Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luiers... - Forum Wereldfietser

Luiers...

Luiers..!

"...we beginnen en we eindigen in luiers..."

Er gaat geen fietsdag voorbij dat ik minimaal een 70+ m/v op de openbare weg of fietspad zie liggen met daarnaast een elektrische fiets. Keer op keer vraag ik me af waarom hun (klein)kinderen dit toelaten.

Voor heel veel vervoersmiddelen hebben we minimaal een 'behendigheids'certificaat nodig. Deze ouderen krijgen(!) of kopen zo'n elektrische fiets, klimmen erop en kunnen maximaal 25 kilometer per uur. Meer dan ongehoord!

Het anticiperen als ook het participeren zit er gewoonweg niet meer in bij deze groep mensen. Uiteraard uitzonderingen daargelaten.

Vandaag stond -en helaas niet voor het eerst- onderstaande melding in de krant.
Dan denk ik, hoeveel nog alvorens hier wat aangedaan wordt.

Natuurlijk zijn dit soort fietsen een geweldige aanvulling voor mensen die bv slechter te been zijn. Je hebt maar '25% kracht nodig om 100% te krijgen'.
Dat dit soort grote, zware en snelle fietsen ook aan 70+s verkocht worden, zonder een behendigheidscursus of iets dergelijks, vind ik zeer kwalijk.

Het gaat me te ver als ik zeg dat je leert fietsen op een driewieler. Misschien is dat hier toch een optie! Immers, lees bovenstaande titel...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2163 ... ing__.html
Vorige week in Halsteren nog een traumaheli gezien, die een bejaarde kwam optakelen na een aanrijding met een andere fietser. Het zou beter zijn om bij aankoop van zo'n e-fiets een cursus te volgen.
Laat ik (nog maar) eens de moeilijk mens uithangen ...
Het vroegtijdig conclusies trekken op basis van gebrekkig informatie (in dit geval nog uit een slechte krant) vind ik een heel slechte gewoonte. Het zou evengoed kunnen dat deze fietsster niet te verwijten is en het probleem volledig bij de mountainbikers lag. Dat is onmogelijk te beoordelen aan de hand van dit artikel. Maar stel je voor dat die vrouw familie is en 'onschuldig' is en je dan zo'n conclusies moet lezen.

Ik ben hier geen moderator. Maar het moet me toch van het hart dat het vervelend is als mensen nietszeggende titels gebruiken om topics op te starten die eigenlijk reeds bestaan en dat met hoofdletters om zoveel mogelijk aandacht te trekken.

Renaat
PierreS schreef: Dat dit soort grote, zware en snelle fietsen ook aan 70+s verkocht worden, zonder een behendigheidscursus of iets dergelijks, vind ik zeer kwalijk.
25 km/h is op zich niet snel, het probleem is alleen dat de gemiddelde electrofiets een onbestuurbaar ding is. De gemiddelde bejaarde zit als een zoutzak achter een stuur waar ze nog net overheen kunnen kijken, en het is altijd weer een verrassing wat het motortje wel of niet doet
Het gaat me te ver als ik zeg dat je leert fietsen op een driewieler. Misschien is dat hier toch een optie!
Als je zo'n typische driewieler bedoeld met een wiel voor, twee achter en een normale fietspositie: ik wil er altijd nog eentje bouwen omdat het van die onmogelijke voertuigen zijn

Dit is met een motortje, maar je krijgt het idee:
http://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8
Revanho schreef: Laat ik (nog maar) eens de moeilijk mens uithangen ...
...jij zegt dit..!
Revanho schreef: Het vroegtijdig conclusies trekken op basis van gebrekkig informatie (in dit geval nog uit een slechte krant) vind ik een heel slechte gewoonte.[.....]
Het is inderdaad een slechte gewoonte dat jij een vroegtijdige conclusie trekt. Vanuit mijn voorgaande job heb ik uiteraard(!) eerst info getrokken. En nee, het is niet de 'fout' van de twee mountainbikers!
Revanho schreef: Ik ben hier geen moderator. Maar het moet me toch van het hart dat het vervelend is als mensen nietszeggende titels gebruiken om topics op te starten die eigenlijk reeds bestaan en dat met hoofdletters om zoveel mogelijk aandacht te trekken.
V.w.b. de hoofdletters in de titel heb je een punt. Dit is abusievelijk gebeurd. Voor de rest is het jouw mening; dus subjectief...
m-gineering schreef: Dit is met een motortje, maar je krijgt het idee:
http://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8
...leuk filmpje! :D

Maar hoe het ook is, vind het wel kwalijk dat dit soort fietsen zomaar aan '70 plussers' meegegeven worden...
persoonlijk vind ik het ergerlijk om 70+-ers neer te zetten als infantiele mensen die geen beslissingsbevoedheid zouden moeten hebben???!!

Ergerlijke titel ook!
Marjan schreef:persoonlijk vind ik het ergerlijk om 70+-ers neer te zetten als infantiele mensen die geen beslissingsbevoedheid zouden moeten hebben???!!

Ergerlijke titel ook!
+1
Ik heb, als moderator, het topic verplaatst naar Achtergrond.

Zoals opgemerkt is hier al een ander topic over.
Daarnaast zijn het een aantal meningen over oudere fietsers die persoonlijk zijn. Persoonlijk vind ik ze niet even gepast, maar iedereen heeft recht op een mening.
Als je die wilt ventileren, dan mag dat maar dat hoeft niet op de voorgrond.

