Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm of niet? - Forum Wereldfietser

Fietshelm of niet?

Fietser dood na verkeersongeluk

Een 47-jarige Bredanaar is donderdag in zijn woonplaats overleden aan de verwondingen die hij woensdagnacht had opgelopen na een val van zijn fiets. Surveillerende agenten zagen de man rond 1:30 op de Koninginnestraat 'bijzonder hard' op zijn hoofd vallen

In het ziekenhuis verslechterde de toestand van het slachtoffer snel. De man overleed daar aan hersenletsel
Op dit moment heb ik (nog) geen fietshelm. Meestal rijd ik rond de 20 km/h maar met uitschieters naar de 35-40 km/h. En dan zijn er ook nog de afdalingen die kwa snelheid flink op kunnen lopen. Bovenstaand verhaal zet me dan toch weer aan het denken. Een fietshelm beschermt niet veel maar kan net het verschil maken.

Overigens ben ik de afgelopen jaren niet meer gevallen ;)

Ik heb nog niet echt een universeel fietshelmen-topic gevonden dus daarom 1 gestart ;).
Wie gebruikt er hier een fietshelm en zo ja, wanneer?

Ik gebruik alleen een fietshelm op vakantie en dan alleen tijdens de afdaling en op stukken waar veel auto's zijn.

Ik fiets alleen op vakantie met helm, inderdaad ivm hogere snelheden bij afdalen enzo (en omdat ik toch iets op m'n hoofd wil voor de zon). In NL voor huis, tuin en keukengebruik niet, maar ik ga dan meestal ook niet veel harder dan 20-25km/h.

Roef

wij ook alleen tijdens de vakanties... wel typisch misschien..

tijdens het racefietsen dan weer wel met helm!

Als ik met mijn racefiets op pad ben dan gebruik ik altijd een helm. Om de eenvoudige reden dan ik dan veel sneller fiets en daardoor meer risico loop om te vallen.
Op fietsvakanties gebruik enkel mijn helm, net als Marcel, als ik bergaf of langs drukke wegen fiets.

Hier nog wat gegevens:
Ziekenhuizen behandelen jaarlijks fietsers na ongeval

Jaarlijks belanden 67.000 fietsers op een Spoedeisende hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis na een ongeval. Bijna een kwart van de slachtoffers loopt hoofdletsel op. Bij de meeste fietsongevallen (70%, 47.000) is geen andere verkeersdeelnemer betrokken geweest.

De top 5 van ongevaloorzaken is:
1. Val van fiets (60%, 40.000 ongevallen).
2. Botsing met een personenauto (11%, 7.500 ongevallen).
3. Bekneld tussen fietswiel, fietsspaken (7%, 4.800 ongevallen)
4. Botsing met een obstakel, zoals stoeprand, paal of boom (7%, 4.500 ongevallen).
5. Botsing met andere fietser (6%, 3.800 ongevallen).

Van de 67.000 op een SEH behandelde fietsers wordt jaarlijks 12 procent ( 8.000 fietsers) in het ziekenhuis opgenomen. Het percentage opname neemt toe naarmate de slachtoffers ouder zijn. Bij kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar is dit 7 procent. Bij oudere fietsers tussen de 55 en 75 jaar is dit 20 procent.

Bij ruim 15.000 fietsers die jaarlijks op een SEH worden behandeld is hoofdletsel geconstateerd. Van deze slachtoffers heeft 5% (3.500) ernstig hoofdletsel opgelopen, zoals een hersenschudding of hersenletsel.
Vooral kinderen in de leeftijd van 5 tot 10 jaar en jongeren in de leeftijd van 15 tot 20 jaar lopen veel hoofdletsels op, respectievelijk bij 26% (1.600) en 27% (1.800) van de fietsongevallen.

De bovenstaande cijfers benadrukken nog eens het belang van het dragen van fietshelmen om ernstig hoofdletsel bij fietsongevallen te voorkomen.

Bron: Letsel Informatie Systeem (LIS) 2000-2004.

