Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets - knie klachten - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets - knie klachten

Mijn indruk van de foto's is dat het frame zeker niet te groot is, eerder te kort in de lengterichting (reach).
De voorkant van jouw knie steekt bij de cranks in horizontale stand ver uit vóór de pedaalas. Bijgaand plaatje geeft aan wat de gangbare richtlijn hiervoor is:
knee-pedal.jpg
knee-pedal.jpg (8.84 KiB) 4936 keer bekeken
Door je zadel zo ver mogelijk naar achteren te zetten en eventueel een zadelpen met een setback te nemen, kun je dat corrigeren.

Ik zou ook de stuurpen veel minder omhoog zetten zodat je een meer gestrekte houding krijgt. Daarvoor is een gangbare richtlijn dat de romp en de armen ongeveer een hoek van 90 graden maken. Bij jou is dat eerder 60 graden.
body-arm.jpg
body-arm.jpg (72.01 KiB) 4936 keer bekeken

Edit: ik zie net dat Sonny dezelfde adviezen geeft.
math schreef:
do 31 okt, 2019 13:51
Edit: ik zie net dat Sonny dezelfde adviezen geeft.
En dan is mijn vraag wat die adviezen te maken hebben met het onderwerp "knieklachten".
PietV schreef:
do 31 okt, 2019 15:01
math schreef:
do 31 okt, 2019 13:51
Edit: ik zie net dat Sonny dezelfde adviezen geeft.
En dan is mijn vraag wat die adviezen te maken hebben met het onderwerp "knieklachten".
Dat bij de topicstarter de knieën net iets meer gebogen zijn dan nodig is (doordat ze te ver naar voren komen), dat dit misschien tot zijn klachten leidt, en dat het aannemen van een houding op de fiets waarin de knieën minder gebogen zijn de klachten zou kunnen verhelpen. Lijkt mij vergelijkbaar met een net te laag zadel. Verwarrend is misschien dat een plaatje van een racefietser wordt getoond, de houding van het bovenlichaam leidt daarbij af.
Wat ik mij afvraag (dat bedoel ik letterlijk: ik weet het niet maar wil het graag weten) is of het krachteloze laten ronddraaien van de knieën op zo'n elektrische fiets bij zeer veel fietsen ook niet tot knieklachten kan leiden. Je duwt minder met je knieën en er wordt meer aan getrokken, dat levert een andere belasting op dan op een normale fiets, lijkt me. Maar misschien maakt dat niets uit.
Piet, ik ben geen dokter of fysiotherapeut. Maar ik heb wel het boekje Complete Medical Guide for Cyclists van Andy Pruitt vaak doorgelezen. Daarin staat dat een goede positie op de fiets de belangrijkste factor is in het vermijden van knieklachten. De positie van de voorkant van de knie boven de pedaalas (bij horizontale pedaalstand) is één van de ankerpunten bij een juiste fit.

Als je desondanks niet overtuigd bent, raad ik je het doorlezen van dit verhaal aan. Kijk eens in tabel 1 hoeveel 'causes' van knieklachten met Bike Fit te maken hebben.
De hoek van de knie is afhankelijk van de afstand zadel en pedaal en de lengte van de crank. De plaats van het zadel is van alleen van invloed op de heuphoek. Maar ik sta open voor feiten als het anders is.
alois schreef:
do 31 okt, 2019 15:52
Wat ik mij afvraag (dat bedoel ik letterlijk: ik weet het niet maar wil het graag weten) is of het krachteloze laten ronddraaien van de knieën op zo'n elektrische fiets bij zeer veel fietsen ook niet tot knieklachten kan leiden.
Hoe het op de knieprothese-afdeling gaat weet ik niet maar een in tijd omvangrijk onderdeel van de heupprothese-revalidatie bestaat uit krachteloos peddelen op een hometrainer. Ik zag laatst dat de diverse ouderen in de betreffende zaal daar 5W op het display hadden staan. Ze waren allemaal blij dat ze konden fietsen. :)
De positie van de voorkant van de knie boven de pedaalas (bij horizontale pedaalstand) is één van de ankerpunten bij een juiste fit.
Als dit zou kloppen, zou iedere ligfietser knieklachten moeten hebben.
Als je op de "Hollandse" manier fiets; in een vrij grote versnelling en met een " luie" trapsnelheid belast je juist de knie extra. Ook met, of juist ook, met een electrische fiets. Ook het batterij verbruik zal hoger zijn. Een goede combinatie van zitpositie en versnellings keuze is bepalend voor de belasting van de knieën, denk ik.
Bert van Sprang schreef:
do 31 okt, 2019 20:57
De positie van de voorkant van de knie boven de pedaalas (bij horizontale pedaalstand) is één van de ankerpunten bij een juiste fit.
Als dit zou kloppen, zou iedere ligfietser knieklachten moeten hebben.
Als je op een gewone fiets het stuur onder je achterste monteert wordt het ook wel een beetje apart.... :shock:
Je redenering klopt niet.
BertKremer schreef:
do 31 okt, 2019 21:45
Als je op de "Hollandse" manier fiets; in een vrij grote versnelling en met een " luie" trapsnelheid belast je juist de knie extra. Ook met, of juist ook, met een elektrische fiets. Ook het batterij verbruik zal hoger zijn. Een goede combinatie van zitpositie en versnellingskeuze is bepalend voor de belasting van de knieën, denk ik.
Niet de totale zitpositie, maar de afstand zadel/trapper. Ben het met je eens. Zie ook de volgende citaten. Waarbij trekkrachten op de knieën alleen ontstaan bij kliksystemen. Ook kou op de knie is groter bij elektrisch fietsen. Meer luchtstroming op en rond de knie bij minder inspanning.

