Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Malaria tabletten wel/niet - Forum Wereldfietser

Malaria tabletten wel/niet

Ik ga in november 4 weken fietsen in Birma. Officieel is het een malariagebied.
Maar....
Veel muggen zijn resistent voor de medicatie.
Medicatie heeft veel bijwerkingen.
Het staat me ook wat tegen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het niet slikken van malariatabletten in dergelijke landen?

Gr.
Betty

Hoi Betty,

Ik heb de laatste 4 jaar het geluk gehad heel wat tijd door te brengen in zuidoost-Azie, waarvan bv ook een maandje in Birma. Aanvankelijk nam ik malariatabletten. Omdat ik zo lang hier ben raadde de dokter af om het zware lariam (en ook malaronne denk ik) te nemen. Een ander middeltje is 'Nivaquine". Daar moet (in tegenstelling tot Lariam) in theorie elke dag 1 tablet van nemen, omdat ze lichter zijn, en op doktersadvies werden er dat bij mij dan slechts 3 per week(door de lange periode).
Ik ben daar mee gestopt. Niet omwille van de prijs, want Nivaquine is veel goedkoper dan de andere middeltjes, maar gewoon omdat ik denk dat het niet echt nodig is, zeker niet als je slechts voor 4 weken gaat zoals jij. Ik ben hier nu al heel wat mensen tegengekomen en nooit, echt nooit heb ik iemand gekend die hier malaria opliep.
In jou geval ben je waarschijnlijk al lang weer thuis tegen dat de ziekte uitbreekt en heb je dus voldoende goede zorgen.
Maar nogmaals, de kans is verwaarloosbaar.
Neem een goede muggenspray mee om ze weg te houden, en dat zal volstaan.
Heel veel fietsplezier in Birma, naar mijn mening het meest speciale land in de regio.
Je weet dat het er nu een beetje "rommelt", vnl. tussen het leger en de monikken ?
Een goede infobron is http://www.bangkokpost.net/.

Groetjes,
Koen

koenie schreef:Hoi Betty,

Ik ben hier nu al heel wat mensen tegengekomen en nooit, echt nooit heb ik iemand gekend die hier malaria opliep.
In jou geval ben je waarschijnlijk al lang weer thuis tegen dat de ziekte uitbreekt en heb je dus voldoende goede zorgen.
Maar nogmaals, de kans is verwaarloosbaar.
Neem een goede muggenspray mee om ze weg te houden, en dat zal volstaan.
:roll: Een goede muggenspray is niet afdoende. Een moment van onzorgvuldigheid of onoplettendheid en je wordt gestoken, het gebeurt gewoon. Wat dacht je van een donker toilet, gewoon overdag? :cry: Mogelijk dat de situatie in west-Afrika, waar ik ben geweest, anders is, maar daar ben ik wel degelijk reizigers tegengekomen die malaria hebben opgelopen. Malaria is een ziekte die nog steeds niet in alle gevallen te genezen is, ik zou niet gokken op die goede zorgen thuis.

Lariam, wat ik gebruikt heb, is vast ook niet gezond. Ik heb er gelukkig geen bijwerkingen van ondervonden.

Harry

:wink:

Hi Betty,

Ik heb twee en een half jaar in India gezeten en ben daar begonnen met malaria tabaletten en er mee opgehouden vanwege de lange duur dat ik het zou moeten innemen.

Als men lang ergens verblijft, dan kent men de weg en dus is de controle en opvang sneller en beter geregeld.

Vele mensen die lange tijd in een malaria gebied verblijven krijgen van hun organisatie/werkgever dan ook een pakketje met de nodige spullen voor het geval ze malaria krijgen oftewel een tegenmedicijn, wat bestaat uit meer medicatie dan de medicatie die jij in die 4 weken zou moeten slikken.

Zelf zou ik zeggen: Beter preventief te werk gaan, dan je toch al korte verblijf door te moeten brengen op een plek waar je in Azie liever niet zou willen zijn, 't ziekenhuis.

Bedenk ook malaria is geen prettige ziekte!

Mochten ze Lariam voorschrijven, waar ik zelf ook geen voorstander van ben i.v.m. de bijwerkingen, doe een test om te kijken of jij persoonlijk last hebt van die bijwerkingen. Dan kan je altijd nog kiezen of het voor jou loont of niet. Bedenk "er zijn namelijk genoeg mensen die totaal geen bijwerkingen hebben".

Succes met je eigen beslissing!!

