Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden ?! - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Honden ?!

Heel de discussie doorgelezen (nou ja, waar het over honden ging :-)), en zit toch nog met vragen.
Zelf hebben we redelijk wat ervaring met agressieve honden, diverse van de genoemde trucs uitgeprobeerd.

Nu hebben we het plan opgevat om dit voorjaar te gaan fietsen in Griekenland, Macedonië en Albanië. En deze keer zijn we niet alleen met twee volwassenen die prima met een stok kunnen zwaaien, maar ook met twee kleine meisjes. Eentje van twee – die zit in een fietskar, maak ik me niet veel zorgen om – en eentje van net vier. In de geweldige Weehoo: een aanhangligfiets. En daar gaat het om: die combinatie meisje in Weehoo-agressieve hond(en) lijkt niet zo’n gelukkige.
Natuurlijk geven we dochterlief een supersoaker (daar krijgen we vast spijt van, gezien één van ons er een meter vóór zit) of een lokale variant daarvan, én een instructie hoe zich te gedragen áls … (zonder haar angst voor alle honden aan te praten natuurlijk), maar eerlijk gezegd betwijfel ik of ze op het moment dat het nodig is tot rationeel handelen in staat is.
Heeft iemand daar nog geniale ideeën voor, of zelfs ervaring mee?
Zonder eea te bagataliseren, zou ik me niet al te druk maken. De honden die ik daar ben tegen gekomen, waren meestal te lamlendig om uberhaupt maar in beweging te komen. Als ze wel in beweging kwamen, waren ze vooral geinterresseerd in bewegende benen. Een keer wel serieus probleem gehad, toen we op korte afstand een schaapskudde moesten passeren.
Honden zijn voor fietsers nooit erg aardig, maar zo erg als in Griekenland (2016, Thessaloniki, Mount Olympus) had ik het nog niet eerder meegemaakt. Ik zou het gevaar zeker niet onderschatten. Zomaar een paar berichten uit de media:

http://www.bbc.com/news/uk-england-wiltshire-41385302

http://www.bbc.com/news/uk-england-wiltshire-41399413

Er worden dus zelfs mensen doodgebeten door roedels zwerfhonden.

Hier ook nog een filmpje om je een idee te geven wat er kan gebeuren. Zelf meerdere keren dit soort situaties meegemaakt:



Met een meisje in een Weehoo door Griekenland fietsen lijkt me zeker geen goed idee. Zelf zou ik het in ieder geval nooit doen. Het levert haar minimaal een gigantisch hondentrauma op (zelf lijd ik daar ook misschien wel een beetje aan na mijn ervaringen in Griekenland; als je heel de dag bezig bent je de honden van het lijf te houden is dat niet echt leuk)
Een meisje kan zich niet verweren. Meenemen lijkt mij het risico niet waard in gebieden die bekend staan om vervelende honden.

Dat filmpje roept wel een paar vragen op:
- Waarom zijn er zoveel honden nodig voor die schapen?
- Waarom laat de fietser de mannen niet uitpraten?
- Waarom heeft de fietser geen stok en fluitje mee?
willem.m schreef: Dat filmpje roept wel een paar vragen op:
- Waarom zijn er zoveel honden nodig voor die schapen?
- Waarom laat de fietser de mannen niet uitpraten?
- Waarom heeft de fietser geen stok en fluitje mee?
1: die zijn niet nodig, het is een ongeorganiseerde bende
2: adrenaline
3: hij doet het goed; de honden reageren goed op zijn terugblaffen, er is er niet 1 bij die echt serieus agressief erin vliegt. Daar doe je nl niks tegen, een gestoorde en agressieve (vecht)hond.
Zoveel honden is inderdaad angstaanjagend, maar ik zie nergens dat de fietser echt wordt aangevallen. In de VS geven ze ook een negatief reisadvies omdat het in Amsterdam zo gevaarlijk is. De kans dat er iets vervelends gebeurd acht ik niet zo groot. Of het prettig is daar met een jong meisje op een aanhangfiets langs te fietsen is een ander verhaal.
Ik zie verschillende van de honden in het filmpje schijnaanvallen uitvoeren. Dat is het laatste stadium voor ze echt tot de aanval overgaan. Deze fietser is heel goed weg gekomen; vooral dankzij zijn eigen optreden

In een van de links in mijn eerdere bericht, staat ook te lezen dat aanvallen door zwerfhonden in Griekenland een serieus probleem vormen. Veel mensen belanden er door in het ziekenhuis en er zijn dus zelfs mensen dood gebeten. De kans op zwaar letsel is misschien niet zo groot, maar een relaxte fietsvakantie zal het zeker niet worden...
Dank voor jullie reacties. Het klinkt heftiger dan ik dacht. We gaan wat meer specifieke informatie inwinnen over de regio waar wij willen fietsen (of hebben jullie ervaring: van Corfu naar Macedonië, slingerend rond de grens met Albanië?) en ons eens bezinnen op de beste bestemming.

