Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko feb/ maart 2014 - Forum Wereldfietser

Marokko feb/ maart 2014

Hallo,

Omdat mijn zomervakantie niet doorgaat ben ik nu bezig met het maken van plannen voor een vakantie in februari/ maart in Marokko. Het idee is om te starten in Marrakesh, Tizi 'n Tichka, Ouarzazate en dan naar Fes. Vanaf daar kan je de trein naar Marrakesh nemen. Mijn bedoeling is om 3 weken te gaan en ongeveer 1000 kilometer te fietsen. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit wat aangepast worden.

Ik ben echter op zoek naar een reisgenoot. Leeftijd/ geslacht maakt mij niet veel uit als je maar van gezelligheid houdt. Wel vind ik het belangrijk dat wij elkaar zoveel vertrouwen dat we de ander rustig kunnen laten fietsen en dan bijvoorbeeld 's avonds ergens afspreken.

Over mijzelf: Ik ben Paul en ben 25 jaar oud (dan 26), heb nu 4 fietsvakanties achter de rug. Fietsvakanties en dagafstanden laat ik van de omstandigheden afhangen. Kamperen vind ik het leukste, maar voor voor Marokko wil ik de houding aannemen van: we zien wel.

Wie o wie wil met mij mee? :P
Als ik jou was - zou ik de bus terug nemen (hoef je niet helemaal over Casablanca)
Veel plezier!
Hallo allemaal,

We zijn een aantal maanden verder en bij mij is er een concreter plan gerezen wat ik zou willen zien in Marokko. Daarbij heb ik een kaart aangeschaft en een reisgids en heb ik voor mij de belangrijkste dingen op een rij gezet die ik wil zien.
Qua steden: Marrakech en Fez
Qua natuur: Tizi n Test, Vallee du Dades en de Gorges du Todra.

Dit heeft geleid tot de volgende route:
1. Marrakech via de Tizi n Test naar Oulad Berhil
2. Oulad Berhil naar Aoulouz en vanaf daar de piste naar Askaoun en Tachokchte naar Anezal, als dit niet werkt neem ik de N10 er om heen
3. Anezal via Ouarzazate naar Boumalne Dades
4. Via de Gorges du Todra en over de Tizi n Ouano naar Imilchil
5 Imilchil via de Jbel Masker en de Tizi Taka naar Itzer
6 Vanaf Itzer globaal de R503 richting Fez

De gehele route zal ongeveer 960 a 1000 km bedragen wat mij een lekkere afstand lijkt, wil ook niet teveel doen namelijk.

Mijn vragen:
1 hoe is het stuk over de piste naar Anezal?
2. Is de weg naar Imilchil over de Tizi n Ouano goed begaanbaar?
3. Hoe zit het met de Jbel Masker want ik kan daar weinig over vinden.

Wanneer bij Imilchil tijdnood uitbreekt was ik van plan om door te steken via de R317 naar Zaouiat cheikh en vanaf daar de N8 naar Ifrane en dan pak ik daar weer de R503 op.
hallo paul,

Wij hebben hier in 2009 gefietst, in april.
Het eerste deel van je route heb ik gereden (tot waar je weer op asfalt komt richting Ouarzazate) en ook het deel door Todra-kloof en over de Ouano.
Echter na de Todra gingen we over de Tizi-Tirherhouzine naar Imilchil en daarna zuidwaards over de Ouano richting Boumalne Dades.
Ik sluit niet uit dat deze hoge passen in maart en zeker februari volledig dichtgesneeuwd liggen, maar dat kunnen anderen die er net wat eerder waren wel aangeven.

Wat betreft je vragen over de staat van de pistes is vooral belangrijk of je ervaring hebt met pistes.
Als dit je eerste pistes zijn zullen ze je zeer zwaar vallen, vooral die door de Jbel Siroua, wat overigens geweldig mooi is.
Ouano is vergeleken daarbij erg goed te doen.

Op mijn site (zie onder) staan veel foto's van deze wegen (Marokko - april 2009 en dan het 2e deel van de 2e pagina foto's en het begin van de 3e pagina (daar kom je weer op de verharde weg).

Me viel op dat ze druk aan het asfalteren waren destijds en dat denk ik nog steeds doen, dus wellicht is e.e.a inmiddels verhard wat toen nog onverhard was.
Hierbij een foto waarop de piste door de Jbel Siroua goed te zien is.
Ik wil je niet afschrikken, maar dit is wel het werk wat je kunt verwachten.
De 4x4 ging terug, wij niet en daar kregen we geen spijt van, het was schitterend.

Afbeelding
That car may talk the talk, but it doesn't walk the walk. Voor terreinrijden neem je een échte 4x4. Of een stevige vakantiefiets natuurlijk! Schitterende omgeving zo te zien... Ziet er overigens uit als een wadi... doe je voorzichtig?
Hallo Franck,

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide toelichting! Het zijn inderdaad mijn eerste pistes. Gelet op je stukje over de Jbel Siroua heb ik besloten over de Tizi N Ouano te gaan en vanaf Imilchil gewoon de 317 richting Zaouit Cheikh, die lijkt vrij goed te doen te zijn. Tizi N Ouano heb ik wat beelden van gezien en die lijkt mij nog wel te doen. Ik vind het erg fijn om te zien dat je met een vergelijkbare fiets op pad bent gegaan als die ik ook heb (28 inch en racebocht) dat stelt mij wel gerust :D .

Even voor mijn beeldvorming: Ligt de Jbel Siroua niet veel zuidelijker dan Imilcil?

Paul
paul1987 schreef:Even voor mijn beeldvorming: Ligt de Jbel Siroua niet veel zuidelijker dan Imilcil?
Paul
Ja, ik heb Google voor mijn beeldvorming :wink:
paul1987 schreef:Hallo Franck,

Even voor mijn beeldvorming: Ligt de Jbel Siroua niet veel zuidelijker dan Imilcil?

Paul
De Jbel Siroua is het gebied ten oosten van Askaoun.
Je gaf aan over de Tizi'n Test te willen gaan.
Als je dan afdaalt en onderaan naar het oosten gaat kom je bij Aoulouz bij de afslag naar een stuwmeer, aan de andere kant van dat stuwmeer begint de piste die via Askaoun naar de Jbel Siroua loopt en dan aan de oostkant van dat massief op de verharde weg van Tazenakht naar Ouarzazate uitkomt (het laatste stuk voor die rode weg is ook al verhard).
Hmm de N10 ziet er voor mij nu heel wat aantrekkelijker uit. Pistes en onverhard is een ding maar dit soort ruig werk doe ik wel een andere keer als ik wat meer ervaren ben.
paul1987 schreef:Hmm de N10 ziet er voor mij nu heel wat aantrekkelijker uit. Pistes en onverhard is een ding maar dit soort ruig werk doe ik wel een andere keer als ik wat meer ervaren ben.
Er zit nog veel tussen het rijden van moeilijke pistes en het kiezen voor de meest saaie variant. Heel veel wegen in Marokko zijn geasfalteerd. Ook leuke kleine weggetjes en je hebt ook 'makkelijke' pistes.

Kom je naar de Harskamperdennen? Dan kunnen we even samen over de kaart buigen voor een leuke route die niet over de N10 gaat.

