Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - knie klachten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - knie klachten

WimB schreef:
di 22 okt, 2019 13:01
Volgens mij is het haast niet meer mogelijk om je nieuwe fiets precies het zelfde af te stellen als je oude.
Waarom dat niet? Het frame heeft er toch niks mee te maken? Een pasfiets heeft vaak niet eens een frame dat lijkt op een fiets.
Een pasfiets kan je van nul tot oneindig instellen. Wat ik schrijf een frame wordt tegenwoordig gebouwd hoe het smoeld.
WimB schreef:
di 22 okt, 2019 13:34
Een pasfiets kan je van nul tot oneindig instellen. Wat ik schrijf een frame wordt tegenwoordig gebouwd hoe het smoeld.
Wat heeft dat met afstellen te maken dat fietsen tegenwoordig zo lelijk zijn?
Helemaal niks - het bekt wel lekker :D
Leon schreef:
di 22 okt, 2019 10:43
Dizer schreef:
di 22 okt, 2019 10:05
Ik heb deze fiets met een mooie korting kunnen kopen met als randvoorwaarde dat ik hem zou afnemen. De dealer heeft hier geen schuld in.
Eh, als ik iets koop zit daar meestal de voorwaarde bij dat ik het gekochte meeneem....? Ik snap niet wat je bedoelt.
Natuurlijk snap jij dit wel Leon.

Maar nu ik er nog eens over nadenk: De dealer heeft wel degelijk schuld dat hij jou een fiets verkoopt die niet past. Deze dealer denkt vooral aan zijn eigen portemonnee, en heeft scheid gehad aan jouw knieën... :roll:
gios schreef:
di 22 okt, 2019 23:16
...
Deze dealer denkt vooral aan zijn eigen portemonnee, en heeft scheid gehad aan jouw knieën... :roll:
Ik zou afschijt nemen van deze dealer.
Leon schreef:
di 22 okt, 2019 10:43
Dizer schreef:
di 22 okt, 2019 10:05
Ik heb deze fiets met een mooie korting kunnen kopen met als randvoorwaarde dat ik hem zou afnemen. De dealer heeft hier geen schuld in.
Eh, als ik iets koop zit daar meestal de voorwaarde bij dat ik het gekochte meeneem....? Ik snap niet wat je bedoelt.
Niet meer inleveren om te ruilen voor een andere maat, denk ik. Vermoedelijk had de dealer al zo'n idee dat-ie hem niet gauw zou slijten aan een ander.
Een paar jaar terug kocht ik een fiets van de lokale fietsenmaker. Een van de afdankertjes die achter in de winkel tegen elkaar gekwakt liggen daar. Een keurig gesprekje over welke te klein en welke te groot waren voor mij hoorde erbij. Zestig euro werd het.
Meerdere malen heb ik ook goedkope stationsfietsen gekocht voor anderen. Bij sjabby adressen in sjabby woonwijken. Ook daar was het voornaamste punt welke wel en welke niet zouden passen.
Dat is niet bijzonder. Dat is geen coulance. Dat is gewoon. Ook bij een fiets van veertig gulden.
Je was er niet bij, Leon. Ik ook niet. We weten niet hoe dit gegaan is, maar dat het afwijkt van hetgeen we als “normaal” beschouwen is inmiddels duidelijk.
Ik heb mijn vriendin vandaag een paar foto's van mijn fietshouding laten maken. Valt hier nog iets op aan te merken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:| Het ziet ernaar uit dat je een jonge gezonde sportieve kerel bent. Waarom fiets je dan in hemelsnaam dat stukkie met een elektrische fiets? Met mountainbike nog steeds geen last? Bij fysiotherapeut geweest?
Want aan je houding is niet veel mis als je van rechtop fietsen houdt.
Mijn indruk is toch dat die fiets in de reach behoorlijk te klein lijkt. Zit je op je oude fiets ook zo recht op. Zo niet dan zal je op deze fiets meer wind vangen, dus meer druk op de pedalen moeten leveren om het zelfde te berijken.
De zelfde foto maken maar dan op je oude fiets?
In Paint heb ik op de foto een lijn recht omhoog vanuit het hart van de trapas gezet. Met die lijn en de stand van je been moet ook iets te leren zijn op het internet.
Kan het aan de lengte van de trapas liggen wellicht? Ik heb begrepen dat een zo kort mogelijke trapas de benen zo dicht mogelijk bij elkaar houdt en dat het best is voor je houding. Alles wat dus breder/ te breed wordt, kan evt. last geven. Door de "Bosch" lijkt de trapas langer te moeten zijn, dan 'standaard' om te kunnen passen in het frame?
Ik heb een vermoeden dat het zadel ver naar voren staat, maar ik vind het lastig te beoordelen.
Zit je altijd met gestrekte armen op de fiets? Dat is meestal een recept voor klachten in en rond de schouders, masr niet voor knieklachten.
Is er een dokter of fysiotherapeut op dit forum? Heb weer een hoop bedenkelijke adviezen de revue zien passeren. Voor de knieën zijn het deze factoren, in volgorde van belang: de afstelling zadel/trappers, de lengte van de cranks en de Q factor. De rest is bijzaak. Heb je de knieën overbelast dan zul je rustiger aan moeten doen. Duur van je herstel hangt sterk af van je gezondheid of leefwijze.
Geen idee of de houding goed is of niet, maar ik vind de afstand tot het stuur wel erg aan de krappe kant. Zou ik niet verwachten van een 60cm-frame (voor iemand van 1.86 is 60cm juist meestal aan de grote kant (gebaseerd op wat veel merken zelf aangeven)).
gios schreef:
zo 27 okt, 2019 12:54
:| Het ziet ernaar uit dat je een jonge gezonde sportieve kerel bent. Waarom fiets je dan in hemelsnaam dat stukkie met een elektrische fiets? Met mountainbike nog steeds geen last? Bij fysiotherapeut geweest?
Want aan je houding is niet veel mis als je van rechtop fietsen houdt.
Bedankt :)
Ik doe bijna alles met de fiets, in barre weersomstandigheden is een beetje support dan toch wel erg prettig :wink:

