Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op fietsvakantie gegaan in Coronatijd (net terug) - Forum Wereldfietser

Op fietsvakantie gegaan in Coronatijd (net terug)

Ik en mijn vaste fietsmaatje zijn op fietsvakantie gegaan in Corona tijd.

Wij waren van 8 t/m 29 juli 2020 op fietsvakantie in Nederland, België en het noorden van Frankrijk, o.a. Parijs.

Wat hebben we gedaan en gemerkt aan Corona:

1. Ons plan was om op de eerste dag latex handschoentjes in de treinen van Groningen naar Maastricht aan te doen, maar dat hebben we niet gedaan. Wel droegen we mondkapjes.

2. Het viel ons op dat supermarkten en Frankrijk strenger omgaan met mondkapjes dan Nederland en België. Als je daar zonder mondkapje een winkel in loopt, wordt je er direct uit gestuurd. Datzelfde geld voor alle andere gelegenheden zoals postkantoren en musea. Recepties van campings waren meestal veel minder streng.

3. In Antwerpen zou sprake zijn van een lockdown toen wij er (op onze terugreis vanaf Parijs) door heen kwamen. Daar hebben wij zelf helemaal niets van gemerkt. Het enige echt merkbare was dat de liften van de Sint-Anna tunnel buiten gebruik waren en dat we dus met onze zwaar bepakte fietsen de roltrappen moesten nemen.

4. We zijn geen van beiden ziek geworden door Corona. Ik kreeg wel een paar dagen last van voorhoofdholte ontsteking (en als gevolg daarvan in de ochtend flinke hoofdpijn), maar dat bleek makkelijk oplosbaar te zijn met neusspray en pijnstillers.

5. Wij hebben 21 campings bezocht en daarvan bleek er maar eentje (in Frankrijk) gesloten te zijn vanwege Covid-19. Er was een andere (in Wallonië) waarvan de Nederlandse medewerkers hetzelfde zeiden, maar mijn vader heeft dat uitgezocht en volgens hem was die camping in Wallonië gesloten vanwege twee door wegwerkzaamheden geblokkeerde autowegen voor campers en caravans.

6. De mondkapjes die we bij ons hadden waren de mondkapjes van de Action. Deze zijn acht uur bruikbaar, daarna dien je ze weg te gooien.

Kortom, ook in deze periode, waarin een hoop mensen er vanwege Covid-19 zekerheidshalve voor kiezen om hun vakantiegeld te besteden aan heel andere zaken dan een vakantie, is het heel goed mogelijk gebleken om op de bonnefooi fietsend door Europa te reizen.
Leuk verslag en interessant te lezen hoe het is gegaan. Had je campings gereserveerd of ben je gewoon komen aanwaaien? Dat is namelijk nog waarover ik twijfel. Is het handig om in de ochtend even te bellen of niet.
Wij zijn gewoon komen aanwaaien. Vooraf 21 campings reserveren is niet te doen.

De enige camping die ik zelf voor de zekerheid vooraf heb gebeld was een Nederlandse mini camping met maar vijf staplaatsen. Die bleek dan ook reeds volledig bezet te zijn, maar kon ons doorverwijzen naar een andere, veel ruimere camping een paar kilometer verderop.

Het punt dat ik met mijn openingspost wil maken is dat je je niet bang hoeft te laten maken door alle media aandacht voor Covid-19 en ook niet overgeorganiseerd te werk hoeft te gaan om een fijne fietsvakantie te gaan hebben.
ivokremer schreef:
zo 02 aug, 2020 13:58


Het punt dat ik met mijn openingspost wil maken is dat je je niet bang hoeft te laten maken door alle media aandacht voor Covid-19 en ook niet overgeorganiseerd te werk hoeft te gaan om een fijne fietsvakantie te gaan hebben.
Ben het absoluut niet met je eens met deze stelling. Kom net terug van 4 dgn Duitsland. Tuurlijk kan je overal op een camping staan en op de campings waar ik was was het allemaal perfect voor elkaar mbt covid-19. Ook in de trein, eten/drinken, winkels was het overal redelijk streng, Strenger dan 2-3 weken geleden in mijn mening.

Maar onderweg kom je genoeg dingen tegen waarvan ik vind ?????? In Munster was het echt gekkenwerk, je kon er bijna over de hoofden lopen zo druk en massaal. Ook bij aantal recreatie plekken was het enorm druk zodat overheid in moest grijpen en dingen moest sluiten.

Dus je moet maar gewoon op stap gaan en denken dat je niks kan overkomen omdat jij dat zo ervaren hebt vind ik echt kop in het zand steken. Je kan echt wel op reis is mijn mening, maar om maar te denken dat het allemaal meevalt omdat je niks opgelopen hebt, sorry hoor.
alstro schreef:
zo 02 aug, 2020 14:31
ivokremer schreef:
zo 02 aug, 2020 13:58


Het punt dat ik met mijn openingspost wil maken is dat je je niet bang hoeft te laten maken door alle media aandacht voor Covid-19 en ook niet overgeorganiseerd te werk hoeft te gaan om een fijne fietsvakantie te gaan hebben.
Ben het absoluut niet met je eens met deze stelling. Kom net terug van 4 dgn Duitsland. Tuurlijk kan je overal op een camping staan en op de campings waar ik was was het allemaal perfect voor elkaar mbt covid-19. Ook in de trein, eten/drinken, winkels was het overal redelijk streng, Strenger dan 2-3 weken geleden in mijn mening.

Maar onderweg kom je genoeg dingen tegen waarvan ik vind ?????? In Munster was het echt gekkenwerk, je kon er bijna over de hoofden lopen zo druk en massaal. Ook bij aantal recreatie plekken was het enorm druk zodat overheid in moest grijpen en dingen moest sluiten.

Dus je moet maar gewoon op stap gaan en denken dat je niks kan overkomen omdat jij dat zo ervaren hebt vind ik echt kop in het zand steken. Je kan echt wel op reis is mijn mening, maar om maar te denken dat het allemaal meevalt omdat je niks opgelopen hebt, sorry hoor.
Gecombineerd met de posting van Ivo Kremer kun je dan toch concluderen dat je prima op de fiets vakantie kunt houden in Nederland en omstreken, want overnachtingsplekken zijn geen probleem en in winkels is het streng genoeg. Wel is het zaak drukke plekken te mijden als je bang bent voor besmetting in de open lucht. Dat zou ook mijn conclusie zijn na diverse tochten in Nederland en Frankrijk de afgelopen weken.
alstro schreef:
zo 02 aug, 2020 14:31
ivokremer schreef:
zo 02 aug, 2020 13:58


Het punt dat ik met mijn openingspost wil maken is dat je je niet bang hoeft te laten maken door alle media aandacht voor Covid-19 en ook niet overgeorganiseerd te werk hoeft te gaan om een fijne fietsvakantie te gaan hebben.
Ben het absoluut niet met je eens met deze stelling. Kom net terug van 4 dgn Duitsland. Tuurlijk kan je overal op een camping staan en op de campings waar ik was was het allemaal perfect voor elkaar mbt covid-19. Ook in de trein, eten/drinken, winkels was het overal redelijk streng, Strenger dan 2-3 weken geleden in mijn mening.

Maar onderweg kom je genoeg dingen tegen waarvan ik vind ?????? In Munster was het echt gekkenwerk, je kon er bijna over de hoofden lopen zo druk en massaal. Ook bij aantal recreatie plekken was het enorm druk zodat overheid in moest grijpen en dingen moest sluiten.

Dus je moet maar gewoon op stap gaan en denken dat je niks kan overkomen omdat jij dat zo ervaren hebt vind ik echt kop in het zand steken. Je kan echt wel op reis is mijn mening, maar om maar te denken dat het allemaal meevalt omdat je niks opgelopen hebt, sorry hoor.
Ik zei NIET dat je moet denken dat je niks kan overkomen. Dat zijn JOUW WOORDEN.

Wat ik zei is dat je niet extreem voorbereid te werk hoeft te gaan.

Ik wilde dat wel even verduidelijken als je normaal had gereageerd, maar als jij mij meteen struisvogelgedrag gaat verwijten zijn wij uitgepraat.
Ik ben nu in noord Duitsland de Hanze route aan het fietsen. Mijn ervaringen zijn gevarieerd. Afstand houden is blijkbaar erg moeilijk. Mondkapjes worden hier echter ruimer voorgeschreven en ook gebruikt. Maar soms gaat het mis. Afgelopen nacht was ik op een camping waar niemand zich van God of gebod iets aan leek te trekken. Op de camping van vanavond is alles weer prima voor elkaar. Kortom, er is veel variatie en je weet niet wat je treft. Heel erg relaxed word ik er niet van. Anderzijds is het heerlijk dat ik me weer eens kan inspannen en het landchap is bij vlagen adembenemend.
"4. We zijn geen van beiden ziek geworden door Corona. Ik kreeg wel een paar dagen last van voorhoofdholte ontsteking (en als gevolg daarvan in de ochtend flinke hoofdpijn), maar dat bleek makkelijk oplosbaar te zijn met neusspray en pijnstillers."...........
Zucht
En waar heb je met je " Voorhoofdholte ontsteking" allemaal rondgezworven? Hoe hebt je je kunnen laten testen?

Verder vind ik het op zich een prima verhaal, maar hier zakt me de broek van af.
Even voor de duidelijkheid: Het gaat er minder om of jij al dan niet een milde vorm van corona opgelopen hebt, maar wie je vervolgens allemaal potentieel besmet hebt. Ik heb serieus een enorme hekel aan dat elkaar voortdurend de maat nemen in corona tijd, maar je lijkt je werkelijk van geen kwaad bewust (gelukkig).
Mijn ervaring van de afgelopen weken is dat het gewoon kan mits je niet de overbefietste vaste fietsroutes neemt. Ik zag een enorm verschil in het aantal mensen dat ik tegenkwam tussen de routedelen die ik zelf had uitgezocht in vergelijking met het stukje Elberoute dat ik kruiste en het stukje Oostzeeroute waar ik een dag of 2 op zat.
Dus dringend advies:
Maak je eigen route en pak geen voorgekookte route uit een boekje of bordjesroute.
Pas dan kom je lege campings tegen en vrijwel lege wegen.
geelfietsje schreef:
ma 03 aug, 2020 01:15
"4. We zijn geen van beiden ziek geworden door Corona. Ik kreeg wel een paar dagen last van voorhoofdholte ontsteking (en als gevolg daarvan in de ochtend flinke hoofdpijn), maar dat bleek makkelijk oplosbaar te zijn met neusspray en pijnstillers."...........
Zucht
En waar heb je met je " Voorhoofdholte ontsteking" allemaal rondgezworven? Hoe hebt je je kunnen laten testen?

Verder vind ik het op zich een prima verhaal, maar hier zakt me de broek van af.
Zit idd wel wat in.

Als je o.a. de symptomen hoofdpijn of verkoudheid hebt, is het (officiële) credo: in zelfquarantaine gaan.
Zo het draadje even opgeschoond. Over algemene discussies is al een draadje namelijk: Corona: wel of niet fietsen. Deze is hier te vinden.
Als er gewaarschuwd wordt voor symptomen als hoofdpijn, probeer ik wel logisch en zelfstandig na te blijven denken.

Als het Corona was geweest was het niet oplosbaar geweest met pijnstillers en neusspray. Stel je voor dat het wel Covid-19 was geweest. Dat zou mooi zijn zeg! Dan had ik de remedie tegen Corona gevonden!

Dus doe a.u.b. even normaal en relaxed.
We zijn net terug van zes dagen in de hitte fietsen. Vanuit Langweer (Friesland) waar we wonen zijn we naar Drenthe gereden en daar het leuke nieuwe rondje Drenthe gereden. We kampeerden. Halverwege de dag belden we telkens even naar een camping, altijd kleine campings, of er plek was. Dat was altijd het geval.
We hebben telkens geluncht en gedineerd in restaurants. Daar werd veilig afstand gehouden. Gaandeweg werden onze namen en tel.no. genoteerd. In Drenthe moest je vaak bij aankomst op het terras je handen ontsmetten. Soms was deze gel zo vies en plakkerig dat ik meteen doorliep naar het toilet om daar mijn handen te wassen.
Op de campings hangt wel eens een bordje, maar is het nauwelijks anders dan anders.

We hebben ons geen moment onveilig vanwege Corona gevoeld.
ivokremer schreef:
wo 12 aug, 2020 07:06
Als het Corona was geweest was het niet oplosbaar geweest met pijnstillers en neusspray.
Dat is dus niet waar, het kan wel degelijk ook (een voor anderen besmettelijke) Corona geweest zijn.

Een groep mensen heeft slechts milde klachten, die dus met pijnstillers op te lossen zijn. Maar deze mensen zijn wel degelijk besmettelijk voor anderen, die er in bepaalde gevallen wel (dood)ziek van kunnen worden. Laten we inderdaad hopen dat het voor degenen die je ontmoet hebt het inderdaad geen corona geweest is. Ik schrijf dit niet om jou aan te vallen maar om een foute potentieel gevaarlijke stelling te weerleggen. Jij hebt in ieder geval een fijne vakantie gehad om naar terug te kijken. Maar ik hoop dat anderen die nog gaan met soortgelijke klachten zich wel laten testen en totdat ze zeker weten dat het geen corona is, afstand houdt van anderen. Zodat een ieder die op vakantie wil of die thuis blijft en naar een openbare ruimte gaat, dit ook veilig kan doen.
ivokremer schreef:
wo 12 aug, 2020 07:06
Als er gewaarschuwd wordt voor symptomen als hoofdpijn, probeer ik wel logisch en zelfstandig na te blijven denken.

