Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm of niet? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Fietshelm of niet?

De Sjelle schreef:
Louise schreef:Wat is nog mis in deze discussie (tenzij ik eroverheen heb gelezen) is dat uit onderzoek is gebleken dat fietsers met een helm op meer risico nemen.
Louise
Dit vind ik een zeer vreemde conclusie van die onderzoekers. Volgens mij zijn de mensen die de moeite doen om een helm op te zetten ofwel (heel) voorzichtig, en die gaan dan niet eventjes meer risico nemen omdat ze iets gekocht hebben uit veiligheids overwegingen, of het zijn mensen die zodanig rijden met de fiets dat ze het "ongemak" van zo een helm echt nodig vinden.
Ik vind dit ook een vreemde conclusie. Dan zou ik de vraagstelling wel eens willen zien. Als het bijvoorbeeld gaat:
Draagt u wel eens een fietshelm? Ja
Doet u aan mountainbiken? Ja
Vindt u mountainbiken gevaarlijk? Ja
Dan is de foute conclusie dat helmdragers meer risico nemen. Ik denk zelf dat mountainbikers ook meer risico dan niet-mountainbikers nemen, maar dat is met alle gevaarlijke sporten zo. Valt de vraagstelling van dat onderzoek nog ergens terug te lezen? Lekker makkelijk scoren zo voor die onderzoekers om pulbiciteit te krijgen.
De Sjelle schreef:
Louise schreef:Wat is nog mis in deze discussie (tenzij ik eroverheen heb gelezen) is dat uit onderzoek is gebleken dat fietsers met een helm op meer risico nemen.
Louise
Dit vind ik een zeer vreemde conclusie van die onderzoekers.
Dat heet risico compensatie en kom je overal tegen. De mens is nu eenmaal notoir slecht in het realistisch wegen van risico's.