Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E- Biker lui? ... - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

E- Biker lui? ...

123 berichten
Maar Bert, het is toch evident dat de gemiddelde automobilist gemakzuchtig is. Voor de meeste ritjes zijn prima alternatieven. Dus deze vraag is allang geleden beantwoord.
Ik werk veel met jonge mensen en als ik die vertel dat wij met ons gezin in een kleine 2 weken 900km van Berlijn naar huis zijn gefietst, verklaren ze ons ten eerste voor knettergek, ten 2e zeggen ze dat ze dat niet zouden kunnen en vervolgens komt er nog achteraan: "ja, misschien met een elektrische fiets zou ik het wel durven"... Voorzichtige conclusie is dus inderdaad dat de gemiddelde mens lui is en, niet helemaal per ongeluk in de rug geduwd door de commercie, denken velen dat het zonder ondersteuning het allemaal niet meer gaat lukken. :roll:
De koppeling van e-bikes aan een zekere mate van invaliditeit is inmiddels volledig achterhaald natuurlijk. De e-bike is voor de meeste recreanten gewoon een handig vervoermiddel, dat gedeeltelijk de auto en gedeeltelijk de Gazelle met Sturmey Archer-versnelling vervangt (maar bij een beetje wind bleef die fiets in de schuur staan). Leer er maar mee leven in plaats van je medemens met opgeheven vingertje de maat te nemen als die op zondagmiddag per e-bike 8 km naar de dichtstbijzijnde uitspanning rijdt, daar een biertje drinkt en weer naar het vakantiepark terugkeert. Zo recreëert Nederland tegenwoordig op zondag, en ik durf nog wel te wedden dat die uitspanningen voor het e-biketijdperk volstonden met automobielen, terwijl er nu vrijwel uitsluitend rijwielen met hulpmotor staan!
alois schreef:
zo 22 sep, 2019 21:03

Verder ben ik benieuwd of het praktisch te doen is om 200 km op een dag op een elektrische fiets te fietsen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, dan krijg je natuurlijk een reactie van iemand die daar geen ervaring mee heeft.

Ik heb het al geprobeerd, ultralight op de racefiets.
Het zijn heel erg lange dagen. Je doet uiteindelijk niets anders meer dan fietsen, eten en slapen.
Ik heb het ook maar twee dagen volgehouden, van Maastricht over de Ardennen naar Lunéville. Over 1050 kilometer ben ik uiteindelijk blijven steken op een schamele 175 kilometer per dag.
Maar dan nog waren dat erg lange dagen.

In theorie kun je met een elektrische fiets misschien sneller, misschien zelfs 25 km/u gemiddeld. Dan is de dag korter.
Maar onderschat niet hoeveel energie dat vreet, zeker als het een beetje heuvel- of bergachtig wordt (met 15-20 kilogram bagage en een fiets die 20 kilogram of meer weegt) of wanneer de wind je stokken in de wielen steekt. Reken maar eens uit hoeveel vermogen je moet trappen om lekker rechtop zittend 25 km/u aan te houden met een tegenwind van 20 km/u.

Je zult wat extra batterijen moeten meeslepen denk ik.
De mens is van nature gemakzuchtig. Daarom is de mens zo'n goede overlever. Gemakzucht spaart energie waardoor je een grotere vetvoorraad kunt opbouwen om de winter door te komen. Het nadeel van die vetvoorraad, dat het de levensduur beperkt, was irrelevant want boven de 50 was een mens niet meer nuttig voor het nageslacht; dat er toch een paar langer bleven leven was wel weer nuttig als dorpsoudste en een paar om op de kinderen te passen.

Die vetvoorraad is niet meer nodig, maar om je te onttrekken aan de natuurlijke neiging valt uiteraard niet mee.