Als het Corona was geweest was het niet oplosbaar geweest met pijnstillers en neusspray. Stel je voor dat het wel Covid-19 was geweest. Dat zou mooi zijn zeg! Dan had ik de remedie tegen Corona gevonden!
Pijnbestrijding is geen medicijn. Het waren symptomen die ook op Corona van toepassing zijn dus je hád besmettelijk kunnen zijn.

Continue wordt er op gehamerd: met klachten die mogelijk op Corona duiden: thuisblijven. Ik neem aan dat daar toch wel een zekere logica achter zit...
Ik heb 2 weken door voornamelijk Zwitserland en een stukje Italië gefietst in juni en juli.
Nooit het gevoel gehad dat er risico's genomen werden in supermarkten, op campings, in de trein en in restaurants.
Maar hou je gedeisd en ga niet naar plekken waar mensenmassa's te verwachten zijn en als het ergens druk is blijf er dan weg.
Mondkapje bij de hand, veel handen wassen en veel plezier op de fiets!
ivokremer schreef:
wo 12 aug, 2020 07:06
Als er gewaarschuwd wordt voor symptomen als hoofdpijn, probeer ik wel logisch en zelfstandig na te blijven denken.

Als het Corona was geweest was het niet oplosbaar geweest met pijnstillers en neusspray. Stel je voor dat het wel Covid-19 was geweest. Dat zou mooi zijn zeg! Dan had ik de remedie tegen Corona gevonden!

Dus doe a.u.b. even normaal en relaxed.
Die laatste zin vind ik helemaal prima.

Wat je daarvóór schrijft geeft te denken. Je gaat er compleet aan voorbij dat Corona in verschillende gedaantes optreedt bij verschillende mensen. Sterker nog, de range loopt van niet of nauwelijks klachten tot een dodelijke slooptocht door het lichaam. Veel Corona"patiënten" kunnen misschien al geholpen zijn met bij wijze van spreken een neusspray, maar dat gaat voor de zwaardere Coronapatiënten niet op.

Dat hetzelfde virus door mensen door wordt gegeven en zo verschillend uitpakt van geval tot geval levert soms verwarring op en kan tot een gevoel van schijnveiligheid leiden (bij voorbeeld voor wie geen ernstige gevallen kent). We weten nog steeds onvoldoende hoe we de ziekte het beste kunnen bestrijden, maar we zijn nu toch wel zo ver dat we weten dat bij uitstek óók lichte symptomen op Corona kunnen duiden?

Hans
ivokremer schreef:
zo 02 aug, 2020 13:30
Ik en mijn vaste fietsmaatje zijn op fietsvakantie gegaan in Corona tijd.

4. We zijn geen van beiden ziek geworden door Corona. Ik kreeg wel een paar dagen last van voorhoofdholte ontsteking (en als gevolg daarvan in de ochtend flinke hoofdpijn), maar dat bleek makkelijk oplosbaar te zijn met neusspray en pijnstillers.
Overigens zou ik hier niet over oordelen zonder het hele plaatje van die dagen te kennen. Als Ivo die paar dagen extra voorzichtig is geweest, op rustige momenten naar het sanitair is gegaan, en consequent op heel ruime afstand van andere mensen is gebleven, heeft hij het naar mijn mening niet gek gedaan. Iedereen kan op vakantie ergens last van krijgen. Het gaat er mijns inziens ook om hoe je daar ter plekke mee om gaat. Wat let je om je op vakantie te laten testen?

Maar concluderen dat, als neusspray geholpen heeft, het dus geen Corona geweest zal zijn duidt misschien wel op zelfstandig nadenken, maar dan zonder dat je het nodig vindt om je daarbij te informeren. Het was een grapje zeker. :?

Hans
Vorige week van Vlissingen naar Scheveningen gefietst in het kader van de Rand van Nederland/Grensroute. In Zeeland was het gezellig druk. Overnacht op Goeree. Schitterende rond- cq. overvaart van de Maasvlakte naar Hoek van Holland met de Fast Ferry, mondkapplicht. Iedereen kreeg een flesje drinken aangeboden, mondkapjes gingen massaal af. Lacherige sfeer.
Vanaf Hoek van Holland was het erg druk. Er stonden grote gele borden langs de strandopgangen: "Bij drukte. Ga naar huis." Zelden een nuttelozer bord gezien. Eerder In Rockanje was het in de supermarkt al dringen geblazen, alsof het hamstertijd was. In Scheveningen bij het befaamde visrestaurant bij de haven lekker gegeten, anderhalve meter werd in de rij bij de bestelling zéér krap geïnterpreteerd zullen we maar zeggen.
Voor alle duidelijkheid: geen enge symptomen tot nu toe!

Afbeelding
Lekker rustig bij Ouddorp