Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balkan mei 2012 - Forum Wereldfietser

Balkan mei 2012

Hallow,

Ik ben Dennis, 26 jaar, afkomstig uit de Kempen en ik woon nu in Antwerpen.

In mei trek ik voor 3 tot 4 weken naar de Balkan waar ik wil fietsen in Albanië, Macedonië, Bosnië, Montenegro,... of andere mooie landen.

Ik schat dat ik zeker gemiddeld 100km per dag kan fietsen. Ik neem een tentje mee maar als ik bij mensen thuis zou kunnen slapen sla ik dat zeker niet af. Ik wil zeker wat afwisseling en zou ook graag een paar dagen wandelen, zwemmen, chillen. Ik verkies het platteland boven steden.

Omwille van verschillende verlofperiodes zijn er nu nog geen kandidaten maar deze zijn bij deze dus welkom om zich te melden.

M/V van ongeveer dezelfde leeftijd zijn allen welkom.

Groeten,

Dennis
Hoi Dennis, je bent me iets voor. Ik was anderhalf jaar terug in Bosnie, de andere landen wil graag leren kennen. Waarschijnlijk ben ik tot Pinksteren (28 mei) in Zwitserland, maar dat is nog niet zeker. 29 juni heb ik een vergadering bij het Balatonmeer, de hele tussenliggende periode ben ik vrij.

Ik kan me voorstellen om elkaar 29 mei te treffen in Split, Dubrovnik of Igoumenitsa (Noord-Griekenland). Zwemmen en platteland hebben ook mijn pre. Ik ben wel 54, mijn oudste zoon is 26, maar voor mij is dat geen bezwaar; als dat voor jou wel geldt: sans rancune.
Vr. groet, Derk
De Balkan staat ook bovenaan mijn verlanglijst.

Heb je al een idee van route, plaatsen die je zeker wilt aandoen?
Ik heb spijtig genoeg nog examens in die periode, maar geniet er van!
29 mei zal niet lukken. Dat is mijn laatste reisdag dus alles klaarmaken om te vertrekken. Anders graag... .


Ik ben nu aan het checken welke luchthaven het best gelegen is. Ofwel Dubrovnik ofwel Sofia. Ik zou graag 100km per dag afleggen en ook een aantal dagen iets anders doen als fietsen. Ik schat ongeveer 2000km af te leggen. Voorkeur gaat naar Bosnië, montenegro en Albanië...
OK, het is niet anders.
Voordeel van Sofia (daar zie je de bergen al) of Sarajevo is dat het al hoger ligt dan Dubrovnik op zeeniveau.
Verkijk je niet op Vleigveld Cilipi (150m) bij Dubrovnik, of je nu naar Montenegro, Dubrovnik zelf en verder of Bosnië gaat je zal in ieder geval een flinke pukkel over moeten. Sarajevo (500m) ligt opgesloten door bergen en om er te komen (of weg te komen) zul je dus moeten klimmen. Vanuit Sofia (650m) heb ik geen idee. Zelf vanaf midden mei tot eind juni onderweg door Slovenië, Kroatië, Bosnië, Servië, Kosovo, Macedonië, Albanië en Montenegro. (dat is iig het plan) Afhankelijk van het wegdek is 100km per dag of meer wel te doen, ook in de bergen.
Verkijk je overigens niet op de bergen hier, het lijkt niet op de Alpen.
Zelf al inmiddels heel veel fietstochten in Slovenie, Servie, Bosnie, Kroatie en Montenegro gemaakt. Montenegro is wel mijn favoriet hoor, maar is een van de bergachtigste landen van Europa. Low budget tip is om met Wizzair vanaf Eindhoven naar Belgrado te vliegen - fietsvervoer mogelijk - en dan richting Bosnie en Montenegro trappen.
Je kunt ook de trein nemen (fiets mag tegenwoordig tot Zagreb mee). Ik heb een route gekregen van een Bosnische fietser. Schitterend en zeer verkeersluw! Ik heb er een track van gemaakt.
Mooie route Erik, ik weet alleen niet of ik die 6 baansweg in Zagreb nog een keer zou willen fietsen. Op de kaart zie ik wel een paar escapes maar of dat het ook lukt die in alle drukte te vinden weet ik niet. In Bosnië is het tov Nederland al snel verkeersluw en zelfs op de doorgaande wegen wordt je met respect behandeld.
Zoals ik het nu zie ga ik op Sofia vliegen. Ik zou graag geen rondje rond Kosovo rijden= Bulgarije, Macedonië, Albanië, Montenegro, Bosnië, Servië en terug naar Sofia.

Ik kom (een schatting met google maps) uit op ongeveer 2000km voor 25-30 dagen. Ik probeer zoveel mogelijk Nationale parken aan elkaar te rijgen. Daarnaast zou ik graag de hoogste berg van elk land te voet beklimmen. Klimmen is geen probleem, daar doe ik het voor ( en de afdalingen natuurlijk).

Via google maps kan ik echter geen route door Bosnië leggen.

Kosovo zou ik ook graag doen maar ik weet niets over de veiligheid aldaar dus daarom dat ik er nu ff rondrijd.

Is het ook mogelijk om een andere luchthaven te gebruiken voor aankomst en vertrek of betaal je dan belachelijk vele meer. Dit zou me wel meer mogelijkheden geven.

Verder las ik dat Servië en Bosnië heel nat is in mei. Constant regen is natuurlijk ook niet het fijnste.

Weet iemand hoe het zit met visa of grensovergangen? Dingen die belangrijk zijn om weten?...

Ps: Ik ben van plan om alles met kaarten te doen, ik heb namelijk geen gps. Veel te duur toestel en digitale kaarten...
The_Gonzo schreef:Via google maps kan ik echter geen route door Bosnië leggen.
Probeer eens de Openstreetmap kaart, die laat daar veel meer wegen zien en een route plannen kan mbv http://ridewithgps.com
Is het ook mogelijk om een andere luchthaven te gebruiken voor aankomst en vertrek of betaal je dan belachelijk vele meer. Dit zou me wel meer mogelijkheden geven.
Germanwings vliegt vanuit Keulen (en Maastricht?) op tal van luchthavens in de Balkan voor een redelijke prijs. Je betaalt sowieso per vlucht, dus 2x een enkele reis maakt in principe niet uit.
Weet iemand hoe het zit met visa of grensovergangen? Dingen die belangrijk zijn om weten?...
Je hebt geen visa nodig in die landen, normaal gesproken zijn die grensovergangen een formaliteit.

En zie verder mijn website voor wat reisverslagen in die regio.
Voor de grens met Kosovo moet je wel even opletten geloof ik, ik dacht dat het lastig kon worden als je via Macedonië en Kosovo Servië in wilde. Zorg in Servië voor een goed leesbaar stempel in je paspoort, ivm overnachtingen en het verzekerd zijn van de basis behandeling door een arts.
Voor papieren kaarten:
Bosnië Freytag&Berndt 1:200.000 http://nieuw.dezwerver.nl/r/europa/bosn ... ag-berndt/
Servië, Kosovo en Montenegro Reise Know How waterproof http://nieuw.dezwerver.nl/r/europa/mont ... -know-how/
Macedonië en een groot deel van Albanië http://nieuw.dezwerver.nl/r/europa/mace ... -gizi-map/

Kaarten zijn overigens ook bij Amazon te koop (dit was de eerste hit in googel)

Ik ben zelf erg te spreken over die "plastic" kaarten, het voelt aan als papier en vouwt goed en scheurt niet itt die van Freytag&Berndt.

Hoogste berg van Bosnië ligt net niet in Montenegro en het eerste deel is op de fiets nog wel te doen.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=707872
In NP Sutjeska zijn er in het hotel bij de camping wel mensen die je er graag over vertellen.
Eén van de redenen waarom het in een groot deel van Bosnië zo groen is is inderdaad de overvloedige regen, al kan je in mei ook mazzel hebben, ikzelf heb de afgelopen drie jaar 2 keer mazzel gehad, al zijn temperaturen boven de 30 ook niet echt wat je wilt.
Vorig jaar ben ik door de Balkan gefietst, ik vloog op Sofia met Wizzair voor 160 euro incl. fiets.
Met een taxi vanaf vliegveld naar een leuk Hostel midden in Sofia laten brengen, daar in alle rust mijn fiets in elkaar gezet.
De overnachting koste me 12 euro incl. een bord spagetti, groot glas bier en ontbijt. Het was ook nog eens super gezellig :D

Vervolgens alle Balkan landen aangedaan en twee maanden onderweg geweest, Ik kwam vervolgens over de Würtsenpass Oostenrijk binnen, wel loei stijl hoor. :shock:
Albanie was mijn faforiet.
Ik heb 99% in het wild gekampeerd.

Voor mijn Balkan verslag zie;
http://www.sintchristophorus.nl/dwars-d ... r-zutphen/
Met mooie foto's

Henk

kunst en fietswerk
Henk, hoe was het wegdek van de worstenpas? en dan met name naar beneden aan de Oostenrijkse kant, het stuk voor de bocht waar je de zandbak hebt voor auto's die door hun remmen zijn geschoten? Drie jaar geleden was het zo erg dat je zelfs met de daar geldende maximumsnelheid van 30 niet fatsoenlijk naar beneden gefietst kon worden. De jaren daarna daarom maar over de voormalige spoorlijn en Italië teruggegaan. (Omhoog naar de Würstenpas (vanuit Podkoren) is overigens prima te doen)
September 2010 was de Wurzenpasroute wekenlang gesloten voor verbouwing. Ik was met bagage toch al niet van plan de 13% te rijden, dus dat kwam mooi uit. Het fietspad over de voormalige spoorbaan van Tarvisio tot vlak voor Jesenice (maar daar ontbreekt hij een stuk!) is heel fijn om op te rijden.
@ Pman

Ik ben nog niet vaak zo'n zware pass over gefietst, ik was blij boven te komen zonder problemen. Het regende die dag pijpestelen, ik zag letterlijk auto's achterwaarts weer naar beneden gaan met een damp van oververhitte remschijven en slippende koppeling onder de auto, en idd in een bospad/zandbak terecht komen.
Er schoot er een rakelings langs me heen. Dat was aan de Oostenrijkse kant.

Het wegdek was wel goed, maar door de regen levens gevaarlijk.

Ik zou het niet aanraden om die pass te fietsen met zware bepakking of met weinig ervaring.

Echter boven op de "Würstenpass" staat een klein restaurantje waar ik heerlijke leverkaassoep heb gegeten, de eigenaar stak de kachel voor me aan om mijn kleding te drogen. Dat maakt veel goed! :D
Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
Woew,

Bedankt voor de tips!

Leuk reisverslag trouwens. Ideaal om in de stemming te komen. Goeie inspiratie voor tijdens de trainingen...
Derk VII schreef:September 2010 was de Wurzenpasroute wekenlang gesloten voor verbouwing. Ik was met bagage toch al niet van plan de 13% te rijden, dus dat kwam mooi uit. Het fietspad over de voormalige spoorbaan van Tarvisio tot vlak voor Jesenice (maar daar ontbreekt hij een stuk!) is heel fijn om op te rijden.
Derk, ik weet niet waar je naar toe wilde, maar je hebt een heel mooi stuk onverhard gemist, als je bij Mojstrana rechtsaf was geslagen had je na een mooie beklimming (nog wel asfalt) heel mooi langs de Radovna onverhard door het Nationaal Park Triglav kunnen fietsen richting Bled. De andere kant op (richting Italië) is echt lekker fietsen aangezien de weg licht naar beneden gaat.

Goed om te horen dat ze de weg van de pas hebben aangepakt, dat was ook wel nodig.
Juist bij Mojstrana werd het voormalige spoortraject een modderpad. Ten zuiden van Jesenice ben ik wel via een prachtige binnenweg, dan steil naar beneden naar het meer van Bled gereden. Heel mooi om dat eens met eigen ogen te zien met het kasteel hoog op de rots en het kerkje op het eiland. Na 137 km ben ik in https://www.facebook.com/media/set/?set ... =3&theater maar op de trein naar Ljubljana gestapt, het was al donker en had nog geen onderdak; vond dat in een hostel met harde muziek.
Derk, het lijkt er op dat alleen mensen die een Facebook account hebben de pagina mogen zien, of de pagina heb je niet met iedereen gedeeld, ik krijg iig niet te zien wat ik verwacht.