Ik heb even getwijfeld om het te sluiten of te verwijderen.
Maar om toch een mate van vrijheid van mening geven toe te staan heb ik ervoor gekozen dit niet te doen. Daar zal niet iedereen me dankbaar voor zijn.

De meningen polariseren al een beetje. Zodra dit erger wordt ga ik alsnog het topic dicht gooien en/of verwijderen.

Hans (even nu als moderator)
Michael W schreef:
Marjan schreef:persoonlijk vind ik het ergerlijk om 70+-ers neer te zetten als infantiele mensen die geen beslissingsbevoedheid zouden moeten hebben???!!

Ergerlijke titel ook!
+1
+1.

Ik spreek 70 plussers met zo'n fiets en die zeggen ook dat zo'n ding loeizwaar is, te snel accelereert en dat het soms gewoon allemaal te snel gaat. Mijn tante ziet er al tegenop om dat ding uit de schuur te moeten tillen...Een cursus(en ze mogen zelf beslissen of ze dat nodig hebben :wink: ) zou gratis bij aankoop aangeboden kunnen worden.
Marjan schreef:persoonlijk vind ik het ergerlijk om 70+-ers neer te zetten als infantiele mensen die geen beslissingsbevoedheid zouden moeten hebben???!!

Ergerlijke titel ook!
Zowel het kinderlijke als ook de beslissingsbevoegdheid heb ik niet gebruikt. Sterker nog, deze zal ik ook nooit gebruiken jegens de ouderen. Is ook mijn opzet niet.
De titel is gewoon een crea. Dat deze verkeerd kan overkomen, is niet mijn punt.

Verder kan ik je meegeven dat ik enkele manuren per periode aan vrijwilligerswerk doe bij een verzorgingstehuis waar hele oude mensen zijn, waar ik heel veel van leer. Het is meer dan mooi om hun levenswijsheid te mogen aanhoren.
En ja, dat hier toevallig diverse mensen zitten met een luier om, heeft geenszins met deze titel te maken.

Andermaal, het ging me alleen om het treurig bericht van deze 90 jarige e-fietsten die is komen te overlijden. Dit vind ik meer dan treurig...
HansvanderVeeke schreef:Ik heb, als moderator, het topic verplaatst naar Achtergrond.
[.....]
Hans (even nu als moderator)
...zoals -achteraf- verwacht!!!
Een paar zaken worden in de gauwigheid vergeten:
  • Demografisch zat het al tientallen eraan te komen dat er 'vergrijzing' zou optreden. CBS heeft dat tientallen jaren geleden al aangegeven en het is dan ook niet voor niets dat er pensioenfondsen zijn opgezet. (Of deze correct beheerd zijn/worden, is weer een ander verhaal... :roll: )
  • Snellere vervoermiddelen dan een fiets, zonder de noodzaak tot een rijbewijs o.i.d., zijn er al langer. Als de huidige generatie senioren niet op een elektrische fiets was overgestapt, wie kan me dan vertellen of ze al dan niet op Sparta-met's waren overgestapt? Graag met onderbouwing.
  • De risico's van verkeersdeelname stijgen exponentieel als men het 75e levensjaar heeft bereikt. De gemiddelde levensverwachting voor vrouwen in Nederland is ook rond de 82,7 jaar. Dan heeft een mevrouw van 90 het niet verkeerd gedaan. Statistisch gezien heeft zij het stijgen van de gemiddelde levensverwachting dus in stand gehouden. Het is zonde dat zij zo haar laatste adem heeft moeten uitblazen, maar misschien was fietsen wel haar lust en haar leven?
  • Ik ken nog geen onderzoek welke suggereert dat er meer senioren zwaargewond raken of komen te overlijden door het gebruik van een fiets met elektrische ondersteuning, dan als zij gebruik zouden maken van een fiets zonder elektrische ondersteuning. Aangezien ik deze materie zeer interessant vind, zou ik daar graag meer over horen. Iemand?
Enfin, er worden allerlei suggestieve (sociaal onwenselijke?) opmerkingen gemaakt in dit topic, zonder dat er naar de realiteit is gekeken. :roll: Niet gek natuurlijk dat dan een topic naar de achtergrond wordt verplaatst.
De titel is gewoon een crea. Dat deze verkeerd kan overkomen, is niet mijn punt.
Laat ik me voorzichtig uitdrukken: hier ben ik het niet mee eens
PierreS schreef:
Marjan schreef:persoonlijk vind ik het ergerlijk om 70+-ers neer te zetten als infantiele mensen die geen beslissingsbevoedheid zouden moeten hebben???!!

Ergerlijke titel ook!
Zowel het kinderlijke als ook de beslissingsbevoegdheid heb ik niet gebruikt. Sterker nog, deze zal ik ook nooit gebruiken jegens de ouderen. Is ook mijn opzet niet.
De titel is gewoon een crea. Dat deze verkeerd kan overkomen, is niet mijn punt.

..
Haha leuk opgelost. :|

En dan nog wat, als je zoveel werk verricht binnen de ouderenzorg dan ben je vast wel op de hoogte dat de woorden luier en slab respectloos is en niet wordt gebruikt door professionals.


Wat wil je eigenlijk bereiken met je eerste bericht? In discussie ga je niet.
Ik sluit het onderwerp.
Het voegt niets (meer) toe aan de belevingen van de wereldfietser.
Mocht je er toch nog onderling over willen discussiëren, dan is er het PB.

Hans