Knieklachten.

Knieklachten komen bij fietsers veel voor. Vaak is dit een gevolg van met een te zwaar verzet (te zware versnelling) fietsen. Men schakelt te weinig. Daardoor ontstaan er onnodig hoge druk- en trekkrachten rond de knie. Reeds bestaande knie-afwijkingen – zoals kraakbeenafwijkingen – kunnen door het fietsen gaan opspelen. Het fietsen is dan niet de primaire oorzaak, maar het fietsen zorgt ervoor dat meer hinder wordt ondervonden. Voorbeelden hiervan zijn kniepijn bij opgroeiende pubers en slijtage (artrose) in het kniegewricht bij ouderen.
Verder kan kou tot knieklachten leiden en bestaande klachten doen opleveren. De huid over de voorkant van de knie is dun en geeft nauwelijks isolatie. Bij kou is dus goed isolerende kleding nodig, vooral bij nat w eer. Controleer na een val de stand van de schoenplaatjes.

Met aantekening.

Een dikke knie bevat vaak vocht. Vocht in de knie is funest voor de natuurlijke gewrichtssmering. Door blijven fietsen of lopen met vocht in de knie geeft kans op schade aan het kniekraakbeen. Kraakbeenschade kan tot blijvende gewrichtsafwijkingen (artrose) leiden.

Bron: Natuurlijk fietsen – Een harmonie van mens en machine. Auteur: Kor van Hulten.
Geachte heren,

Er vraagt iemand om wat handvatten om zijn positie te verbeteren. Niet om een onderlinge 'pissing contest'. Moet er nu echt worden bepaald wie het het beste weet? Lijkt mij dat de topic starter de verschillende tips gewoon kan uitproberen.
Geachte heer Sonny,

Iemand vraag informatie over knieklachten. Niet over een verbetering van zijn positie. Alle bijdragen in dit onderwerp over verbetering van positie geven valse hoop. De oorzaak van knieklachten liggen primair niet aan het fietsen en alle de afstellingen aan de fiets, m.u.v. de afstelling trappers/zadel i.c.m. de crank-lengte zijn bijzaken. Overbelasting en opgelopen slijtage aan de kniegewrichten is de hoofdoorzaak. Dus rust en rustig aan, i.c.m. een gezonde leefwijze is vaak de oplossing.

Jammer dat er zoveel vervuiling wordt geschreven die volgens jou tips zijn.