Sjirk
Ik ben idd op de harskamperdennen, neem ik de kaart even mee.
Ik heb een kaart van Freytag en Berndt genomen, die vond ik eigenlijk het prettigste om op te kijken
De piste waar over ik wil fietsen staat op Marokko per rad als goed befietsbaar, wel klimmen tot 2500 meter maar dat is vast wel te doen. En anders trek ik er maar een paar uur extra voor uit. Voor dat traject tussen Aoulouz en Anezal neem ik dus gewoon de piste
Dag Paul,

Vorig jaar Augustus/September heb ik de overtocht tussen Todra en Dades over 2650 m gefietst met mijn Avaghon en een Bob erachter. Daarbij ook vele trajecten piste gedaan. Weet even waar je aan begint maar het is te doen en levert je een ervaring op om nooit weer te vergeten. In je plannen lees ik een ding dat ik niet zou doen. De N10 per fiets. Doe dat per taxie of bus. Het is geen leuke of mooie weg en bovendien nogal riskant voor fietsers. Vrachtwagens hebben maling aan je. Dat is sowieso een tip voor fietsers in Marokko; vermijd de grotere wegen zoveel mogelijk. Tizi 'n test is goed te doen, maar als je boven wilt slapen moet je er vroeg aan beginnen.

Groet, Kees
hallo Kees,

Bedankt voor de informatie, ik had begrepen (ook via Marokko per Rad) dat de N10 niet echt problematisch zou zijn. Vandaar dat ik daar ook eerst over wou, ik denk dat ik die eerst laat staan en mocht het niet leuk lijken dan zoek ik een alternatief.

Voor belangstellenden: ik heb de GPS track van de route klaar:
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=pf ... =trackList
(steen)Woestijn én hooggebergte, mooi!
Hoi Paul,

De N10 is niet problematisch in de zin van dat het een glooiende geasfalteerde weg is waar je in principe prima op kunt fietsen. Maar het is dé hoofdader in Zuid-Marokko het verkeer raast soms met 130 km per uur vlak langs je. Mij is goed bijgebleven dat ik met 45 km per van een helling reed en werd ingehaald op een meter door een vrachtwagen. Vooral de zuiging toen die wagen mij voorbij was doet me nog huiveren. En dat soort dingen maak je op die weg constant mee. Wil je de schrik niet aanjagen. Er zijn vast meer fietsers die het overleefd hebben. Wij hebben een stuk ervan gefietst en besloten daarna de taxi te pakken. Voordeel daarvan was dat we een groter deel van Marokko konden zien met meer mooie en fascinerende plaatsen zoals de Sahara en twee kloven in plaats van een.
In een van je vorige berichtjes las ik iets over sneeuw. Het sneeuwt af en toe in Marokko, maar doorgaans op grote hoogte. In Januari ben ik ook op Tizi 'n Test geweest. Tot dat moment had het er nog niet gesneeuwd. Het was er ook niet echt koud. Ik heb sneeuw gezien vanaf zo'n 2700 meter. Maar niet is onvoorspelbaarder dan het weer in de bergen. Je moet overal op voorbereid zijn. Ik heb wel foto's gezien van een ooit besneeuwde Tizi 'n Test. Om de paar jaar valt er op die hoogte sneeuw.
Verder zie ik dat je een mooie tocht gaat maken. Ga je niet zomaar vergeten.

Groet, Kees
Hoi Paul,

Ziet er uit als een mooie tocht! Joris en ik zijn aan het rondkijken naar een tocht in maart. Heb je al andere medefietsers gevonden? staat de vlucht al vast?

Gr Anneloes
Hallo Anneloes,

Ik heb het ticket geboekt dus de periode staat voor mij vast. Ik vertrek op vrijdag 21 maart en kom op zaterdag 12 april terug. De route heb ik behoorlijk vaststaan al kan er nog wel overlegd worden tbv aanpassingen

Paul
Mijn vriend en ik vertrekken de 28e december naar Marokko voor een tocht van 4 weken van Agadir - Tizi-n-Test pas - Marrakech - Fez - Meknes - Rabat en Casablanca waar we het vliegtuig weer terug hebben naar Nederland. We gaan ook vooral kamperen en zien waar we uitkomen.
De gepland route komt deze week online op onze site en we proberen blogs bij te houden. We fietsen niet in dezelfde periode, maar wie weet heb je nog wat aan de ervaringen die straks online komen.