Een ander vroeger nut van gemakzucht is verzamelwoede. Dat stamt nog van de tijd dat we afstamden van hamsters en zo. Hoe groter de voorraden en hoe steviger de gebouwde burcht hoe groter de kans een slechte periode door te komen.
Het nut van dat gehamster is inmiddels beperkt maar het streven naar meer en 'beter' van alles blijkt er niet uit te rammen en begint de mensheid aardig op te breken. Met een auto kun je verder reizen dus mooiere dingen zien, meer familie bezoeken in kortere tijd, meer mooie/leuke etc. etc. spullen halen e.d.

Een e-bike kan uiteraard gekocht worden in een streven naar meer. Het kan echter ook een truc zijn om minder te gaan doen als een verkapt meer. Als man-in-de-straat leidt het afschaffen van de auto of het kopen van een kleinere niet zelden tot vragen van buren: "Gaat het wel goed met je?". Dan kun je er ook voor kiezen om er een e-bike BIJ te kopen. "Zo buurman, e-bike gekocht? Tijd en geld over zeker."
peter de rijk schreef:
ma 23 sep, 2019 11:43
De koppeling van e-bikes aan een zekere mate van invaliditeit is inmiddels volledig achterhaald natuurlijk.
Toen ik als vijfjarige* hoorde van een 'fiets met hulpmotor' dacht is dat die waren voor mensen die iets mankeerden. Als ik nu sommige scooterjeugdigen zie denk ik dat nog steeds, maar niet bij e-bikers.

*: vergeef me dat, het is een aardige tijd geleden.
gios schreef:
ma 23 sep, 2019 11:42
Ik werk veel met jonge mensen en als ik die vertel dat wij met ons gezin in een kleine 2 weken 900km van Berlijn naar huis zijn gefietst, verklaren ze ons ten eerste voor knettergek, ten 2e zeggen ze dat ze dat niet zouden kunnen en vervolgens komt er nog achteraan: "ja, misschien met een elektrische fiets zou ik het wel durven"... Voorzichtige conclusie is dus inderdaad dat de gemiddelde mens lui is en, niet helemaal per ongeluk in de rug geduwd door de commercie, denken velen dat het zonder ondersteuning het allemaal niet meer gaat lukken. :roll:
Op onze wereldreis door nogal wat uitdagende gebieden, kwamen we veel jonge mensen tegen die zeiden nou als ik ook jonger was dan zou ik het misschien ook doen. Waarop ik dan telkens stomverbaasd aan ze vroeg, hoe oud denk je dan dat wij zijn. Ze waren zeker 20 jaar jonger dan ons :roll: De gemiddelde mens denkt zaken niet aan te kunnen (zonder auto/elektrische fiets/comfort e.d.). Maar misschien willen ze ook gewoon niet. Moet je dat luiheid of gemakzucht noemen, ik weet het niet. Iedereen moet doen wat ze wil doen zolang ze ander er niet mee hinderen. Ik kan het alleen jammer noemen dat gezonde mensen kiezen voor ondersteuning of altijd maar de auto nemen. Jammer dat ze daarmee een kans missen om mentaal en fysiek zichzelf te blijven uitdagen of te onderhouden. Maar hee iedereen is anders en heeft andere interesses en (on)mogelijkheden. Lui is in mijn ogen een negatief waarde oordeel en dat plak ik niet zo graag op andere mensen. Net als dat ik een uitspraak over of het goed of fout is om een e bike te gebruiken als je geen fysieke klachten hebt, not done vind.
