Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alleen (solo) fietsen? Hoe veilig? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alleen (solo) fietsen? Hoe veilig?

Het is een bekend feit dat de belangrijkste doodsoorzaak van Nederlanders in het buitenland verkeersongevallen betreft, met stip.
Fietsen langs een doorgaande weg in het buitenland lijkt me daarom bepaald geen standaardplossing voor een gevaar van kleinere wegen waar je iets anders zou kunnen overkomen, uitzonderingen daargelaten.

In Belgie bekend onder de naam moordstrookjes.
Nieuws van vandaag: Ook binnen Nederland moet je meer dan eerst uitkijken niet door een zatlap van de weg gemaaid te worden:
https://nos.nl/artikel/2308458-aantal-v ... bbeld.html
Leon schreef:
do 31 okt, 2019 16:44
Nieuws van vandaag: Ook binnen Nederland moet je meer dan eerst uitkijken niet door een zatlap van de weg gemaaid te worden:
https://nos.nl/artikel/2308458-aantal-v ... bbeld.html
Helaas heel herkenbaar, er zijn mij meerdere gevallen bekend dat in ons eigen land fietsers aangereden kunnen worden. Rijbewijs voorgoed intrekken en maar de bus nemen.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116 ... ce-en-Miki

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/115 ... jaarsnacht

DSCF9429-klein.jpg
Dit monumentje zag ik langs de N3 tussen Liège en Herve in België.
Terug naar de originele vraag.
In sommige gebieden, waar je eigen gedrag een risicofactor kan zijn, vindt ik alleen fietsen zelfs veiliger. Ik weet dat ik in bepaalde situatie's van mezelf op aan kan. Dat kan ik niet van iedereen zeggen (heb wel eens behoorlijk wat stuntende reisgenoten gezien in het verleden).
Leon schreef:
do 31 okt, 2019 16:44
Het is een bekend feit dat de belangrijkste doodsoorzaak van Nederlanders in het buitenland verkeersongevallen betreft, met stip.
Is vast waar.
Maar hoe verhoudt zich dat tot “alleen (solo) reizen”?
Er zit nogal een verschil tussen “onveilig” en “dood”.
Had het idee dat TS zich minder zorgen maakt om de verkeers-veiligheid.

Ik reis in het algemeen genomen altijd alleen. Tenzij iemand aanhaakt (of ik bij een ander natuurlijk :) ).
Kan uiteraard niet spreken voor een vrouw alleen.
Maar wel eens een gevoel van onbehagen gehad. Bleek later telkens dat ik me daar zelf toe gebracht had door òf onoplettendheid, òf door het negeren van signalen die me duidelijk maakten dat ik eigenlijk verkeerd zat.
Maar vaker nog, dat dat gevoel van onbehagen helemaal niet terecht was....

Groet,
Tom.
De vraag is te ruim gesteld...als je in West-Europa fietst, moet je echt je best doen om in gevaar te belanden. Ook als solo rijder. Als je in je 1tje door bv Pattagonie gaat rijden, moet je veel beter oppassen, voorbereiden etc.
captain_fabulous schreef:
vr 01 nov, 2019 08:55
...als je in West-Europa fietst, moet je echt je best doen om in gevaar te belanden.
Daarom gaat er ook nooit iets fout?
Wil hier als vrouwzijnde toch wel even op reageren. Nieuwjaarsdag 2016, -12 aan de Noorse kust. Om 8u smorgens heb ik in eens zin om een vriendin die 40km verder op woont op te zoeken. De weg naar beneden is ijsbaan dus ik kies, tegen mijn principes in de kortere weg tussen de flat gebouwen waar wij des tijds woonde. Een niet al te beste buurt.

Zelfs met spijkerbanden was het te glad, dus ik liep een stukje. Een persoon die mij bekend voor kwam mij te gemoet, na het passeren van deze persoon draaide zich abrupt om en begon "te bumper kleven" op een zeer vervelende manier. De stappen die hij nam waren behoorlijk aggresief. Zelf draaide ik ook om waar hij behoorlijk van schrok en ben vervolgens naar de dichtstbijzijnde bushalte gelopen. Dit op misschien 5 minuten van huis.

Ik wil hier mee alleen maar zeggen dat vervelende dingen ook dichtbij huis kunnen gebeuren en dat je als vrouwzijnde toch een bepaalde kwetsbaarheid hebt.
Snap even niet waarom hier over verkeersveiligheid gaat terwijl de TS toch duidelijk aangeeft dat ze vrouw is en zich afvraagt of het veilig om alleen te reizen.

