Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Malaria tabletten wel/niet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Malaria tabletten wel/niet

Inge schreef op 26 sep:
Flip schrijft dat hij geen overbrenger van Malaria wil zijn en daarom medicijnen neemt. De muggen worden echter resistent voor "normale" malaria medicijnen omdat wij, de toeristen, de normale medicijnen gebruiken als profilaxe. Kan je dan beter overbrenger zijn voor iets waar betaalbare medicijnen voor zijn of de veroorzaker van resistentie zodat alleen wij nog maar medicijnen kunnen betalen en de lokale mensen gewoon dood gaan door gebrek aan betaalbare middelen?
Dit wist ik niet en ik schrik er van. Ik probeer op het internet te vinden of toeristen inderdaad de oorzaak zijn van het feit dat de parasieten steeds resistenter worden. Ik kan het echter niet vinden. Kan je mij een goede site geven want dan kan ik alsnog stoppen met die zooi. Ik slik niet voor de lol.

Inge schreef ook nog:
Geloof je 10% van alle horror verhalen over lariam dan schrik je je nog een hoedje.
Dit doet mij sterk denken aan wat ik altijd zeg tegen mensen die het eng vinden dat mensen, zoals ik, de wereld rond te fietsen: 'als 10% waar zou zijn van wat mensen zeggen van wat mij onderweg zou overkomen, dan zou ik al 10x dood zijn gegaan'.
Mensen gaan naar een vreemd land en slapen niet hetzelfde als thuis. Misschien hebben ze wel een nachtmerrie. Komt door de Lariam natuurlijk *).
Volgens mij horen, zoals zo ontzettend veel andere verhalen, ook deze tot het soort Broodje Aap. Iedereen praat iedereen na en elkaar gek maken hoort tot een van de favoriete sporten. Misschien is dat hier ook het geval.
Maar ik wil graag mijn mening wijzigen in een betere, maar dan wel graag op basis van goede documentatie.

Tot nu toe wordt Lariam (of iets anders) aanbevolen door de medische wetenschap. Of het juist is kan ik niet beoordelen, maar van wie moet ik dan wel advies aannemen?

*) Als je mij toevallig tegen ben gekomen die dag heb je ook een flinke kans op een nachtmerrie. Ik bedoel maar.

Mis

Een oorzaak dat malaria-parasieten resistent worden tegen bepaalde profylaxes is dat mensen hun kuur niet afmaken. Voor veel mensen in de derde wereld zijn medicijnen ontzettend duur. Men loopt malaria op en krijgt pillen. Op een gegeven moment zijn de symtomen verdwenen. Men denkt dat men beter is en stopt met het innemen van die dure pillen, want die kunnen bewaard worden voor het volgende malaria-geval in de omgeving.
De symtomen van malaria zijn verdwenen, maar er zijn nog parasieten passief in het lichaam aanwezig. Deze worden weer langzaam actief, naar mate de sporen van het bestrijdingsmiddel uit het lichaam verdwijnen. Wordt op dat moment de persoon gestoken door een mug, dan kunnen deze parasieten zich in de mug verplaatsen. Vervolgens steekt de mug een andere persoon en brengt de parasiet over op die andere persoon. De parasiet heeft het bestrijdingsmiddel overleefd en heeft daardoor weerstanden opgebouwd tegen dit middel.

bert sitters schreef:Jouw suggesties gaan wel erg ver.
De GGD verkoopt zelf geen Malariaprofylaxe, maar verstrekt een recept, waarmee je naar een apotheek gaat. Dus heeft de GGD er geen commercieel belang bij. Je kunt je eigen apotheek uitkiezen, dus is er ook geen bondje tussen de GGD en een apotheek.
Als je vind dat de GGD in jouw woonplaats prikken geeft die niet nodig zijn, omdat de vorige nog geldig zijn, dan moet je bij die GGD vragen om uitleg.

Het gaat echter om jouw gezondheidheid en jij moet gewoon doen wat je denkt te moeten doen, maar waarom stel je je vraag dan op dit forum?
De reizigersvaccinaties zijn wel een bron van inkomsten voor de GGD want bij de meeste kun je de vaccinaties ook laten toedienen en malariapillen kun je er ook kopen, in elk geval in Utrecht en Amsterdam.
Dat neemt niet weg dat het advies van de GGD vast niet door commerciële motieven ingegeven wordt. Wel zal de arts of verpleegkundige altijd een advies geven dat aan de voorzichtige kant is. Dus in geval van twijfel eerder wel profylaxe/inenting dan niet, maar dat lijkt me ook logisch.
Overigens hoeft het advies van een huisarts niet per se minder goed te zijn, ze gebruiken namelijk hetzelfde informatiemateriaal als bijvoorbeeld de GGD en de KLM Travel Clinic. Dat is afkomstig van het Landelijk Coordinatiecentrum Reizigersadvisering, www.lcr.nl.

Ik was van de week nog bij de GGD in Amsterdam, maar ze verstrekten mij geen malariaprofylaxe. Ik kreeg wel een recept mee.
Ik kreeg wel bij de GGD een parenteraal buiktyfusvaccin, maar dat is logisch, want deze prikken moet worden toegediend door een deskundige. Ze kunnen je moeilijk naar de apotheek sturen met de boodschap: "Haal daar maar een ampul en een spuit en lees de gebruiksaanwijzing.
Overigens is de GGD in Amsterdam nog altijd een gemeentelijke organisatie.

bert sitters schreef:Ik was van de week nog bij de GGD in Amsterdam, maar ze verkochten mij geen malariaprofylaxe. Ik kreeg wel een recept mee.
Heb even op de website van de GGD Amsterdam gekeken en ze dienen wel de vaccinaties direct toe maar geven voor malariaprofylaxe inderdaad een recept mee.
Nu ik toch bezig ben: de prijzen voor vaccinaties kunnen nogal uiteenlopen tussen de diverse adviescentra en ook de GGD's hanteren in elke vestiging weer een andere prijs. Rondshoppen dus.
Veel verzekeringen dekken de kosten overigens (deels).