Met de MTB heb ik geen last, ik ben nog niet bij de Fysio geweest, ik verwacht niet dat die veel kan doen.
WimB schreef:
zo 27 okt, 2019 13:39
Mijn indruk is toch dat die fiets in de reach behoorlijk te klein lijkt. Zit je op je oude fiets ook zo recht op. Zo niet dan zal je op deze fiets meer wind vangen, dus meer druk op de pedalen moeten leveren om het zelfde te berijken.
De zelfde foto maken maar dan op je oude fiets?
In Paint heb ik op de foto een lijn recht omhoog vanuit het hart van de trapas gezet. Met die lijn en de stand van je been moet ook iets te leren zijn op het internet.
Ik denk dat ik bij mijn oude fiets zelfs iets meer rechtop zit.
fud0 schreef:
wo 30 okt, 2019 01:10
Kan het aan de lengte van de trapas liggen wellicht? Ik heb begrepen dat een zo kort mogelijke trapas de benen zo dicht mogelijk bij elkaar houdt en dat het best is voor je houding. Alles wat dus breder/ te breed wordt, kan evt. last geven. Door de "Bosch" lijkt de trapas langer te moeten zijn, dan 'standaard' om te kunnen passen in het frame?
Ik heb ze nagemeten, 170mm. Dat is hetzelfde als bij mijn MTB.

Leon schreef:
wo 30 okt, 2019 08:59
Ik heb een vermoeden dat het zadel ver naar voren staat, maar ik vind het lastig te beoordelen.
Zit je altijd met gestrekte armen op de fiets? Dat is meestal een recept voor klachten in en rond de schouders, masr niet voor knieklachten.
Ik ga vanavond mijn zadel weer een stukje naar achteren plaatsen. Op deze fiets heb ik vaak het gevoel dat ik inderdaad met gesterkte armen fiets.


Fedor schreef:
wo 30 okt, 2019 09:29
Geen idee of de houding goed is of niet, maar ik vind de afstand tot het stuur wel erg aan de krappe kant. Zou ik niet verwachten van een 60cm-frame (voor iemand van 1.86 is 60cm juist meestal aan de grote kant (gebaseerd op wat veel merken zelf aangeven)).
Gebaseerd op mijn houding, of de frame afmetingen?
Je verwart de lengte van je as met de lengte van je crank. Die 170mm is cranklengte. Wat je even na zou kunnen kijken is de zgn Q-factor (hoe ver je voeten uit elkaar staan). Die is bij e-bikes over het algemeen breder dan bij andere fietsen.
Afbeelding
Het lijkt alsof je knie wel (ver) voorbij de pedaalas komt. Over het algemeen wordt bij een afstelling de voorkant van de knie in 1 lijn met de pedaalas gezet bij een horizontale stand van de crankarm. Dus als je zadel niet verder naar achter kan, probeer dan een pen met setback als die er niet al op zit. En leg de stuurpen eens plat, bij elkaar zal dat de reach (afstand zadel - stuur) wat vergroten want die is wel krap, iets meer voorover met je bovenlijf mag/moet wel.
Is je zadelhoogte ook correct?