Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Melanoom - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Melanoom

Leon schreef:
do 22 nov, 2018 13:29
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 13:09
Ik heb het schaatsen wel (maar slechts een beetje, vreemd genoeg schaats ik op z'n Zweeds) in 1963 onder de knie gekregen.
In '63 schaatsten ze in Zweden toch nog links of zoiets? :?
 
De gemiddelde amateurschaatser in Zweden schaatst statig overeind, en niet zoals de Friese en Hollandse polderjongen die direct al een tegenwind (en lage bruggetjes) houding aan neemt.
Ik heb dus de grootste moeite met tegenwind (en meewind is me soms wat teveel), toeschouwers vrezen dat ik achterover zal vallen, iets wat nooit gebeurd. De winst is wel weer dat ik rustig en goed om me heen kijk, het zwakkere afzetten dat bij het overeind staan hoort zorgt ook dat ik ondanks mijn gewicht niet gauw door het ijs ga, zelfs al is het ijs (nog) dun.

BSM

PS In 1963 reden ze in Zweden nog links !!
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 14:10
Leon schreef:
do 22 nov, 2018 13:29
In '63 schaatsten ze in Zweden toch nog links of zoiets? :?
PS In 1963 reden ze in Zweden nog links !!
Dacht je dat ik dat toevallig schreef? :D
gefeliciteerd met hoe je gezondheid nu is: fijn!!!!
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 14:10
In 1963 reden ze in Zweden nog links !!
Kan kloppen, dat gebeurde tot 1966. Hier een oude ansicht van "Bågen" (de boog, zo heet de brug op de voorgrond) in de Zweedse plaats Hagfors, bij welke gemeente mijn Zweedse huis toebehoort.
Alleen het huis met het mansardedak links bestaat nu niet meer, hier staat een kantoorgebouw van het arbeidsbureau. Verder is de situatie nauwelijks veranderd. Behalve dat er nu gewoon rechts wordt gereden. Vergelijk het pijltje op het blauwe bord!
Op de achtergrond de berg Värmullsåsen (427 m) met prachtige vergezichten en een skipiste.
https://www.google.nl/maps/@60.033039,1 ... 312!8i6656


Afbeelding
Prachtige foto.
Wat is dat toch altijd met oude foto's dat ik de oude situatie zoveel mooier vind dan die van het Google-plaatje van deze tijd? Het beeld is rustiger, minder lelijke gebouwen/straatmeubilair/vangrail etc?
Het is er in ieder geval zelden op vooruit gegaan.Nu valt deze locatie nog mee, het kan veel erger.
Georg schreef:
za 24 nov, 2018 09:28
Prachtige foto.
Wat is dat toch altijd met oude foto's dat ik de oude situatie zoveel mooier vind dan die van het Google-plaatje van deze tijd? Het beeld is rustiger, minder lelijke gebouwen/straatmeubilair/vangrail etc?
Het is er in ieder geval zelden op vooruit gegaan.Nu valt deze locatie nog mee, het kan veel erger.
Tja, als een dronken Zweed hier uit de bocht vliegt is een vangrail best nuttig. 's Zomers hangen de brugleuningen vol met vrolijke bloemenbakken. Onder de "Bågen" stroomt het riviertje Uvån, dat ernaast een waterkrachtcentrale aandrijft. Als je op deze google streetview ongeveer 75 meter vooruit klikt zie je een geel bakstenen huis met mansardedak en zwarte balkon staan. Dat is het makelaarskantoor www.zwedenvastgoed.nl waar wij in 2003 ons Zweedse huis hebben gekocht. Een droomhuis van 94 m2 met 17 are tuin voor nog geen 28 mille in euro's omgerekend! Kom daar maar eens om in het onbetaalbare en propvolle Nederland. Aan de overkant van de makelaar een rood bakstenen gebouw met blauwe zonnescherm. Dat is mijn bank waar ik een Zweeds bankrekeningnummer heb staan. Terwijl de bankgebouwen in Nederland bij bosjes dicht gaan, staan de klanten hier in rijen met een wachtnummertje in de hand. Ondanks dat daar ook veel online bankzaken worden geregeld. Hier in Hagfors winkelen wij vaak. Heb ik jullie nog verteld van de fietsstandaard van Lidl? Komt hier vandaan.
Het heel lage gebouwtje linksvoor op de oude foto was een lekgod-butiken (speelgoedwinkel), nu een islamitische halal-zaak met Arabische opschriften....
Martin E. van Doornik schreef:
za 24 nov, 2018 00:04
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 14:10
In 1963 reden ze in Zweden nog links !!
Kan kloppen, dat gebeurde tot 1966. ...
 
