Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewone fietshelm versus full face helm - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gewone fietshelm versus full face helm

Fedor schreef:
wo 20 mei, 2020 17:13
liefhebber schreef:
wo 20 mei, 2020 16:23
Helaas is deze helm alleen in een winterse uitvoering verkrijgbaar, en te warm voor op de fiets.
https://www.ribcap.com/pages/testing
Dit is toch een zomerversie? Of is dit een andere "helm"?

https://www.ribcap.com/collections/summer
Volgens mij draagt Gregory Porter deze ook, of is dat de wintervariant? :lol:
Naast de al genoemde clinics, een wat duurdere oplossing waarvoor je geen helm nodig hebt, koop een ligfiets, of ga er eens eentje huren/lenen. Misschien is het wel helemaal niks maar als je het presteert daar mee over de kop te gaan dan ben je een van de weinigen die dat lukt. De tijd die het je kost om er een beetje mee uit de voeten te kunnen is misschien wat langer dan je wil, maar toen je als klein kind leerde fietsen duurde het ook wel even voor je het onder de knie had.
PS als je valt met een ligfiets is dat (in mijn geval) bijna altijd met een lage snelheid, als je tot stistand wilt komen of net wil wegfietsen, de schade is dan meestal het ego en een blauwe plek.
Die ribcap helm, lijkt me een goeie.
Is 'ie veilig?
Waarschijnlijk minstens zo veilig als die wielerhelmpjes uit de 70-er jaren.
Lijkt me toch een mooie compromis tussen niks en een forse helm.
sorry, dubbel geplaatst
Misschien is een fietsairbag een goede optie, heeft iemand ervaring met zo'n airbag?

https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/hov ... irbag.html
Ik dacht eerst aan een 1 april grap, maar zo'n airbag bestaat dus echt.

Ik betwijfel of ik er iets aan gehad zou hebben, want ik viel zo snel dat zo'n airbag niet snel genoeg zou zijn geweest.

_Peter_ schreef:
wo 20 mei, 2020 22:14
Naast de al genoemde clinics, een wat duurdere oplossing waarvoor je geen helm nodig hebt, koop een ligfiets
Lijkt me ook niks. Als ligfietser ben je veel minder zichtbaar in het verkeer. Dat weet ik zeker omdat ik eens bijna tegen een ligfietser op ben geknald nadat die ineens vanachter een auto vandaan gefietst kwam.

Ik blijf eerder geneigd om voor de clinic mountainbiken te gaan. It's all in the mind. Daar ben ik het wel mee eens.
ivokremer schreef:
do 21 mei, 2020 08:37
Ik betwijfel of ik er iets aan gehad zou hebben, want ik viel zo snel dat zo'n airbag niet snel genoeg zou zijn geweest.
Je hebt juist snelheid nodig om de Hövding af te laten gaan, airbags werken ook voor de auto en dat zal hier niet anders wezen



Dat de ANWB ook al Hövding verkocht wist ik niet.
Het zou best kunnen dat die Hövding in dit geval helemaal niks zou uitmaken want het ding zit overal behalve voor je gezicht.
daulagari schreef:
do 21 mei, 2020 09:24
Het zal ook eens een keer géén BMW zijn ;)
In het filmpje wordt wel gezegd dat de airbag de eerste drie keer niet uitklapte...

Dan toch maar liever met helm op fietsen.

Ik heb mijn rechterhand ook nog steeds kapot.

Bij mij zijn het altijd mijn knokkels die het moeten ontgelden. En hoe het precies komt weet ik niet, maar zowel na de crash van 2010 als na de crash in dit jaar liggen bij mij de knokkels van mijn rechterhand open. Twee heel verschillende fietsen en oorzaken voor salto's voorwaarts en toch is dat hetzelfde.
Dat die airbag te traag zou zijn... vergeet het maar, die is bliksemsnel. Maar het ding is wel duur met 350€, en ik vind die enorme kraag nog meer hinderlijk dan een helm. Zoals gezegd, de keuze is aan jou.

En als je handen kapot zijn na een val, denk dan eens aan handschoenen. Die vind je ook in alle prijsklasses en kwaliteiten. Maar misschien ineens ook de skate afdeling van je sportwinkel bezoeken voor pols, elleboog en kniebeschermers, of gewoon een motorpak kopen.
Ik raad een paar lessen judo aan. Daar leer je hoe te vallen.

Oja en fietsendieven komen echt niet per definitie uit Polen :roll:
Nee, niet per definitie, maar de politie heeft nu eenmaal achterhaald dat de fietsendieven die de fiets van mijn vriend gejat hebben wél uit Polen kwamen.

Ik heb trouwens in Polen gefietst. Mijn ervaringen met Polen zijn nogal wisselend. Ik heb hele botte Poolse mensen meegemaakt en hele vriendelijke. Het land zelf is mooi, veel mooier dan ik had verwacht, maar aan de kust wel erg dichtbevolkt en de dorpjes daar vond ik er alleen maar leuk vanwege het toerisme.

Poolse mensen die ik op de camping heb gesproken waren veel welvarender en ontwikkelder dan ik had verwacht. Ongeveer vergelijkbaar met Nederlanders. Dat had ik ook niet echt verwacht.

