Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste voedsel voor fietsers? - Forum Wereldfietser

Beste voedsel voor fietsers?

Van sportartsen en dieetgoeroes begrijp ik dat koolhydraten het meest geschikte voedsel is voor fietsers omdat het snel verteerd en zo snel energie biedt. Tijdens de Tour de France zie je dan ook idd de Rabo-jongens misselijkmakende hoeveelheden pasta wegwerken. Maar mijn eigen ervaring tijdens fietsen is eigenlijk een heel andere. Ik heb zelf het idee dat vet veel beter werkt, en tijdens fietsvakanties eet ik dan ook graag pinda's, chocola, Franse kaas en vette pate, gefrituurde kippenpoten, chorizo-worst, en, als het even kan, een patatje met vette mayonaise bij het frituurkot. Op een paar stokbroodjes kun je toch niet fietsen? In Japan waren de sushi's ronduit heerlijk, maar om er nou mee de bergen over te komen....

Ik vermoed overigens dat vet veel beter het hongergevoel wegneemt dan koolhydraten (naar verluidt het succes van het Atkinson dieet) en daarom geliefd bij mij. Meningen hierover of eigen ervaring?

Als je niet te hard rijdt verbrand je vet, ga je echt tempo maken gaat dat verbranden van vet te langzaam, en schakelt het lichaam over op het verbranden op koolhydraten gaat sneller en makkelijker, maar dat moet je dus wel aanvullen, dus pasta eten.

Hi, tijdens het fietsen eet ik `gewoon` maar met de rugzak op de rug beperk ik mij vaak tot hardkecks met smeerkaas of chocopasta en tussen de middag mars of snickers, savonds meestal droogvoer.
Bas

Naarmate je beter getraind bent, zul je een groter percentage vet verbranden.

Ongetraind kun je zonder te eten ongeveer 40 km fietsen op je koolhydratenvoorraad in je lichaam.
Getraind kan die afstand oplopen tot zeker 130 km.

Het energieverschil tussen de twee afstanden wordt overbrugd door het aanspreken van de vetvoorraad van het lichaam.

Je koolhydratenvoorraad zit vooral in je lever en is zeer beperkt, en heeft tijd nodig om aangevuld te worden. Als je koolhydratenvoorraad van je lichaam op is, voel je je leeg en krijg je een hongerklop.

De vetvoorraad van je lichaam is, hoe mager je ook bent, zeer ruim. Een mager iemand zou op-en-neer naar Spanje kunnen fietsen op zijn vetvoorraad. Niet zonder een gigantische hongerklop natuurlijk. Van een hongerklop ga je wel langzamer fietsen, maar je gaat er niet dood aan.

Kortom: als je fietst is het zaak die koolhydratenvoorraad op pijl te houden, en indien uitgeput deze zo snel mogelijk weer op peil te brengen.

Die vetvoorraad zit wel snor, zolang je geen ernstige vorm van anorexia hebt.

Dat vet eten je honger beter stilt dan koolhydraten rijk eten is waar. Het is ook zo dat het eten van vet de vetverbranding stimuleert. Het is beiden geen reden om niet die koolhydratenvoorraad aan te vullen.

Groeten,

Peter

Geldt voor iedereen anders.
Hangt van je lijf af.
Het beste fiets ik met gewoon matig eten.
Vooral niet veel.
Gewoon.
Op vaste tijden.
Als ik vanuit Nederland begin is er genoeg tijd om een spijsverteringconditie op te bouwen.
Als het bergwerk begint is spijsvertering daar aan aangepast.
Ik fiets rustig. 100 km door altijd wisselend landschap.
Ik zit redelijk in het vet (92kg 185cm) en viel afgelopen vakantie een kilo of 10 af.
Die komen er in 11 maanden weer aan.
Mijn zeer broodmagere 68kg 182cm collega moest tijdens de 100 colstocht (met 12 kilo bagage over de mt Ventoux en de 99 andere hoogste cols van Frankrijk ) tegen de klippen op eten: pannen pasta, zakken dropjes en pinda's, blikken tonijn, marsen, nutsen, stokbroden met pate.Hij at vreselijk veel en kwam 3 kg zwaarder terug van vakantie. Heeft de 100 cols tocht trouwens gehaald.
niko

Gewoon min of meer als thuis, 6-8 snee bruin brood, wat fruit en wat bescuit of andere koekjes. En een warme maaltijd. Bij de thee in de avond nog een knabbel.

Ik geloof niet dat fietsen zoveel zwaarder is voor mij in vergelijking tot stevig fysiek werk dat velen in fabriek, haven of magazijn doen.

Peter_K schreef:Ongetraind kun je zonder te eten ongeveer 40 km fietsen op je koolhydratenvoorraad in je lichaam.
Getraind kan die afstand oplopen tot zeker 130 km.