Vlgs Wikipedia was het zelfs tot 3 september 1967:

Dagen H (Zweeds voor Dag H) was de dag waarop Zweden wisselde naar rechts rijden. Voor 3 september 1967 reden de Zweden aan de linkerkant van de weg, maar vanaf 05.00 uur die dag (Dagen H) moest er aan de rechterkant gereden worden. De "H" staat voor Högertrafik, wat Zweeds is voor Rechts verkeer.

Ik had het dus bewust mee kunnen maken, het was voor mij lang onbekend, echter sinds ik familie in Zweden heb (en dat is ook al weer lang) komt er meer uit deze regionen tot me.

BSM

PS   De grootvader van mijn schoonzusje kwam uit Värmland, ongeveer een uur zuid-zuid-westelijk van Hagfors. Overigens ben je niet de enige Nederlander in Värmland.
Bridgestone SM schreef:
za 24 nov, 2018 15:34
Martin E. van Doornik schreef:
za 24 nov, 2018 00:04
Bridgestone SM schreef:
do 22 nov, 2018 14:10
In 1963 reden ze in Zweden nog links !!
Kan kloppen, dat gebeurde tot 1966. ...
 
Vlgs Wikipedia was het zelfs tot 3 september 1967:

Dagen H (Zweeds voor Dag H) was de dag waarop Zweden wisselde naar rechts rijden. Voor 3 september 1967 reden de Zweden aan de linkerkant van de weg, maar vanaf 05.00 uur die dag (Dagen H) moest er aan de rechterkant gereden worden. De "H" staat voor Högertrafik, wat Zweeds is voor Rechts verkeer.

Ik had het dus bewust mee kunnen maken, het was voor mij lang onbekend, echter sinds ik familie in Zweden heb (en dat is ook al weer lang) komt er meer uit deze regionen tot me.

BSM
Goed, 3 september 1967 dan, ik heb alleen maar een schatting gemaakt. Want ik ben momenteel druk in sms en e-mail verkeer met Californië, want mijn vrouw is daar momenteel.
Klopt: höger = rechts, vänster = links. Till höger (spreek uit: thiel heu:ker) = rechtsaf, till vänster = linksaf. Rechtdoor = rakt fram.
Het moet een kostbare aangelegenheid zijn geweest, alle verkeersborden en stoplichten naar rechts verplaatsen, de wegmarkeringen herbeschilderen. De gemeentewerkers met blaren op de handen. De plaats van linker autostuur en de pedalen, en zo veel meer. Ongetwijfeld opnieuw bijscholen in de verkeerslessen. Dat zal de Zweedse autoindustrie vast veel werkgelegenheid hebben bezorgd.
M'n buurman hier heeft een oldtimer Volvo "kattenrug" met een S-sticker achterop. En altijd gekleed als een typische Engelse automobilist: tweed kostuum met bijpassende pet, Britse kolonelsnor, stofbril en handschoenen. In mijn buurt een opvallende verschijning.
Martin E. van Doornik schreef:
za 24 nov, 2018 16:36
Bridgestone SM schreef:
za 24 nov, 2018 15:34
Martin E. van Doornik schreef:
za 24 nov, 2018 00:04

Kan kloppen, dat gebeurde tot 1966. ...
 
Vlgs Wikipedia was het zelfs tot 3 september 1967:

Dagen H (Zweeds voor Dag H) was de dag waarop Zweden wisselde naar rechts rijden. Voor 3 september 1967 reden de Zweden aan de linkerkant van de weg, maar vanaf 05.00 uur die dag (Dagen H) moest er aan de rechterkant gereden worden. De "H" staat voor Högertrafik, wat Zweeds is voor Rechts verkeer.