Mijn referentie is het midden en oosten van Turkije, daar hebben we de meest heftige hondenervaringen meegemaakt van al de 50+ landen waar we gefietst hebben. Niet leuk, gevaarlijk, maar hanteerbaar met de juiste voorbereiding. Maar dat was geen dagelijkse dreiging. Is er iemand die in beide gebieden gefietst heeft en een vergelijking kan maken?
Wiesje,

In 2011 heb ik met de Wereldfietsers vanuit Corfu gefietst in het noorden van Griekenland en in 2014 heb ik met een kleiner groepje gefietst van Burgas aan de Zwarte Zee naar Corfu in de Middellandse Zee. Zie link voor noordelijk deel 2011 (Griekenland) en laatste stuk 2014 (Macedonie en Albanie). De eerder genoemde ervaring met de herdershonden was in de buurt van Metsovo waar ik met twee anderen een shortcut over een onverharde route had genomen. Halverwege werden we overvallen door een apocalyptisch noodweer en aansluitend belaagd door een horde herdershonden. (wij moesten de schaapskudde erg dichtbij passeren) Verder op de route geen last gehad van honden. Albanië was een verrassing: adembenemend landschap - lekker weer - vriendelijke mensen - parkjes met daaromheen koffiebarretjes en bakkers. Niet nodig en niet wenselijk (vanwege slechte staat) voor onverharde routes te kiezen. De enige drukke wegen waren de doorgaande weg langs Girokaster (brede vluchtstrook) en het stukje E86 voor Korce. Van Macedonie hebben we niet echt kunnen genieten: slecht weer en veel verkeer.

Bert
https://www.google.nl/maps/dir/Oteshevo ... !3e0?hl=nl
Nuttige info, hartelijk dank!
Kennelijk hoef je niet heel ver om door honden aangevallen te worden. Deze hondeneigenaresse was in hoger beroep gegaan omdat ze een taakstraf van 120 uur te zwaar vond en is daarin (naar mijn bescheiden mening volledig terecht) flink op d'r nummer gezet.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ger-beroep
koenfaes schreef:
di 24 jun, 2003 16:10
Weet er trouwens iemand of die ultrasone hondebieper werkt ? (DAZER - http://www.dazer.com/dog-deterrent.jsp)

Koen
De dazzer werkt nauwelijks. Oudere honden hebben ook, net als wij, een slechter gehoor. En reageren dus niet. Ik heb ook meegemaakt dat een jonge hond nieuwsgiering aan de Dazzer kwam ruiken, terwijl ik de pieper bediende. Zonde van je geld.
sjefke schreef:
do 14 dec, 2023 20:02
koenfaes schreef:
di 24 jun, 2003 16:10
Weet er trouwens iemand of die ultrasone hondebieper werkt ? (DAZER - http://www.dazer.com/dog-deterrent.jsp)

Koen
De dazzer werkt nauwelijks. Oudere honden hebben ook, net als wij, een slechter gehoor. En reageren dus niet. Ik heb ook meegemaakt dat een jonge hond nieuwsgiering aan de Dazzer kwam ruiken, terwijl ik de pieper bediende. Zonde van je geld.
De vraag van koenfeas dateert van 2003 ; hij zal er dus wel niet meer mee zitten. Maar ik ben het niet eens met Sjefke. Een Dazer werkt niet bij 100% van de honden, maar ik heb toch veel agressieve honden zien afdruipen. Soms bij het te voorschijn halen van de dazer (waarschijnlijk een Pavlov reactie) en meestal bij het indrukken van de pieper.
Zeker geen zonde van je geld als je bang bent voor loslopende honden.
Ik heb geen ervaring met de Dazer, maar weet wel dat op US sites waar over het fiets/hond-probleem wordt gesproken, matige resultaten worden gemeld. Dus de betrouwbaarheid is laag; je weet nooit van te voren of het überhaupt iets oplevert.

Mijn ervaring met een airhorn (in NL ook wel misthoornset genoemd) zijn daarentegen wel positief. Zeer zelden dat er geen reactie kwam. Deze reactie van de betreffende hond of honden bestond uit het stoppen van de aanval, hetzij door schrik, hetzij door verbazing, hetzij door de pavlov reactie van claxonneren=auto=gevaar (vermoed ik; want deze honden voorkomen hiermee een nominatie voor de honden-Darwin-award).

Ik kan het dus echt aanraden, zo'n ding aan je stuur te hangen. Bovendien zou zo'n airhorn ook nog in ander gevaarlijke situaties nuttig kunnen zijn; bv als je verdwaald bent of een ravijn in bent gegleden met je fiets.
Flix schreef:
do 14 dec, 2023 22:37
Ik kan het dus echt aanraden, zo'n ding aan je stuur te hangen. Bovendien zou zo'n airhorn ook nog in ander gevaarlijke situaties nuttig kunnen zijn; bv als je verdwaald bent of een ravijn in bent gegleden met je fiets.
Of in het geval dat een automobilist weer eens probeert de vouw uit je broekspijpen te rijden.
Ik moet ineens denken aan een rookmelder, die je in nood kunt gebruiken door de testknop in te drukken; ik heb begrepen dat het ook handig is, bij het uitgaan bv. en je je op straat onveilig voelt kan het een afschrikkende reactie geven. Ik ben benieuwd hoe een aanvallende hond op een piepende rookmelder reageert.
Een rookmelder is een variant op wat hierboven al uitgelegd is. Het zal niet anders werken.
HenkS schreef:
zo 17 dec, 2023 09:27
Een rookmelder is een variant op wat hierboven al uitgelegd is. Het zal niet anders werken.
Jawel: als je op gehoorsafstand van bewoning bent, komt de brandweer je redden!

:D

Carl
Het is toch gen serieuze gedachte om met een rookmelder op pad te gaan? 😳
LHTJoost schreef:
zo 17 dec, 2023 15:32
Het is toch gen serieuze gedachte om met een rookmelder op pad te gaan? 😳
Ja, ik meen het serieus, Ik vraag me wel af het verschil tussen een toeter geluid of het hoge piepgeluid van een brandalarm: of het evt. niet juist agressie oproept of reden om juist .. aan te vallen of nog dreigender te worden of dat het geluid van een brandalarm een evt. betere afschrikwekkende reactie geeft.