Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - knie klachten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - knie klachten

Bert van Sprang schreef:
di 08 okt, 2019 13:34
63 cm lijkt lang, maar alleen bij een "normale"zitbuishoek, als deze kleiner is, is 63 cm prima en is ook de stand van het zadel prima.
De hoek is volgens de folder 73 graden.
Nog even afgezien van alle afstel mogelijkheden van de fiets, trap je nog net zo snel als vroeger, zonder ondersteuning? Het kan ook zijn dat je teveel kracht zet en te weinig gebruik maakt van de versnellingen. Het lijkt me vooral verstandig om soepel rond te draaien tussen de 80 en 90 omwentelingen per minuut. Dus niet als de meeste vrouwen in de zwaarste versnelling met zo min mogelijk omwentelingen.
_Peter_ schreef:
di 08 okt, 2019 14:40
Nog even afgezien van alle afstel mogelijkheden van de fiets, trap je nog net zo snel als vroeger, zonder ondersteuning? Het kan ook zijn dat je teveel kracht zet en te weinig gebruik maakt van de versnellingen. Het lijkt me vooral verstandig om soepel rond te draaien tussen de 80 en 90 omwentelingen per minuut. Dus niet als de meeste vrouwen in de zwaarste versnelling met zo min mogelijk omwentelingen.
Yep, mijn cadans is nog steeds hetzelfde, ongeveer 70.
_Peter_ schreef:
di 08 okt, 2019 14:40
. Het lijkt me vooral verstandig om soepel rond te draaien tussen de 80 en 90 omwentelingen per minuut. Dus niet als de meeste vrouwen in de zwaarste versnelling met zo min mogelijk omwentelingen.
+1
70 in zijn 1 of 70 in zijn 5, dat maakt nog al een verschil naast de mate van ondersteuning naar wat ik begrepen heb.
Veert je zadelpen (veel) in als je erop zit? Misschien de vering zo strak mogelijk zetten zodat de zadel hoogte gelijk blijft als je er op zit. Je kunt ook een vaste pen monteren om een vaste zadelhoogte te creëeren. Variatie in de zadelhoogte kan pijnklachten geven.
In aanvulling op alle bovenstaande suggesties, wil ik een totaal andere invalshoek bijdragen.
Mijn stelling is dat fietsen met een motor vraagt om een andere pedaleertechniek.

Ik fiets al mijn hele leven.
Een jaar geleden heb ik mijn fiets voorzien van een achterwielmotor.
Zelfde fiets, zelfde zadel(pen), zelfde cranks, zelfde afstelling enz.
Alleen de naaf van het achterwiel vervangen door een motor.

Toch heb ik sindsdien na elke rit last van spierpijn waar ik vier dagen van moet herstellen.
Ik kan alleen gissen naar de achtergrond.
Op basis van mijn hartslag kan ik niet zeggen dat ik mij meer inspan dan vroeger.
Maar ik heb het idee dat ik moet leren om mijn eigen inspanning anders te verdelen over de omwenteling van de crank.

Het woord trapondersteuning suggereert dat de motor wat toevoegt aan jouw eigen inspanning in elke fase van de omwenteling van de crank.
Dat is een te eenvoudige voorstelling van zaken.
Er zijn motoren waarmee je niet moet willen fietsen.
Er zijn motoren waarbij je het werk aan de motor moet overlaten, en zelf moet je alleen aanwezig zijn.
Ik heb gisteren geprobeerd om mijn fiets hetzelfde af te stellen als mijn Batavus, maar dat valt niet mee. De fietsen zijn zo verschillend, en het vinden van de juiste meetpunten is ook lastig.

Het viel mij op dat de lengte tussen het zadel en het balhoofd van de Winora lang is in vergelijking met andere merken. Ik heb gekeken naar Stevens, Koga en Santos en Winora had altijd de langste lengte als je framematen langs elkaar zet. Zie hieronder bijvoorbeeld de vergelijking tussen de Winora en de Koga. Op framemaat 60 scheelt dit gewoon 3,4 cm. Waar kiest Winora om dergelijke frames zo op te bouwen? Het viel mij op dat dat Winora dat bij al hun fietsen doet.

Als ik alleen naar deze maat zou kijken, dus de afstand tussen het zadel en de balhoofd, dan zou je een Koga maat 60 tegenover een Winora maat 52 moeten zetten. Wat is de gedachte van Winora hierachter? Een sportieve houding?