Ik heb overigens niets anders gedaan dan constateren dat de overgrote meerderheid van de 'fietsers' die ik afgelopen weekend tegenkwam in Drenthe (en dat waren er genoeg om statistisch wat voor te stellen) op een ebike reden. Dat waren er zoveel dat, zoals Bert van Sprang ook opmerkt, het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem. Het heeft weinig zin deze empirische evidentie te ontkennen. De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
BertKremer schreef:
ma 23 sep, 2019 10:30
Hoe bedoel je ... waarom zou dat niet te doen zijn?
Tijd? Met een snelheid van 25 km/h is het al 8 uur fietsen. Komen nog pauzes bij. Lijkt mij niet realistisch.
Misschien in uitzonderlijke situaties.
Op die manier inderdaad niet evident, maar in principe kan het dus wel ... en, er zijn extra hulpmiddelen die men kan in en uitschakelen zodat, wanneer gewenst, je harder kan gaan.
Maar dat mag hier niet worden geadviseerd. :wink:
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Vanwaar die koppeling met gezondheid? De e-bike-kopers zoeken gewoon een handig vervoermiddel waarmee ze zonder veel moeite tegen de wind in en een helling op kunnen fietsen en toch door de natuur op het fietspad kunnen rijden, en op een gewone fiets hebben ze een bloedhekel aan tegenwind en hellingen en raken ze ook nog eens bezweet.
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
Ik heb overigens niets anders gedaan dan constateren dat de overgrote meerderheid van de 'fietsers' die ik afgelopen weekend tegenkwam in Drenthe (en dat waren er genoeg om statistisch wat voor te stellen) op een ebike reden. Dat waren er zoveel dat, zoals Bert van Sprang ook opmerkt, het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem. Het heeft weinig zin deze empirische evidentie te ontkennen. De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Wanneer ben je voor het laatst in een reguliere Hollandschen fietsenwinkel geweest? Daar is het inmiddels zoeken naar niet-ondersteunde fietsen. De e-bike is het nieuwe normaal geworden. En we worden dikker en dikker.
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
Ik heb overigens niets anders gedaan dan constateren dat de overgrote meerderheid van de 'fietsers' die ik afgelopen weekend tegenkwam in Drenthe (en dat waren er genoeg om statistisch wat voor te stellen) op een ebike reden. Dat waren er zoveel dat, zoals Bert van Sprang ook opmerkt, het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem. Het heeft weinig zin deze empirische evidentie te ontkennen. De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Wim, jij constateert dat tijdens jouw tocht het afgelopen weekend de overgrote meerderheid op een e bike reed. Vorig jaar zijn voor het eerst meer e bikes verkocht dan gewone fietsen. Laten we aannemen dat een fiets pakweg 15 jaar meegaat, dan is op dit moment het overgrote deel van de fietsen nog steeds een gewone fiets zijn. Als jij dan ziet dat het overgrote deel van de fietsers elektrisch rijdt, dan trek ik de conclusie dat de e bike er dus inderdaad voor zorgt dat mensen makkelijker of eerder de fiets pakken, en dat vind ik dan toch weer een positieve ontwikkeling.