Fedor schreef:Hier nog wat gegevens:
Ziekenhuizen behandelen jaarlijks fietsers na ongeval

Jaarlijks belanden 67.000 fietsers op een Spoedeisende hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis na een ongeval. Bijna een kwart van de slachtoffers loopt hoofdletsel op. Bij de meeste fietsongevallen (70%, 47.000) is geen andere verkeersdeelnemer betrokken geweest.

knip hoop statistiek

De bovenstaande cijfers benadrukken nog eens het belang van het dragen van fietshelmen om ernstig hoofdletsel bij fietsongevallen te voorkomen.

Bron: Letsel Informatie Systeem (LIS) 2000-2004.
Het smerige hier is dat gesuggereerd wordt dat het dragen van een helm het aantal hoofdletsels zou kunnen verminderen. En dat blijkt in de praktijk niet het geval. Zie voor referenties www.cyclehelmets.org

Marc Twain: "Je hebt drie soorten leugens: leugens, grote leugens en statistieken." ;)

Maar ik kan me voorstellen dat overall gezien bij de invoer van een helmplicht de verwachte extra veiligheid (deels) zal worden gecombineerd doordat mensen (fietsers maar ook ander weggebruikers) minder voorzichtig gaan rijden en dat minder mensen willen fietsen vanwege de helm.

Zo ben ik persoonlijk ook een groot voorstander voor het monteren van een 20 cm lange stalen pin op de stuurkolom van elke auto (ipv een airbag) ;)

Intressant onderwerp dit!

Ik draag een helm op vakantie en als ik op de mountainbike zit maar niet elke dag als ik 20km door Amsterdam fiets!! Klopt natuurlijk helemaal niks van!

Tijdens mijn vakantie heb ik een lullig val gemaakt met 3kmh waardoor ik met een flinke klap met mijn achterhoofd de asfalt raakte - zonder helm had ik wel een dikke bult opgelopen!!

Waarom doen we zo raar in NL over het dragen van een helm als we een 'gewone' stukje gaan fietsen?

Mischien trap je maar 20kmh maar als je aangereden wordt door een auto die met 60 rijd heb je de helm heel hard nodig!

m-gineering schreef: Het smerige hier is dat gesuggereerd wordt dat het dragen van een helm het aantal hoofdletsels zou kunnen verminderen. En dat blijkt in de praktijk niet het geval. Zie voor referenties www.cyclehelmets.org
Sterker nog, er staat dat het dragen van een helm ernstig hoofdletsel bij fietsongevallen voorkomt i.p.v vermindert.
Ofwel, je draagt een fietshelm en ernstig hoofdletsel behoort tot het verleden. :(

Froggy schreef:Intressant onderwerp dit!

Tijdens mijn vakantie heb ik een lullig val gemaakt met 3kmh waardoor ik met een flinke klap met mijn achterhoofd de asfalt raakte - zonder helm had ik wel een dikke bult opgelopen!!
Een dikke bult gaat wel weer over

Mischien trap je maar 20kmh maar als je aangereden wordt door een auto die met 60 rijd heb je de helm heel hard nodig!
Dat is hetzelfde effect als wanneer jij geen helm op hebt en de auto 58 km/h rijdt! En dat is wel OK?

En hier hebben we een van de oorzaken te pakken waarom het dragen van een helm niet helpt: de beveiliging met zo'n stukje piepschuim wordt door fietser en automobilist groots overschat

Hebben we het nog niet over rotatieletsels, oververhitting, invliegende wespen enz
Ik gebruik nog steeds geen helm
Rij dagelijks 45 km op de racefiets (woon/werk) Ook op m,n vakantie fiets draag ik hem niet
Het verstand zegt dat ik het wel moet doen, maar ik kan het niet opbrengen,heb het gevoel dat ik wordt afgesloten van m,n omgeving
Ik moet waarschijnlijk eerst een goeie klapper maken.
dik5 schreef:...
Ik moet waarschijnlijk eerst een goeie klapper maken.
En dan is het wellicht te laat.... :?

If you value your head! :P

Mensen zetten iets op hun fiets om de versnellingen te beschermen als ze vallen maar niks op hun hoofd! Vreemd - zelfs een nieuwe XTR mech kost minder dan neurochiurgie!

Iedereen moet het zelf weten (zolang de wet je niet verplicht een helm te dragen).

Het aantal fietsers zou waarschijnelijk flink dalen als een helm verplicht werd - volgens mij is dat in Australia (kan ook ergens anders zijn) gebeurd namelijk.

Tijdens vakanties en dagtochtjes in Nederland draag ik een helm. Ook tijdens een fietsweekend van de Wereldfietser, waar ik overigens de enige was.

Maar - ook voor mij geldt - in de drukke Amsterdamse verkeer naar mijn werk e.d. doe ik geen helm op.

Een extra voordeel van een helm is dat mijn - minimaal behaarde - hoofd enigzins beschermd wordt tegen de zon.

Gerd

Froggy schreef: Het aantal fietsers zou waarschijnelijk flink dalen als een helm verplicht werd - volgens mij is dat in Australia (kan ook ergens anders zijn) gebeurd namelijk.
Klopt, en het verbijsterende is dat de aantallen hoofdletsels constant bleven, hoewel de aantallen fietsers afnamen

m-gineering schreef:En hier hebben we een van de oorzaken te pakken waarom het dragen van een helm niet helpt: de beveiliging met zo'n stukje piepschuim wordt door fietser en automobilist groots overschat.
Zeggen dat een helm niet zou helpen vind ik een beetje overdreven. Ik heb al allerlei mensen zien vallen (in wedstrijd en op training) waarbij de helm in stukken was en dan zie je dat een helm wel degelijk helpt...

NickDB schreef:
m-gineering schreef:En hier hebben we een van de oorzaken te pakken waarom het dragen van een helm niet helpt: de beveiliging met zo'n stukje piepschuim wordt door fietser en automobilist groots overschat.
Zeggen dat een helm niet zou helpen vind ik een beetje overdreven. Ik heb al allerlei mensen zien vallen (in wedstrijd en op training) waarbij de helm in stukken was en dan zie je dat een helm wel degelijk helpt...
Volgens deze theorie zou je dus graag een helm van glas op je hoofd zetten :D
Een helm moet energie absorberen door te vervormen. Als een helm breekt (en dat zie je maar al te vaak bij de meest lullige valpartijtjes) dan wordt er veel minder energie opgenomen en heeft de helm dus niet zijn werk gedaan!

m-gineering schreef:Een helm moet energie absorberen door te vervormen. Als een helm breekt(en dat zie je maar al te vaak bij de meest lullige valpartijtjes) dan wordt er veel minder energie opgenomen en heeft de helm dus niet zijn werk gedaan!
Wel een beetje erg kort door de bocht geredeneerd, lijkt me. :?
Een helm bestaat over het algemeen uit twee delen, de buitenschaal en het binnenwerk. De buitenschaal is hard en vaak gemaakt van polyester of polycarbonaat. Het binnenste gedeelte is gemaakt van poystyreen, beter bekend als piepschuim. Bij een val zal de buitenste schaal de eerste klap opvangen en de krachten over een groot gedeelte van de helm verdelen, terwijl het binnenste gedeelte de energie absorbeert.
De krachten op de helm kunnen echter zo groot zijn dat de buitenste schaal breekt, maar om daaruit dan te concluderen dat de helm dus zijn werk niet heeft gedaan .......

Kunno schreef:
m-gineering schreef:Een helm moet energie absorberen door te vervormen. Als een helm breekt(en dat zie je maar al te vaak bij de meest lullige valpartijtjes) dan wordt er veel minder energie opgenomen en heeft de helm dus niet zijn werk gedaan!
Wel een beetje erg kort door de bocht geredeneerd, lijkt me. :?
Een helm bestaat over het algemeen uit twee delen, de buitenschaal en het binnenwerk. De buitenschaal is hard en vaak gemaakt van polyester of polycarbonaat. Het binnenste gedeelte is gemaakt van poystyreen, beter bekend als piepschuim. Bij een val zal de buitenste schaal de eerste klap opvangen en de krachten over een groot gedeelte van de helm verdelen, terwijl het binnenste gedeelte de energie absorbeert.
De krachten op de helm kunnen echter zo groot zijn dat de buitenste schaal breekt, maar om daaruit dan te concluderen dat de helm dus zijn werk niet heeft gedaan .......
Moderne fietshelmen (die aan minder zware eisen hoeven te voldoen dan vroeger) hebben geen harde buitenschaal