Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm of niet? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietshelm of niet?

Ik draag bij het wielrennen en op fietsvakantie op (meestal) de ATB altijd een helm. Soms zet ik hem af als het bergop wat langzamer gaat en de zon op mijn hoofd brandt, dan raak ik gewoon oververhit omdat ik te weinig wind vang.

Ooit ben ik eens zonder helm een afdaling afgegaan met 55 km/u en ik vond het doodeng! Er ging gelukkig niets mis, maar het risico werd me te groot. Dat doe ik dus nooit meer. Afgezien van dat je afhankelijk bent van wat je medeweggebruikers allemaal doen, kan je bij een snelle afdaling zomaar een kuil in de weg over het hoofd zien of gaat je zwaar beladen fiets een eigen leven leiden door wat dan ook....

Even wat eenvoudige statistiek.
Overgenomen van een Amerikaans tijdschrift (naam ben ik vergeten)

Er bestaat een aanwijsbare kans op een ongeval.

Bij het dragen van een helm neemt de kans op een hoofdwond met maximaal 80% af.
Dus schaafwonden, sleutelbeenbreuk etc. niet meegerekend

Blijft over 20%: wel een hoofdwond.

Van deze 20% is het effect van de hoofdwond met maximaal 80% verminderd.

De rest mag je zelf uitrekenen.

Let op dit is de meest optimistische voorstelling van zaken, indien men met wat lagere percentages rekent is het altijd nog een dringend advies om met een helm op te fietsen.

Een collega nam een keer de helm van zjn zoon mee.
Volgens opgave ziekenhuis was de kans dat hij het ongeval zonder helm overleefd had minimaal.Zeker was een zware hersentrauma.
Hij was "alleen" maar gevallen, echter met zijn helm (hoofd) op de betonnenrand van het trottoir neergekomen. De helm was in twee stukken gebroken. Zijn zoon was met minimale hoofdverwondingen en een behoorlijke wond aan zijn onderarm er vanaf gekomen. 1 Dag ziekenhuis opname voor de zekerheid.



Ik draag bij woon werk verkeer altijd een helm.

ger1 schreef:Even wat eenvoudige statistiek.
Overgenomen van een Amerikaans tijdschrift (naam ben ik vergeten)

Er bestaat een aanwijsbare kans op een ongeval.

Bij het dragen van een helm neemt de kans op een hoofdwond met maximaal 80% af.
Oh jee, daar hebben we de 80% weer :shock:

Ach, het blijkt toch een controversieel te zijn: op de BBC site staat weer een mooi verhaaltje over een grotere kans op een ongeluk als je een helm draagt. Lager overigens als je een pruik draagt. :roll:

Peter Klomp schreef:Ach, het blijkt toch een controversieel te zijn: op de BBC site staat weer een mooi verhaaltje over een grotere kans op een ongeluk als je een helm draagt. Lager overigens als je een pruik draagt. :roll:
Die automobilisten zijn natuurlijk als de dood om een rechter aan te rijden :D Ik bestel er ook maar eentje ;-) Oh, het was om er vrouwelijk uit te zien, nou ja, dan maar lange haren nemen...

Waarom zijn automobilisten zo bang voor vrouwen?

Fiets de wereld (noch zonder pruik, lange haren of helm),
Whisky

Ik draag nooit een helm bij het fietsen. Momenteel verblijf ik in Los Angeles, een hele fietsonvriendelijke en gevaarlijke stad om te fietsen en zo'n beetje alle fietsers verklaren me voor gek omdat ik zonder helm rijd. Misschien hebben zij een punt. Maar het voelt heerlijk om de wind door m'n lange haren te voelen blazen.

Mijn ervaring is dat een helm al snel een heel warm hoofd veroorzaakt en het dragen ervan is niet comfortabel. En als je met hoge snelheid van een berg afsuist betwijfel ik of de helm significant meer zekerheid biedt bij een val. Misschien is er sprake van subjectieve veiligheidsbeleving bij diegenen die enkel een helm opzetten bij afdalen. Ik heb dan ook meer vertrouwen in preventie; zorg dat de fiets in goede staat is, dat je gefocust en fit bent, fiets zelfverzekerd ect. En uh, bij skeeleren gebruik ik evenmin een helm.

Kanttekening is dat ik geen wedstrijden rijd en vooral fiets voor de ervaring en voor het bezig zijn en niet erg in prestaties of kilometers per uur geinteresseerd ben. Overigens ben ik wel de mening toegedaan dat een helm onder normale omstandigheden de kans op letsel in geval van een valpartij of aanrijding kan verminderen - en ik dus een gecalculeerd risico neem.

