Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsersbond: misbruik ruimte niet met lange fietstochten - Forum Wereldfietser

Fietsersbond: misbruik ruimte niet met lange fietstochten

Inmiddels raadt de Fietsersbond in overleg met de overheid lange fietstochten af en hebben ze de informatie weggehaald/aangepast op de websites en social media.

" We zien dat de spreekwoordelijke frisse neus door sommige mensen als excuus wordt gebruikt voor lange fietstochten. Onze oproep is vooral: doe dát niet. Deze oproep is gedaan in overleg met de overheid."

Op 8 april publiceerden wij op deze plek routesuggesties om tijdens de coronacrisis te blijven fietsen. Deze suggesties hebben wij op 10 april verwijderd.
Wij hebben deze routes verwijderd omdat ze ingaan tegen ons landelijke advies om zoveel mogelijk thuis te blijven en geen lange routes te fietsen. Wij betreuren dat deze routes op deze manier gepubliceerd zijn. Ons advies is en blijft: ga alleen van huis als het moet, en blijf voor een frisse neus in je directe omgeving.

https://fryslan.fietsersbond.nl/coronaproof/



De Fietsersbond heeft met het Fietsplatform, NTFU en KNWU een oproep gedaan aan alle fietsers: blijf dichtbij huis en houd voldoende afstand. Misbruik de ruimte voor een frisse neus niet om grote fietstochten te maken.

https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... ronavirus/
verstandig van de fietsersbond om de routesuggesties weg te halen. Daarmee wordt ondervangen dat het op die routes tijdens de paasdagen te druk wordt. Het is handiger als iedereen die daar behoefte aan heeft voor zichzelf een route uitstippelt, waarin drukke plekken worden vermeden. De route daartoe indien nodig onderweg aanpassen.

Hans
javb2812 schreef:
vr 10 apr, 2020 11:52
Het is handiger als iedereen die daar behoefte aan heeft voor zichzelf een route uitstippelt, waarin drukke plekken worden vermeden.

Hans

Er wordt gezegd door de bond op social media :
" We zien dat de spreekwoordelijke frisse neus door sommige mensen als excuus wordt gebruikt voor lange fietstochten. Onze oproep is vooral: doe dát niet. Deze oproep is gedaan in overleg met de overheid."
Gelukkig is de fietsersbond geen wetgevende instantie.
Bert van Sprang schreef:
vr 10 apr, 2020 12:00
Gelukkig is de fietsersbond geen wetgevende instantie.
Ach Bert de Fietsersbond handelt nav overleg met de overheid....
NOS plaatse ook een rectificatie:
Omroep Friesland ook.

Fietsersbond trekt advies voor 'coronaproof' fietsen in Friesland terug
De Fietsersbond heeft de kaart met routes voor 'coronaproof' fietsen in Friesland teruggetrokken. De organisatie had Friese wegen getipt waarop fietsers elkaar op veilige afstand konden passeren. Bij nader inzien wil de Fietsersbond mensen niet aanmoedigen om vandaag de fiets te pakken.
"Er stonden ook wat langere fietsroutes op en dat vinden we geen goed idee. We sluiten ons aan bij het advies om alleen naar buiten te gaan als dat moet. Voor mensen in Friesland die toch een stuk willen fietsen adviseren we: ga hooguit een rondje om het dorp, maar ga niet 60 kilometer fietsen", zegt een woordvoerder van de Fietsersbond.
Maar waarom vaardigt de overheid dan geen wet uit dat je niet verder als zeg 60 km mag fietsen?
Waarom dat is Bert? Omdat de overheid van jou verwacht dat je dat zelf wel kan bedenken, in deze tijd; en zo niet, dat je wel aan dat soort richtlijnen zult houden, als het je ongeveer 20x gevraagd is. Daarom Bert, is het geen wet.
Ik ben er toch (en niet alleen inzake Corona) een groot voorstander van wetgeving - regels - adviezen - meningen goed uit elkaar te houden. Al te vaak meegemaakt dat er beweert wordt dat iets verplicht is, terwijl dat bij nader onderzoek helemaal niet zo blijkt te zijn.
Flix schreef:
vr 10 apr, 2020 13:03
Waarom dat is Bert? Omdat de overheid van jou verwacht dat je dat zelf wel kan bedenken, in deze tijd; en zo niet, dat je wel aan dat soort richtlijnen zult houden, als het je ongeveer 20x gevraagd is. Daarom Bert, is het geen wet.
Waarom herhaal jij steeds de naam van iemand? Daarmee maak je het m.i. onnodig persoonlijk.