Vergeet ook niet dat, naar ik aanneem, de meerderheid van de mensen op dit forum bovengemiddeld positief denken over de fiets en fietsen, maar ik schat in dat het meerendeel van de mensen helemaal niets heeft met fietsen. Dan is het niet onlogisch om de overstap naar een e bike eerder te maken.

Deel trouwens jouw mening dat je niet onnodig vroeg over moet stappen op een e bike. Ik (72) hoop het nog even uit te stellen.
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
... het vreemd is te denken dat ze dat allemaal deden vanwege een lichamelijk probleem.
Je hebt je formulering aangepast. Het was eerst:
Wim schreef:
zo 22 sep, 2019 22:47
Die'fietsers' hadden geen evidente gezondheidsproblemen.
Die laatste zin lees ik toch meer als* een constatering.

*: Voor Bert: ik schrijf hier als omdat ik als bedoel zoals in het Nederlands volgens de officiële regels gebruikt kan worden; want als ik als zou schrijven volgens de regels zoals jij die toepast zou het wat anders betekenen dan hetgeen het nu betekent en snapten we elkaar niet. Dit om toch maar weer eens te illustreren dat het handig is om dezelfde taal te spreken.
Leon, het komt op hetzelfde neer. Ook zonder MRI scan kun je op je vingers natellen dat fysieke beperkingen niet de oorzaak zijn van dit grote aandeel ebikes. Ik heb hier vaak genoeg gezegd dat ik het mooi vind dat mensen met fysieke beperkingen nu een ebike kunnen kiezen. Ik heb ook gezegd dat het een mooi alternatief is voor langer woon werk verkeer. Wat resteert is een enorme massa ebikers die niet onder die twee kopjes vallen, en die hun tochtjes in Drenthe heel goed op een niet ondersteunde fiets zouden kunnen maken, maar dat niet doen. Ik vrees dat ze oprecht denken dat ze het zonder ondersteuning niet zouden kunnen. Ik sprak althans enkelen van hen die verbaasd waren dat ik zonder ondersteuning wel 70 km op een dag gereden had, terwijl ik toch zeker wat jaartjes ouder ben. Ik vrees dat zulke mensen geen idee hebben van wat ze wel zouden kunnen, en ook niet hoe dat zou gaan op een echt goede gewone fiets. Rechtop zittend op het gelzadel van zo'n loeizware lompe Gazelle/Batavus etc met het stuur op wenkbrauwhoogte en met stugge antilekbanden zou ik het inderdaad misschien ook niet kunnen. Kortom, is het luiheid of onwetendheid?
derdekeer schreef:
ma 23 sep, 2019 11:45
alois schreef:
zo 22 sep, 2019 21:03

Verder ben ik benieuwd of het praktisch te doen is om 200 km op een dag op een elektrische fiets te fietsen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, dan krijg je natuurlijk een reactie van iemand die daar geen ervaring mee heeft.

Ik heb het al geprobeerd, ultralight op de racefiets.
Het zijn heel erg lange dagen. Je doet uiteindelijk niets anders meer dan fietsen, eten en slapen.
Ik heb het ook maar twee dagen volgehouden, van Maastricht over de Ardennen naar Lunéville. Over 1050 kilometer ben ik uiteindelijk blijven steken op een schamele 175 kilometer per dag.
Maar dan nog waren dat erg lange dagen.

In theorie kun je met een elektrische fiets misschien sneller, misschien zelfs 25 km/u gemiddeld. Dan is de dag korter.
Maar onderschat niet hoeveel energie dat vreet, zeker als het een beetje heuvel- of bergachtig wordt (met 15-20 kilogram bagage en een fiets die 20 kilogram of meer weegt) of wanneer de wind je stokken in de wielen steekt. Reken maar eens uit hoeveel vermogen je moet trappen om lekker rechtop zittend 25 km/u aan te houden met een tegenwind van 20 km/u.

Je zult wat extra batterijen moeten meeslepen denk ik.
De ervaring zal voor jou op een e-bike best lichter zijn, zeker met genoeg accu. Vooral het accelereren wordt een stuk vriendelijker voor de ledematen en spieren.

Voor iemand met minder conditie zal 200 km evengoed zwaar zijn.

Elke extra 5/10 wh aan accu verlegt jouw grens voor die dag 1 km,uitgaande van gelijkblijvende inspannig van de fietser, maar dat gaat ook niet eindeloos door.

Op gegeven moment heb je meer snelheid nodig om verder te komen maar dan vliegt je verbruik omhoog naar 15-20 wH/km.

Extra accu’s zijn duur maar relatief licht. 800-1000 wH bij je hebben is voor een gewone e-bike meer dan genoeg voor een dag.

Of je moet deze e-bike kopen https://youtu.be/AjWPp-02XKQ
Dan haal je die 200 km vast wel :-)
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
8<
De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Omdat ze met minder inspanning dezele ‘lol’ / ‘prestatie’ leveren, hetzelfde zien, dezelfde ervaring hebben?
De voldoening die ik ervaar na 50 km op één van mijn gewone fietsen gereden te hebben, mis ik na dezelfde tocht op mijn E-bike. Het is niet te vergelijken. Minder inspanning en minder voldoening is mijn ervaring.
Polling schreef:
ma 23 sep, 2019 21:42
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
8<
De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Omdat ze met minder inspanning dezele ‘lol’ / ‘prestatie’ leveren, hetzelfde zien, dezelfde ervaring hebben?
Omdat ze dan nog vaker met de fiets kunnen gaan, ook op de ritten die vroeger met de auto werden gedaan.

