Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brevet 300 km fietsen in februari - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brevet 300 km fietsen in februari

Friso* schreef:Mooi, gefeliciteerd. Dan smaakt een biertje erg lekker :wink: Als ik google op brevetten zie ik een aantal sites met informatie. Is er een site met veel info en door velen wordt geraadpleegd? Kwam zelf o.a. op deze:
http://www.randonneurs.nl
http://ern-ossendrecht.nl
http://lowlands1000.nl
Wauw... Er gaat een wereld voor me open! Ik had geen idee dat dit bestond. Gaaf!
Zien we je over twee weken in Zwolle, André? 8)
@ Wauw... Er gaat een wereld voor me open! Ik had geen idee dat dit bestond. Gaaf!

In de jaren '90 las ik over dit soort dingen, het heeft me nooit meer losgelaten. In 1997 fietste ik mijn eerste 200 km Brevet vanuit Ossendrecht. Het is een apart wereldje maar dat maakt het juist zo mooi.

Geen hightec materiaal maar mannen op een stalen ros, met een tas een dragertje, een lampje, enzo.... Maar enorm geharde en ervaren fietsers.

Ook de geschiedenis vind ik interessant en ik beleef er nog steeds veel plezier aan.

Tot ziens op een volgend Brevet !

Henk

kunst en fietswerk
Alien schreef:Zien we je over twee weken in Zwolle, André? 8)
Dank voor het vertrouwen maar voor ultra-biking door mij moet er nog wel even wat gebeuren. Ik blijf het vanaf nu wel volgen. Dat wel!
Leuk verslag Henk. En grappige foto van eerste controle :)
Bij de eerste controle had ik het al te kwaad, na de Knardijk!!

Dit zijn de woorden van een fietsvriend....

"Het was een prachtig brevet met alle ingrediënten die je als fietser niet wilt hebben, en die je als randonneur zelden tegenkomt. Ik heb echt genoten van de extreme weersomstandigheden."

en zo was het....

Henk

kunst en fietswerk
Nice! :D

Moet een fiets ook aan bepaalde voorwaarden/specificaties voldoen om deel te mogen nemen?
Er zijn geen voorwaarden. Natuurlijk zijn elektrische fietsen niet toegelaten.
Ik reed dit jaar voor het eerste een 300km op mijn oude Giant Expedition (1988).
De meesten rijden wel op een race fiets maar beoogen natuurlijk een snelle tijd neer te zetten.

Normaal zijn er drie à vier controleposten waar je een stempeltje moet afhalen.
Aangesloten zijn bij een club is niet nodig.

Piet
Oké, toch wel racefietsen dus.
Ik kreeg, vooral door foto's en filmpjes op internet, de indruk dat het juist meer de hybride-achtige fietsen met bagagedragers en stalen frames, zeg maar de klassieke "randonneurs", zijn die gebruikt worden.
Je moet toch wel bagage kunnen meenemen en verlichting op je fiets hebben lijkt me?
http://www.audax-club-parisien.com/EN/312.html

Bij een 300 km heb je meestal licht en fluo vestje nodig.
Rules, zie link van de audax club paris, zij die de homologatie toekennen.

Bagage op racefiets: de meesten hebben een zadeltas of tas aan stuur. Voor 200 en 300 heb je eigenlijk niet veel bagage nodig.
Het bijzonderste is, genieten. De tocht goed indelen. Een gps maakt je zelfstandiger zodat je ook solo de tocht kan uitrijden, op eigen tempo.

Februari is héél vroeg voor een 300. (koud en korte dagen).
Een lokaal alternatief voor klassieke brevetten is de "the long race home", voor mensen van in en rond Antwerpen: https://www.facebook.com/events/802968909838481/.