Zelf trek ik mij niets aan van wat een Fietsersbond schrijft, laat staan van iemand die dat verspreidt. Bovendien, hoe harder mensen roepen, des te ongevoeliger ik voor zulke berichten word.

Ik hou me aan de mede op adviezen van het RIVM opgestelde richtlijnen van ons Kabinet. Dat lijkt me correct en voldoende.
als je een frisse neus wilt... steek je je gezicht in het vriesvak!
misschien niet zo fris, maar het voelt wel fris :shock:
Vorig weekend heb ik tijdens mijn werk in het Zuid-Limburgse Heuvelland zelf kunnen zien hoeveel mensen de eigen verantwoordlijkheid zeer serieus nemen: Blijf Thuis!! was het verzoek en dus waren er extra veel mensen op uitgetrokken.
Vandaar dat de Veiligheidsregio heeft besloten het Heuvelland af te sluiten voor niet inwoners. Het verzoek moest dus wet worden. Dat schijnt nodig te zijn omdat er teveel mensen niet kunnen omgaan met die eigen verantwoordelijkhieid.
Ik woon in Den Haag, vlak bij het zuiderpark.

Daar hebben zij de fitness plaats, afgesloten ivm pasen. Mensen ging toch massaal boksen en aan de fitness.

Ik loop iedere dag ongeveer 3 uur in het park te wandelen. Ben benieuwd hoe druk het morgen is. Word 20 graden.

Mario
willem.m schreef:
vr 10 apr, 2020 13:34

Zelf trek ik mij niets aan van wat een Fietsersbond schrijft, laat staan van iemand die dat verspreidt.
Beste Willem ik was in de veronderstelling dat ik slechts informatief fietsinformatie deel. Namelijk een bericht deel van de Fietsersbond op de Wereldfietser en daarbij niemand dus ook niet jou persoonlijk aanspreek.
Ook hier op de Veluwe / Kroondomein vandaag al veel meer fietsers/mountainbikers/wielrenners/motoren en wandelaars.
Hou m'n hart vast voor de komende dagen!
Rob de Waal schreef:
vr 10 apr, 2020 16:27
Ook hier op de Veluwe / Kroondomein vandaag al veel meer fietsers/mountainbikers/wielrenners/motoren en wandelaars.
Hou m'n hart vast voor de komende dagen!
Het vooruitzicht dat dit straks niet meer kan, zal veel mensen hebben gestimuleerd om naar buiten ter gaan nu het nog kan en bovendien prachtig weer is. Een koud en nat voorjaar zal meer mensen motiveren om thuis te blijven. En anders doet de eikenprocessierups het straks wel ;-).
Ik kies mijn dagritjes (van tussen de 35 en 70km) op een moment dat er weinig verkeer is. Meestal na het avondeten op een doordeweekse dag. Ik vind dat prima gaan.

Ik overweeg komen weekend gewoon binnen te blijven, tenzij ik ga horen dat het met de drukte wel meevalt. Misschien 's-avonds laat in het donker een rondje.
Bert van Sprang schreef:
vr 10 apr, 2020 12:23
Maar waarom vaardigt de overheid dan geen wet uit dat je niet verder als zeg 60 km mag fietsen?
En hoe moet de overheid dat gaan handhaven?
javb2812 schreef:
vr 10 apr, 2020 11:52
verstandig van de fietsersbond om de routesuggesties weg te halen. Daarmee wordt ondervangen dat het op die routes tijdens de paasdagen te druk wordt. Het is handiger als iedereen die daar behoefte aan heeft voor zichzelf een route uitstippelt, waarin drukke plekken worden vermeden.
En vergeet niet de o zo leuke maar zeer smalle fietspaadjes waar afstand houden echt onmogelijk is. Hier op de dijk is ook zo'n pad (naast elkaar fietsen is al erg krap)... waar het overigens erg druk was.
Negrelli schreef:
vr 10 apr, 2020 11:43
Inmiddels raadt de Fietsersbond in overleg met de overheid lange fietstochten af en hebben ze de informatie weggehaald/aangepast op de websites en social media.

" We zien dat de spreekwoordelijke frisse neus door sommige mensen als excuus wordt gebruikt voor lange fietstochten. Onze oproep is vooral: doe dát niet. Deze oproep is gedaan in overleg met de overheid."
......

De Fietsersbond heeft met het Fietsplatform, NTFU en KNWU een oproep gedaan aan alle fietsers: blijf dichtbij huis en houd voldoende afstand. Misbruik de ruimte voor een frisse neus niet om grote fietstochten te maken.

Hmm, terug naar de bron: de Fietserbond laat zich voor een eigenaardig karretje spannen.

Vooral het "misbruik de ruimte niet" is echt nergens op gestoeld.

Waar je ook fietst heb je een zeker ruimte-beslag daar ga ik niet over twisten.  
Maar ... een fietser neemt niet meer ruimte in wanneer hij twee uur lang rondjes om de kerk fietst of één uur lang heen, en daarna één uur lang terug. De fietser die twee uur lang rondjes om de kerk fietst kan zelfs effectief meer "in de weg" fietsen ... hij neemt immers steeds een stukje ruimte in in een omgeving (rond die kerk) waar waarschijnlijk ook anderen gebruik va willen maken. De fietser die naar de hei fietst, of naar de polder, die rijdt - als hij het slim uitkient - vele kilometers in de dunner bevolkte delen van het land, hij rijdt veel minder mensen "in de weg", komt er minder tegen en is dus qua verspreidingsrisico's heel veel beter bezig.

Als er evenwel werkelijk een ruimte-probleem is dan moeten we eens goed kijken naar het ruimtegebruik (met gemiddeld 500 inwoners per km2 is er objectief gezien in Nederland zeker niet heel veel ruimte).
Mij lijkt het dan als eerste aangewezen om het autogebruik te rantsoeneren ... je maakt enorm veel (misbruikte) ruimte vrij door de auto van de weg te halen.

Kennelijk is er geen ruimte-probleem hoogstens lokaal een distributie-probleem.

= = = = = = = = = = = = = = =

Overigens is het - als je het doel "besmettingskansen verkleinen" wilt optimaliseren - eigenlijk raar en zelfs contraproductief dat men in België probeert iedereen uit zijn eventuele tweede woning te verjagen. Wil je de besmettingskansen verkleinen dan is het een enorme winst wanneer je niet met dichtheden van 1.000 of meer inwoners per km2 (zoals in grote steden) opeen gepakt woont - alleen al bij het boodschappen doen kom je dan een enorm netwerk van mensen tegen (bij die frisse neus wordt het daarna alleen maar erger, want de "frisse" bestemmingen zijn beperkt in en rond een grote stad). Ga je voor langere tijd naar je tweede woning in een regio met nog geen 100 inwoners per km2 dan kom je in een lokale supermarkt met een kleine (en vaste) klantenkring en daarmee is het besmettingsrisico enorm veel kleiner (en bij de frisse neus kom je wellicht zelfs niemand tegen.

Wat men in Frankrijk deed was dus veel slimmer: Daar werd in geval van meer dan één woning gevraagd om er één aan te wijzen als je domicilie, je het confinement gold/geldt daar dus voor die aangewezen woning.