Ik zie collega's steeds vaker van OV en auto overstappen op een e-bike, omdat ze 's ochtends niet te veel maar 's middags wel even lekker willen trappen. En als je 20-30 km van huis woont en een buikje hebt, is 40-60 km op een gewone fiets wat erg ver voor ze. Nu kunnen ze het toch halen en krijgen in de loop van de tijd een betere conditie.

Ze hadden ook een vouwfiets kunnen nemen en op de terugweg een of meer haltes voor aankomst uitstappen maar blijkbaar vinden ze dit een betere oplossing.

De vraag is eerder waarom zovelen hier het nog steeds niets begrijpen.
Hans Keesom schreef:
ma 23 sep, 2019 22:35
Polling schreef:
ma 23 sep, 2019 21:42
Wim schreef:
ma 23 sep, 2019 12:44
8<
De vraag resteert dan waarom redelijk gezonde (maar niet vanzelfsprekend erg fitte) veertiger en vijftigers een ebike kiezen.
Omdat ze met minder inspanning dezele ‘lol’ / ‘prestatie’ leveren, hetzelfde zien, dezelfde ervaring hebben?
Omdat ze dan nog vaker met de fiets kunnen gaan, ook op de ritten die vroeger met de auto werden gedaan.

Ik zie collega's steeds vaker van OV en auto overstappen op een e-bike, omdat ze 's ochtends niet te veel maar 's middags wel even lekker willen trappen. En als je 20-30 km van huis woont en een buikje hebt, is 40-60 km op een gewone fiets wat erg ver voor ze. Nu kunnen ze het toch halen en krijgen in de loop van de tijd een betere conditie.

Ze hadden ook een vouwfiets kunnen nemen en op de terugweg een of meer haltes voor aankomst uitstappen maar blijkbaar vinden ze dit een betere oplossing.

De vraag is eerder waarom zovelen hier het nog steeds niets begrijpen.
Waarom....?

Omdat het gros van de e-bikers niet voor hun woon-werkverkeer op zo’n e-bike zitten. Jij gaat uit van jouw collega’s als benchmark.

Ik zie echter veel vaker jonge moeders op een e-bike hun kroost naar school brengen, pubers op een e-bike naar school gaan (ook op kortere afstanden tot zo’n 15 km), midlife vaders op een e-bike naar de sportschool gaan om daar vervolgens een kansloze poging te wagen hun zwemband eraf te trainen, in het weekend allerlei pluimage de weg op gaan op een e-bike.
De één noemt dit een ander soort recreëren, ik noem het gemakzucht. Er zijn heel veel mensen, teveel mensen die beter de gewone fiets kunnen pakken dan uit gemakzucht een e-bike.

Laat onverlet dat er zeker meerdere goede redenen zijn om een e-bike of speed pedelec wél te gebruiken, wat helemaal niets met gemakzucht te maken heeft.

De vraag is waarom jij en zovelen hier dat nog steeds niet begrijpen.
BertKremer schreef:
ma 23 sep, 2019 22:04
De voldoening die ik ervaar na 50 km op één van mijn gewone fietsen gereden te hebben, mis ik na dezelfde tocht op mijn E-bike. Het is niet te vergelijken. Minder inspanning en minder voldoening is mijn ervaring.
Ja, maar de e-fiets is verantwoordelijk voor een paradigma-omslag in dat genieten.

Ik herinner me een trek in de Pyreneeën. Door regen en mist de berg op met een zware rugzak. In de erwtensoep op de moerassige grond nog net een plekje gevonden voor de tent. Waar waren we? Ergens bij de pas, maar waar? 's Ochtends was het weer beter, en in de zon ontdekten we dat we vlakbij het charmantste meertje stonden dat een mens zich kon indenken. Marmotten lagen waakzaam te zonnen op de rotsen, het water schitterde als een diamant.

