruimte wel lekker, je moet er meestal ook weer uit, en dan is het verschil groter dan je lief is. Beter zorg je voor zo min mogelijk scherpe wijzigingen in temperatuur.
Wij hebben de Ronde van Nederland net in 14 dagen gefietst. Tijdens de hete dagen zijn ook wij vaak om 6 of 7 uur gaan fietsen tot 11 of 12 uur, afhankelijk of er schaduw was. Verders stopten wij om het uur/anderhalf uur en haalden dan een nieuwe fles bronwater uit de koele supermarkt. Des ondanks was het best pittig om met die hitte te rijden. Een keer kreeg ik wel last van hitte stuwing en heb ik mijn shirt nat gemaakt in een poel en ben weer gaan fietsen. Ik kreeg wel vrezelijk veel jeuk daarna. Het is belangrijk om naar je lichaam te luisteren.
Groeten Maarten
_Peter_ schreef:
za 27 jul, 2019 00:28
keesswart schreef:
do 25 jul, 2019 23:20
Misschien duik ik morgen onder in het Rijksmuseum voor Oudheden, waar het rond de mummies altijd lekker koel is.
Tenzij je daar wil blijven, is een gekoelde ruimte wel lekker, je moet er meestal ook weer uit, en dan is het verschil groter dan je lief is. Beter zorg je voor zo min mogelijk scherpe wijzigingen in temperatuur.
De laatste dagen van de hittegolf heb ik daarom vooral dichtbij een verplaatsbare ventilator doorgebracht. Ik voelde me nog te fit om voor onbepaalde tijd bij de mummies te gaan liggen :wink: .
Nu geniet ik hier weer van koel en nat zomerweer.