Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bloedbroeders/zusters gezocht - Forum Wereldfietser

bloedbroeders/zusters gezocht

Voor een reis naar Argentinië en Bolivia heb ik besloten inentingen tegen hondsdolheid te nemen. In Leiden (en Wageningen?) kun je die veel goedkoper krijgen als je met minimaal 3 personen bent. Je deelt dan een ampul ent-vloeistof. In Leiden kost het dan 3*22 euro (tegen alleen 3*62 euro). Wie willen op korte termijn ook inenting tegen hondsdolheid en op deze manier veel geld besparen? Mijn agenda is flexibel, dus afspraken maken moet lukken. Voor een soortgelijke regeling in Wageningen ben ik ook te porren, hoewel Leiden voor mij handiger is.

Lisette

In Wageningen kosten die inentingen 29 euro per stuk. Volgens mij maakt het niet uit met hoevelen je komt, ze hebben gewoon een andere wijze van inenten. In Wageningen doen ze dat intracutaan, dus onder de huid, bij bv. Hulpverlening Gelderland Midden intramusculair, dus in het spierweefsel.
Volgens de verpleegkundige in Wageningen zijn zij de enige in Nederland die het rabiës-vaccin op deze manier toedienen.
Trouwens, die 29 euro is de inclusief-prijs, dus er komen geen consult-kosten oid bij. Met drie prikken in het vooruitzicht scheelt dat een hele hoop geld!!
Bellen voor een afspraak: van maandag tm donderdag tussen 11.00 en 12.00 met 0317 48 40 22.

Succes! :D

Ik kan helaas niet met je delen want ga binnenkort helemaal nergens heen :( Maar is dat nou echt wel nodig die inenting?
Het geeft wat langer de tijd om alsnog een injectie te krijgen maar verder...
Honden zijn meestal schuw als ze besmet zijn. Hoewel ze natuurlijk ook al besmet kunnen zijn en geen verschijnselen vertonen. :?

Wij hebben ze niet genomen ondanks adviezen van GGD. Maar de honden in het Midden Oosten hebben we met flink veel geschreeuw en stenen van ons afgehouden.
Tip tegen honden: gewoon stoppen met fietsen, stil gaan staan, dan worden ze bang. Dit voelde eerst een beetje tegennatuurlijk voor mij (normaal denk ik in Nl. in het park al, help een een hond, wegwezen), maar het werkte super! Honden rennen graag achter mensen aan kennelijk.

Op eerdere reizen hebben we wel een Dazzer gehad (ook aanbevolen door GGD Groningen) maar deze werkte voor geen ene meter. :evil: Weggegooid geld dus! Geen hond heeft iets van dat ding aangetrokken.Misschien hadden we het apparaat richting de hond moeten gooien...

Nou ik raak wat offtopic.

Hopelijk vind je nog wat mensen. In ieder geval fijne reis!

Groet Marieke

Spinnetje schreef:Maar is dat nou echt wel nodig die inenting?
Het geeft wat langer de tijd om alsnog een injectie te krijgen maar verder...
Honden zijn meestal schuw als ze besmet zijn. Hoewel ze natuurlijk ook al besmet kunnen zijn en geen verschijnselen vertonen. :?
Sterker nog: het virus kan twee weken na de dood van een besmet dier in het dode dier in leven blijven...

Ten tweede de verschijnselen: (...)daarna treden slik- en ademhalingsproblemen op, waarna men altijd overlijdt.

Ten derde: het komt voor onder vee, huisdieren en andere zoogdieren: zoals vossen, honden, wolven, jakhalzen, apen en vleermuizen en komt - met uitzondering van Engeland, Ierland, Scandinavië, Australië en Nieuw-Zeeland- overal ter wereld voor.

Ten vierde en wellicht het belangrijkste:
als je niet gevaccineerd bent, zul je, na een verdachte beet, een behandeling met specifieke immunoglobuline en minimaal 5 rabiësvaccinaties (op dag 0, 3, 7, 14 en 30) nodig hebben. De immunoglobuline is een serum, gemaakt van menselijk bloed. Volgens het Vaccinatiecentrum in Wageningen zul je gerust aan het serum kunnen komen, maar van wiens bloed is het gemaakt???
En is dat bloed getest op HIV of andere ziektes?
Ben je reeds gevaccineerd, dan wordt in ieder geval één herhalingsvaccinatie gegeven.
De keuze lijkt me duidelijk. Doe mij maar gewoon drie prikjes à 29 euro per stuk in Wageningen!