Groeten,

Peter
Ongetrainde mensen rijden vlak gemiddeld zo'n 15-20km/u. De koolhydraatvoorraad (o.a. in je spieren) helpt je zo'n 1 á anderhalf uur onderweg.
Dit betekent dat je na zo'n 30km stevig vlak doorfietsen toch echt al door je voorraad heen zit. Uiteraard betekent dit niet dat je erbij neervalt, maar dat je overgaat op de vetverbranding.
Een getrainde sporter die dezelfde snelheid (dus niet hetzelfde tempo) rijdt op hetzelfde traject, zal inderdaad dit veel langer volhouden. Dit hangt af van het metabolisme, de mate van getraindheid, en overige factoren (weersomstandigheden, ziekte, steilte van de weg omhoog/omlaag, enz.).
Toppers bouwen voor zo'n 2 uur sporten aan koolhydraten op. Dit betekent bij een vlak vaartje zonder wind van 50km/u dus zo'n 100 km. Die 130 is wel erg hoog gegrepen. Uiteraard ga je ook dan over op vetverbranding. Iemand die echter veel sport is gewend om bij inspanningen de koolhydraten aan te spreken, en niet de vetten... Voor getrainde mensen is de overgang tussen de beide verbrandingen daarom wellicht wat minder genuanceerd. Vandaar het belang van de duurtraining (>2 uur) en hersteltraining.

Interessante toppic.
Ik merk dat ik tijdens het fietsen een heel duidelijke structuur in mijn eetpatroon moet hebben. Dat begint met een goed ontbijd (brood, nasi, pasta, noodels o.i.d.) en dan om de 1.5 a 2 uur weer eten. Als ik dit niet doe voel ik me ontzettend slap worden. Mijn bloedsuikerspiegel duikt dan omlaag, en dan moet ik eten.

Dit terwijl mijn vriend rustig een uur of drie zonder eten kan fietsen (en dat terwijl mijn vetreservers een stuk hoger zijn dan die van hem :lol: ).
Van vet eten houd ik niet op vakantie. Mijn voorkeur gaat uit naar brood, pasta of rijst.

Ik weet niet hoe alles volgens de boekjes in elkaar steekt, maar ik voel me prima bij mijn eetpatroon.

Wat is precies hersteltraining?
Ik merk wel dat ik, naarmate ik ouder word, trager herstel van zware inspanningen.
Hoe kan ik sneller herstellen?
Hoe zorg ik dat ik minder spierpijn heb?
Heeft spierpijn ook met eten te maken?
niko

Hoe zit het eigenlijk met het afbouwen naar een dagelijks ritme na wekenlang fietsen?

Je lichaam is eraan gewend geraakt veel energie te verwerken. Hoe voorkom je na het fietsen dat je de dan overtollige energie gaat opslaan in vet?

Roald schreef:Gewoon min of meer als thuis, 6-8 snee bruin brood, wat fruit en wat bescuit of andere koekjes. En een warme maaltijd. Bij de thee in de avond nog een knabbel.

Ik geloof niet dat fietsen zoveel zwaarder is voor mij in vergelijking tot stevig fysiek werk dat velen in fabriek, haven of magazijn doen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, maar vraag me wel af hoeveel wereldfietsers fysiek zwaar werk doen. Zelf zit ik op m'n werk gewoon de hele dag achter een computer. Thuis doe ik dat ook veel te veel met veel te weinig sport. Dat is een van de redenen dat ik op vakantie graag actief ben. Eetpatroon op reis is sterk afhankelijk van de bestemming en het soort reis. Veel meer eten als thuis doe ik op reis niet, eerder minder en dan met name minder tussendoortjes. Op reis val ik meestal dan ook duidelijk af. Bij een lange, expeditie achtige reis kan voldoende eten zelfs een probleem zijn. Je moet redelijk veel eten en als het beschikbare voedsel eenzijdig is/niet zo lekker is het moeilijk voldoende energie binnen te krijgen. Nu mogen er bij mij best een paar kilotjes af, maar uithongeren is ook niet bepaald gezond.

mvg
Wilco

Ongetrainden verbruiken bij een matig intensieve training 80% koolhydraten en 20% vet.
Goed getrainden verbruiken bij een matig intensieve training 20% koolhydraten en 80% vet.
Als je beter getraind bent ga je dus eerder over tot vetverbranding.
Bij zeer intensieve training zul je voornamelijk koolhydraten verbranden. Het verschil tussen ongetrainden en goed getrainden is in dat geval dat die laatsten een stuk harder gaan.
De opslag van koolhydraten is overigens niet te trainen: die zitten hoofdzakelijk in je lever en nemen een gigantische hoeveelheid ruimte in beslag. Als de hoeveel opgeslagen koolhydraten wel zou toenemen zou je worden opgeblazen als een ballonnetje. Dat is dus het grote voordeel van vet: zeer veel energie bij een relatief kleine hoeveelheid ruimte beslag.

“Matig intensief” is overigens op het vlakke toch al zo’n 30 km/hr gemiddeld (dat is dus de stand die AVG op je computertje aangeeft). Als je daar ver onder zit ben je amper aan het sporten en doet het er allemaal niet zoveel toe.


Trainen is jezelf eerst verzwakken door een training. Je lichaam hersteld vervolgens weer. Dat gaat normaal gepaard met overcompensatie: je wordt dus sterker dan je eerst was. Dat herstellen heeft tijd nodig. Hoe ouder je bent hoe meer tijd dit kost. Herstellen doe je door te rusten. Hestellen kan nog versneld worden door een hersteltraining: dit is laag intensief (dus echt op je dooie akkertje) voor een korte tijd fietsen. Doordat de bloedcirculatie dan wat hoger is dan tijdens het rusten door middel van op je krent zitten, zul je wat dan sneller herstellen.
Als je te hard gaat tijdens je hersteltraining werkt het averechts.
Als je zo hard traint dat je lichaam niet genoeg tijd heeft om te herstellen, blijft de overcompensatie uit (je wordt niet sterker) of erger je raakt verzwakt. Dit heet overtraining.


Spierpijn kan ontstaan door te weinig te drinken onderweg, een verstoorde zoutbalans of teveel cafeïne houdende drank (redbull etc.). Vooral in de huidige vochtige warmte kan te weinig drinken snel tot spierpijn leiden.
Maar ook door te intensief fietsen of onvoldoende getraindheid, slechte door bloeding door te strakke kleding, verkeerde afstelling van de fiets…


Als je veel hebt gefietst tijdens de vakantie is het verstandig eenmaal thuis regelmatig te blijven fietsen. En fietsen is leuk dus dat zit snor. Anderzijds gaat het hier om vakantiefietsen, dus echt aftrainen is niet nodig. En die eetgewoonten moet je snel aanpassen natuurlijk. Bij mijzelf gaat dat vanzelf.

Dankjewel Peter.
groet, niko

Mijn standaarddieet voor de afgelopen drie maanden van m'n fietsreis (en waarschijnlijk voor de komende drie maanden):

- Spaghetti met bonen
- Brood met pindakaas

En dit bevalt goed, is goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
Aanvulling:

- Melkproducten (af en toe)
- Pinda's
- Chocolade
- Cruesli
- Iets anders waar ik zo nu en dan ineens zin in heb (meer voor de smaak dan voor de voedingswaarde)

Groetjes,
Jozef

jozefgoesamerica.waarbenjij.nu

Hahahaha... ik heb het hele verhaal eens gelezen en kom nu tot de ontdekking dat ik helemaal niet aan sport doe...
“Matig intensief” is overigens op het vlakke toch al zo’n 30 km/hr gemiddeld (dat is dus de stand die AVG op je computertje aangeeft). Als je daar ver onder zit ben je amper aan het sporten en doet het er allemaal niet zoveel toe.
Ik schijn zelfs niet eens "matig intensief" te zijn, want de 30 km/hr heb ik nog nooit gehaald... nou oke, bergaf dan wel...

Toch merk ik dat mijn eetpatroon verandert en dat mijn lijf ook strakker wordt. Hoe werkt dat dan?

Groet, Rena :wink:

“Matig intensief” is overigens op het vlakke toch al zo’n 30 km/hr gemiddeld (dat is dus de stand die AVG op je computertje aangeeft). Als je daar ver onder zit ben je amper aan het sporten en doet het er allemaal niet zoveel toe.
Dat is op een vakantiefiets al gauw een inspanning van 250w of meer. Of dat intensief is hangt bovendien nogal af van de mate van getraindheid, ik zie niet veel vakantiefietsers bij dat soort inspanning nog een prettig gesprek voeren!

En gemiddelde snelheid zegt toch al weinig, als je een paar blokjes gaat intervallen is je gemiddelde ook niet zo hoog, terwijl je er toch moe van wordt ;)

renaw schreef:Ik schijn zelfs niet eens "matig intensief" te zijn, want de 30 km/hr heb ik nog nooit gehaald... nou oke, bergaf dan wel...

Toch merk ik dat mijn eetpatroon verandert en dat mijn lijf ook strakker wordt. Hoe werkt dat dan?
Misschien met een racefietsmodel? De luchtweerstand van een vakantiefiets ligt natuurlijk al een stuk hoger.

Als ik 20-25km/h fiets op vlak merk ik toch echt een hogere hartslag dan in rust, dus da's al heel wat sport voor mij ;)

Peter_K schreef:
“Matig intensief” is overigens op het vlakke toch al zo’n 30 km/hr gemiddeld (dat is dus de stand die AVG op je computertje aangeeft). Als je daar ver onder zit ben je amper aan het sporten en doet het er allemaal niet zoveel toe.
30 in het uur? dat heeft de AVG van mijn flightdeck nog nooit gehaald. Ik denk dat ik h'm maar wat andere instellingen in ga zetten :D