Groet, Rena :wink:

harry-fietsenaar schreef: :roll: Een goede muggenspray is niet afdoende. Een moment van onzorgvuldigheid of onoplettendheid en je wordt gestoken, het gebeurt gewoon. Wat dacht je van een donker toilet, gewoon overdag? :cry: Mogelijk dat de situatie in west-Afrika, waar ik ben geweest, anders is, maar daar ben ik wel degelijk reizigers tegengekomen die malaria hebben opgelopen. Malaria is een ziekte die nog steeds niet in alle gevallen te genezen is, ik zou niet gokken op die goede zorgen thuis.
Hier in Zuidoost-Azie is het anders Harry. Het is nu nog steeds regenseizoen, en er zijn bijna geen muggen. Zelfs die muggenspray komt niet meer uit mijn tassen, ook dat is een hoop "vetzakkerij" op je huid die nergens goed voor is (kledij en horlogebandjes verkleuren er zelfs van, je moet niet vragen). Ik raad het enkel aan voor mensen die zich toch ongerust maken.
Wat met die vele duizenden Europeanen die hier wonen, die nemen ook niets hoor.
Ik zou wel Hepatitis, DTP en tyfus spuiten aanraden indien je langer naar Azie komt. Ikzelf heb indertijd ook nog Japanse Encephalytis en hondsdolheid injecties gehad maar of ook dat wel nodig was :roll:

Er wordt veel gefietst hier.
Kent er iemand dan concrete gevallen van malaria besmetting bij toeristen in Z-o-Azie ?(niet van "ik heb horen zeggen dat op koh Chang of koh Samet .....")

Ik zou het antwoord op jouw vraag toch maar overlaten aan een medische deskundige op het het gebied van tropische ziekten.
Er zijn ook andere middelen dan Lariam. Per land, of zelfs gebied van een land, kan een ander advies gelden.
Voor Thailand worden inderdaad geen anti-malaria pillen aanbevolen. Malaria komt wel in Thailand in diverse grensgebieden met Laos en Birma voor, maar de kans dat je malaria oploopt is klein. Als ergens malaria uitbreekt dan rukken onmiddellijk de medische hulptroepen uit de ziekte te beteugelen.
Voor Birma ligt dat echter anders. Verder is de gezondheidszorg in Birma op een laag niveau.
Bovendien heb je meestal wat prikken nodig hebt tegen andere ziekten.
Maak een afspraak met de GGD, het Havenziekenhuis in Rotterdam, jet AMC in Amsterdam of bij een andere deskundige.
Voorkomen is beter dan genezen.

koenie schreef:....Kent er iemand dan concrete gevallen van malaria besmetting bij toeristen in Z-o-Azie ?..
Ja.
Een vriend van me heeft in Thailand malaria opgelopen. Dit is wel jaren geleden gebeurd. (jaartje of 15 zeker.)

Goedemorgen,

Bedankt voor alle info. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar hoe meer ik weet hoe beter ik kan beslissen (of niet).

Gr.
Betty, die nog even de Bangkok Post gaat lezen

Neem een Klamboe mee Betty!
Groet Peter.

WHO

http://www.searo.who.int/EN/Section10/S ... 0_4024.htm

Hallo Betty,
Hier een link naar de gegevens van de WHO (World Health organisation) m.b.t. 2005.

Op zich redelijk statistisch, c.q. klinisch, maar het geeft wel een beeld van de situatie (epidemieen, en resistentie en de maatregelen),
maar net zoals je schrijft....des te meer info, des te beter?

Gewoon een beetje om jezelf denken...
Succes ermee. :twisted:

Er zijn twee redenen waarom ik mefloquine (Lariam) gebruik in Laos, waar ik nu ben.

Ik fiets alleen en ben vaak in gebieden waar geen medische hulp direct in de buurt is. Belangrijker vind ik echter dat ik geen overbrenger van malaria wil zijn. Ik zal het wel overleven (de grootste slachtoffers zijn kleine kinderen), maar ik wil niet dat doordat ik besmet ben met de malaria-parasiet, deze besmetting wordt overgebracht op bv een klein kind. Iemand wordt immers alleen maar besmet als de mug daarvoor iemand heeft gestoken die besmet is.

Bij sommige mensen veoorzaakt Lariam nachtmerries. De nadruk op sommige, want dat het wel eens voorkomt wil niet zeggen dat het altijd voorkomt. Ook hoorde ik van mensen dat ze er de eerste nacht last van hadden maar daarna niet meer.

Ik sprak in Malawi twee Nederlandse artsen aldaar werkzaam en deze slikten het zelf en gaven een halve tablet aan hun twee kleine kinderen.

Flip schrijft dat hij geen overbrenger van Malaria wil zijn en daarom medicijnen neemt. De muggen worden echter resistent voor "normale" malaria medicijnen omdat wij, de toeristen, de normale medicijnen gebruiken als profilaxe. Kan je dan beter overbrenger zijn voor iets waar betaalbare medicijnen voor zijn of de veroorzaker van resistentie zodat alleen wij nog maar medicijnen kunnen betalen en de lokale mensen gewoon dood gaan door gebrek aan betaalbare middelen?