Afbeelding
Nog maar een keer dan, de link die al gepost is door Leon. Door verschillen in framevormen is hele maatvoering door elkaar gaan lopen. Een 60cm klassiek frame is absoluut niet hetzelfde als een 60cm met sloping frame. Mijn klassieke Vittorio is een 60cm, en mijn moderne Kona Sutra is framemaat 56...

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Waar heb je de Winora gekocht?
Dizer schreef:
wo 09 okt, 2019 12:16
Als ik alleen naar deze maat zou kijken, dus de afstand tussen het zadel en de balhoofd, dan zou je een Koga maat 60 tegenover een Winora maat 52 moeten zetten. Wat is de gedachte van Winora hierachter? Een sportieve houding?
In aanvulling op de andere reacties: de gedachte is dat ze de een sloping bovenbuis hebben toegepast. Vergelijk mijn T-400 met mijn Avaghon op onderstaande foto. De Avaghon is een klassieke maat 61 en de T-400 heeft een zitbuis van 52 cm lang. De zit is vrijwel identiek.
Afbeelding
Je fiets is volgens de foto die ik heb opgezocht sloping, dus dan is 60 cm echt veel te groot voor iemand van 186. Ik ben zelf 1.98 en vind een sloping frame 29 frame nog aan de grote kant
Pijna001 schreef:
wo 16 okt, 2019 14:49
Je fiets is volgens de foto die ik heb opgezocht sloping, dus dan is 60 cm echt veel te groot voor iemand van 186. Ik ben zelf 1.98 en vind een sloping frame 29 frame nog aan de grote kant
Mag ik vragen wat je bedoelt met sloping frame 29?
Dizer schreef:
di 22 okt, 2019 09:44
Pijna001 schreef:
wo 16 okt, 2019 14:49
Je fiets is volgens de foto die ik heb opgezocht sloping, dus dan is 60 cm echt veel te groot voor iemand van 186. Ik ben zelf 1.98 en vind een sloping frame 29 frame nog aan de grote kant
Mag ik vragen wat je bedoelt met sloping frame 29?
Geen idee. Maar hoe is het nu met je knie? Al terug geweest naar de dealer?
gios schreef:
di 22 okt, 2019 09:52
Dizer schreef:
di 22 okt, 2019 09:44
Pijna001 schreef:
wo 16 okt, 2019 14:49
Je fiets is volgens de foto die ik heb opgezocht sloping, dus dan is 60 cm echt veel te groot voor iemand van 186. Ik ben zelf 1.98 en vind een sloping frame 29 frame nog aan de grote kant
Mag ik vragen wat je bedoelt met sloping frame 29?
Geen idee. Maar hoe is het nu met je knie? Al terug geweest naar de dealer?
Ik heb de griep gehad, dus eigenlijk niet veel meer gefietst.
Ook nog geen reactie gehad van de dealer toen je hem zei dat ie jou een te grote fiets heeft verkocht? :wink:
gios schreef:
di 22 okt, 2019 10:01
Ook nog geen reactie gehad van de dealer toen je hem zei dat ie jou een te grote fiets heeft verkocht? :wink:
Ik heb deze fiets met een mooie korting kunnen kopen met als randvoorwaarde dat ik hem zou afnemen. De dealer heeft hier geen schuld in.

Ik heb zelf de fout gemaakt om aan te nemen dat deze maat de juiste maat voor mij was.
Dizer schreef:
di 22 okt, 2019 10:05
gios schreef:
di 22 okt, 2019 10:01
Ook nog geen reactie gehad van de dealer toen je hem zei dat ie jou een te grote fiets heeft verkocht? :wink:
Ik heb deze fiets met een mooie korting kunnen kopen met als randvoorwaarde dat ik hem zou afnemen. De dealer heeft hier geen schuld in.

Ik heb zelf de fout gemaakt om aan te nemen dat deze maat de juiste maat voor mij was.
Zuur :roll:

Opties:
-verkopen
-inruilen bij de dealer en hopen op (nog meer) coulance
-fiets aanpassen door zadel (iets)naar voren en stuur naar achter(kortere stuurpen) en het beste er van hopen
Dizer schreef:
di 22 okt, 2019 10:05
Ik heb deze fiets met een mooie korting kunnen kopen met als randvoorwaarde dat ik hem zou afnemen. De dealer heeft hier geen schuld in.
Eh, als ik iets koop zit daar meestal de voorwaarde bij dat ik het gekochte meeneem....? Ik snap niet wat je bedoelt.
Hebben we het hier al over gehad. Volgens mij is het haast niet meer mogelijk om je nieuwe fiets precies het zelfde af te stellen als je oude. De frames worden gebouwd hoe het smoeld.