Ik had het dus bewust mee kunnen maken, het was voor mij lang onbekend, echter sinds ik familie in Zweden heb (en dat is ook al weer lang) komt er meer uit deze regionen tot me.
Goed, 3 september 1967 dan, ik heb alleen maar een schatting gemaakt. Want ik ben momenteel druk in sms en e-mail verkeer met Californië, want mijn vrouw is daar momenteel.
Klopt: höger = rechts, vänster = links. Till höger (spreek uit: thiel heu:ker) = rechtsaf, till vänster = linksaf. Rechtdoor = rakt fram.
Het moet een kostbare aangelegenheid zijn geweest, alle verkeersborden en stoplichten naar rechts verplaatsen, de wegmarkeringen herbeschilderen. De gemeentewerkers met blaren op de handen. De plaats van linker autostuur en de pedalen, en zo veel meer. Ongetwijfeld opnieuw bijscholen in de verkeerslessen. Dat zal de Zweedse autoindustrie vast veel werkgelegenheid hebben bezorgd.
M'n buurman hier heeft een oldtimer Volvo "kattenrug" met een S-sticker achterop. En altijd gekleed als een typische Engelse automobilist: tweed kostuum met bijpassende pet, Britse kolonelsnor, stofbril en handschoenen. In mijn buurt een opvallende verschijning.
 
Volgens mijn info (en ook die op wikipedia) reden de meeste Zweden al in een auto met het stuur op de "juiste" plek (indertijd werd er gezegd dat dat handig was op smalle wegen !).
Als voorbereiding op de "Dag H" werden alle verkeersborden, verkeerslichten en wegbelijning al vast aangebracht, de borden en verkeerslichten afgedekt. En op het moment-suprème was er een verkeersverbod en een lang goed bekeken TV-programma (met o.a. ABBA). Typisch Zweeds: ze hadden alles doorgerekend, de kosten toentertijd waren overzichtelijk en men voorzag - o.a. ook vanwege de toen in opmars zijnde rechthoekige koplampen* - dat de kosten in de toekomst zo hoog zouden worden dat het lonend was in een keer door te pakken.
      * ronde koplampen zijn 1º veel goedkoper en 2º als noodmaatregel gewoon te verdraaien voor een goed dimlicht

Hälsingar BSM

PS Er is het oude, flauwe, grapje dat ze vanwege de enorme klus de ene week het noord-zuid verkeer van links naar recht veranderden, en de volgende week het zuid-noord-verkeer, en in de twee weken daarop oost-west en west-oost.
Overigens waren er in de weken na de "Dag H" minder verkeersongevallen, vrijwel zeker omdat iedereen extra alert was.
Opmerking: Dagen H is De dag H, want in de Scandivanische talen wordt een lidwoord achter het zelfstandige naamwoord aangeplakt. Eigenlijk: de dag = en dag >>> dagen
Bij zelfstandige naamwoorden, die op een "a" eindigen, verandert de "e" in een "a". De straat = en gata >>> gatan. De kerk = en kyrka >>> kyrkan. Maar er is ook een ander lidwoord, lijkend op onze "het". De toren = ett torn >>> tornet (met weglating van één t). In het Deens en Noors tref ik ook hetzelfde aan. Ik schiet misschien wel door.... Ik heb voor mijn computer een Zweeds toetsenbord liggen met Å, å, Ö, ö en Ä, ä, want ik communiceer veel met Zweden. De Ø en ø komen in het Zweeds niet voor.

Bridgestone SM schreef:
za 24 nov, 2018 18:43
Volgens mijn info (en ook die op Wikipedia) reden de meeste Zweden al in een auto met het stuur op de "juiste" plek (indertijd werd er gezegd dat dat handig was op smalle wegen!).
BSM: Hälsingar moet zijn Hälsningar, maar "Med vänlig hälsning" wordt het meest gebruikt.

En in Engeland en Ierland dan? Met al die smalle, kronkelige plattelandswegen in de heuvelachtige landschappen, vaak begeleid door muren en hoge heggen.
Op mijn auto heb ik een wit waarschuwingsstreepje op de ruitenwisser geschilderd. Vanuit mijn oogpositie recht voor het stuur weet ik dan precies wanneer het rechter voorwiel de berm of trottoir zal raken. De Dacia-dealer, bij wie mijn auto in onderhoud is, was verbaasd over mijn geniale idee. :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
za 24 nov, 2018 19:09
Opmerking: Dagen H is De dag H, want in de Scandivanische talen wordt een lidwoord achter het zelfstandige naamwoord aangeplakt. Eigenlijk: de dag = en dag >>> dagen
Bij zelfstandige naamwoorden, die op een "a" eindigen, verandert de "e" in een "a". De straat = en gata >>> gatan. De kerk = en kyrka >>> kyrkan. Maar er is ook een ander lidwoord, lijkend op onze "het". De toren = ett torn >>> tornet (met weglating van één t). In het Deens en Noors tref ik ook hetzelfde aan. Ik schiet misschien wel door.... Ik heb voor mijn computer een Zweeds toetsenbord liggen met Å, å, Ö, ö en Ä, ä, want ik communiceer veel met Zweden. De Ø en ø komen in het Zweeds niet voor.
 
Je hebt gelijk, ik ken de haken en ogen, maar er is ook een verschil: In het Nederlands mag je in een aantal gevallen dat lidwoord weglaten daar waar het ik het Zweeds Aftonbladet is heet in Nederland een grote avondkrant NRC/Handelsblad het "de dan wel het" mag je er wel voorzetten maar de krant zelf doet het niet.
Waar ik wel fanatiek op reageer is de rare mix die je wel hoort, de semi-vernederlandsing zoals: De Alvaret (= de Alvar, een soort kalk-heide op Öland), maar het is moeilijk, je heb bijv het boek (de) Nordiska Floran, en de opvolger Den Nya Nordiska Floran - in het eerste geval is een Nederlander redelijk terecht geneigd een lidwoord toe te voegen want "Nordiska Floran" is een "begrip", bij "Den Nya Nordiska Floran" wil je in ieder geval géén extra lidwoord, er staan er al twee.
En qua toetsenborden: heel vermoeiend die verschillende toetsenborden, in Frankrijk AZERTY ipv QWERTY.
De bijzondere letters kan ik wel vinden op mijn internationaal/engels QWERTY-bord.
Bridgestone SM schreef:
za 24 nov, 2018 18:43
Volgens mijn info (en ook die op Wikipedia) reden de meeste Zweden al in een auto met het stuur op de "juiste" plek (indertijd werd er gezegd dat dat handig was op smalle wegen!).
BSM: Hälsingar moet zijn Hälsningar, maar "Med vänlig hälsning" wordt het meest gebruikt.
 
Tack för korrigeringen

En in Engeland en Ierland dan? Met al die smalle, kronkelige plattelandswegen in de heuvelachtige landschappen, vaak begeleid door muren en hoge heggen.
Over die eigenaardige grote eiland-bewoners zeg ik maar niks, al was het maar omdat ik een auto van aldaar heb.
Op mijn auto heb ik een wit waarschuwingsstreepje op de ruitenwisser geschilderd. Vanuit mijn oogpositie recht voor het stuur weet ik dan precies wanneer het rechter voorwiel de berm of trottoir zal raken. De Dacia-dealer, bij wie mijn auto in onderhoud is, was verbaasd over mijn geniale idee. :wink:
Het hangt natuurlijk een beetje van je hoofd af :shock:
Misschien kan je ook nog een fietsje plakken daar waar je die fiets op anderhalve meter passeert ?

Het helpt als je kilometers lang in dikke sneeuw rijdt: je leert precies waar je wielen zijn - in het spoor of ernaast. Met wat oefening leer je zelfs achteruit je eigen spoor te volgen.