Ik heb vroeger aan judo gedaan. Als je op valbreken doelt: dat is bij een val voorwaarts veel lastiger dan bij een val achterwaarts. Bij een val achterwaarts kun je namelijk veel makkelijker een gestrekte arm gebruiken waarmee je dan je val kunt breken. Bij een val voorwaarts buigt je arm door waardoor je er niets aan hebt.

Het enige dat ik zou kunnen verzinnen is dat ik zodanig voorwaarts zou kunnen leren vallen dat ik eerst met mijn onderarm de straat raak en vervolgens met mijn gezicht mijn onderarm, zodat mijn onderarm werkt als "kussen" en ik mijn gezicht niet aan de straat open haal. Maar dan loop ik het risico dat ik mijn onderarm breek, want die wordt dan geplet.
gios schreef:
do 21 mei, 2020 14:20
Ik raad een paar lessen judo aan. Daar leer je hoe te vallen.
Ik heb als kind jaren op judo gezeten. Daar heb ik meerdere keren iets aan gehad bij valpartijen met de fiets, ook al waren die valpartijen tientallen jaren later. Het nut van judo als kind is namelijk dat je het valbreken aanleert als reflex. Tijdens een val valt er niks na te denken.

Bij valbreken voorover is het idee dat je de klap 'afrolt'. Je vangt de klap dan achtereenvolgens op met je hand, je onderarm, je schouder, je zijkant en je benen, maar in ieder geval niet met je hoofd. Voorover komt dat neer op een koprol. Ik heb dat twee keer op asfalt gedaan waarvan de laatste zeker 25 jaar na de laatste judoles. Ik hoop dat het niet meer nodig is, want het was heftig en vroeger was ik wél van onbreekbaar rubber maar nu niet meer vrees ik.
Van hoofdbrekens naar valbreken.... ik snap het niet meer. Je ziet zoveel beren op de weg dat je het plezier van het fietsen niet meer ziet.

Je leert met het fietsen meer het plezier terug vinden dan hier allerlei doemscenario’s op het forum voorleggen.

Ik zou zeggen: stap op de fiets, blik op oneindig en gaan met die banaan.
Leon schreef:
vr 22 mei, 2020 09:55
Voorover komt dat neer op een koprol. Ik heb dat twee keer op asfalt gedaan waarvan de laatste zeker 25 jaar na de laatste judoles.
Dan heb jij duidelijk meer aan judo gehad dan ik, want ik deed vroeger die koprollen ook wel met judo, maar tijdens mijn salto's voorwaarts heb ik er geen donder aan gehad.

De eerste salto voorwaarts ging relatief traag voor mijn gevoel, maar was in het donker, toen kon ik de grond niet zien tijdens de val. Dus kon geen inschatting maken voor een koprol. Al vraag ik me af of dat met die valhoek had gekund als ik er de reflexen voor had gehad.

De tweede salto voorwaarts was wel bij daglicht, maar het allemaal ging zo ontzettend snel dat er pas tijd was voor een reflex nadat ik met mijn gezicht het asfalt had geraakt. De enige reflex die ik na die klap kon maken was een klein beetje opzij draaien met mijn lichaam zodat ik niet op mijn buik maar op mijn rug kwam te liggen.

Mijn litteken is nu trouwens voor 90% genezen en mijn voortand is niet gevoelig meer. Dat geeft me wel weer een stukje zelfvertrouwen. Ik denk dat ik later vandaag maar eens mijn Santos pak en een eindje ga fietsen.
ivokremer schreef:
vr 22 mei, 2020 11:39
Ik denk dat ik later vandaag maar eens mijn Santos pak en een eindje ga fietsen.
En? Lekker gefietst?
Ja, 37km volgens Google Maps. Beetje regen gehad onderweg, veel harde tegenwind, maar ik ben er enorm van opgeknapt.

Vanuit Groningen richting Engelbert, onderweg rechtsaf geslagen naar Westerbroek, ter hoogte van Foxhol richting Zuidlaren gefietst en Zuidlaren terug naar Groningen.

Ik zat heel erg in mijn hoofd teruggetrokken toen ik begon en toen ik weer thuis kwam voelde ik me een stuk opener.

In het begin zat ik me nogal ongemakkelijk te voelen op mijn Santos, maar dat is er onderweg goed uitgesleten.

Bijlagen

ivokremer schreef:
vr 22 mei, 2020 11:39
Ik denk dat ik later vandaag maar eens mijn Santos pak en een eindje ga fietsen.
Mooi dat je lekker gefietst hebt. wat voor trekkingfietsSantos heb je trouwens?
ivokremer schreef:
vr 22 mei, 2020 19:50
Ja, 37km volgens Google Maps. Beetje regen gehad onderweg, veel harde tegenwind, maar ik ben er enorm van opgeknapt.

Vanuit Groningen richting Engelbert, onderweg rechtsaf geslagen naar Westerbroek, ter hoogte van Foxhol richting Zuidlaren gefietst en Zuidlaren terug naar Groningen.

Ik zat heel erg in mijn hoofd teruggetrokken toen ik begon en toen ik weer thuis kwam voelde ik me een stuk opener.

In het begin zat ik me nogal ongemakkelijk te voelen op mijn Santos, maar dat is er onderweg goed uitgesleten.
Goed bezig! En zo lekker door blijven gaan, dan komt het vast goed :wink: