Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kernenergie: Borssele 2 Nee! Teken de petitie! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Kernenergie: Borssele 2 Nee! Teken de petitie!

jimvdberg schreef:In mijn ogen past dit onderwerp volstrekt niet op een forum voor wereldfietsers, je ziet ook dat er slechts enkelen serieus op reageren.
Dat heb je al minstens 3x gezegd dus lees het dan gewoon niet 8)

Links boven klikken op: Stop onderwerpabonnement
jimvdberg schreef:
Blanche schreef:@ Rutger
We komen er niet meer tussen. De boventoon wordt gevoerd door deze discussie op deze site de laatste tijd. :roll:
Ik ben het volstrekt eens met Blanche, dit ene topic heeft in toenemende mate een zwaarwegend gewicht binnen het forum. Althans zo ervaar ik het.
In mijn ogen past dit onderwerp volstrekt niet op een forum voor wereldfietsers, je ziet ook dat er slechts enkelen serieus op reageren. Maar goed, als men hier van mening is dat dit onderwerp thuishoort op dit forum, dan haak ik af en zien jullie mij hier niet meer.

Blanche, Spinnetje en anderen: is het een idee om zelf een vereniging op te richten die de belangen behartigt van vakantiefietsers en wereldfietsers? Wel jammer dat de naam Vereniging De Wereldfietser al in gebruik is.
:roll:
- bekijk de forumindex
- lees de uitleg bij de diverse subfora (o.a kletspraat)
- lees de post van de moderator HansvanderVeeke
- stel vast dat er op de grote meerderheid van de fora ruimte is (in een subforum) om off-topic te praten
- leer om zaken die je niet interesseren ook niet te lezen en vooral er niet op te reageren (is echt niet zo moeilijk)

(Dat zijn de laatste woorden die ik vuil maak aan de discussie over de discussie, maar ik vind het verbazingwekkend hoe hypergevoelig sommige mensen hier op reageren.)
Beste mensen,

Ik vind het erg jammer dat er zo'n tweedeling ontstaat over dit onderwerp.

Deels ben ik het met de mensen eens die zeggen, dat als het onderwerp je niet interesseert, lees het dan niet. Je weet inmiddels waar het over gaat dus je kunt het overslaan en een reactie is dan helemaal niet nodig. Dat is alleen maar olie op het vuur en een beetje kinderachtig.

Van de andere kant zie je dat het onderwerp inmiddels als uitgesponnen is en dat het nog maar tussen een paar mensen gaat. Ik denk dat alle argumenten nu wel genoemd zijn.

Ik wil dan ook voorstellen het hierbij te laten. Wil je nog verder erover discussieren, doe het dan via PB's. Nu kan ik het onderwerp sluiten maar ik denk dat men hier volwassen genoeg is om dit zelf op te pakken. Toch?

O ja, en al die mensen die roepen om de reisverhalen. Waar blijven die van jullie?
Michael W schreef:
jimvdberg schreef:In mijn ogen past dit onderwerp volstrekt niet op een forum voor wereldfietsers, je ziet ook dat er slechts enkelen serieus op reageren.
Dat heb je al minstens 3x gezegd dus lees het dan gewoon niet 8)
Dat zou je ook kunnen zeggen van spamberichten.
De reden dat ik vind dat dit soort discussies niet op dit forum thuishoort is dat maatschappelijk beladen onderwerpen, uiteraard allemaal heel belangrijk en interessant, altijd uitmonden in een gebed zonder end. De voor- en tegenstanders hebben zich ingegraven en zullen nooit een duimbreed aan elkaar toegeven. Op een bepaald moment wordt je daar als lezer heel flauw van.
HansvanderVeeke schreef:Beste mensen,

Ik vind het erg jammer dat er zo'n tweedeling ontstaat over dit onderwerp.

Deels ben ik het met de mensen eens die zeggen, dat als het onderwerp je niet interesseert, lees het dan niet. Je weet inmiddels waar het over gaat dus je kunt het overslaan en een reactie is dan helemaal niet nodig. Dat is alleen maar olie op het vuur en een beetje kinderachtig.

Van de andere kant zie je dat het onderwerp inmiddels als uitgesponnen is en dat het nog maar tussen een paar mensen gaat. Ik denk dat alle argumenten nu wel genoemd zijn.

Ik wil dan ook voorstellen het hierbij te laten. Wil je nog verder erover discussieren, doe het dan via PB's. Nu kan ik het onderwerp sluiten maar ik denk dat men hier volwassen genoeg is om dit zelf op te pakken. Toch?

O ja, en al die mensen die roepen om de reisverhalen. Waar blijven die van jullie?
Beste Hans,

Ik vind het jammer als jij dit boeiende onderwerp sluit. Kijk naar het bezoekersaantal!
Ik constateer geen wanklanken. Een groot deel van de discussie gaat wel over argumenten.
Ik stel voor dat geen discussie meer wordt gevoerd over of dit onderwerp wel of niet bij kletspraat thuishoort en dat alleen nieuwe argumenten ter discussie worden gesteld.

Groetjes,

Bert
Bert,

Ik heb het onderwerp niet gesloten. Ik stel voor het hierbij te laten.
Stel je bent een potentieel lid voor de Wereldfietser en je gaat naar de WF-site.
Kom je terecht in een (inderdaad interessante ) discussie maar niet voor een Wereldfietsforum. Het potentiële lid was namelijk toe aan ontspanning, het hoofd leeg maken van alle dagelijkse shit en leuke dingen; het fietsen over de wereld, zijn/haar passie en mensen waarmee je dat kan delen. Grote kans dat het potentiële lid hard wegvlucht als hij deze discussie ziet.

Ik discussieer graag mee over dit onderwerp maar niet in dit forum! Zo en nu hou ik op om dit draadje omhoog te gooien. Ik heb me punt wel gemaakt en ga alvast nadenken over het aankomend WF-weekend en mijn fietsvakantie.

Veel plezier nog in dit draadje!
Blanche schreef:Stel je bent een potentieel lid voor de Wereldfietser en je gaat naar de WF-site.
Kom je terecht in een (inderdaad interessante ) discussie maar niet voor een Wereldfietsforum. Het potentiële lid was namelijk toe aan ontspanning, het hoofd leeg maken van alle dagelijkse shit en leuke dingen; het fietsen over de wereld, zijn/haar passie en mensen waarmee je dat kan delen. Grote kans dat het potentiële lid hard wegvlucht als hij deze discussie ziet.
Kijk, ik ben zo'n potentieel lid.

Ik zou juist hard wegvluchten wanneer dit soort discussies op het forum zouden worden voorzien van een slotje. Door een dergelijke ingreep vereng je het wereldfietser zijn tot een sektarische bezigheid. Een hersenloze activiteit bovendien. Natuurlijk gebruik je het fietsen voor diverse doelen; lichaamsbeweging, ontspanning en manier om met anderen in contact te komen zijn er een paar... Maar volgens mij valt daar echt niet onder dat je je denkactiviteit op nul zet. En dat is wat hierboven wordt beweerd.

Deze discussie sluiten is een gemiste kans om mensen te trekken. Een gedachtewisseling als in dit draadje maakt het forum namelijk rijker in de niet-materiële zin van het woord.

Jammer!

Weer een reden om geen lid te worden. :wink:






Natuurlijk heb ik de petitie getekend. Maakt mij niet uit of de SP daartoe initiatieven heeft ondernomen. Maar ik realiseer me ook dat het een NiMBY-daad is. Een groot deel van de Nederlandse energiebehoefte wordt nl. geïmporteerd uit Frankrijk en bestaat dus wel degelijk uit stroom opgewekt uit kernenergie. Door een handtekening te zetten heb ik dus een flink pak boter op mijn hoofd gestapeld.
Blanche schreef:Stel je bent een potentieel lid voor de Wereldfietser en je gaat naar de WF-site.
Kom je terecht in een (inderdaad interessante ) discussie maar niet voor een Wereldfietsforum. Het potentiële lid was namelijk toe aan ontspanning, het hoofd leeg maken van alle dagelijkse shit en leuke dingen; het fietsen over de wereld, zijn/haar passie en mensen waarmee je dat kan delen. Grote kans dat het potentiële lid hard wegvlucht als hij deze discussie ziet.

Ik discussieer graag mee over dit onderwerp maar niet in dit forum! Zo en nu hou ik op om dit draadje omhoog te gooien. Ik heb me punt wel gemaakt en ga alvast nadenken over het aankomend WF-weekend en mijn fietsvakantie.

Veel plezier nog in dit draadje!
Eigenlijk zou dit draadje dus een onafhankelijk karakter moeten hebben. Teken de petitie klinkt natuurlijk wel heel heftig. Laten we stellen dat niemand iets moet! Ik heb dan ook niet getekend. Maar de discussie over voor en tegens over kerncentrales en de alternatieven vind ik boeiend. Dat hier ruimte is op dit forum begrijp ik heel goed. En het gaat hier niet om ledenwerving. Als iemand hard weg vlucht na deze discussie, kan hij snel wegvluchten, maar ook denken dat dit een club met mensen die ergens betrokken zijn bij de samenleving en nadenken over de toekomst.

Rutger
Jammer, dat dit topic nu zo in onenigheid eindigt...! Natuurlijk heeft dit topic niets met fietsen te maken.
Mag er nog wel een topic over eenwielers, te gebruiken in circus omgeving, worden opgestard? Oeoepsh, grapje hoor. :wink:
Lasse schreef:Lokaal geproduceerde hernieuwbare energie heeft ook een sterk politiek voordeel: onafhankelijkheid (van instabiele regio's). Enkele grondstoffen in zonnepanelen zijn momenteel nog niet ideaal omdat ze relatief zeldzaam zijn, maar de nieuwste ontwikkelingen maken ook die stoffen overbodig. Allemaal zeer interessante technologie die lokaal voor veel jobs kan zorgen (ontwikkeling, productie, installatie, onderhoud en recyclage) en geen risico inhoudt voor volksgezondheid of politieke onafhankelijkheid.

Investeren in kernenergie is geen investering in een duurzame toekomst, integendeel. Zoals al eerder gezegd richt het gebruik van uranium veel schade aan, zowel bij de winning als (vooral) na gebruik in kerncentrales. Het geld dat geïnvesteerd wordt in kernenergie kan veel beter aangewend worden voor duurzame alternatieven die niet kunnen ontploffen en iedereen zelf op zijn dak of in zijn tuin kan zetten. Zorgt trouwens ook voor geen onverwachte prijsstijgingen in de energiekosten omdat de leverancier beslist meer winst te willen maken...
Dit is wel interessant. Toch zie ik, omdat helaas rechts grote overwinningen behaalt in Europa, hier politiek de komende 5 jaar geen vooruitgang in gebeuren... :(
Een bijbaantje voor een duurzaam milieu, tijdens m'n nieuwe studie, had ik wel zien zitten. :D
Off topic:

Wat een verhitte discussie op twee fronten nogal liefst! Aangezien ik niet aan mijn werk wil herbeginnen heb ik even geteld hoeveel berichtjes over het onderwerp gingen en hoeveel over of dit onderwerp al dan niet besproken dient the worden. De resultaten:
  • Inhoudelijk: 46 posts
    Wenselijk onderwerp of niet: 36 posts
    Beiden in 1 post: 7 posts
Ongeveer 60 % gaat dus over het onderwerp

Aan de Moderators: Ik weet niet of het kan en of het noodzakelijk is, maar misschien is het een optie om dit onderwerp niet meer te laten verschijnen in de link 'bekijk actieve onderwerpen'? Dan kunnen de mensen die geinteresseerd zijn vrolijk door discussieren en worden anderen er nauwelijks mee geconfronteerd?

--
On topic:

Ik zit er niet meer in, maar 8 jaar geleden heb ik voor een studieproject verschillende energievormen vergeleken. Onze conclusie was dat alle energievormen voor- en nadelen hadden en dat het moeilijk is om te zeggen dat een bepaalde vorm van energieopwekking veel beter of slechter is. Deze vragen zijn volgens mij dermate complex dat het altijd op appels en peren vergelijken uitloopt. Bv. klimaatopwarming vs. kernafval - wat weegt zwaarder? Olieramp vs. kernenergiecentrale? Ontbossing door biobrandstoffen (en hongersnood in de landen waar dit groeit doordat biobrandstof meer oplevert dan voedsel) vs. compleet Nederland vol met windturbines (inclusief sterfte van vogels die ertegenaan vliegen)?

Overigens werd bij de kostenbereking van 1 kwh voor energie bij kernenergie indertijd de afvalkosten niet meegerekend en die zijn erg hoog. Zouden die wel meegerekend worden dan zou het een minder interessant alternatief lijken. Aan de andere kant is onze energieconsumptie zo belachelijk hoog dat we het voorlopig nog niet redden met alleen duurzame energiebronnen.
bert sitters schreef:Ik geef je groot gelijk dat bij het vervaardigen van windmolens best flink wat meer gelet mag worden op het gebruik van duurzame en milieuvriendelijke materialen, maar ook een kerncentrale bestaat echt niet alleen maar uit milieuvriendelijk materiaal.
Toen ik in 2006 langs de plaats Molino in Andalucië fietste, zag ik aardig wat... juist, molens. Windmolens welteverstaan. Landschap ontsierend. Liever merk ik er niets van, van die energieopwekking.
bert sitters schreef:Het plan zoals dat op de link van Michael Wannet staat is met veel minder kosten veel sneller realiseer.
Ik heb wel vaker het idee dat die partij het best nadenkt over de toekomst... :wink: (En daarmee niet erg populair is... :|)
pascoa schreef:Onze conclusie was dat alle energievormen voor- en nadelen hadden en dat het moeilijk is om te zeggen dat een bepaalde vorm van energieopwekking veel beter of slechter is. Deze vragen zijn volgens mij dermate complex dat het altijd op appels en peren vergelijken uitloopt. Bv. klimaatopwarming vs. kernafval - wat weegt zwaarder? Olieramp vs. kernenergiecentrale? Ontbossing door biobrandstoffen (en hongersnood in de landen waar dit groeit doordat biobrandstof meer oplevert dan voedsel) vs. compleet Nederland vol met windturbines (inclusief sterfte van vogels die ertegenaan vliegen)?
Juist dit soort studies vind ik interessant in dezen. En "appels met peren" of niet: er zal uiteindelijk toch iets moeten gebeuren. Als je dat aan de burgers over laat (referendum o.i.d.), zal er i.h.a. niet fundamenteel nagedacht worden over het gehele spectrum van problemen, oplossingen en consequenties.
pascoa schreef:Aan de andere kant is onze energieconsumptie zo belachelijk hoog dat we het voorlopig nog niet redden met alleen duurzame energiebronnen.
Wat dat betreft ben ik het eens met de voorstanders van energiezuinigheid. Helaas zijn er ook opkomende economieën in de wereld, welke nu ook eens net zo luxe willen leven als wij de laatste 30 jaar doen. Zij zullen sneller door dit proces moeten, en dat zal ook weer problemen met zich meebrengen.
En dan heb je nog de vele miljarden die zich nergens van bewust zijn. :roll:
pascoa schreef:Aan de Moderators: Ik weet niet of het kan en of het noodzakelijk is, maar misschien is het een optie om dit onderwerp niet meer te laten verschijnen in de link 'bekijk actieve onderwerpen'? Dan kunnen de mensen die geinteresseerd zijn vrolijk door discussieren en worden anderen er nauwelijks mee geconfronteerd?
Goed idee. Dat kan inderdaad maar niet per onderwerp, alleen per (sub)forum. Dan moet er een subforum worden toegevoegd waar dit soort discussies in gestald kan worden. Ik zal het voorstellen aan de moderators. En ik vermoed dat de mensen die niet vermoeid willen worden met deze discussies daar toch af en toe stiekem in zullen kijken :)
Dat afkappende(polariserende) begrijp ik niet, je kunt toch ook gewoon inhoudelijk discussiëren terwijl je behoorlijk van mening verschilt? Het hoeft toch geen eenheidsworst te worden, zodat het alleen nog over onderwerpen gaat die JOU interesseren?
En ook niet te gauw het onderwerp beëindigen als het je niet aanspreekt: we blaffen je toch ook niet af als je een onderwerp aanvangt. Respect voor elkaars mening houden a.u.b. en niet te gauw de toon naar jouw, individuele voorkeur, proberen te sturen(dit slaat op de reclamanten die de discussie zonder goede argumentatie willen afkappen!). Zo'n onderwerp moet gewoon kunnen en houdt het netjes. Ik waardeer zeer Hans z'n bemoedigend standpunt en reactie.
Ik verbaas me over deze draad. Het is zonneklaar dat die niet op dit forum thuishoort. De Wereldfietser gaat over fietsen, het forum dus ook. Als het forum voor alle mogelijke politieke onderwerpen wordt opengesteld, leidt dat binnen de kortste keren tot enorme polarisatie en tot schisma's leidende ruzie omdat elke elementaire gemeenschappelijkheid ontbreekt. Dit is echt een wet voor forummoderators (kijk maar eens op andere succesvolle fora). We willen allemaal fietsen, maar over allerlei andere onderwerpen lopen de meningen zozeer uiteen dat een draad uiteindelijk onmogelijk iets anders kan opleveren dan onaangenaamheden. Ik verwijs hiervoor naar discussies die de laatste tijd op dit forum gevoerd zijn over autobezit en vegetarisme, die ook al langs het randje schuurden.
Let op, m'n voorspelling: Het slotje komt eraan. :wink:
peter de rijk schreef:Ik verbaas me over deze draad. Het is zonneklaar dat die niet op dit forum thuishoort. De Wereldfietser gaat over fietsen, het forum dus ook. Als het forum voor alle mogelijke politieke onderwerpen wordt opengesteld, leidt dat binnen de kortste keren tot enorme polarisatie en tot schisma's leidende ruzie omdat elke elementaire gemeenschappelijkheid ontbreekt. Dit is echt een wet voor forummoderators (kijk maar eens op andere succesvolle fora). (..)
Wat een bange reactie.
Verschil van mening staat echt niet gelijk met polarisatie of schisma. We heten niet allemaal Wilders. Verschil van mening is interessant en is een verrijking.