Of je kan zelf een Valleycat organiseren.
Piedro schreef:Oké, toch wel racefietsen dus.
Ik kreeg, vooral door foto's en filmpjes op internet, de indruk dat het juist meer de hybride-achtige fietsen met bagagedragers en stalen frames, zeg maar de klassieke "randonneurs", zijn die gebruikt worden.
Je moet toch wel bagage kunnen meenemen en verlichting op je fiets hebben lijkt me?
Racefiets niet per se nodig hoor. Het eerste jaar dat ik brevetten fietste deed ik dat gewoon op mijn Koga Signature van 15kg en met 35mm banden, spatborden, bagagedrager & tutti quanti. Ik wilde niet meteen een speciale brevetfiets kopen, zonder eigenlijk te ervaren of die BRMs me wel zouden aanspreken. Je boet natuurlijk aan snelheid in maar BRMs zijn geen race. Bij de 400-en die ik reed kreeg ik wel het gevoel dat ik aan een comfortlimiet zat, het jaar daarop reed ik 600-en en PBP op een Van Nicholas (al heb ik mannen met een grotere motor dan de mijne, ook PBP zien rijden met mountainbikes en gewone hybrides).
Ik wil ook eens een keer een officieel brevet gaan fietsen. Vorige week een rondje IJsselmeer van 370 km gefietst op mijn nieuwe oude 1988 Giant Expedition (dezelfde als die van Cabonga) en ik ben benieuwd of er nog meer in mijn benen zit.
Het idee van brevetten fietsen fascineert mij zeer, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik op fietsvakanties na zo'n 100 tot 140km er echt wel genoeg van heb, dus ik vraag me af hoe brevet-fietsers die lange afstanden volhouden én er ook nog van kunnen genieten, zonder dat het een zelf-kwelling wordt.
Maar wat is nu eigenlijk een "randonneur"?
Volgens Wikipedia is een randonneur een toerfiets en dus een hybride.
Als je googled op afbeeldingen krijg je allemaal schitterende hybrides met race-stuurtjes te zien.
Maar dan toch...de ene hybride is de andere niet.
Best onoverzichtelijk als je er over nadenkt :|
Piedro schreef:Maar wat is nu eigenlijk een "randonneur"?
Volgens Wikipedia is een randonneur een toerfiets en dus een hybride.
Als je googled op afbeeldingen krijg je allemaal schitterende hybrides met race-stuurtjes te zien.
Maar dan toch...de ene hybride is de andere niet.
Best onoverzichtelijk als je er over nadenkt :|
Bij auto's lukt het nog een beetje, maar op elke fiets kan je een sportmotor zetten of een aftandse motor :-) en is een indeling dus nog moeilijker te maken. Een randonneur fiets is dus vooral een fiets waarop iemand zit die lange tochten aan een gemiddeld hoge snelheid rijdt.
De term wordt hier op het forum naar mijn gevoel vooral gebruikt voor relatief lichte fietsen die voorzien zijn van verlichting en de mogelijkheid om bagage te vervoeren, meestal voorzien van een klassiek racestuur.
Inderdaad lastig; alles wat géén stadsfiets, racefiets of atb is is dus een hybride.
Een randonneur, ofwel toerfiets, dus ook :wink:

En op een atb een +100km lang brevet fietsen (verhard)?
Zelf fiets ik veel in Zeeland over kilometers lange fietspaden en kom ik ook regelmatig atb-ers tegen die ook alleen maar de fietspaden gebruiken.
Waarom? Geen idee
EnriceV schreef:
Piedro schreef:Maar wat is nu eigenlijk een "randonneur"?
...meestal voorzien van een klassiek racestuur.
Merkwaardig; ik zou op een randonneur eerder een randonneurstuur verwachten.
Georg schreef:ik vraag me af hoe brevet-fietsers die lange afstanden volhouden én er ook nog van kunnen genieten, zonder dat het een zelf-kwelling wordt.
Volgens mij is dat juist waar je van moet genieten. :wink:

Carl
Google zelf maar eens, Carl; zoek "randonneur" op afbeeldingen, en je zult zien dat ze (bijna) allemaal een klassiek racestuur hebben. :wink:
Een randonneur is voor mij een persoon, die voor zijn plezier lange afstanden aflegt op of in een door spierkracht voortbewogen voertuig. B.v. een vakantiefietser. Dat het woord randonneur wordt toegekend aan voertuigen spreekt dan voor zich.

De meeste ligfietsen worden als randonneur aangeduid. En terecht. Daar lig je voor je plezier op. Kickbikes en velomobielen vallen ook onder die noemer. Een afstand van 300 km in februari in een velomobiel is heerlijk en zeker niet te warm.

De voorkeur voor een stuur is persoonlijk en niet randonneur gebonden. Vele ligfietsers geven de voorkeur aan een hoog stuur. Kinhoogte.

https://www.google.nl/search?q=ligfiets ... CyIQ7AkILg

Piet.