Voor mij was dat afzien de dag vooraf een deel van het plezier. We hadden dit genot verdiend!
Maar je hebt nu eenmaal mensen die dit meertje willen afvinken op hun bucketlist zonder afzien. Een kabellift naar boven, een selfie en hup! Weer naar het volgende item op de lijst.
Voor mij zou dat een gecastreerde ervaring zijn. Maar wie ben ik?

En zo is het, denk ik, ook met een deel van de e-fietsers.
Ze rijden ondersteund de Ventoux, de Madeleine of de Bonette op en zeggen achteraf tegen de ordinaire fietser zoals ik: "De Ventoux hebben we ook gedaan. Mooi!"

Misschien is paradigma-omslag te zwak uitgedrukt. Misschien is er sprake van een betekenis-shift. Voor hen betekent "de Bonette gedaan hebben" iets anders dan voor mij. Dezelfde woorden, andere betekenis.

Niet dat je er iets aan kunt doen of erover hoort te klagen. Het is nu eenmaal zo.

En ik denk al helemaal niet dat je het kunt uitleggen aan die e-fietsers die Ventoux alleen kunnen "doen" dankzij de ondersteuning. 't Zou mij niet verbazen mochten ze een eerder lage dunk hebben van figuren als ik die Ventoux "doen" op eigen kracht, terwijl je even goed een e-fiets kunt kopen. Raar toch, die figuren die graag zweten en puffen en afzien om de top te bereiken terwijl je het ook zonder die ellende kunt.

Fietsen is een handeling, maar het woord "fietsen" heeft ook een betekenis. Een e-fietser die zegt "ik fiets", zegt iets anders dan mij, die zegt "ik fiets".

Om het even cru te stellen: je kunt een diepvriespizza van dr. Oetker in de oven stoppen. Je kunt ook starten met tarwebloem, water en gist. Betekent "ik heb een pizza gebakken" in beide gevallen hetzelfde? Ik meen van niet. Het interesseert me niet zozeer welke optie "superieur" of beter is - misschien is dr. Oetker wel lekker. Maar we praten niet over hetzelfde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Obesitas# ... 1-2006.jpg

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen

Heb ik iets tegen de e-bike? Neen.

Is er een groot probleem met gebrek aan beweging en overgewicht bij de gemiddelde Belg en Nederlander?: Absoluut. De cijfers over toenemend overgewicht spreken voor zich. En niet voor niets wordt er wel eens gezegd dat 'stilzitten het nieuwe roken is'.

Is dat een zuiver individueel probleem of ook een maatschappelijk probleem?: Volgens mij toch echt het laatste. Het heeft allerlei ongewenste effecten waaronder meer werkverlet, hogere kosten gezondheidszorg, ...

Zorgen de e-bikes net voor meer gezonde beweging of voor minder gezonde beweging? Beide zijn natuurlijk mogelijk en van beiden zijn er talloze voorbeelden te geven.
Maar hoe zit het gemiddeld? Het onderzoek waar naar verwezen wordt laat niet toe daar conclusies over te trekken. Het toont wel aan dat met de e-bike gemiddeld langere afstanden worden afgelegd, maar dat toont helemaal niet aan in welke mate er mensen zijn die nu minder bewegen dan ze zouden doen als er geen e-bikes bestonden.
Bovendien toont het ook niet aan voor hoeveel mensen het gezondheidswinst zou opleveren als ze waar mogelijk de gewone fiets zouden gebruiken in plaats van een e-bike.

Ik maak me dus oprecht zorgen over de opkomst van de e-bike en het behoorlijk groot aantal mensen die zich fysiek veel te weinig inspannen.

(Daarnaast stel ik mij de vraag wat de ecologisch impact is/zal zijn van al die e-bikes.)