Off-topic: m'n reiservaringen zijn te volgen via jozefgoesamerica.waarbenjij.nu

Groetjes,
Jozef

Nadat ik een paar jaar geleden gevallen ben en met m'n hoofd maar net een grote kei miste heb ik een helm gekocht. Deze gaat elke vakantie mee maar ik draag 'm niet altijd, eigenlijk alleen bij druk verkeer en in steden. Bij serieuze aanrijdingen etc. zal het wel niet uitmaken of je een helm draagt maar als je simpelweg valt doordat met je wiel tussen de spoorrails komt of zoiets ligt dat toch anders.

HarryG schreef:Nadat ik een paar jaar geleden gevallen ben en met m'n hoofd maar net een grote kei miste heb ik een helm gekocht. Deze gaat elke vakantie mee maar ik draag 'm niet altijd, eigenlijk alleen bij druk verkeer en in steden. Bij serieuze aanrijdingen etc. zal het wel niet uitmaken of je een helm draagt maar als je simpelweg valt doordat met je wiel tussen de spoorrails komt of zoiets ligt dat toch anders.
Volgens de nieuwste inzichten kun je beter een gewei dragen ;)
Radfahrer bei Kollision mit einem Hirsch verletzt
Ein Radfahrer ist gestern in der Nähe des schleswig-holsteinischen Wulfshagen mit einem Hirsch kollidiert.
Das Tier durchstach mit dem Geweih den Helm des 36-jährigen Radlers. Der Mann erlitt eine Risswunde am Kopf, die mit mehreren Stichen genäht werden musste.
Außerdem zog er sich bei seinem Sturz mehrer Prellungenund Zerrungen zu.
Der Hirsch blieb unverletzt. (ddp)

Een helm is multifunctioneel.

Zo doe ik er o.a. het volgende mee naast het fietsen:

- sla spoelen
- op zitten
- hoofdkussen
- fruit-/groenteschaal (met een plastic zak)
- boodschappenmandje
etc.

Wat mij aangenaam verast heeft is dat een helm (met goede pasvorm) eigenlijk lekkerder zit en minder warm is dan een petje

Op m'n roeifiets rijd ik zo'n 30 km/u. Oók naast de auto's. Het dragen van een helm geeft mij toch een veilig gevoel.

Laatst las ik ergens in een verslag van een veiligheidstest dat als je een helm draagt, de auto's bij het inhalen dichterbij langsrijden dan wanneer je géén helm draagt.

Je kan achterin je helm wél mooi twee rode achterlichtjes maken.

Victor.

Dat is me ook op gevallen. Alsof automobilisten het iede hebben dat als je een helm draagt je niet zo kwetsbaar bent, of omdat je een helm draagt je voorzichtiger fiets. Ik heb dit ook zelf gekonstateerd. Zonder helm lijken automobilisten meer ontzag te hebben.

Hoi,

Stijn

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is in Duitsland een helm verplicht. Of anders dragen in ieder geval erg veel mensen een helm...En vooral erg veel kinderen. Die kinderen worden van jongs af aan al geleerd dat je altijd met een helm moet fietsen. En met altijd, bedoel ikook altijd, dus ook bij woon-werk verkeer en ook als je achter in de tuin een beetje gaat fietsen.

hier in NL draag ik eigenlijk nooit een helm. Hoewel het eigenlijk krom is om zo nu en dan wel en dan weer geen helm te dragen, er kan altijd iets gebeuren. (maarja, dat kan ook als ik hier de deur uitloop...)
Als ik op fietsvakantie ben (in andere gebieden dan dat platte NL), heb ik wel een helm bij me, ik draag hem niet altijd. Ik draag hem dan bij afdalingen, onverharde wegen met veel losse stenen en wanneer ik denk dat het nog meer handig is om 'm op te zetten.
Ik heb wel de ervaring dat een helm lekker gaat zweten en warm wordt,daar hou ik niet zo van. Maar als ik op zo'n onverharde losse stenenweg fiets, heb ikd at er wel voor over. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat een helm je beschermd tijdens valpartijen, of het nu alleen om open wonden gaat of ook om ander letsel.

Daarnaast helpt het zeker (denk ikz elf) als je letterlijk leert vallen. Het klinkt misschien gek, maar daardoor bescherm je jezelf (ook zonder helm) al uit reflex. Ik heb bv zo'n 10 jaar gejudood nu (ben ondertussen weer eens gestopt), maar heb daar dusdanig leren vallen, dat ik in reflect al afsla bv, in elk geval vaak goed valbreek.
En ook ik kom wel eens naar terecht, en bij een harde, snelle val van je fiets kan je echt neit alles voorkomen, maar met goed leren valbreken kom je wel wat verder, denk ik zo.