Jammer en treurig.... :?
peter de rijk schreef:Ik verbaas me over deze draad. Het is zonneklaar dat die niet op dit forum thuishoort. De Wereldfietser gaat over fietsen, het forum dus ook. Als het forum voor alle mogelijke politieke onderwerpen wordt opengesteld, leidt dat binnen de kortste keren tot enorme polarisatie en tot schisma's leidende ruzie omdat elke elementaire gemeenschappelijkheid ontbreekt.
De gemeenschappelijkheid is dat elke Wereldfietser geniet van wat hij om zich heet ziet en beleeft. En dat verandert in rap tempo. Als we willen dat er van natuur en cultuur over pakweg 50 jaar nog iets in vrijheid te zien is dan zullen we als de wiedeweerga moeten inzetten op economische ontwikkeling van duurzaamheid. Met economische ontwikkeling bedoel ik geld gaan verdienen (tip voor de VVD!) met ontwikkeling van alle mogelijke duurzame energiebronnen* (dus niet kiezen, maar allemaal) in plaats van met steeds meer verbruiksdingen.
Met duurzaam bedoel ik onder andere het stoppen met groeien van de wereldbevolking. Dat laatste gebeurt zeker, maar we kunnen nu nog kiezen hoe.
Gelukkig zijn veel andere landen al een stuk verder dan Nederland**.

Als we niet kiezen loopt de wereldbevolking door minder frisse oorzaken terug. Als we niet op tijd kiezen voor duurzame energieopwekking en voor almaar doorgaande groei, dan kunnen we verwachten dat er voor het bezoek van de laatste natuurgebieden over een tijdje als forse entreekaartjes gevraagd worden.

En willen wij dat als vereniging? Daarom vind ik dit een interessant topic.

Leon
*: kernenergie vind ik niet duurzaam - hou het maar op een mening van mij.

**: Ik verbaas me altijd hogelijk over het effect dat zodra er in NL over zonne-energiedaken gepraat wordt men onmiddellijk met de terugverdientijd op de proppen komt. De zonnecellen moeten al als netto contante waarde terugverdiend zijn als je ze aanschaft. Vergelijk het eens met een luxe-auto (dwz alles meer dan een Dacia). Die verdien je nooit terug, want hij is na 10 jaar niets meer waard en hij kost onderwijl alleen maar geld. Ik denk dat als zonne-energie sexy wordt en een gemiddeld huishouden de helft van het geld dat uitgegeven wordt aan duurdere auto's dan noodzakelijk uitgeeft aan zonnecollectoren/PV etc. er binnen de korste keren en forse en florerende industrie is die die spullen maakt. Daar kunnen een boel medewerkers werken die er nu hoe dan ook toch al bij de autofabrieken uitgeknikkerd worden. Dus maak er een win-win-situatie van.
Rachel schreef: Wat een bange reactie.
Verschil van mening staat echt niet gelijk met polarisatie of schisma. We heten niet allemaal Wilders. Verschil van mening is interessant en is een verrijking.

Jammer en treurig.... :?
Heeft niets met bangheid te maken. Het is gewoon een wetmatigheid op internetfora. Discussies over politieke onderwerpen op niet-politieke fora lopen altijd uit de hand.