Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitstoot broeikasgassen bereikt nieuw triest record - Forum Wereldfietser

Uitstoot broeikasgassen bereikt nieuw triest record

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... =1.1772632

Mag ik het vreemd vinden dat zoveel mensen vinden dat ze het recht hebben om jaarlijks (enkele keren) het vliegtuig te nemen (en daarmee voor een gigantische uitstoot van broeikasgassen zorgen) om 'iets van de wereld te zien'?

Het zijn blijkbaar altijd 'de anderen' die een probleem zijn en hun gedrag moeten aanpassen.

Renaat
Revanho schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... =1.1772632

Mag ik het vreemd vinden dat zoveel mensen vinden dat ze het recht hebben om jaarlijks (enkele keren) het vliegtuig te nemen (en daarmee voor een gigantische uitstoot van broeikasgassen zorgen) om 'iets van de wereld te zien'?

Het zijn blijkbaar altijd 'de anderen' die een probleem zijn en hun gedrag moeten aanpassen.

Renaat
Joh, no worries, alles is eindig, zelfs het broeikaseffect..... ;)
AB schreef: Joh, no worries, alles is eindig, zelfs het broeikaseffect..... ;)
Ik weet niet juist hoe ik wat je schrijft moet interpreteren. Maar het is in ieder geval geen 'klein probleempje'. Dit kost al talloze mensen hun leven en zal op termijn tientallen miljoenen mensenlevens kosten en de 'rijke landen' een gigantische hoeveelheid geld om de gevolgen binnen de perken te houden.

Renaat
Revanho schreef:
AB schreef: Joh, no worries, alles is eindig, zelfs het broeikaseffect..... ;)
Ik weet niet juist hoe ik wat je schrijft moet interpreteren. Maar het is in ieder geval geen 'klein probleempje'. Dit kost al talloze mensen hun leven en zal op termijn tientallen miljoenen mensenlevens kosten en de 'rijke landen' een gigantische hoeveelheid geld om de gevolgen binnen de perken te houden.

Renaat
er blijven nog genoeg mensen over, ik maak me meer zorgen over de ontbossing, de milieuvervuiling, overbevolking, zoetwaterprobleem, sociale ongelijkheid, oorlogen, etc.... Fluctuatie in de CO2 in de atmosfeer loopt de spuigaten uit, temperaturen zullen oplopen, ijs zal smelten, zeepeil zal stijgen (vreemd genoeg zal ie dalen in de Noordzee en superveel stijgen op andere plekken op aarde), maar dan nog is het probleem zo groot dat het niet te stoppen is..... al zouden we morgen weer ons vervoeren mbv paard en wagen en gaan wonen een plaggenhut.

maar serieus, wat wou je er aan doen? revolutie?

PS, goede film over het het smelten van de ijskappen is "Chasing Ice", heel indrukwekkend.
AB schreef: ik maak me meer zorgen over de ontbossing, de milieuvervuiling, overbevolking, zoetwaterprobleem, sociale ongelijkheid, oorlogen, etc....
Dan zou je toch moeten weten dat de klimaatsverandering een sterke invloed heeft op problemen als een gebrek aan drinkwater, het verdwijnen van bossen, ...
Drinkwatergebrek zal zelf voor de mensheid één van de ernstigste gevolgen zijn van de klimaatopwarming.
AB schreef: Fluctuatie in de CO2 in de atmosfeer loopt de spuigaten uit,
Welke fluctuaties. De fluctuaties zijn niet groter dan vroeger.
AB schreef: maar serieus, wat wou je er aan doen? revolutie?
Het zou erg fijn zijn dat mensen (zeker de mensen in de luxepositie waardoor ze allerlei keuzes kunnen maken) hun verantwoordelijkheid zouden opnemen.

Maar het is niet omdat ik geen oplossing heb dat er
- geen probleem is
- ik dat probleem niet in de aandacht mag brengen en onverantwoord gedrag mag aanklagen

Jij vind het blijkbaar vreemd dat ik dat doe maar maakt vaak wel een hele heisa over ander visies over o.a. conditietraining. Wat wil je daaraan doen? Wat denk je daarmee te bereiken?

Renaat
Revanho schreef:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... =1.1772632

Mag ik het vreemd vinden dat zoveel mensen vinden dat ze het recht hebben om jaarlijks (enkele keren) het vliegtuig te nemen (en daarmee voor een gigantische uitstoot van broeikasgassen zorgen) om 'iets van de wereld te zien'?

Het zijn blijkbaar altijd 'de anderen' die een probleem zijn en hun gedrag moeten aanpassen.

Renaat
dat mag van mij. Ik heb enkele keren in mijn leven gevlogen maar heb sinds kort besloten om, indien mogelijk, altijd een minder vervuilende vorm van vervoer te kiezen.

Dit jaar ben ik daarom met trein en boot teruggereisd i.p.v. met een vliegtuig. Overigens viel mij de snelheid van de boot ook tegen, die lag zo hoog dat er ook onnodig veel brandstof verbruikt wordt.