Aafke

Hoi!
Snoocky schreef:Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is in Duitsland een helm verplicht. Of anders dragen in ieder geval erg veel mensen een helm...En vooral erg veel kinderen. Die kinderen worden van jongs af aan al geleerd dat je altijd met een helm moet fietsen. En met altijd, bedoel ikook altijd, dus ook bij woon-werk verkeer en ook als je achter in de tuin een beetje gaat fietsen.
Die kinderen wordt niks geleerd hoor. Iedereen weet toch dat Duitsers met de helm geboren worden :roll:
Er is hier in Duitsland al een tijdje een flinke discussie aan de gang vanwege de mogelijke (her)invoering van de Helmflicht (was afgeschaft op 08.05.1945).
Tot nu toe is het noch niet wettelijk geregeld maar het merendeel van de kinderen rijdt wel van jongs af aan met een helm. In het algemeen zijn Duitsers erg betuttelend en risiko-mijdend dus het gebruik van een fietshelm wordt hier van jong af aan aangeleerd. Ik denk dat die wet er dus wel gaat komen, vooral gesteund door het niet fietsend deel van de samenleving. Of die Helmpflicht wel zo een positief idee is, is een heel andere vraag (zie helmplicht Australie en de wetenschappelijke discussie over effecten van helmdragen). Onze duitse wereldfietskollega's bij http://www.rad-forum.de zijn ook verdeeld. Ik ben geen voorstander van de Helmpflicht.

Fiets de wereld (zonder helm maar met pet),
Whisky

Whisky,

Is die helmplicht in Duitsland echt afgeschaft op de gedenkwaardige dag 8 mei 1945?

bert sitters schreef:Whisky,
Is die helmplicht in Duitsland echt afgeschaft op de gedenkwaardige dag 8 mei 1945?
Niet iedereen heeft zich er toen bij neergelegt (net als sommige japanners). Diep in de zuidelijke beierse wouden hier rijden nog steeds fietsers rond met de verboden Stahlhelmen. In ruil voor een goede fränkische Goaßmooß heb ik er eentje gekregen van een stokoude dorstige Bergradler. Ik heb hem een beetje aangepast zodat ik in het verkeer meer opval en de mensen weten dat ik een roodrijder ben:
Afbeelding

De ventilatie is helaas niet helemaal optimaal.

Whisky

m-gineering schreef:
B@se schreef:Hi,

zelf draag ik eigelijk altijd een helm, zowel bij klouterpartijen buiten, tijdens het werk op een kraan
Dit is een heel andere situatie, waar de helm zeker prima bescherming biedt. Hier staat het hoofd stil en wordt er bv een vallende hamer van een kilo opgevangen. Dan praat je over een heel ander energieniveau als wanneer je zelf (met 60-100 kg lichaam) ergens tegen optuft
Waarschuwing: Mensen die geen zin hebben in een natuurkundig verhaaltje kunnen door gaan tot het einde van deze post. hierna zal ik nog mijn inhoudelijke mening geven over het onderwerp fiets helmen.

Hoi m-gineering,
Ik heb een aantal keer je reacties gezien, met "natuurkundige "verklaringen voor dingen. Mijn inziens sla je hier vaak de plank mis.
om ff in te gaan op je hamer voorbeeld.(ik hou het simpel, het gaat om een indicatie)
laten we zeggen dat de hamer(m=1kg) vanaf 10m hoogte valt. en op y0 de snelheid van 0m/s heeft(aangezien iemand 'm daar vast had)
voor de snelheid op een willekeurig punt(y) vanaf y0 geldt de volgende vergelijking:
v^2 = v0^2 - 2*g*(y-y0) waarbij g de valversnelling is.
dan krijgen we:
v^2 = 0 - 2*9.81*(-10-0)
oftewel v^2 = -(-196.2) oftewel v^2 = 196.2 m/s
wortel trekken levert op: 14 m/s
dit keer 3.6 om een km/h eruit te krijgen: 50.4 km/h
de Kinetische energie van de hamer = .5mv^2
dit staat gelijk aan: .5*1*14^2 = 98 Joule wat er aan brute energie op je hoofd valt(enhet zal op ongeveer een opp van 2 bij 2cm vallen = dus 98 J/4cm^2 = 24.5 J/cm^2 ! dat is al niet gering!)

om het zelfde ff kort voor een vallende fietser uit te rekenen:

snelheid: 40km/h = 11.1 m/s (hoog gegrepen, massa van de hamer was laag gegrepen)
massa: 80 kg
val hoogte: 1.5m
snelheid na 1.5 m vallen: 12,36 m/s
Kinetische energie op dat moment: .5*80*12.36^2 = 6110 J
Oppervlakte waarop wordt gevallen(laten we zeggen: 1 schouder en een hoofd, waarvan de helm de energie behoorlijk goed verspreid over 'n half helm/hoofd oppervlak)
schouder = 49cm^2 en hoofd is (gok) 120 cm^2 : totale vlak wat de klap absorbeert: 169cm^2
6110J/169cm^2 = 36 J/cm^2

zoals je ziet is het verschil qua energie per vierkante centimeter nog geen eens zo heel erg groot, en hierbij heb ik de vallende fietser op meerdere punten het voordeel van de twijfel gegeven! (dichtheid van de hamer is veel hoger, vaak wegen de hamers op de bouw meer dan 1 kg, is de hoogte groter etc. de mens is "vervormbaarder" waardoor het moment van inpact beter kan worden uitgespreid over de tijd, kleding lagen die absorberen zijn niet meegerekend, er is een hoge fiets snelheid gekozen etc etc)

Dus om te zeggen dat we te maken hebben met een compleet andere situatie is onzin. Denk de volgende keer ajb wat zorgvuldiger na als je zo een bewering maakt.

overigens: als jezelf gewoon geen fietshelm wilt dragen om wat voor redenen dan ook. Vind ik(en waarschijnlijk het gros van de overige wereldbevolking) dat prima hoor ;) Ik moest hier alleen even iets corrigeren wat me niet lekker zat.

Zo en nu mijn eigen mening over helmen:

Ik rij zelf naast fiets ook motor.. daar draag ik altijd een helm(vooral na m'n crash met 60km/h tijdens het lessen :S).
Op de fiets heb ik dat nooit gedaan, maar ik ben sinds afgelopen vrijdag begonnen met wielrennen, en heb besloten dat nu wel te gaan doen. Het vangt namelijk nog steeds een groot deel van de klap op/spreid de "impact energie" uit over een groter oppervlak en een langer moment(alhoewel je schedel dat ook al voor een deel doet). dus voor de veiligheid, en om te zorgen dat het letsel minder is bij een zelfde val als zonder helm ga ik er wel een dragen.

In de stad en alles niet, omdat dit me teveel gedoe en gesjouw is, maar op reizen(waar ik toch al van alles meesjouw etc) en tijdens het racen ga ik er zeker wel een dragen.

Het eventuele warmworden neem ik wel op de koop toe in zo een geval. Want dat is dus feitelijk het enige nadeel als ik het allemaal goed heb gelezen(op het eventuele psychologische aspect na van veiliger voelen en dus meer risico nemen na dan).

Beste fietsers!!!!!!

ik ben het er helemaal mee eens dat een helm lastig, warm en knullig kan zijn, maar ik moet zeggen dat ik sinds afgelopen zomer anders ben gaan denken over het gebruiken van een helm. De vader van mijn vriendin is in Frankrijk onderuit gegaan (waar zijn fiets niet beter van werd)en viel op zijn hoofd. de helm heeft de klap zeker opgevangen en ervoor gezorgd dat hij verder geen ernstig letsel heeft opgelopen (behalve een blauw hoofd en lichaam)

Tijdens mijn eerste fietsvakantie droeg mijn vriendin wel een helm en ik niet, waarbij wij wel afdalingen maakte van een kleine 60 a 65 km per uur. Met deze snelheden vallen kan zeer ernstig letsel tot gevolg hebben, maar op zo´n moment ben ik bezig met de kick van het zo hard en technisch mogelijk afdalen, dus denk ik niet aan het dragen van een helm.

Dit jaar ga ik wel een helm dragen tijdens de afdalingen, omdat ik vanuit het BMX rijden weet hoe hard je kunt vallen en wat voor letsel dit kan opleveren (een bekende heeft geheugen verlies door een val gehad).

Iedereen moet het zelf weten en het is ook niet altijd makkelijk en fijn, maar dat is ernstig hoofdletsel ook niet.

diet wilde ik even kwijt

grt ZERO55

ZERO55 schreef:Tijdens mijn eerste fietsvakantie droeg mijn vriendin wel een helm en ik niet, waarbij wij wel afdalingen maakte van een kleine 60 a 65 km per uur. Met deze snelheden vallen kan zeer ernstig letsel tot gevolg hebben, maar op zo´n moment ben ik bezig met de kick van het zo hard en technisch mogelijk afdalen, dus denk ik niet aan het dragen van een helm.
Hmmm, stukkie langzamer dan misschien? Tourfietsen is geen downhill :-)

Fiets de wereld (rustig aan, boven en beneden komen we allemaal),
Whisky

precies wiskey :)... moet ik zeggen dat met 50 naar beneden crossen op een recht stuk leuk is... maar veel harder zal ik nooit gaan met bagage, remmen wordt dan veelste tricky met al die extra kg's op je fiets