Op je bek gaan kan overal namelijk , weet zelf mensen die er een helm voor zoeken.....
Tja, als Martin E. zich ermee gaat bemoeien, weet je dat het alle kanten uit kan gaan.
Edit Verkeerd gelezen edit
Gazelle33 schreef:
zo 11 aug, 2019 14:39
Hallo, hebben hier mensen ervaring met alleen (solo) fietsen, ook als vrouw? Hoe valt dat mee, ook op het vlak van veiligheid? Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen.
Gewoon 'klein beginnen' en kijken hoe het bevalt. Voel je je er goed bij, wegen de voordelen op tegen de nadelen, ga je makkelijk om met problemen die op je weg komen? Zelf vind ik het heel prettig om voor langere tijd alleen op weg te gaan maar sommige vrienden van me zien al op tegen een rondje om de kerk in hun eentje: alleen, brrrr, vinden ze niks aan, 'niemand om mee te kletsen, ervaringen mee te delen en wat nou als er iets ergs gebeurt'. Kan me voorstellen dat het voor vrouwen toch weer wat anders ligt maar ook dan is het domweg een kwestie van ervaring opdoen en kijken of het bevalt. Veel anders zit er, vrees ik, niet op; ervaringen van anderen zijn nooit meer dan dat.
Dag Gazelle33,
Ter aanvulling op de links en eerdere posts, nog een ervaring van een solo-medefietster:
Diverse lange afstandsfietsreizen door Europa gemaakt: reizen waar ik met plezier op terug kijk en me nooit echt onveilig heb gevoeld. Nou zijn meeste Europese landen - op natuur en bevolkingsdichtheid na - natuurlijk goed met Nederland te vergelijken.
Maw als je je hier op de fiets alleen niet onveilig voelt zal dat ergens anders ook niet gauw zo zijn.

De enige belemmering die ik als vrouw ervaar is dat ik niet durf wild te kamperen. Maar dat is ongetwijfeld persoonlijk (en wellicht had ik het als man ook niet gedurfd). Ook plan ik mijn routes zo dat ik alle tijd heb om bij licht overnachting te kunnen vinden (camping of hotel oid). Het leuke van alleen reizen vind ik dat je makkelijker in contact komt met andere mensen en je eigen ritme kunt bepalen. Succes met je afwegingen en hoop dat je deze zomer op pad gaat/kunt.
Groeten
Nins
nins schreef:
ma 22 mar, 2021 18:23
Ook plan ik me routes zo dat ik alle tijd heb om bij licht overnachting te kunnen vinden
Dat is voor elke fietser een goed plan, vanwege verkeersveiligheid. Verkeer is een groter gevaar dan andere zaken op vakantie.
Leon schreef:
ma 22 mar, 2021 18:57
nins schreef:
ma 22 mar, 2021 18:23
Ook plan ik me routes zo dat ik alle tijd heb om bij licht overnachting te kunnen vinden
Dat is voor elke fietser een goed plan, vanwege verkeersveiligheid. Verkeer is een groter gevaar dan andere zaken op vakantie.
Daar heb ik persoonlijk een heel andere ervaring mee. Avond en zefls een deel de nacht in vindt ik juist op gebied van verkeersveiligheid veel prettiger. Het zijn de spitsuren wanneer ik mij onprettig voel.
Belangrijk is dan wel een goede uitrusting (echt serieus licht en niet alleen om gezien te worden), liefst dubbele systemen en een reflectiejack. Daarnaast regelmatig in het donker rijden zodat je weet hoe je de andere informatie die je in het donker krijgt moet intepreteren.
"Daar heb ik persoonlijk een heel andere ervaring mee. "
Dat is een n=1-redenering.
Leon schreef:
di 23 mar, 2021 13:40
Dat is een n=1-redenering.
Nee, alleen mijn observatie en ervaring valt niet in jouw gedachtengang. Ik stel er wel duidelijke voorwaarden aan, en dat is denk ik waarom mjin ervaring anders is, de andere voorbereiding. Veel mensen kunnen nacht/avondrijden leren (ik zeg veel en niet alle omdat als je bijvoorbeeld nachtblind bent het in het donker fietsen zeker niet aan te raden is).
Mjin observatie over het specifieke gevaar van het spitsuur heb ik al zeer vaak gemaakt, in veel landen.
Je kunt geen voorwaarden stellen aan niet opgedane ervaring van anderen.
Nog een korte aanvulling op mijn eerdere post:

Bij plannen routes maak ik graag gebruik van "bekende" lange afstandsroutes. Het geeft mij een veilig gevoel te weten dat ook (veel) anderen dezelfde route volgen mocht ik vallen of me iets anders gebeuren. Alhoewel ik erg geniet van stilte en rust vermijd ik dus te geïsoleerde routes en blijf op de begaanbare/drukke routes.

Tot slot, overbodige opmerking: ik denk dat deze vraag niet (alleen) over verkeersveiligheid gaat, maar om kwetsbaarheid.
En dat is/voelt (helaas) voor een vrouw alleen in deze wereld toch snel anders dan voor een man,.
Over wildkamperen kan je een heleboel informatie vinden; het niet zichtbaar zijn en daarmee ook niet gevonden worden blijft een gevoelskwestie wat zeker de eerste paar keer erg spannend is.
Als je je er niet comfortabel bij voelt, wat ik mij kan voorstellen dat je dat als vrouw eerder hebt, en je hebt de keuze om een klein kampeerterreintje te nemen is dat natuurlijk het meest logisch. Dat lijkt het meest op wildkamperen, maar dan met douche en wc. Kamperen kan zonder beiden, maar 'leave no trace' is de gouden wildkampeerregel.

Zoek als je dat leuk vind eens wat verder op youtube, waar ook vrouwen alleen gave filmpjes hebben gepost over fietsen alleen en wildkamperen. Kan m nu niet zo snel vinden maar ik herinner mij een Duitse dame die een rondje Baltische zee heeft gedaan en die erg gave wildkampeerplaatsen op de film heeft gezet.
Leon schreef:
di 23 mar, 2021 14:08
Je kunt geen voorwaarden stellen aan niet opgedane ervaring van anderen.
Dat niet, maar je kunt op die manier wel trainingstips geven zodat iemand anders zich kan voorbereiden op veilig in de avond/nacht te fietsen.