Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden ?! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Honden ?!

@Max2015; misschien off topic, maar heel herkenbaar en ik kan dit volledig beamen.
Max2015 schreef:*totaal off topic*

Oh nee niks katten. Die halen ineens uit als je erlangs loopt (geen baasje natuurlijk niks want katten mogen overal komen). Katten kakken in de tuin. Katten krabben allerlei dingen open. Katten pissen tegen de planten en struiken. Katten jengelen voor de deur van de buren. Katten gillen als ze krols zijn

En het erge is dat iedereen doet alsof ze zooo leuk en schattig zijn en geen overlast veroorzaken aan anderen.

*einde off topic*

Honden kunnen inderdaad vervelend zijn :D
Mijn katten zijn erg lief en halen nooit ineens uit.
Kakken: maar zij dekken de grond ook netjes af (honden niet) en wij gebruiken een kattengritbak.
Wij wonen vrijstaand in een landelijke omgeving, de buren hebben zelf ook katten.
Gillen als ze krols zijn: onze katten zijn gesteriliseerd en zijn dus rustig.
Mijn vrouw en ik zijn kinderloos (dochter overleden in 2007) en wij beschouwen onze vier katten als onze kinderen. Als ik terug kom van een fietstocht zijn ze blij dat ik weer thuis ben en mijn schoot warm houden.
Max2015 schreef:Oh nee niks katten. Die halen ineens uit als je erlangs loopt
Dat is omdat ze feilloos aanvoelen welke voorbijganger een hekel aan ze heeft en dus weggepest moet worden :D

Martin: dat zijn duidelijk schatjes!
Ha ha, dit topic gaat ontsporen! Hoekse en kabeljouwse twisten, en deze keer niet tussen de staal- en alu-adepten, of tussen de ketting- en riemaanbidders, nee, het gaat om onze huisdiervoorkeuren.

Als ik alleen zou wonen had ik geen huisdier. Maar aangezien ik hier niet veel te vertellen heb deel ik mijn huis met kat Mila, en ik moet toegeven, het is een lief beest. Een beetje een bange schijterd (en ja, beide woorden zijn evenveel van toepassing), maar lief. Katten en ik gaan goed samen. Een hond zou mij een brug te ver zijn, sorry Max en anderen. Ze blaffen, hijgen en stinken uit hun bek (katten ook, maar die hijgen niet, dus merk je er minder van). En als je pech hebt bijten ze je ook nog. Als fietser ben ik nog nooit door een kat achterna gezeten, maar helaas wel door een hond. Gelukkig zonder schade voor mens, fiets en dier.
(Kleine nuance: afgelopen zomer zijn mijn vrouw en ik op de fiets achterna gezeten door drie luid piepende kittens. Hard doorrijden voelde erg hardvochtig, maar het was gelukkig duidelijk waar ze thuishoorden.)
Ik vind het vaak heel eng: grommende, agressieve honden waar je niet meteen van weet wat ze verder gaan doen, of soms zelfs denkt..nu ben ik er 'geweest',. Ik stond stil voor een pauze en was een stukje een pad op gereden in de berm. Er kwamen ineens twee rottweilers op me af. Een volwassen hond met waarschijnlijk (al best wel groot, bijna volwassen jong) Agressief!!!!! die moeder, ik dacht nu ben ik aan de beurt. Het jong deed waarschijnlijk zijn moeder na ook superagressief steeds langzamer op me afstappende en grommen etc. Ik begreep er niets van, want een paar meter verder op waren nog huizen, dus ik dacht, die moeten hier uit de buurt komen en meestal.. zijn honden dan niet zo agressief. Het was ook niet in een superver buiten Europees land met afgelegen dorp, gewoon bewoonde wereld.

Ik ging praten en schreeuwen dat ze moesten ophouden, dat ik hier gewoon even was en verder niets of dat ik alweer weg ging.. als zij dat wilden. Ik HAD ze al even aangekeken en dacht.. dat is zeker ook SUPERFOUT, ik keek omlaag; ze niet aan, maar ze bleven maar nog steeds agressiever worden en op me af komen stap voor stap.
Maar toen, toen, ineens.. een halve meter voor mij, was daar het omslagpunt.. kennelijk, vanuit het niets..

oren omlaag en 'lachen' (zoals honden dat kunnen)en toen was alles goed, niets aan de hand en kon en mocht ik ze zelfs aaien! en vonden ze dat hartstikke tof ook :roll: :P na jaaaaah :shock: :D

Ik was dolgelukkig maar, blijf het supereng vinden, agressieve honden die grommend en blaffend op je afkomen en loopt het dan goed af, tot nu toe altijd wel iig. :)
Mijn ervaring met streng toespreken overigens is dat het alleen maar werkt indien je alleen bent, of indien je met meerdere personen bent, dit door allebei gedaan wordt. Mijn vriendin echter verstijft. En dan kan je brullen wat je wilt tegen zo'n beest, maar de focus blijft op haar. Niet bepaald diervriendelijk, maar wat dan wel werkt is gewoon een goede zware tak en zo'n mormel een flinke klap op de kop verkopen indien je redelijk in the middle of nowhere bent.

