Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noodrantsoen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noodrantsoen

joukon schreef:
wo 10 jun, 2020 10:43
Zelf ben ik nu op zoek naar middelen die je direct in de natuur terug vind aan eetbare planten en kruiden.
Van brandnetel kan je heerlijke brandnetelsoep of salade maken.
Maar daar zullen bar weinig calorieën in zitten. Zaken als vezels, vitaminen en mineralen, behalve zout, zijn voor een noodmaaltijd niet zo interessant. Vruchten en noten zijn helaas niet altijd beschikbaar in de natuur.
Nou ja, is een kwestie van interpretatie. Ik ben wel eens met een feestdag in Frankrijk geweest, dan is er echt helemaal niks open. Restaurants dicht, winkels dicht, alles dicht. Ik was blij dat ik mijn (nood)pastamaaltijdje onderin de fietstas had gestopt.
Een pak Spaghetti en voldoende zout om het eetbaar te maken. Daar kun je verder alles doorheen gooien wat je nog in de tas hebt. Zakje vis (dus geen blikje) bij de spaghetti is dan een feestmaaltijd na een dag fietsen. Hoort wel een biertje of glaasje wijn bij, maar dan moet je net als ik wel een aardige Canadees tegenkomen die midden in de bush bush een blikje erg lekkere IPA aan me meegaf :D

Erik
Brandnetelthee is een optie. Voedingswaarde is natuurlijk een dingetje.
En inderdaad zou noodrantsoen kunnen bestaan uit iets wat je warm en Koud kan eten.
Maar zolang het vuurtje brandt heeft dat mijn voorkeur.
Voor nu zit er voor 2 personen voor 1-2 dagen het volgende in;
2 zakjes havermout met suiker, zout, kaneel en cranberry’s
2 eiwit en muesli repen.
2 zakjes noodles met cupje pindakaas
1 zak Knorr oid met pasta die je moet koken.
Gewicht 700 gram.

Anja
Bert van Sprang schreef:
wo 10 jun, 2020 09:58
Die van in 6 min gaar kan ik niet meer vinden, als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Mijn favoriet is Knorr Spaghetteria. De Duitse variant hoeft maar 6 minuten te koken, terwijl op de Nederlandse 9 minuten staat vermeld. Al-dente versus prutgaar? :shock:
Ons noodrantsoen is wisselend, d.w.z. niet alles wat ik hierna opnoem hebben we allemaal bij ons, maar voordat de trip begint maken we een keuze:

mueslirepen, ontbijtkoek (Vlugge Japie van de Lidl), een worst (Brandt & Levi, ook lekker bij een glas wijn 's avonds), of droge worst, een blik rundvlees van de slager (is koud ook goed te eten), havermout, pakjes bamisoep van Indomie, kant en klare pasta gerechten in een zakje, Käsespätzle (in een zakje), aardappelpuree, blikje groenten (wortelen en/of doperwten)

Vaak is het zo dat we voor één dag "nood"rantsoen meenemen. Bijvoorbeeld wat mueslirepen en/of ontbijtkoek voor overdags, een zakje aardappelpuree of Käsespätzle met een blikje rundvlees van de slager en een blikje wortelen o.i.d.
Vaak hebben we toch ook wel voor ons drieën 3 pakjes bamisoep van Indomie. Dit weegt bijna niks en is als lunch ook best lekker, of als avondmaaltijd met een gekookt of gebakken ei erbij.

Nu is het wel zo dat "noodrantsoen" voor ons een begrip is in de zin van: mochten we geen supermarkt tegenkomen onderweg, of daarvoor teveel moeten omrijden en we hebben we daar geen zin in en er is ook geen restaurantje of eettent te vinden onderweg of bij de overnachtingsplaats, dan hebben we altijd wel een (avond)maaltijd in de tas zitten.
Dus wat is dan eigenlijk "nood" :wink:

Aan het eind van de vakantie is het toch wel opgegeten. Als dat halverwege de vakantie is, vullen we het "nood"rantsoen weer aan met wat we in de supermarkt kunnen kopen en is ook dat aan het eind van de vakantie toch ook weer op.
Ruud;
Na 1 minuut koken in je slaapzak stoppen werkt ook.
Gaart goed na.

Anja.
Anders schreef:
wo 10 jun, 2020 12:05
Nou ja, is een kwestie van interpretatie. Ik ben wel eens met een feestdag in Frankrijk geweest, dan is er echt helemaal niks open. Restaurants dicht, winkels dicht, alles dicht. Ik was blij dat ik mijn (nood)pastamaaltijdje onderin de fietstas had gestopt.
Je hebt gelijk. Ik dacht dat Anja bedoelde dat ze off-the-grid zou gaan, maar als bv een feestdag in Frankrijk al een 'noodsituatie' is, zijn de eisen aan een noodrantsoen ook wat anders. :lol:
Dat off grid is voor later, we oefenen wel een beetje met ‘wild’ kamperen.
We hopen in Canada en de VS echt stukken te doen zonder voorzieningen.
Alhoewel langs de GDMBR wel van alles zit.

Anja
Ruud-H schreef:
wo 10 jun, 2020 12:14
Bert van Sprang schreef:
wo 10 jun, 2020 09:58
Die van in 6 min gaar kan ik niet meer vinden, als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Mijn favoriet is Knorr Spaghetteria. De Duitse variant hoeft maar 6 minuten te koken, terwijl op de Nederlandse 9 minuten staat vermeld. Al-dente versus prutgaar? :shock:
Honig Spaghettini (gesneden spaghetti). Op de verpakking staat "ideaal voor kinderen", maar ook voor mij 👌
Kooktijd 4-5 minuten.

Ik gebruik ook wel eens noodles ipv pasta: 2 minuten kooktijd.
Als ik wild ga kamperen kook ik liever niet, dan eindigen m'n noodles meestal in de bomen. Maar misschien ben ik gewoon té wild.
Wij nemen ook altijd wel enkele zakjes met gezouten noten mee, bijvoorbeeld cashew noten of amandelen. Zeker bij warm weer helpen die goed tegen dreigend zouttekort, wat ik meestal herken aan een gebrek aan kracht in de benen halverwege de middag. Zoetigheid helpt dan niet echt, maar na wat zouts gegeten te hebben, krijgen de benen er meestal wel weer zin in. En - anders dan chips (die ook veel ruimte innemen als je ze een beetje heel wilt houden) - zijn zoute noten ook lekker door het avondeten. Al doet zo'n bus met pringles het wel leuk op een foto...

Afbeelding

In het hoge noorden, waar we soms dagenlang geen winkels tegenkwamen, hebben we veel plezier gehad van drie zelf gebakken broden: niet luchtig, maar wel goed gevuld met noten, zaden en gedroogde vruchten. Meestal deden we er licht gezouten boter (die smolt niet bij de daar heersende zomertemperaturen) en appelstroop op. Het laatste sneetje was na drie weken nog goed te eten.

Afbeelding


Afbeelding

In Frankrijk sla ik altijd wat meer eten in dan ik op één dag nodig heb, zodat altijd ik ergens kan kamperen waar echt niets te koop is. Mijn avondmaal kan er dan zo uitzien:

Afbeelding

Boter, camembert, doos met cashew noten, chocola en stroopwafels had ik nog over van eerdere dagen. Stokbrood had ik die ochtend nog gekocht en de appel had ik onderweg van een boom geplukt.
Flix schreef:
wo 10 jun, 2020 11:24
Droogvoer als pasta's, noodles is onbereid niet te eten.
Tijdens mijn veldwerk voor mijn studie knaagde ik wel regelmatig een pak droge spaghetti weg ;)
Kees herkenbare plaatsjes.
stokbrood met kaas of humus en eitje doen het altijd goed.
Noten zijn altijd lekker zeker gezouten.
Ik was benieuwd naar een noodrantsoen wat meestal onder in zit en als er niks meer is je daar van ellende (of bij honger met trek) aan begint.
De leukste tip vond ik de noodles met kuipje pindakaas.
De rest was herkenbaar of net iets anders dan ik ken.
Dat zelfgebakken brood, daar heb ik dan wel oren naar. Heb je recept? Of is dat vergelijkbaar met tourbrood wat lang geleden in de Hoogtelijn stond van nkbv.
Bleef ook dagen goed.

Anja
Tijdens gewone werkdagen leef ik overdag op https://jimmyjoy.com/collections/all/pr ... enny-shake. Plenny shake, ik heb wel eens zitten kijken of dit mee te nemen is op reis, maar dat word te zwaar 500gram per dag (niet handig als je 21dagen weggaat)
Misschien wel interessant als noodrantsoen. daar had ik nog niet over nagedacht.
dijken63 schreef:
wo 10 jun, 2020 15:18
Dat zelfgebakken brood, daar heb ik dan wel oren naar. Heb je recept? Of is dat vergelijkbaar met tourbrood wat lang geleden in de Hoogtelijn stond van nkbv.
Het recept van ons survivalbrood kan ik niet zo snel vinden, maar het lijkt inderdaad verdacht veel op dat toerbrood.
Een Zwitserse wandelaarster vertelde me ooit dat ze altijd een portie 'pumpernickel' bij heeft, zo'n vochtig zwart roggebrood dat eeuwig goed blijft. Dat bewaart ze voor noodgevallen. Dit inspireerde me. Sindsdien heb ik tijdens lange reizen onderin mijn rugzak of fietstas vaak zo'n klein vierkantig pakje met enkele sneden van dat bitterzoete zware brood bij. Meestal reist dat mee tot het einde van de vakantie, waarna ik het opeet bij een stukje kaas en een tomaat. Heerlijk.
Als je nog wel gaat koken: dunne spaghetti en saus in poedervorm.
Voor onderweg, als het niet te heet is: Snickers.
Voor onderweg, als het te heet is: zo'n rol gortdroge compacte koekjes

Hmm... dit lijkt wel mijn gewone rantsoen 😜

Culinair enzo interesseert me niet. Ik eet op fietsvakantie vooral om energie aan te vullen.

(Maar als er zout/vet gesnackt kan worden, ga ik vervolgens wel helemaal los hoor.)
Bert van Sprang schreef:
wo 10 jun, 2020 09:58
Die van in 6 min gaar kan ik niet meer vinden, als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
6 Minuten heb ik niet, wel 7. Pasta Tomato Mozzarella van Culiquick. Voor nog geen Euro bij de .....Action. 146 gram, voor 1 á 2 personen staat op de verpakking. Voor 1 persoon te veel vind ik, voor twee te weinig. Ik neem dan meestal een portie van 100 gram mee. Goed voor ongeveer 400 kcal.

https://www.action.com/nl-nl/p/culiquic ... ozzarella/

Ook verkrijgbaar in Quattro Formaggi.

Maar het is wel de Action, kan zo maar uitverkocht zijn.
Ik hoorde iemand couscous zeggen trouwens, dat heb ik bijna ook altijd wel ergens onder in mijn fietstas zitten. Ik heb mijn Trangia-setje opgevuld met kruiden tegen het rammelen, dat weegt vrijwel niks maar daarmee is zelfs kale couscous lekker te maken.

Afbeelding