In gebieden waar het voor komt zijn echter ook goede detectie mogelijkheden in elk klein plaatsje en goede lokale medicijnen. Als ik alleen zou fietsen in een gebied met een hoog risico voor vier weken zou ik ook medicijnene nemen. Voor langere tijd neem ik een kuurtje mee en zorg vooral niet gestoken te worden. De malaria mug steekt van zonsondergang tot zonsopgang. Voor fietsers is dit ideaal. na een lange fietsdag ziit je dan toch in je tent. Ik eet altijd warm tussen de middag en de avond maaltijd brood in de tent. Billen goed insmeren tijdens een nachtelijk wc bezoek. Een keertje doorzakken aan het meer; goed inpakken en smeren. Een extra flesje deet is nog altijd minder slecht dan al die medicijnen. Die enorme hoeveelheid lariam die ik had meegenomen voor mijn jaartje afrika zijn gewoon mee terug gekomen. Geloof je 10% van alle horror verhalen over lariam dan schrik je je nog een hoedje.

Succes met je beslissing!

Inge

Dag Inge,

Ik neig ook wel een beetje naar goed aankleden in de avond en wat deet gebruiken. In laos heb ik ook geen malariatabletten geslikt. Ik kwam daar toen min of meer toevallig terecht, waardoor ik geen tabletten bij me had. Al is malaria natuurlijk geen frisse ziekte.
Ik geloof niet dat je alles kan voorkomen of dat altijd moet willen.

Overigens heb ik wat Birma betreft op dit moment grotere zorgen.
Het lijkt er elke dag spannender te worden.
De militairen zijn toch gaan ingrijpen wat regionaal en internationaal op heftige reakties kan rekenen. Op de 1 of andere manier hoop ik nog steeds dat door de druk (monniken aanpakken is wel heel erg heftig) ze toch in dialoog gaan.

Uiteraard heb ik zin in fietsen in Birma. Dat wil ik al jaren. Maar ik realiseer me dat er grotere doelen zijn dan dat. En dan heb ik het over een beter leven voor de mensen daar.

Kortom ik volg alles op de voet en wil nog steeds gaan. Maar mocht dit uitlopen op een burgeroorlog dan moet iik wijzer wezen.

Gr.
Betty

Ga geen eigen doktertje spelen en zeker geen tropendoktertje, maar vraag voor je reis tijdig advies bij de GGD, het Havenziekenhuis in Rotterdam of het AMC in Amsterdam. Daar hoor ook welke prikken je nodig hebt tegen andere kwalen die in de tropen voorkomen.

In Birma wordt van maart tot en met december malariaprofylaxe geadviseerd: dus november valt in deze periode!!!!!!!!!!!
In diverse Karengebieden langs de grens met Thailand wordt profylaxe het gehele jaar geadviseerd. Vraag om een ander middel dan Lariam in verband met de bijwerkingen.

Malerone is duur, maar slikken is beter dan oplopen.
De gezondheidszorg in Birma is zeer matig.

Neem ook allerlei andere maatregelen tegen muggen:
kamer muggen vrijmaken;
open ramen afsluiten met een hor;
fan of airco goed laten draaien (daar houden muggen niet van);
slapen onder een klamboe;
witte sokken dragen (muggen beginnen zo laag mogelijk te bijten) ;
's avonds lange broek dragen;
zorgen dat je niet naar zweet stinkt (vinden muggen lekker);
geen lekker luchtjes op doen (ook dat vinden muggen lekker);
insmeren met deet;
antimuggenspiraaltje laten branden tijdens het avondeten en later als je buiten zit;
maak je profylaxe-kuur af, want het niet afmaken van een kuur kan niet alleen zorgen dat je later alsnog malaria krijgt, maar ook nog dat parasieten resistent worden.

Muggen die mogelijk drager zijn van de malaria-parasiet worden al voor dat het echt donker is als de zon begint te zakken actief. Kleed dus tijdig om en neem verder alle andere maatregelen.

Gebruik Nivaquine alleen in die landen of streken waarvoor dit middel wordt voorgeschreven. In veel landen en streken zijn parasieten resistent tegen dit middel. Je slikt dan die troep voor niets.

In het noorden van Laos zijn in de winter weinig muggen, omdat het voor die insecten gewoon te koud is in de bergen .

Vergeet niet te genieten!!!!!

Loopt het conflict in Birma toch uit de hand, boek dan om voor een andere aansluitende vlucht vanuit Bangkok of Kuala Lumpur. Er zijn genoeg fraaie alternatieven in die regio. Birma houd je dan nog te goed. Een oud spreekwoord zegt: "Het begeren is mooier dan het bezitten."

