Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het scrotum - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Het scrotum

WimB schreef:
ma 18 nov, 2019 10:34

Daar kon je het probleem van leren herkennen. Viel het niet op als je met je vrouw gaat fietsen dat je altijd zadelpijn kreeg. Bij 15/19 km/uur zit je veel te veel op je zadel. Bij ons thuis. Een mooie zondag laten we een stukje gaan fietsen. Ik moet op een racefiets. Wat een zadelpijn terwijl je met je maten de hele dag op de fiets zit.
Een zadel op jouw onderbouw afstellen kan je weken mee bezig zijn. Waterpas notitie blokje en steeds je fiets op de zelfde plek of vloer zetten.
Ja, het is ook mijn ervaring dat racezadels niet zo geschikt zijn voor meer relaxte tochten.
Je "zit" er meer op zoals je opmerkt, omdat je minder hard trapt, en bovendien rij je vaker met de handen bovenop het stuur. Je zit meer rechtop en belast de zitbotten meer. Je begint dan te voelen hoe hard een dergelijk zadel wel is.
Maar op mijn Fizik Arione doe ik toch probleemloos 60 kilometer of meer met mijn vrouw.
Ondraaglijk ongemak na 12 kilometer, dat was ik nog nooit tegengekomen.
Ik kon beginnen te experimenteren, maar wat als we nooit goede vrienden zouden worden, dat zadel en ik? Dat risico heb ik maar niet genomen.
derdekeer schreef:
ma 18 nov, 2019 11:49
WimB schreef:
ma 18 nov, 2019 10:34

Daar kon je het probleem van leren herkennen. Viel het niet op als je met je vrouw gaat fietsen dat je altijd zadelpijn kreeg. Bij 15/19 km/uur zit je veel te veel op je zadel. Bij ons thuis. Een mooie zondag laten we een stukje gaan fietsen. Ik moet op een racefiets. Wat een zadelpijn terwijl je met je maten de hele dag op de fiets zit.
Een zadel op jouw onderbouw afstellen kan je weken mee bezig zijn. Waterpas notitie blokje en steeds je fiets op de zelfde plek of vloer zetten.
Ja, het is ook mijn ervaring dat racezadels niet zo geschikt zijn voor meer relaxte tochten.
Je "zit" er meer op zoals je opmerkt, omdat je minder hard trapt, en bovendien rij je vaker met de handen bovenop het stuur. Je zit meer rechtop en belast de zitbotten meer. Je begint dan te voelen hoe hard een dergelijk zadel wel is.
Maar op mijn Fizik Arione doe ik toch probleemloos 60 kilometer of meer met mijn vrouw.
Ondraaglijk ongemak na 12 kilometer, dat was ik nog nooit tegengekomen.
Ik kon beginnen te experimenteren, maar wat als we nooit goede vrienden zouden worden, dat zadel en ik? Dat risico heb ik maar niet genomen.
Dat je op een racefiets veel harder trapt en minder op je zadel zit valt erg mee. Het punt is, dat je zitbotjes niet evenwijdig van elkaar staan, maar tapt naar elkaar toe gaan. Hoe "dieper" je zit, hoe smaller de tussenruimte. Daarom heb je voor elke fietshouding verschillende zadelbreedte.

Het nadeel van een leder zadeldek is dat het dek gaat doorhangen en zich niet alleen vormt naar de zitbotjes, maar ook naar de bilspieren. Het middelste deel vormt dan een hogere strook die tegen het perineum drukt.

Een kunststof zadel vervormt minder en je hebt zittend op je botjes veel meer ruimte onder het perineum. Belangrijk voor de wat oudere mannelijke fietsers, met vaak een vergrote prostaat en een hogere PSA waarde.
Ik denk dat voor een lange fijne dag op de fiets meerdere dingen meespelen.
Goede afstelling van je zadel. De houding op een racefiets is anders dan een vakantiefiets (in de meeste gevallen dan....). Een goede zeem in een koersbroek doet ook wonderen, maar ook goed douchen én goed je kleding wassen.
Zelf fiets ik altijd met een koersbroek van Assos en een korte afritsbroek. (voor de zakken met ritsen) Op een gravelbike met Brooks cambium c15.


Afgelopen zomer naar en door 1300km Engeland gefietst. Nergens last van. 1 dag na thuiskomst doorgefietst naar Texel, (220km) maar met helse pijn. Een ontsteking ter grootte van een duivenei sierde mijn lichaam. De rest zal ik jullie besparen.... :lol: Maar waardoor het kwam? Geen idee. Verder nooit ergens last van trouwens.
De oorzaak van de ontsteking kan veel eerder ontstaan zijn.
Een lange tocht fietsen, geen problemen en dan bij thuiskomst uiten de klachten zich pas.
Die zie je bijvoorbeeld bij sportblessures ook wel
Er is een zadel dat ontworpen is om druk op de ongewenste plekken echt volkomen te voorkomen, het is een ontzettend lelijk ding maar voor bijvoorbeeld mensen die een operatie aan de prostaat is het een uitkomst:

SQlab zadel 600 active:

https://www.sq-lab.com/en/products/sadd ... ctive.html

Wij verhuren deze omdat het een zadel is dat in de regel wordt gebruikt tijdens het herstel en daarna niet meer nodig is.
Inderdaad een gedrocht van een zadel met protese-achtige vormen
Klopt het is geen schoonheid, maar het is wel een uitkomst voor sommige mensen en als je daardoor weer lekker kunt fietsen, dan neem je het uiterlijk voor lief.
Als je erop zit, ziet niemand het. ;-)
Beagle Bikes Utrecht schreef:
vr 22 nov, 2019 14:42
Klopt het is geen schoonheid, maar [...] als je daardoor weer lekker kunt fietsen, dan neem je het uiterlijk voor lief.
Het valt in elk geval minder op dan met lange sokken over broekspijpen fietsen :wink: