Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Georgië, Kaukasus - Forum Wereldfietser

Georgië, Kaukasus

3 weken fietsen in Georgië

“Na een rumoerige periode is de rust in Georgië al weer enige tijd teruggekeerd. Op de grensgebieden in het noorden na kunt u weer prima door Georgië reizen. Het toerisme bloeit ook weer op. Westers bezoek aan Georgië wordt door de bevolking als zeer plezierig ervaren…”

In juni/juli, is naar wens aan te passen.

Voor ± € 400 heen en terug

Dit is een oproep aan mogelijk andere reisgenoten, maar suggesties of raadgevingen vanwege mijn mogelijke naïviteit mogen ook…

man 41 (ik heb ervaring met reizen in Rusland en Oezbekistan)
Hallo BartO,

Ik ben net de serie van Jelle Brandt Corstius van de zoveelste keer aan het kijken, en ben zeer geïnteresseerd (gebiologeerd) door heel Rusland en zeker de Kaukasus. Ik ga volgende week fietsen van Kiev naar Odessa, vanwege de korte tijd een haalbaar stuk. Maar wil graag met meer vrije dagen naar de Kaukasus, en zeker naar Georgië. Ben dus benieuwd naar je plannen.

Ik heb gefietst in een deel van Kazachstan en door Kyrgistan, en verder Karakoram, Himalaya, India en Brazilië (Amazonegebied).

Groet, Maarten (43)
Wij wilde vorig jaar naar Georgie. We zijn toen in alle beschikbare info gedoken. De streek die we het liefste wilde bezoeken; Svaneti leek toen nog te explosief.
Ook ik ben benieuwd naar je ervaringen,
Georgië kan ik alleen maar aanraden. Het is een van de mooiste landen ter wereld, de mensen zijn buitengewoon gastvrij en het eten is heerlijk. Ik ben er meerdere malen geweest (hoewel niet op de fiets) en blijf er terug komen. Ik heb inmiddels bijna het hele land bezocht maar ga aankomende zomer toch weer terug voor vakantie.

Wat betreft de veiligheid: de enige plekken waar je niet moet, mag en kunt komen is de administrative boundary line/ grens (hangt er van af met wie je praat) met Abchazië en Zuid-Ossetië. Zuid-Ossetië kun je überhaupt niet in en Abchazië alleen met speciale toestemming. Het is belangrijk om hier serieus mee om te gaan omdat het voorkomt dat mensen opgepakt worden omdat ze de grens zijn overgestoken. Laat je hier echter niet door afsrchikken: de grensgebieden zijn zeer goed te vermijden. Het vermijden van de grens is ook nog belangrijk vanwege het feit dat op sommige stukken mijnen liggen.
Hoe de situatie in de Pankisi-kloof (waar in het verleden Tsjetsjeense rebellen zaten) is, weet ik niet. Maar ook zonder een bezoek aan de Pankisi-kloof is Georgië fantastisch.

De grens met Rusland bij Kazbegi is alleen open voor mensen uit landen van de voormalige Sovjet-Unie. De grenzen met Azerbeidzjan, Armenië, en Turkije zijn wel open voor iedereen.
De rest van Georgië is volkomen veilig.

Let er wel op dat de auto ALTIJD voorrang heeft, dat de kwaliteit van het wegdek soms te wensen over laat en dat er (uiteraard) geen fietspaden zijn.

Koop een Lonely Planet, neem een Taalgids Georgisch mee en de reis kan niet meer stuk; de mensen zijn ontzettend hartelijk, en zullen het erg bijzonder vinden dat je door hun land gaat fietsen. Georgiërs zijn buitengewoon trots op hun land en vinden het heel fijn als ze al dat moois kunnen delen. Bezoekers worden altijd als gasten onthaald. Nederlanders hebben vaak een streepje voor met dank aan de vrouw van de President; zij is buitengewoon populair.
Beste BartO,

Het lijkt me een geweldig land om met de fiets te verkennen. Ik ben zeer geinteresseerd en hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Marc (50)