Ik rij op en in 5 verschillende fietsen, waaronder 2 ligfietsen. Allemaal onder een verschillende heuphoek. Ik fiets circa 68 jaar met een optimale afstelling trapper / zitschaal of zadel. Heb vanaf mijn jeugd 14 jaar zeer zwaar werk gedaan en de nodige slijtage opgelopen. Nooit last gehad van fietsklachten.
Ik ben het in grote lijnen met Piet eens, de juiste afstand tussen zadel en pedalen is cruciaal. Als ik mijn zadel een halve cm omhoog zet (goed voor mijn knieën) krijg ik last van mijn hamstring, als ik mijn zadel een halve cm omlaag zet (goed voor mijn hamstring) krijg ik last van mijn knieën. En inderdaad niet te veel druk op de pedalen, dus of sneller trappen of het rustiger aan doen.
Citaat PietV
Een dikke knie bevat vaak vocht. Vocht in de knie is funest voor de natuurlijke gewrichtssmering. Door blijven fietsen of lopen met vocht in de knie geeft kans op schade aan het kniekraakbeen. Kraakbeenschade kan tot blijvende gewrichtsafwijkingen (artrose) leiden.
Einde citaat. :shock:

Het is altijd vocht in een knie als deze dik is, dat is een natuurlijk proces. Alleen na een fikse val zou het bloed kunnen zijn.
En vaak ontstaat er een bakerse cyste, waarbij dat vocht na paar dagen rust weer opgenomen wordt in lichaam. (soort holte gevuld met dat vocht want het kan geen kant op)
Vanwege vocht in knie na bergwandelen enkele jaren geleden, bovenstaande bewering van PietV aan mijn orthopeed voorgelegd omdat ik mij daar ook wat zorgen over maakte.
Zijn antwoord: het kan geen kwaad!! :),
en zijn vraag; heb je het leuk gehad en was die dikke knie het waard wat je gezien hebt daarboven?

Het is hooguit hinderlijk omdat je je knie niet goed kan buigen zoals op hurken zitten. En een afdaling met dikke knie is ook niet echt prettig, daarom ben ik gaan fietsen.
Maar had de vergezichten na flinke inspanning daar boven nooit willen missen.

Hoop dat deze misvatting zo ook weer uit de wereld verholpen is.
Nb: ik ben geen arts en fysio maar wel verpleegkundige met kennis van zaken.

Anja
PietV schreef:
vr 01 nov, 2019 10:12
Alle bijdragen in dit onderwerp over verbetering van positie geven valse hoop.
Yeah right.
dijken63 schreef:
vr 01 nov, 2019 10:40
Citaat PietV
Een dikke knie bevat vaak vocht. Vocht in de knie is funest voor de natuurlijke gewrichtssmering. Door blijven fietsen of lopen met vocht in de knie geeft kans op schade aan het kniekraakbeen. Kraakbeenschade kan tot blijvende gewrichtsafwijkingen (artrose) leiden.
Einde citaat.
Het is niet mijn citaat, maar van de fietsdokter Kor van Hulten.
dijken63 schreef:
vr 01 nov, 2019 10:40
Vanwege vocht in knie na bergwandelen enkele jaren geleden, bovenstaande bewering van PietV aan mijn orthopeed voorgelegd omdat ik mij daar ook wat zorgen over maakte.
Zijn antwoord: het kan geen kwaad!!
En vooral doorgaan.
dijken63 schreef:
vr 01 nov, 2019 10:40
Hoop dat deze misvatting zo ook weer uit de wereld verholpen is.
Nb: ik ben geen arts en fysio maar wel verpleegkundige met kennis van zaken.

Anja
Ik vind het geen misvatting, maar jouw advies een misleiding. Onder het dekmantel: Pijn is fijn en bloed moet. Ik hecht meer waarde aan het advies van de sport- en wielerarts Kor van Hulten.
Fffff je probeert me dingen in de mond te leggen die ik niet geschreven heb. Heel vervelend. En helemaal voor de TS die in een discussie beland die nergens op slaat.
Als je vergaat van de pijn ga je naar de dokter, zo simpel is het.

Je haalt citaten aan van een dokter, ik ook(letterlijk) Blijkbaar heeft deze fiets dokter een andere mening dan mijn orthopeed die naar mijn mening toch degene is met meeste kennis van gewrichten.
En ik heb vertrouwen in mijn dokter en ken de jouwe niet. Hou het graag zo. Einde discussie en verder gezond verstand gebruiken. De zorg is al duur genoeg.
Dus verder met het juist in en afstellen van een fiets zonder gelijk naar een dokter te rennen of paniek te zaaien over kraakbeen wat slijt door vocht.


Anja
Nou die fietsdoktor loopt al heeeeeeel erg lang mee. Google maar even. Was ook snel verbonden bij het blad fiets. Ergens in de jaren 80. Dus niet de eerste de beste.
Inzichten veranderen soms, ook in medische wereld.
Boek is uit 1996.
Maar het zal een prima dokter zijn.