BSM
Hee @MartinEvanDoornik en @Bridgestone SM, kunnen jullie niet even email adressen of telefoonnummers uitwisselen? :roll:

Het topic persoonlijke verhalen en familieberichten is destijds ingesteld met het overlijden van Rene. Deze discussie is nu behoorlijk off topic en hoort onder het kopje Kletspraat. Martin ik vind het fijn dat ook deze ziekte weer met een sisser is afgelopen. Maar wil je aub nu ophouden met het draadje Melanoom met aanvullende huishoudelijke informatie uit huize E. van Doornik omhoog te gooien onder de categorie Persoonlijke verhalen en Familieberichten? Al was het al uit respect voor de overleden Wereldfietsers die in deze categorie vermeld staan. :wink:

Moderator: Vreemd dat er in een hoop andere onderwerpen altijd gesnoeid wordt, terwijl mijnheer E. van Doornik doorgaans meer vrijheden geniet.
Wit schreef:
zo 25 nov, 2018 14:46
Hee @MartinEvanDoornik en @Bridgestone SM, kunnen jullie niet even email adressen of telefoonnummers uitwisselen? :roll:

Het topic persoonlijke verhalen en familieberichten is destijds ingesteld met het overlijden van Rene. Jullie discussie is nu behoorlijk off topic en hoort onder het kopje Kletspraat. Martin ik vind het fijn dat ook deze ziekte weer met een sisser is afgelopen. Maar wil je aub nu ophouden met het draadje Melanoom met aanvullende huishoudelijke informatie uit huize E. van Doornik omhoog te gooien onder de categorie Persoonlijke verhalen en familieberichten? Ook uit respect voor overleden wereldfietsers in deze categorie. :wink:

Moderator: Vreemd dat er in een hoop andere onderwerpen altijd gesnoeid wordt, terwijl mijnheer E. van Doornik doorgaans meer vrijheden geniet.
+++
De berichten van Martin vallen volgens mij toch wel heel erg onder persoonlijke verhalen, zijn erg bloemrijk beschreven en enige agressie ten opzichte van andere forumgebruikers ontbreekt volledig. Heel prettig. Als het te veel "ontaard" in kletspraat zou de moderator hem op het topic kletspraat kunnen wijzen.
Wit schreef:
zo 25 nov, 2018 14:46
Hee @MartinEvanDoornik en @Bridgestone SM, kunnen jullie niet even email adressen of telefoonnummers uitwisselen? :roll:
Ik kan door mijn gedeeltelijke doofheid helaas NIET telefoneren. M'n vrouw is al bijna twee weken in Amerika en onze vaste telefoon, laat maar rinkelen, wat moet ik ermee?
Ik kan alleen e-mailen of sms'en maar ook ouderwets brieven schrijven. Meer kan ik echt niet. Ook geen whatsapp, instagram, Facebook und so weiter.
Misschien ben ik wel wat doorgeschoten, maar bedankt voor jullie complimenten over mijn "rustgevende" verhalen.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 25 nov, 2018 19:20
.... maar bedankt voor jullie complimenten over mijn "rustgevende" verhalen.
 
Ach je hebt mensen die volgens het boekje fietsen, van B&B naar B&B, en die alles van te voren afspreken, en dus nergens een afwijking kunnen verdragen, en je hebt als andere uiterste de verdwalers (met of zonder kaart) die wel zien waar ze terecht komen.
Ikzelf ben geen echte "verdwaler" wil wel weten hoe "de wereld" eruitziet, dus fiets ik met kaarten, en ga ik met name naar landen waar ik toch minstens een zeker "thuis" gevoel bij heb, maar verder ... zo hier of daar een zijweg, een verassing en zo ook de overnachtingen: er is altijd een oplossing, en vaak een oplossing dibeter als als wat je vooraf had kunnen uitzoeken.

Op dezelfde wijze kan je naar het forum kijken: De een wil alles alleen strikt binnen de regels, of zelfs nog strikter, de ander vindt een uitstapje een verrijking.
Mij lijkt dat je als wereldfietser toch wel opgewassen moet zijn tegen zo nu en dan een uitstapje en/of een verrassende wending. Verrassingen zijn ... verrassend.

Groot verschil tussen een "wereld-fietstocht" en dit forum: Stoor je je teveel aan zo'n forum-verrassing dan klik je die toch weg. Stuit je op de fiets een ongewenste verrassing dan klik je die meestal niet maar zo weg.

BSM
Niets tegen de bloemrijke fietsverhalen met foto's uit de oude doos, van je Martin. Die zijn vaak prachtig en grappig ook! Lange persoonlijke verhalen over ziektes verspreid over meerdere draadjes. Of het onderwerp van het topic draaien naar een persoonlijk verhaal dat niet zoveel met het onderwerp of fietsen te maken heeft, vind ik persoonlijk niet zo goed op een (fietsreis)forum passen. Daar is een blog een beter middel. Ja, ik kan het negeren dat doe ik dan ook meestal. Maar dit keer wilde ik toch eens reageren en feedback geven. Beschouw het als mijn 50 cents. Want net als jij heb ik ook wel eens zin om bepaalde verhalen in het openbaar te uiten. En of die dan terecht of onterecht zijn is aan ieder vrij om te bepalen. :wink:
- Wanneer komt mevrouw van Doornik weer thuis Martin?

Enne mijnheer of mevrouw @BridgestoneSM als je mij zou kennen dan weet je dat ik een behoorlijke voorliefde heb voor ongebaande paden, verdwalen met dito verrassingen. Op websites, buiten op de fiets en verder in het leven. :wink:

Fijne avond alle twee. 8)
Wit schreef:
ma 26 nov, 2018 18:39
Wanneer komt mevrouw van Doornik weer thuis Martin?
Heel gauw, maar ik noem geen precieze datum. Wil je soms dat ik reclame maak voor inbrekers? Zij vliegt per Aer Lingus van San Francisco naar Schiphol met een tussenlanding in Dublin. Wat zij niet wéét: niet op Schiphol ga ik mijn lief Jeannette in mijn armen sluiten, maar reeds in Dublin! Ik zou haar gezicht wel willen zien. Dan vliegen wij samen naar Amsterdam. Ik heb zelfs een stoel naast haar geregeld. Aer Lingus is een goede maatschappij, comfortabele beenruimte en lekker eten aan boord. De retour naar San Francisco kost maar € 607,–
Georg schreef:
za 24 nov, 2018 09:28
Het is er in ieder geval zelden op vooruit gegaan.Nu valt deze locatie nog mee, het kan veel erger.
Over cijfers van Zweden beschik ik niet. Maar in Nederland vielen er in 1970 nog 3500 verkeersdoden. Niettegenstaande het sterk gestegen autogebruik is dat aantal gezakt tot rond de 600.

Er zijn dus blijkbaar ook zaken die er sterk op vooruit zijn gegaan.
Revanho schreef:
di 27 nov, 2018 00:45
In Nederland vielen er in 1970 nog 3500 verkeersdoden. Niettegenstaande het sterk gestegen autogebruik is dat aantal gezakt tot rond de 600.

Er zijn dus blijkbaar ook zaken die er sterk op vooruit zijn gegaan.
Kan kloppen, vroeger waren er vaker tweebaanswegen (gevaarlijk inhalen) en gelijkvloerse kruispunten (Hilversum-Laren met de A1 bijvoorbeeld: veel ongelukken), de invoering van de autogordel in 1971, kreukelzones, aanleg van rotondes en zo veel meer....
Maar fietsers blijven "zonder beschermende omhulsel" nog altijd kwetsbaar! Gisteravond kwam er een vriendin van m'n vrouw langs voor een bakkie koffie. Zij woonde vroeger in West-Friesland (NH). Was zij daar op een dag gaan fietsen. Over een apart fietspad naast een weg. Kwam er een auto aanrijden met een bestuurder die onwel werd geraakt. Zij kreeg de volle laag, zware schedelbasisfractuur, maanden in het ziekenhuis gelegen en kan zich niets meer van het voorval herinneren. Zij draagt nog littekens. Om kippenvel van te krijgen. Gewoon verkeerde moment, verkeerde plaats.