Groetjes,
Aaldrik
(ga 30 mei mijn laatste prikkie halen)

(bron: folder Rabiës van Hulpverlening Gelderland Midden)

Ik lees dit draadje met veel intresse. Ik wil ook mijn prikken nog gaan halen, dus eventueel kan ik wel afspreken.
Ik begrijp dat je 3 prikken voor rabies nodig hebt? Hoeveel tijd gaat daar over heen?

Mijn vriendin woont momenteel in parijs. Ze is 1 week in nederland voordat we op reis gaan naar istanbul. Weet iemand of je die prik ook zelf mag toedienen? Of kan je de inentingen ook in het buitenland halen?

Mijn besluit over de inenting staat vast, dus daar ga ik de discussie niet meer over aan. Typisch geval van kleine kans*grote gevolgen=moeilijk in te schatten risico.

Het gaat inderdaad om 3 injecties, normaliter op dag 0, 7 en 21. Ik ga ervan uit dat dat ook voor de Leidse methode geldt. Ik ga morgen in elk geval even bellen met Wageningen. Het is weliswaar wat ver weg voor me, maar wel aantrekkelijk. Dank voor de tip!

Ik vertrek op begin juli naar Buenos Aires en wil dus op korte termijn met de prikken beginnen.

Overigens denk ik niet dat een arts ent-vloeistof zal meegeven om zelf te prikken, tenzij je zelf ook arts bent. In een wereldstad als Istanboel is vast wat te regelen, maar het hangt natuurlijk wel af van hoe lang je daar blijft. Als je alleen maar in Istanboel blijft, lijkt me een rabies inenting overigens niet nodig, juist omdat je daar wel heel snel tegengif kan regelen als het misgaat. Op de altiplano van Bolivia lijkt me dat een stuk ingewikkelder.

HAHA :D Je hebt me verkeerd begrepen, we gaan naar istanbul toe fietsen. Ze raden deze prik wel aan op het platteland in roemenie. Aangezien we volgend jaar ook in Azie of Zuid-Amerika willen gaan fietsen komt de prik toch wel van pas.
Bij mij wordt de prik overigens voor 75% vergoed door mijn aanvullende verzekering van 7 euro per maand. (die heb ik er in ieder geval uit dit jaar :D ).
Na wat onderzoek heb ik gezien dat ze in frankrijk ook maar 30E per prik kosten dus dat probleem is ook opgelost.

Blijft staan dat ik de prik best samen met je wil gaan halen in leiden.

:lol: OK. Nog een bloedbroeder/zuster er bij en we kunnen naar Leiden.

Het lukt kennelijk niet om een derde geïnteresseerde voor prikken in Leiden te vinden, dus ik ga morgenochtend bellen voor afspraken in Wageningen. Scheelt toch ruim 100 pieken t.o.v. de travelclinic in Rotterdam.

Lisette

Liz,

Misschien wat laat, maar 2 jaar geleden heb ik mijn rabies inentingen in Leiden gehaald. Het was toen niet nodig om bloedbroeders/-zusters te vinden. Toendertijd waren ze zo handig/aardig om op die dag voldoende mensen te verzamelen zodat het vaccin gedeeld kon worden. Heb je al naar die methode gevraagd? Enige nadeel is dat je dan minder flexibel bent met het maken van afspraken. Je dient je te schikken naar de datum die LUMC je geeft.

@Sonali. In Leiden dienen ze de injecties op dezelfde manier toe als in Wageningen, onder de huid dus. Wageningen is dus niet de enige die het zo doet.

Maikell

Dank voor de tip. Het is geregeld. Ze hebben inderdaad genoeg mensen die deze inenting in Leiden willen om het zelf te kunnen regelen. Het scheelt (3*70)-(18+3*22)=126 euro t.o.v. de Travelclinic in Rotterdam en op deze manier valt de reistijd ook mee.

Lisette