Vliegen vind ik voor mijzelf niet noodzakelijk: in de directe omgeving (zeg maar in een straal van 3000 km) kan ik mij goed genoeg vermaken. Dit gebied is per fiets en o.v.v. goed bereikbaar, als je geen haast hebt.
Er wordt aan gewerkt: CO2-compensatie.
kan weg
Lees "Inferno" van Dan Brown. Doorspekt van oplossingen voor de problemen en oorzaken van overbevolking. Alleen staan die oplossingen niet iedereen aan.
peter de rijk schreef:Er wordt aan gewerkt: CO2-compensatie.
LOL.
Als mensen wel eens vliegen (heb ik ook al gedaan) is het natuurlijk beter dat ze een compensatie betalen dan dat ze niets doen. Maar het is en blijft wel een vorm van Greenwashing want het zet in werkelijk geen zoden aan de dijk. Het probleem van overmatige broeikasgassen valt echt niet op te lossen door het aanleggen van fondsen voor het planten van bomen. Ik zou trouwens ook niet weten waar al die bomen zouden moeten komen. Op die plaatsen waar ze de dag ervoor gekapt werden?

Renaat
Natuurlijk zet het wel zoden aan de dijk, maar heel weinig. In elk geval zijn er allerlei initiatieven om iets aan het probleem te doen, waarvan de link die ik gaf een voorbeeld is. Om daar neerbuigend over te doen, is flauw.
Dat mensen de wereld rondvliegen, zelfs met fietsen, is een gegeven. Nu moeten we met zijn allen proberen dat vliegen zo schoon mogelijk te maken. Dit is mijns inziens een productievere strategie dan alleen maar verwijtend met het vingertje wijzen.
peter de rijk schreef:Natuurlijk zet het wel zoden aan de dijk, maar heel weinig. In elk geval zijn er allerlei initiatieven om iets aan het probleem te doen, waarvan de link die ik gaf een voorbeeld is. Om daar neerbuigend over te doen, is flauw.
Dat mensen de wereld rondvliegen, zelfs met fietsen, is een gegeven. Nu moeten we met zijn allen proberen dat vliegen zo schoon mogelijk te maken. Dit is mijns inziens een productievere strategie dan alleen maar verwijtend met het vingertje wijzen.
Het probleem is dat het een strategie is die in werkelijkheid ook geen zoden aan de dijk zet. Het effect zal ruim onvoldoende zijn.
Is het daarom een slechte zaak dat zo'n zaken gebeuren? Ja, en neen. Ja, want alle beetjes helpen. Maar ook neen omdat die zaken en b.v. ook verwijzingen naar zulke acties veel mensen doen geloven dat de problemen die er aan komen met technologie en kleine (gedrags)veranderingen kunnen vermeden of opgelost worden. En dat klopt spijtig genoeg niet.
Mijn reactie heeft dus niets met neerbuigendheid te maken. Zulke initiatieven - zeker van luchtvaartmaatschappijen - zijn er niet op uit de problemen te verkleinen en slagen daar ook niet in. Zulke initiatieven zijn er op uit om vooral te voorkomen dat er drastisch wordt ingegrepen en er voor te zorgen dat mensen vooral onbezorgd blijven vliegen. Die initiatieven zijn in werkelijkheid (en dus niet in theorie) dus eerder een deel van het probleem dan een deel van de oplossing.

Renaat
Een van de leukste sites die ik ken. Geen hightech, maar....
http://www.lowtechmagazine.be/
AB schreef:Een van de leukste sites die ik ken. Geen hightech, maar....
http://www.lowtechmagazine.be/
Dat is één van de weinige blogs die ik zeer geregeld lees (en waar ik ook af en toe een reactie achterlaat).
De site doorprikt ook geregeld technologie-optimisme over elektrische wagens, waterstoftechnologie, ...

Renaat
voor een breder perspectief

http://natgeotv.com/nl/earth-making-of-a-planet
aan het eind van de film komt de mensheid ook nog even om de hoek kijken, sommige daarvan gewoon op de fiets.
kan weg
Leon schreef:
AB schreef:voor een breder perspectief
natgeotv.com/nl/earth-making-of-a-planet
aan het eind van de film komt de mensheid ook nog even om de hoek kijken, sommige daarvan gewoon op de fiets.
Inderdaad. Het is alsof je je de hele dag uit de naad werkt om iets moois te maken en je pronkstuk om 23.59.59 tegen de muur kapotgooit.
Leon

wat te denken van die vredelievende buddhisten met hun rituelen, die kunnen er ook wat van, stelletje vandalen, eerst iets moois maken en het dan zomaar weggooien.....
AB schreef:voor een breder perspectief
Het is niet omdat 'wij' en 'ons leven' in het grotere geheel niets voorstellen, dat het niet belangrijk is om goedendag tegen de buurman te zeggen. En er binnen de eigen vermogens voor zorgen dat men niet te veel bedraagt en een gigantisch probleem voor miljarden mede-aardbewoners lijkt me dus ook niet irrelevant, zelf al zullen al die mensen binnen een paar honderd jaar (en de meesten al veel sneller) totaal irrelevant zijn geworden.

Je kan dus relativeren wat je wilt, als iemand je straks op je gezicht slaag, dan doet dat toch echt wel zeer.

Renaat
Kan ook weg
Vlieg ongeveer 2a3keer per jaar voor fietsvakanties en voel mij daar helemaal niet schuldig over :oops: :D
Heb ook een auto maar gebruik hem nauwelijks :)
Verder leef ik milieubewust..

Ik ben er van overtuigt dat de mens nauwelijks invloed heeft op het klimaat.
Dit is een proces wat al miljoenen jaren gaande is

De Al Gore lobby probeerd ons een schuldcomplex aan te praten :evil:
Dirk