Dicht in de buurt van een dorp en zo'n beest wil niet opzouten? Dan bel ik gewoon de politie. Soms ook gewoon als ik wel alleen ben, maar even de tijd heb. In mijn geval zijn het vaak namelijk geen zwerfhonden waar ik last van heb, maar eigenaren die hun honden niet op voeden en daarbij dan ook nog eens niet zorgen voor een passende omheining van hun terrein. Soms heeft de politie wat overtuiging nodig om te komen, maar even de telefoon op speaker stand terwijl zo'n schuimbekkend beest aan de andere kant van je fiets als een idioot staat te blaffen en grommen helpt dan wel weer.

Ze nemen de hond vervolgens of mee, of de eigenaar wordt goed streng toegesproken dat dit toch echt niet de bedoeling is. Naast het streng toespreken ook al meermaals meegemaakt dat er direct een boete werd uitgeschreven voor een loslopende hond waar dat niet toegestaan was. Tsja, medelijden kan ik ook met dat laatste zeker niet hebben ;-). Anno 2017 is de boete daarvoor in Nederland bijvoorbeeld 90 euro exclusief administratiekosten, en als 'slachtoffer' in deze maakt dat het de tijdsinvestering des te leuker :p.
Ik denk idd. dat duidelijk blijven optreden wel het eea kan helpen; dat je er te allen tijde staat, maar soms kun je er geen peil op na trekken.


Hier nog wat tips die ik tegenkwam op europafietsers.nl.

Honden onderweg
Over het algemeen zitten de honden in West-Europese landen achter een hek of verlaten hun erf niet. Het gebeurt niet vaak dat je echt door zo’n hond (afgezien van irritant geblaf) wordt lastiggevallen. Anders kan het uitpakken met foute hondenuitlaters die hun (“hij doet niks”) hond niet onder controle hebben of de loslopers in de meer Oost-Europese landen. Daar zijn niet alleen schuwe “underdogs”, maar ook agressieve exemplaren. Enkele tips:
Actie 1
weeg af of je sneller bent dan je belager. Dit is zelden het geval. Met bagage en wellicht op een slechte weg in een paar seconden accelereren tot een snelheid boven de 30km/uur is slechts weinigen gegeven. Vluchten triggert een hond sowieso.
Actie 1a
als je een “Dazer” (elektronische hondenafschrikker) gebruikt, kan dit effect hebben (hond deinst even terug) maar succes is niet echt verzekerd.
Actie 2
kijk een hond niet aan, negeer hem eerst en probeer zo onverstoord over te komen en “relaxed” verder te fietsen (ik ben de baas!!, jij doet me niks!!)
Actie 3
(bij de meer underdogs) dreigen of doen alsof je een steen naar hun kop wilt gooien (uiterst effectief). Als je een stok bij de hand hebt of een stevig lange fietspomp ben je ook baas!
Actie 4
(bij serieuze dreiging tot bijten): afstappen en fiets tussen jezelf en de hond plaatsen en achterwaarts lopend voorzichtig afdruipen. Na enige tijd en voldoende afstand nemen heeft dit meestal effect.
Actie 5
(uiterste redmiddel en onconventionele actie): Je fiets neerzetten en ernaast gaan zitten en je klein maken. In hondentermen betekent dit dat je jezelf overgeeft en heeft tot resultaat dat de hond als overwinnaar na verloop van tijd afdruipt.
6. Afstappen, je groot maken, een enorme bek opzetten en op de hond afrennen alsof je hem gaat verslinden.
7. Als 6, maar dan daadwerkelijk de steen gooien.

6 vind ik wel leuk bij hondjes die duidelijk wel een grote bek hebben maar toch geen lef.
7 werkt in bepaalde gevallen, dwz het heeft in ieder geval in één geval gewerkt. De hond heeft vast een week last gehad van zijn voorpoot. :twisted:
8. Gewoon afleiden.
Zorg dat je een paar botten van het abattoir bij je hebt. Meestal hoor je die honden al van verre en dan heb je tijd genoeg om een bot bij de hand te hebben en toe te werpen.
Op die manier zorg je wel dat de ho nden zich beloond voelen voor het lastig vallen, en daar hebben latere fietsers dan weer last van...
Afgelopen zomer in Peru bleken de tips 3 (dreigen met steen en/of stok), 4 (afstappen en achter fiets staan) en 7 (gooien met steen) effectief.