Dank je Bert voor je info en bezorgdheid,

Ik heb net mijn prikken gehaald bij de GGD. Hun onafhankelijkheid van advies betwijfel ik. Het is volgens mij een commerciele instelling. De meesten waren nog geldig.

En in de avond gezellig naar Deet ruiken. Ik kijk er helemaal naar uit. Ach in Birma is er ondertussen toch een avondklok, dus the nightlive zal me toch wel voorbij gaan. Mocht het doorgaan. Eventueel zijn Vietnam en Cambodje nog een alternatief.

En genieten.....Dat gaat goed komen. meestal ben ik er vrij goed in.

Betty

Je kunt ook te ver doorslaan met skepticisme. De onafhankelijkheid en integriteit van de GGD in twijfel trekken en commerciele bijbedoelingen vermoeden is gewoon paranoide. De leden van dit forum zijn niet deskundig als het om malaria gaat (ze zijn hoogstens "ervaringsdeskundige", maar dat lijkt me geen aanbeveling). Ook je huisarts is dat niet, al zal hij zo verstandig zijn je door te sturen. De meest uitgebreide en voor leken nog begrijpelijke recente informatie valt denk ik te vinden op de website van het Center for Disease Control in Atlanta.
Wim

Wij hebben ook gebieden bezocht waarvan we dachten, er zijn bijna geen muggen, zijn die malariapillen dan wel nodig?
Tot we artsen tegenkwamen die in een ziekenhuis werkten en aangaven dat er ook in de tijd dat wij dachten dat er weinig malaria was, er wel zeker malaria was. Zij gaven aan dat ook al leken er weinig muggen te zijn, er net zoveel gevallen van malaria waren.
Neem gewoon malarone, krijg je weinig bijwerkingen van en wordt door bijna elke verzekeraar vergoed.
Lees ook goed je polisvoorwaarden. Als je geen malariamiddel slikt, terwijl het wel door de ggd wordt aangeraden en stel je krijgt wel malaria. Worden de kosten die je dan maakt wel door de ziektekostenverzekering vergoed? Of krijg je niks vergoed omdat je een advies van een adviesorgaan in de wind slaat.

Boop schreef:Ik heb net mijn prikken gehaald bij de GGD. Hun onafhankelijkheid van advies betwijfel ik. Het is volgens mij een commerciele instelling. De meesten waren nog geldig.
En in de avond gezellig naar Deet ruiken. Ik kijk er helemaal naar uit. Ach in Birma is er ondertussen toch een avondklok, dus the nightlive zal me toch wel voorbij gaan. Mocht het doorgaan. Eventueel zijn Vietnam en Cambodje nog een alternatief.
En genieten.....Dat gaat goed komen. meestal ben ik er vrij goed in.
Hoi Betty,
Het klinkt mij nogal naïef in de oren, "ach, in Birma is toch een avondklok" en "genieten, dat gaat goed komen, ik ben er vrij goed in".
Besef je wel dat in de tropen de zon zo ongeveer om 6 uur op en 6 uur onder gaat? En weet je inmiddels dat de malaria-mug het meest actief is rond zonsondergang? Met jouw uitspraak impliceer je mijns inziens dat je in dat geval rond 5 uur, half 6 naar bed gaat om "voorbij aan het nightlive van Birma" te gaan! Dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, dat doet echt niemand.
En "naar Deet ruiken": inderdaad niet prettig, dat vinden wij allemaal niet. Maar noodzakelijkerwijs gebruik ik Deet daar waar echt nodig. Is inderdaad niet fijn, dat vinden we allemaal, maar om dan maar geen Deet te smeren met vergrote kans op malaria, is dat een goed idee? Ik betwijfel het.
De adviezen van o.a. Bert en Willem (en GGD?) lijken me uiterst zinvol.
jim

Boop schreef:Dank je Bert voor je info en bezorgdheid,

Ik heb net mijn prikken gehaald bij de GGD. Hun onafhankelijkheid van advies betwijfel ik. Het is volgens mij een commerciele instelling. De meesten waren nog geldig.

Betty
Jouw suggesties gaan wel erg ver.
De GGD verkoopt zelf geen Malariaprofylaxe, maar verstrekt een recept, waarmee je naar een apotheek gaat. Dus heeft de GGD er geen commercieel belang bij. Je kunt je eigen apotheek uitkiezen, dus is er ook geen bondje tussen de GGD en een apotheek.
Als je vind dat de GGD in jouw woonplaats prikken geeft die niet nodig zijn, omdat de vorige nog geldig zijn, dan moet je bij die GGD vragen om uitleg.

Het gaat echter om jouw gezondheidheid en jij moet gewoon doen wat je denkt te moeten doen, maar waarom stel je je vraag dan op dit forum?