Nog een paar dingen die wij hebben geleerd over fietsen & honden in Peru en de Himalaya:

# Het is aan te raden om een stok of pvc-buis bij je te hebben. Ermee zwaaien doet vaak wonderen. ('Met een fietspomp zwaaien' lees ik wel eens maar dat vind ik een slecht advies; als die kapot gaat ben je ver van huis).
# Let in de buurt van huizen altijd op. Het is niet zo dat honden altijd willen bijten, maar ze (en juist vaak die kleine kroketten met geldingsdrang) rennen soms wel vanachter de bosjes vlak voor je fiets de weg op, en als je dan schrikt kan dat tot nare ongelukken leiden. Ook nu als ik in Nederland fiets ben ik nog steeds alert, maar de honden doen gelukkig niks. (Veel gevaarlijker in NL zijn oude mannen op de fiets die je niet horen of zien.)
# Meestal is er niet zoveel aan de hand als er 1 hond is. Zijn er meerdere honden, dan is er vaak 1 met geldingsdrang, en die gaat dan blaffen en moeilijk doen.
# Het wordt link als er een hele roedel honden is. Dat hebben we gelukkig niet in Peru meegemaakt, maar ik heb er wel op dit forum over gelezen (Griekenland bijvoorbeeld). Ook in de Himalaya overnachtten we een keer 2 km van nomadententen, en hun schaapshonden waren echt superirritant door in het donker naar onze tent toe te komen, continu naast de tent te blaffen en met hun snoet onder het tentdoek door te komen. (Dom van ons dat we nog -droge- etenswaren in de voortent hadden, want die honden ruiken echt alles.) Het was al donker, dus dan valt er weinig te gooien. Ik was bang, en te schijterig om ze weg te jagen. Ik heb oordopjes ingedaan en ben gaan slapen. Uiteindelijk is er niets gebeurd.
# Blaffende honden zijn niet zo erg. Het wordt linker als ze van die bloeddoorlopen ogen hebben. Dan lijken ze echt ontoerekenings- en niet voor rede vatbaar. Gooi dan gerust met een steen naar dat alfamannetje. (Tenzij het zo'n Dobbermann of Rotweiler is - maar dan ben je al in stukken gescheurd.)

Groetjes,
Willem

P.S.
Deze hond bleef aan de kant staan:
Afbeelding

Er zijn ook lieve honden:
Afbeelding

Kijk, zo zijn ze braaf:
Afbeelding
Die laatste foto, haha, idd. zo kunnen honden ook zijn; mooi om iig ervaringen te lezen :) een lange stok is dus altijd handig, het hoeft op zich niet veel te wegen ook en ergens op je bagagedrager valt het vast te bevestigen opdat het niet opvalt maar wel handig te pakken is, voor het geval dat.

Eigenlijk zou een stok tot een basisuitrusting kunnen of 'moeten' behoren.
Gisteren was het hier in Calabrië weer eens de hele dag spitsroeden lopen langs waakhonden, boerderijhonden, schaapshonden en roedels zwerfhonden. Doodmoe word ik daarvan. Continue alert moeten zijn, want ieder moment kunnen er van die kutbeesten op je af komen stormen. Meerdere keren door een roedel klemgezet. En dan maar wachten tot de boel weer een beetje tot bedaren komt... Hamer in de aanslag om in geval van nood van me af te kunnen slaan. Honden niet aankijken, niet je tanden laten zien, jezelf breed maken en dan op een gegeven moment toch weer langzaam verder lopen, zonder jezelf van de beesten af te keren.
alma schreef:Gisteren was het hier in Calabrië weer eens de hele dag spitsroeden lopen langs waakhonden, boerderijhonden, schaapshonden en roedels zwerfhonden. Doodmoe word ik daarvan. Continue alert moeten zijn, want ieder moment kunnen er van die kutbeesten op je af komen stormen. Meerdere keren door een roedel klemgezet. En dan maar wachten tot de boel weer een beetje tot bedaren komt... Hamer in de aanslag om in geval van nood van me af te kunnen slaan. Honden niet aankijken, niet je tanden laten zien, jezelf breed maken en dan op een gegeven moment toch weer langzaam verder lopen, zonder jezelf van de beesten af te keren.
Stelletje mafiahonden is het daar... Vervelend... We zien het straks in je ongetwijfeld weer supergave nieuwe film terug, met muziek eronder van Snoop Doggy Dog.
Ja, zeker, of misschien wel "who let the dogs out" van de Baha Men. Maar eerst maar eens zonder kleerscheuren -of erger- Sicilië zien te halen...
alma schreef:Ja, zeker, of misschien wel "who let the dogs out" van de Baha Men. Maar eerst maar eens zonder kleerscheuren -of erger- Sicilië zien te halen...
Daar wachten er meer op sappige fietserskuiten! :twisted: Achteraf altijd leuk voor een mooi filmpje, ben ook benieuwd. Ga je ook nog naar de Eolische eilanden? Daar heb je geen last van honden.
Kon ik ze maar laten weten dat mijn kuiten helemaal niet meer zo sappig zijn... Eolische eilanden staan niet op het programma, alleen nog de Etna.
.
Op mijn tocht in april dit jaar zat ik in het Vondelpark een broodje te eten. Met het broodje in de hand zat ik te genieten van de gezellig drukte toen een door de baas losgelaten hond pardoes het brood uit mijn hand griste en er met mijn brood vandoor ging.
janenliseth schreef:Op mijn tocht in april dit jaar zat ik in het Vondelpark een broodje te eten. Met het broodje in de hand zat ik te genieten van de gezellig drukte toen een door de baas losgelaten hond pardoes het brood uit mijn hand griste en er met mijn brood vandoor ging.
Misschien zegt dat meer over de Amsterdamse mentaliteit dan over honden. :wink: